Co oznaczają zmiany w meta description?

0 napisany przez Tomasz Podolski, 14 grudnia 2017

1 grudnia na Search Engine Land pojawił się wpis na temat tego, że Google rozszerzyło długość meta description z 160 do maksymalnie 230 znaków. Co to tak naprawdę zmienia? Czy można to jakoś wykorzystać? W jaki sposób wpłynie to na ranking pozycji? Tego wszystkiego dowiesz się z tego artykułu!

Co się właściwie stało?

Barry Schwartz napisał artykuł, a Search Engine Land poinformował o tym fakcie na swoim Twitterze:

Następnie informacja została potwierdzona przez Googlersa Dannego Sullivana również na Twitterze:


Ciekawe czy to tylko chwilowy eksperyment, czy zmiana będzie już na stałe.

Czy to coś zmieni się w wynikach wyszukiwania?

Do szybkiego sprawdzenia wpływu tej informacji na sytuację w Polskich wynikach wyszukiwania wykorzystałem narzędzie rankranger – https://www.rankranger.com/google-serp-features. Wyniki przedstawiają się następująco:

zmiany w meta description

Jak widać na powyższym screenie, wyraźnie zwiększyła się liczba znaków w meta description na stronach monitorowanych przez narzędzie w wynikach wyszukiwania google.pl. Główną przyczyną są pewnie puste znaczniki meta description, gdzie Google automatycznie pobrało sobie opis z treści strony i jest on automatycznie dłuższy. Zobaczmy np. jak to wygląda w branży kredytów chwilówek (przed świętami na czasie):

zmiany w meta description

Wyraźnie widać, że dla strony mini-credit.pl meta description został pobrany z pierwszego akapitu tekstu. Warto zadbać o to żeby meta description wyświetlał się taki jaki my chcemy, a nie został wybrany przez wyszukiwarkę i jej roboty. Strona daiglob.eu już wdrożyła nowy, dłuższy meta description i wygląda on poprawnie.

Jak wykorzystać dłuższy meta description?

O tym jak pisać dobre meta description pisał już Paweł w swoim artykule, dlatego nie chcę się powielać. Ze swojej strony chciałbym jedynie dodać, że ze względu na 3 linijki tekstu w wynikach wyszukiwania można kreatywnie wykorzystać używając np. encji.

Pod tym adresem nextlevelseo.de/html-sonderzeichen/ znajdziecie encje z dodatkowym wyszczególnieniem, czy wyświetlają się w meta title czy meta description. Można oczywiście podejrzeć konkurencję w celu delikatnej inspiracji, albo po prostu w wyszukiwarkę wrzucić jakąś encję np. link. Dzięki temu sprawdzimy, kto z naszych konkurentów używa encji i w jakiej formie to robi. Jako luźną sugestię można zaproponować np. aby każdy wiersz rozpocząć od osobnego numerka bądź od strzałki.

W jaki sposób dłuższy meta description wpłynie na pozycje?

Moim zdaniem znacznie. Jeżeli zostanie odpowiednio zaimplementowany, a przekaz, CTA itd. będą właściwe to w znacznym stopniu zwiększy CTR – który jest czynnikiem rankingowym (chociaż nie ma w tej sprawie oficjalnego stanowiska Google). Polecam testy, np. The Lab, gdzie można zapoznać się z testami przeprowadzonymi przez autorytety z branży SEO. Znajdziecie tam potwierdzenie wpływu CTR na pozycje strony w organicznych wynikach wyszukiwania. W związku z tym uważam, iż odpowiednio wykorzystany potencjał dłuższego meta description może naprawdę pomóc wielu witrynom w zwiększeniu ich widoczności w wyszukiwarce.

O autorze:

Tomasz Podolski

Jako Manager SEO w 4people odpowiedzialny jest za szeroko pojęte SEO oraz pozycjonowanie. Za każdym razem podchodzi kompleksowo do marketingu internetowego. Co przez to należy rozumieć? Wykorzystuje wszystkie znane mu techniki, by klient zawsze miał najlepsze efekty.

Komentarze