Festiwal SEO 2017 – podsumowanie

0 napisany przez Tomasz Podolski, 22 maja 2017

W piątek 19.05.2017 odbyła się już 5. edycja Festiwalu SEO. Do Katowic zjechała się cała branża z najdalszych zakątków kraju. Jak zapowiadał Artur na swoim blogu Silesia SEM, były case studies, znani specjaliści oraz wspaniała atmosfera.

Festiwal SEO 2017 logo

Prezentacje przygotowane przez prelegentów były dość mocno zróżnicowane – od miękkich obszarów opisujących pracę z contentem, po soczyste kąski technicznego SEO. Nie będę opisywał każdej z prezentacji, kto był, ten wie o czym były prelekcje. Wszystkie materiały na pewno – jak co roku – zostaną udostępnione przez organizatorów. Chciałbym się za to skupić na tym, co mnie szczególnie zainteresowało.

Pierwsza prezentacja, która przykuła moją uwagę, zapewne z racji na to, że osobiście głównie zajmuję się tematyką e-commerce, to „10 najważniejszych zasad w SEO dla Twojego sklepu” Marcina Duraja (autora bloga http://mkane.antygen.pl/). Marcin poruszył kluczowe obszary związane z tym, czy projekt w ogóle ma szansę powodzenia. Zwrócił uwagę na najważniejszą rzecz, jaką jest wersja serwerowa skryptu sklepu, która daje pełną kontrolę nad przeprowadzeniem optymalizacji. Duża liczba sklepów zbudowanych i udostępnianych jako SaaS np. Comarch e-Sklep lub IAI-Shop uniemożliwia wprowadzenia podstawowych zmian niezbędnych dla powodzenia kampanii SEO. Nie ma sensu punktowania wszystkich błędów wspomnianych platform, warto jest na to zwrócić uwagę w momencie rozpoczęcia współpracy, by potem uniknąć niespodzianek przy wdrażaniu optymalizacji (np. okazuje się, że title i description da się ustawić tylko globalnie, nie da się wykonać przekierowań w pliku .htacces czy umieścić mapy strony na serwerze).Festiwal SEO 2017 Strzelec

Kolejną prezentacją, na którą zwróciłem uwagę była „Bardzo kanoniczna historia” – Grzegorza Strzelca. Grzegorz pokazał, w jaki sposób wykorzystać tagi kanoniczne, by zdominować wyniki Goolge News. Moim skromnym zdaniem jego prezentacja była najlepsza z dwóch powodów. Mało kto zgłasza stronę do usługi Google News. Drugim powodem jest to, że mało kto używa tagów kanonicznych przy dystrybucji treści. Grzegorz doskonale pokazał obszary, które można zagospodarować i przy okazji poszerzyć swoją wiedzę. Mając pod swoimi skrzydłami stronę dystrybuującą treści, które są na czasie, warto zastanowić się, czy zamiast walczyć z pozycjami w organicznych wynikach wyszukiwania – nie skupić się na Google News i właściwie ulokować budżet klienta.

Ostatnią prezentacją, zarówno na festiwalu, jak i wśród tych, które mi się spodobały, było wystąpienie Michała Magdziarza z DeepCrawl pt. „Przygotuj swoją stronę na indeksowanie mobile-first”. Michał za pomocą schematów pokazał, w jaki sposób Google będzie indeksowało strony mobilne. Priorytety wersji strony do umieszczenia w indeksie mobilnych wyników wyszukiwania to rzecz bardzo istotna szczególnie w przypadku branż, gdzie sporą częścią ruchu jest mobile. Oczywiście w głowie zaświtało również kilka pomysłów, jak w bardziej kreatywny sposób wykorzystać kolejność indeksacji wersji strony przeznaczonych dla mobile :)

Festiwal SEO 2017 Borowy

Wybrane przeze mnie prezentacje łączy jedna cecha wspólna. Wszystkie są na czasie, a przepracowanie z własną witryną zagadnień, o których wspominali prelegenci da największe wymierne efekty dla klienta. Dobra optymalizacja własnego e-commerce działającego na rynku, który w dalszym ciągu dynamicznie się rozwija w PL bezpośrednio przełoży się na generowanie wzrostu przychodów. Błyskawiczna dystrybucja treści za pomocą usługi Google News, przyciągnie na stronę dużą grupę nowych czytelników, których można potem przekuć w klientów, subskrybentów, stałych czytelników itd. Umożliwienie ustalenia kolejności indeksowania mobilnej wersji strony to spory krok dla witryn, które odwiedzane są w większości z urządzeń mobilnych. Kreatywne wykorzystanie powyższego może dać ciekawe efekty.

Chciałbym zwrócić również uwagę na rzeczy, które moim zdaniem nie zagrały do końca i które były nowe na festiwalu. Pierwszym zaskoczeniem był brak Tomasza Wydry, którego wystąpienie było zaplanowane w pierwszym bloku. Kolejnym wielkim nieobecnym był Michał Wiciński – Search Quality Strategist w Google, który niestety nie dotarł na festiwal. Co roku na festiwalu był przedstawiciel Google. Boli fakt, że nigdzie nie pojawiła się taka informacja i zostało to pominięte. Moim skromnym zdaniem w momencie rozpoczęcia festiwalu powinna się pojawić informacja o tym, że będzie o dwóch prelegentów mniej.

Dla równowagi powiem, że sporym pozytywem było zadawanie pytań przez Sławka – dotyczących prezentacji i zorientowanych na to, jak przedstawiony materiał może pomóc klientowi. W znaczny sposób ograniczyło to część bezsensownych pytań padających z publiczności. Osoby, które czuły niedosyt mogły dopytać prelegentów o szczegóły w kuluarach. Dzięki temu też udało się uniknąć tego, co miało miejsce podczas poprzednich edycji, czyli hejtu ze strony osób pytających.

Co jest szczególnie istotne z punktu widzenia samego wydarzenia – na sali widziałem sporo osób z którymi współpracowałem lub w dalszym ciągu współpracuję, w dużej mierze właścicieli sklepów internetowych i portali informacyjnych.

Festiwal SEO 2017 all

Jak co roku Festiwal SEO był największym wydarzeniem polskiego SEO. Specjaliści mieli okazję powymieniać się wiedzą i ciekawymi przypadkami w kuluarach. Osoby, które przyszły się czegoś dowiedzieć, chcące poprawić coś w swoich witrynach również mogły wynieść sporo z prezentacji. Podsumowując, jednym zdaniem można powiedzieć: „Super impreza stojąca na wysokim poziomie integrująca właścicieli serwisów internetowych oraz specjalistów marketingu internetowego”. Z tego miejsca również chciałbym podziękować Arturowi Strzeleckiemu z Silesia SEM za zorganizowanie największej ogólnopolskiej imprezy SEO oraz Sławkowi Borowemu za poprowadzenie wydarzenia.

Mam nadzieję, że do zobaczenia w przyszłym roku!

Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.

Zdjęcie główne: www.silesiasem.pl

Rate this post

O autorze:

Tomasz Podolski

Jako Manager SEO w 4PEOPLE odpowiedzialny jest za szeroko pojęte SEO oraz pozycjonowanie. Za każdym razem podchodzi kompleksowo do marketingu internetowego. Co przez to należy rozumieć? Wykorzystuje wszystkie znane mu techniki, by klient zawsze miał najlepsze efekty.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

Rate this post
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!