Jak zablokować zmianę opisów Description w Google
Description to taki „elevator pitch” w pierwszym kontakcie z użytkownikiem. To 160 znaków, którymi możesz zachęcić, albo zniechęcić do wejścia na swoją stronę.
Google przepisuje większość wyświetlanych w wynikach opisów automatycznie, aby lepiej dopasować ich treść do zapytań, co jednak nie zawsze daje właściwy efekt. Możesz jednak zmusić Google, aby zawsze wyświetlał jedynie opis dodany w Description.
Po co w ogóle edytować metatagi Description?
Wydaje się, że „Description” staje się kolejnym po „Keywords” metatagiem do ignorowania. Jego treść (lub jej brak) nie ma bezpośredniego wpływu na ranking, przez co część osób traci nim zainteresowanie.
Co więcej, Google wierząc we własne algorytmy, najczęściej i tak zmieni nasz opis na coś co wyda mu się lepiej dopasowane do zapytań (szczególnie dla długich ogonów). Wg badań opublikowanych na blogu Ahrefs opisy są modyfikowane w aż 62% przypadków. Wydaje się więc, że przy takim braku kontroli, lepiej skupić się na treści (albo też kupić sobie reklamy PPC, gdzie o treści opisów możemy decydować w pełni samodzielnie).
Dobrze zrobiony opis zawierający kluczowe cechy oferty może wpłynąć pozytywnie na CTR, dlatego uważam, że jego kontrola – szczególnie dla podstron, które są dedykowane ściśle określonemu tematowi – jest bardziej zasadna niż zdawanie się na zawodny algorytm.
Bo wszyscy jesteśmy bez problemu w stanie stworzyć lepszy opis niż:
albo taki:
W pierwszym przykładzie zespół SEO nowatorsko zignorował istnienie Description i skończyło się, jak widać. Ale w drugim przypadku opis w został dodany i zignorowany (choć widać że algorytm też nie bardzo wiedział co dobrać w zamian).
Jak zablokować zmianę opisu Description w Google?
Rozwiązanie jest banalne – wystarczy zablokować algorytmowi możliwość korzystania z samych treści na stronie do tworzenia elementów rozszerzonych w wynikach wyszukiwania. Metodę zbadał i opublikował zespół PageOptimizer – twórcy narzędzia wspierającego (nomen omen) optymalizację on-page.
Służy do tego dedykowany znacznik „nisnippet„, a treści której nie chcemy wykorzystywać do tworzenia elementów w wynikach wyszukiwania wystarczy objąć kodem:
<span data-nosnippet>Tu moja treść</span>
W ten sposób możemy objąć dowolne części podstrony, albo nawet … całe <body>!
I to właśnie umieszczenie całej treści w znaczniku spowoduje, że Google nie podmieni treści opisów, bo po prostu mu tę możliwość zablokujemy.
Częściowa blokada treści
Powyższy scenariusz może wydawać się kuszący, ale ogólnie rzecz biorąc zwykle całkowita blokada korzystania ze snippetów generowanych z treści nie musi być idealnym rozwiązaniem.
Zamiast tego potencjalnie warte uwagi będzie blokowanie konkretnych obszarów podstron tj.:
– wszelkich komunikatów RODO/cookies i innych informacji niezwiązanych bezpośrednio z istotą treści,
– pola powiązane z ceną czy liczbą sztuk towaru – o ile dane te często się zmieniają,
– sekcję z komentarzami użytkowników,
– treści często rotujące na podstronie (np. zajawki newsów)
Zyskaj więcej klientów dzięki skutecznym działaniom marketingowym z certyfikowanym partnerem Google Premium.
Wycinanie tych sekcji nie zablokuje nam całkowicie dobrodziejstw korzystania z opisów dopasowanych do zapytań, za to obroni przed głupimi pomysłami AI ;)
Polecamy również: