Jak promować sklep internetowy?

0 napisany przez Adam Derkacz, 20 grudnia 2018

W dzisiejszych czasach samo założenie sklepu internetowego jest niezwykle proste od strony technicznej. Na rynku mamy bowiem coraz więcej gotowych rozwiązań jeśli chodzi o oprogramowanie. Jednak poza odpowiednim softwarem, dobrym pomysłem na biznes i kontaktami biznesowymi przekładającymi się na konkurencyjną ofertę trzeba jeszcze odpowiednio wypromować nowy sklep.

Dziś rynek e-commerce w Polsce jest bowiem bardzo rozwinięty, dlatego też walka o klienta jest bardziej zacięta niż kiedykolwiek. Jak zatem mądrze zainwestować środki w promowanie swego sklepu, aby zapewniał wysokie przychody i ściągał do siebie jak najwięcej odbiorców? Postaram się przedstawić to w niniejszym artykule.

Podstawa, czyli UX

Zanim zaczniemy jakiekolwiek działania promocyjne należy odpowiednio przygotować narzędzie, dzięki któremu zarabiamy, czyli sklep internetowy. Jeśli bowiem nie będziemy mieli solidnej podstawy w postaci dopracowanej witryny, to nawet inwestując od początku fortunę w promocję możemy uzyskać niezadowalające rezultaty. Aby tego uniknąć warto przejrzeć listę najpopularniejszych błędów popełnianych przez sklepy i właściwie przygotować naszą witrynę przed startem kampanii promocyjnej. Im lepiej przygotujemy witrynę, tym większe zwroty z inwestycji będą przynosiły poszczególne działania marketingowe.

Od czego zacząć?

Nowy sklep na rynku znajduje się często w sytuacji, gdy ma na start minimum kilkunastu-kilkudziesięciu konkurentów, w tym częstokroć kilku o ugruntowanej już pozycji. Absolutnie kluczowe jest tu więc prowadzenie od samego początku właściwych działań marketingowych, aby mogły one przynosić zamierzony efekt i pozwalały przebić się do świadomości konsumentów.

Właściwą strategią na początek jest zatem równoczesne uruchomienie działań w obszarze Google Ads oraz pozycjonowania. Warto także od razu przygotować newslettery, zaplanować akcje promocyjne, zadbać o obecność w mediach społecznościowych (zarówno w postaci fanpage’a jak i kampanii cpc).

Google Ads dla sklepów

Kampanie Google Ads mają ten ogromny plus, że inwestowane środki mogą niemal natychmiast przynosić rezultaty. Zapewniają widoczność na samej górze wyników wyszukiwania, generują ruch i napędzają sprzedaż. W przypadku nowych sklepów trzeba jednak przyjąć inną strategię niż w wypadku sklepu o już ugruntowanej pozycji na rynku.

Ads w ecommerce

Przede wszystkim bardzo duży nacisk należy położyć na widoczność sklepu, przynajmniej dla produktów na sprzedaży których najbardziej nam zależy. Promowanie całego asortymentu na czołowych pozycjach, zwłaszcza na samym początku działalności, może jednak generować bardzo wysokie koszty, które nie przełożą się na odpowiednie zwroty z inwestycji. Warto zatem na początku określić kluczowe produkty i maksymalizować dla nich widoczność. Doskonale do tego typu działań sprawdzą się kampanie wyszukiwarkowe oraz zakupowe, uruchamiane jednocześnie. Dzięki temu nasza witryna może zajmować aż dwa miejsca w górnej części strony z wynikami wyszukiwania.

Kampanie remarketingowe – nie daj o sobie zapomnieć

Bardzo ważne w przypadku nowych sklepów są również dobrze przygotowane kampanie remarketingowe. Mogą one być źródłem wysokiej jakości ruchu przy jednocześnie znacznie niższych stawkach niż w przypadku kampanii kierowanych na sieć wyszukiwania. Rozwiązanie to doskonale sprawdza się właśnie w przypadku nowych sklepów, gdzie bardzo mocno należy zadbać o każdego nowego odwiedzającego witrynę. Dzięki kampanii remarketingowej wzmacniamy także świadomość istnienia naszej marki wśród nowych odbiorców.

W przypadku remarketingu kluczowe dla zwrotu z inwestycji będzie odpowiednie przygotowanie list remarketingowych, dzięki którym wybieramy jakich użytkowników chcemy ponownie sprowadzić na witrynę. Warto w tym miejscu zastanowić się, których odbiorców chcemy mieć na liście remarketingowej i w jaki sposób przełożyć to na reguły list, które następnie ustawiamy z poziomu Google Analytics. Czy np. chcemy sprowadzać użytkowników którzy dodali produkt do koszyka, lecz nie dokonali ostatecznie zakupu? Czy chcemy docierać do osób, które na witrynie przebywały mniej niż minutę? Istnieje mnóstwo możliwych kombinacji. Kluczowe jest zatem, aby najpierw określić do jakiej grupy chcemy dotrzeć, następnie przenieść to na grunt ustawień listy remarketingowej i na końcu przygotować komunikat odpowiednio dobrany do grupy docelowej i skierować reklamę na właściwe miejsce na naszej witrynie.

Pamiętać przy tym należy, iż w przypadku nowych sklepów internetowych najpierw musi minąć nieco czasu, aż lista remarketingowa zostanie uzbierana. Musimy mieć bowiem minimum 100 użytkowników na liście dla sieci reklamowej oraz 1000 dla sieci wyszukiwania, aby reklamy mogły zacząć się wyświetlać. Im jednak precyzyjniej ustawiona i zarazem większa lista, tym lepsze efekty może przynosić remarketing. Zatem, gdy z czasem listy będą się powiększać warto również stopniowo dokładać budżet dla kampanii remarketingowej, aby zawsze móc docierać do odpowiednich użytkowników.

Dla sklepów świetnie sprawdzi się także kampania brandowa z frazami związanymi z ich nazwą. Początkowo będzie ona zapewne generowała bardzo mały ruch, natomiast z czasem, wraz ze wzrostem znajomości marki powinna generować coraz lepsze rezultaty przy bardzo niskich kosztach. Więcej na ten temat możecie przeczytać w moim poprzednim artykule.

Pozycjonowanie

pozycjonowanie w ecommerce

Jednocześnie z kampaniami Google Ads warto rozpocząć także działania SEO. Nie przyniosą one efektów z dnia na dzień, zwłaszcza przy nowym sklepie, jednakże inwestycja w tym obszarze jest niezbędna dla powodzenia działalności. Na dłuższą metę nie można bowiem budować sukcesu w oparciu o tylko jeden kanał ruchu. W przypadku różnych niespodziewanych problemów (chociażby prozaiczny brak zaksięgowania wpłaty budżetu na konto Google Ads przez kilka dni) może się to bowiem skończyć ogromną stratą widoczności witryny. Im szybciej rozpoczną się działania SEO, tym szybciej osiągnięte zostaną efekty w postaci wysokich pozycji. Dobierając słowa kluczowe do pozycjonowania można się z kolei wspomagać wynikami kampanii Google Ads. Dzięki analizie kampanii można bowiem wytypować najlepiej konwertujące słowa kluczowe czy grupy produktów i od tych właśnie rozpocząć działania związane z pozycjonowaniem.

Social media

social media w e commerce

Bardzo dobrym rozwiązaniem jest również budowanie od podstaw relacji z klientem z wykorzystaniem profili społecznościowych na Facebooku czy Instagramie. W ten sposób bardzo szybko można zadbać o lojalność klientów już od pierwszych miesięcy funkcjonowania sklepu i wyróżnić się pozytywnie na tle konkurencji. Więcej na temat wykorzystywania mediów społecznościowych w marketingu przeczytacie w osobnym dziale poświęconym temu zagadnieniu.

Jak widać, samo stworzenie sklepu i zadbanie o odpowiednią ofertę to dopiero pierwszy krok na drodze do sukcesu całego przedsięwzięcia. Poza tematami opisanymi w artykule należało by jeszcze szerzej wspomnieć o odpowiednich opisach towarów, o dobrej jakości i ciekawych zdjęciach produktów, o promowaniu ich poprzez blog lub kanał na YouTube. Wiele z tych tematów poruszaliśmy także na naszym blogu w osobnych artykułach poświęconych poszczególnym zagadnieniom. Jeśli natomiast jesteście zainteresowani kompleksowymi działaniami dla sklepu internetowego, obejmującymi wszystkie kanały ruchu – zostawcie wiadomość. Porozmawiamy o Waszym pomyśle na biznes i o tym jak przekuć go w sprawnie działającą maszynę.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

O autorze:

Adam Derkacz

W 4PEOPLE prowadzi kampanie SEM. Może pochwalić się certyfikatem Google, a także wieloma sukcesami w podejmowanych działaniach. Zwolennik dokładnej analityki oraz optymalizacji podejmowanych działań. Prywatnie miłośnik wędrówek górskich, biegania, historii średniowiecza i imperialnych stoutów. Wieloletni fan FC Barcelony. Zagorzały czytelnik, szczególnie Harukiego Murakamiego oraz Jacka Dukaja.

Komentarze