Jak wykorzystywać marketing internetowy do budowania wizerunku firmy?
Jedną z miar świadczących o sukcesie firmy jest jej rozpoznawalność na rynku. W dobie rosnącej konkurencji, zapamiętanie marki przez klientów jest sporym wyzwaniem. Nikogo więc nie zdziwi fakt, że zbudowanie wizerunku wiąże się ze stworzeniem odpowiedniej strategii oraz wyborem narzędzi marketingowych, które pozwolą dotrzeć do klientów i pomogą wpływać na ich myślenie o marce. Jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób zbudować wizerunek firmy w sieci – zapraszam Cię do przeczytania tego artykułu.
Wizerunek marki
Zanim przybliżę, w jaki sposób budować wizerunek marki w sieci – zacznę od samej definicji. Skupię się na tych najpopularniejszych, a jednocześnie bardzo trafionych:
– wizerunek marki jako: obrazy i myśli obecne w ludzkiej świadomości, które odzwierciedlają informacje dotyczące danej marki oraz nastawienie, jakie posiada w stosunku do niej odbiorca (Witczak O. (2013), Nowe media w budowaniu marki i wizerunku przedsiębiorstwa, „Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach”, nr 140, s. 80).
– wizerunek marki jest obrazem, odzwierciedleniem, wyobrażeniem na jakiś temat. Jako markę można przyjąć zbiór właściwości (takich jak: nazwa, określenie, design, symbol), stworzonych w celu wyróżnienia sprzedawcy spośród konkurencji na rynku (Brzozowska-Woś M. (2013), Media społecznościowe a wizerunek marki, „Zarządzanie i Finanse”, nr 1, s. 53).
Najprościej ujmując – wizerunek marki jest tym, z czym wprost kojarzy się klientom. Budowanie wizerunku może być dziś wyzwaniem, ale dostępne narzędzia marketingowe dostarczają możliwości, które pozwalają kreować przekaz zgodny z wizją marki.
Google Ads – kampanie na YouTube i kampanie w sieci reklamowej
Pierwszy sposób budowania świadomości marki to działania Google Ads, a konkretnie reklama na YouTube. Najpopularniejszym formatem reklam wideo na YouTube – są reklamy In-Stream. Reklamy In-Stream wyświetlają się przed filmami na YouTube, w ich trakcie lub po nich, a także w witrynach, grach i aplikacjach w sieci reklamowej Google.
Mogą też pojawiać się w filmach YouTube osadzonych w innych witrynach. Widz może pominąć reklamę po pięciu sekundach. Kampanie rozliczane są w modelu CPV (cost per view), czyli płatności za obejrzenie. Dodatkową zaletą reklam wideo jest stawka za obejrzenie – często na poziomie od kilku do kilkunastu groszy.
Jeśli masz możliwość przygotowania krótkich i atrakcyjnych materiałów wideo, reklama na YouTube może być dla Ciebie. Pozwoli dotrzeć Ci do interesującej Cię grupy odbiorców, budować/wzmacniać świadomość marki wśród potencjalnych klientów lub poinformować ich o nowym produkcie. O tym, jak reklamy wideo przyczyniły się, do zbudowania świadomości marki u jednego z naszych klientów opisuje Natalia w swoim artykule.
Również kampanie w sieci reklamowej są prawdziwą kopalnią możliwości reklamowych, których głównym celem jest zwiększenie świadomości marki/firmy. Sieć reklamowa Google obejmuje ponad 2 miliony witryn (źródło: comscore.com). Na sieć reklamową poza stroną – od wielkich portali po małe blogi i fora dyskusyjne – składają się takie miejsca, jak YouTube i Gmail. Masz również możliwość kierowania reklam na strony internetowe, w tym ich wersje mobilne i aplikacje.
Sieci reklamowej używamy, kiedy chcemy wprowadzić na rynek nowy produkt oraz dotrzeć do osób zainteresowanych podobnymi produktami lub usługami do naszych. Pozwoli Ci ona tworzyć skuteczne kampanie nastawione na zwiększenie świadomości marki.
Social Media
Nie ma lepszego miejsca na budowanie wizerunku marki, niż platformy społecznościowe. Odpowiednio prowadzona komunikacja na profilu – przyciąganie zainteresowanych publikacjami oraz estetycznymi grafikami, może być kluczem do sukcesu.
Po raz kolejny najistotniejsza jest strategia, ale ważne, żeby nie była przyjęta raz na zawsze – musi być nieustannie dopasowywana. Bazowanie na odpowiednich treściach, przemyślanych grafikach oraz bieżącej weryfikacji przyjętej strategii jest absolutną podstawą.
Aby strategia komunikacji była spójna, skuteczna i wyróżniająca się, należy dokładnie prześwietlić dotychczasowe działania – cudze i własne, przeanalizować możliwości dostępnych platform, zastanowić się nad kontekstami działań, poznać odbiorców i ich potrzeby, nawyki oraz zwyczaje, wreszcie wytyczyć linię komunikacji, a następnie konsekwentnie ją realizować.
Musisz też pamiętać o etapach w realizowaniu celów Social Media. Ma to bezpośredni związek z lejkiem sprzedażowym. W pierwszej kolejności:
1. Budujemy świadomości marki.
2. Przekazujemy określony komunikat odbiorcom.
3. Dzięki niemu mamy możliwość zainteresować odbiorcę firmą, jej produktami/usługami.
4. Kierujemy ruch na stronę www.
W kolejnych etapach pozwoli to na prowadzenie działań remarketingowych, zwiększających szanse na pozyskanie nowych klientów (budowanie społeczności wokół marki).
Reasumując, zacznij od stworzenia strategii i wyznaczenia celów pamiętając, że budowanie świadomości to pierwszy i według mnie najważniejszy etap lejka sprzedażowego. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zachęcam do kontaktu za pośrednictwem formularza znajdującego się pod artykułem!
Blog
Systematyczne prowadzenie działań blogowych jest szczególnie ważne dla firm, które chcą budować wizerunek swojej marki lub zwiększać liczbę użytkowników odwiedzających stronę internetową przedsiębiorstwa.
Prowadzisz salon kosmetyczny? Wykorzystaj bloga, opisując porady, jak pielęgnować paznokcie w domu. Dowiedz się, z jakimi problemami mierzą się Twoje klientki i przygotuj gotowe odpowiedzi w postaci artykułu na Twoim blogu. Dzięki takiemu działaniu nie tylko pokażesz się jako ekspert, ale jednocześnie zbudujesz zaufanie klientek do Twojej marki.
Budowanie wizerunku marki i pozycji eksperta to jedna z korzyści z prowadzenia bloga firmowego.
Inne korzyści to:
– Wzrost liczby konwersji – ciekawe artykuły mogą generować zapytania poprzez stronę.
– Dodatkowy kanał promocji usług/artykułów – możliwość nienachalnej promocji usług, przedstawienie rozwiązań oferowanych przez firmę.
– Synergia z innymi działaniami marketingowymi – szczególnie z Social Media i SEO.
– Zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce – dzięki rozbudowywaniu treści na blogu.
Zakończenie
Spójna komunikacja marketingowa w wielu kanałach jest kluczem do budowy wizerunku w Internecie. Ważne, żeby była spójna z głównymi celami biznesowymi firmy. Odpowiednio zbudowany wizerunek firmy w sieci zapewni Ci przewagę w postaci zaufania do marki i oferowanych przez nią produktów oraz usług.
Dowiedz się, jak prowadzić kanały w Social Media i pozyskaj zaangażowanych odbiorców.
Pamiętaj też, że dobrze zaprojektowany wizerunek marki to podstawa do generowania leadów i sprzedaży.
Polecamy również: