Festiwal SEO 2019 – relacja
Chociaż w kalendarzu trudno szukać oficjalnego święta pozycjonerów, mianem takim można z pewnością określić Katowicki Festiwal SEO. Zgodnie z zeszłoroczną obietnicą, również w tym roku udaliśmy się licznym gronem, aby posłuchać, co w SEO piszczy.
Festiwal SEO to już taka majowa tradycja, a Katowice stały się obowiązkowym kierunkiem podróży dla każdego specjalisty SEO. Podobnie jak w przypadku kilku wcześniejszych edycji, to najważniejsze dla branży odbyło się w Katowickim MCK. Za jego sterami stanęli niezastąpieni: doktor Artur Strzelecki – pomysłodawca i główny organizator oraz Sławek Borowy w roli prowadzącego.
Organizatorzy nie spoczęli na laurach i postawili sobie poprzeczkę jeszcze wyżej, zapraszając większą niż w zeszłym roku liczbę prelegentów.
Pierwszy na scenie pojawił się Benedykt Protasiuk – Head of SEO w Sempai – ze swoją prezentacją na temat Link echos. Benedykt zainspirowany eksperymentem przeprowadzonym przez Randa Fishkina, postanowił sam sprawdzić (i podzielić się wynikami tekstu) czy linki widmo – czyli takie, które zostały usunięte nadal przekazują stronie podlinkowanej moc. Benedykt przeprowadził kilka różnych testów i choć sam eksperyment jest niezwykle ciekawy, to w mojej opinii krótki czas, w którym został przeprowadzony, nie powinien dawać tak jednoznacznych wyników.
Kolejny prelegent – Łukasz Suchy z Krakowskiej Deva Group – swoją prezentację poświęcił analizie skutecznych w AD 2019 technikach link buildingu. Łukasz nieco na przekór nie skupił się na nowych metodach, a raczej na “linkach za piątaka”, które swoją świetność mają już za sobą. Łukasz zaprezentował wyniki swoich testów i pokazał jednoznacznie, że linki kupowane na Allegro nadal działają, choć ich efektywność pozostawia – przynajmniej w krótkim ujęciu czasowym – wiele do życzenia
Reprezentujący Grupę TENSE Piotr Michalak zaprezentował nieoczywiste sposoby budowania ruchu organicznego w e-commerce. Wywołany “do tablicy” poza kolejnością Piotr poradził sobie doskonale, prezentując swoje spojrzenie na to, w jaki sposób przyciągać większa liczbę użytkowników do swojego sklepu internetowego. Temat prezentacji mógł wprowadzać w błąd, ponieważ opisane przez Piotra sposoby mogły się wydawać oczywiste. Są natomiast bardzo często zaniedbywane, zarówno przez właścicieli e-commerce, jak również specjalistów SEO. Z pewnością prezentacja zachęciła do zrewidowania swojego portfolio i odpowiedzenia sobie na pytanie “A jak jest u mnie?”.
Pierwszy blok prezentacji zamknął Mateusz Dela, który na podstawie swojego doświadczenia identyfikował 15 różnych stwierdzeń na temat niemieckiego rynku pozycjonowania jako mity bądź fakty. Mateusz swoją prezentację wzbogacił małym Bonusem (BGC) przedstawiając swoją koncepcję na skuteczna promocję usług na cudzych stronach.
Druga sesja rozpoczęła się nietypowo, ponieważ prowadził ją jedyny (i chyba pierwszy w historii Festiwalu) duet – Artur Wojczal i Cezary Urbanowicz z agencji widoczni. Artur i Czarek zwrócili uwagę na to, jak istotne w skutecznym pozycjonowaniu jest korzystanie z Google Search Console, pokazując jednocześnie wady tego narzędzia. Przedstawili również skuteczne remedium w postaci wykorzystania do pobierania danych z GSC za pomocą wtyczki Supermetrics. Metoda ta nie tylko dostarcza czytelne dane, ułatwiające ich analizę, ale również skutecznie skraca przeznaczony na nią czas.
Kolejny na scenę wkroczył Semurai – Tomasz Stopka ze swoim case study dotyczącym współpracy z “pewnym blogiem technologicznym”. Z niezwykłym humorem i luzem Tomasz przedstawił swoją współpracę z klientem, od pierwszych trudności z kontaktem, przez wprowadzenie istotnych zmian i pierwsze sukcesy, po spowodowane aktualizacją algorytmu spadki widoczności (tutaj Tomek pokazał że dzień po zakończeniu współpracy trend się odwrócił, co potwierdza, że spadek spowodowany był raczej “złośliwością” wyszukiwarki:) ) i zakończenie współpracy.
Prezentację Kuby Makaruka, współtwórcę i administratora największego forum o pozycjonowaniu Forum PiO, można określić dwoma słowami: hermetyczna i nostalgiczna. Kuba przez pryzmat forum przedstawił nam 15 lat historii SEO w Polsce. Przedstawił jak ewoluowała metodologia SEO, zaprezentował kilka ważnych sylwetek i najważniejszych wydarzeń w branży. Dla wielu “młodszych” uczestników festiwalu była to z pewnością ciekawa wycieczka w przeszłość. Seowcy z dłuższym doświadczeniem mogli tylko powiedzieć “kieedyś to było!” . Może sama prezentacja nie wnosiła wielu istotnych informacji, natomiast jej obecność z pewnością podkreśliła, że Festiwal to takie branżowe święto. Na sali było zresztą w kluczowych momentach słychać było liczne śmiechy i “tak było”, co zdaje się to potwierdzać.
Drugi blok zamknął Grzegorz Strzelec – Chief SEO Consultant w grupie Discovery / TVN oraz Chief SEO Strategist – z moim zdaniem jedną z najciekawszych prezentacji festiwalu, zarówno pod względem merytorycznym, jak również pod względem samej formy. Grzegorz na potrzeby prezentacji stworzył dekalog klienta SEO, w którym każde “przykazanie” opatrzył krótkim “psalmem”. W swojej prezentacji Grzegorz pokazał, jak powinna wyglądać owocna współpraca na linii klient-agencja, dostarczając garść skutecznych rad, zarówno dla klientów, jak również account managerów i specjalistów SEO.
Ostatnią sesję prezentacji rozpoczęła się od wystąpienia jedynej w tegorocznym gronie prelegentów kobiety – Victorii Olsiny. Była to również jedyna prezentacja w języku angielskim. Victoria przybliżyła festiwalowiczom, czym dokładnie jest Blockchain, jak wygląda obecnie oraz w jaki sposób wpłynąć może w przyszłości na rozwój nie tylko SEO, ale również leżeć u podstaw nowego, zdecentraliozowanego Internetu – WEB 3.0.
Po Victorii na scenę wkroczył Michał Barczyk – SEO & Analyst Team Leader w polskiej grupie x-kom. Michał przedstawił bardzo ciekawy case study dotyczący EBA (evente based marketing) na przykładzie działań z okazji Czarnego Piątku dla sklepu x-kom.pl . Choć prezentujący specjalizuje się w SEO, to naprawdę stanowiło ono tylko niewielki fragment prelekcji. Michał pokazał, że aby wszystko w organizacji wydarzenia takiego jak Black Friday się udało, bardzo duża grupa elementów musi współgrać, aby wszystko funkcjonowało jak w dobrze naoliwionej maszynie.
Przedostatniego z prelegentów specjalistom SEO przedstawiać nie trzeba. Łukasz Żelezny zaprezentował podczas swojego wystąpienia, jak pozyskuje i pracuje ze swoimi klientami. Łukasz, podobnie jak Grzegorz, podkreślał, jak ważna jest dobra relacja i wzajemne zrozumienie pomiędzy klientem i specjalistą SEO. Biorąc pod uwagę doświadczenie, jak również sukcesy jakie odnosi, chyba każdy SEOwiec powinien chociaż część prezentowanych przez Łukasza zasad wziąć sobie do serca.
Jako ostatni na scenę wkroczył Artur Strzelecki – sam organizator całego Festiwalu. Artur podzielił się swoimi doświadczeniem w pozyskiwaniu ruchu organicznego w e-commerce na przykładzie babyland.pl. Zaprezentowane przez Artura schematy działania bez problemu można wykorzystać również w każdym e-commerce. Wszystko podparte podsumowaniem efektów prowadzonych działań.
Festiwal SEO w Katowicach to nie tylko niezwykle ciekawe prezentacje. To również doskonała okazja na spotkanie starych znajomych, jak również nawiązanie nowych znajomości. W tym roku okoliczności wyjątkowo ku temu sprzyjały, zwłaszcza, że organizatorzy, słuchając feedbacku (który zawsze zbierany jest na gorąco po konferencji) zadbali o dłuższe przerwy na kawę, przekąski i czas na wizytę na stoiskach sponsorów.
Do bardzo udanych należy również zaliczyć oficjalne afterparty w barze Klubowa, podczas którego przy pizzy i napojach można było porozmawiać zarówno z prelegentami i zadać im dodatkowe pytania, jak również wymienić doświadczenia z “kolegami po fachu”.
Za całe przedsięwzięcie serdecznie dziękuję Arturowi, który zadbał o płynny przebieg festiwalu, Sławkowi, który ze swoim z wyśmienitym humorem i urokiem zapowiadał kolejne osoby i przekazywał najważniejsze informacje, a także wszystkim prelegentom i sponsorom.
Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.
Do zobaczenia za rok!
*Zdjęcie główne pochodzi ze strony Silesia SEM
Polecamy również: