Co SEO ma wspólnego z piłką nożną?

0 napisany przez Adam Perz, 19 lipca 2018

Finał już za nami. Francuzi zostali Mistrzami Świata, a emocje powoli opadają. Oglądając niedzielny finał naszła mnie pewna myśl: piłka nożna, a dokładnie zarządzanie drużyną, ma bardzo wiele podobieństw do procesu pozycjonowania. Mówię tu w szczególności o piłce klubowej. Myślę, że zrozumienie analogii może pomóc dostrzec, jak skomplikowany i uzależniony od wielu czynników procesem jest pozycjonowanie strony.

Agencja pozycjonująca = menedżer drużyny/trener

Agencja, która będzie zajmowała się pozycjonowaniem witryny jest jak nowy menedżer pojawiający się w drużynie piłkarskiej. Zastaje określoną sytuację z wszystkimi plusami i minusami. Ma do dyspozycji określony budżet, którego nie powinien przekraczać. To jego pomysł, wiedza, strategia są najważniejsze, ale nie działa w próżni. Ma konkretnych zawodników do dyspozycji, ale oczywiście nie brakuje konkurencji – nieraz z mocniejszą drużyną i zapleczem finansowym.

Drużyna = strona internetowa

Strona internetowa, tak samo jak skład drużyny piłkarskiej, jest bazą i fundamentem na której zbudujemy sukces lub poniesiemy porażkę procesu pozycjonowania. “Z pustego i Salomon nie naleje” – zarówno słaba strona internetowa, jak i drużyna składająca się ze słabych zawodników nie wróżą walki o najwyższe lokaty, zarówno w tabeli, jak i w SERPach. Mając słabą bazę walczymy raczej o środek tabeli, a nieraz i o utrzymanie. Dobre wyniki wymagają dobrej bazy.

Budżet transferowy = budżet SEO

To, ile jesteśmy gotowi zainwestować w proces pozycjonowania, jest wprost proporcjonalne do spodziewanych wyników. Nieraz można spotkać klientów, którzy ze słabą stroną internetową i mniejszym budżetem od konkurencji chcą tę ją dogonić. Szansa na osiągnięcie tego celu jest jednak minimalna.

Kupno największych gwiazd do swojej drużyny i nieograniczony budżet nie gwarantuje sukcesu (co pokazało nam np. PSG), ale na pewno warto mieć budżet na pozwalający na realizację strategii trenera/agencji. Dlatego uważam, że klienci, którzy kierują się głównie ceną, rzadko kiedy osiągają sukces w SEO. Wybierając najtańszą opcję możesz być pewny, iż agencja poświęci na projekt najmniej środków i najmniej czasu. Więcej o zagrożeniach płynących z taniego pozycjonowania przeczytasz w artykule Tomka.

Tabela wyników = Wyniki organiczne

Nasza średnia pozycja w wynikach naturalnych w danym sezonie odpowiada końcowej pozycji w tabeli. Często zapominamy, że oprócz naszej witryny pod daną frazą walczy z nami wiele innych witryn. Często liczba naszych konkurentów idzie w setki. Warto o tym pamiętać. Firmy konkurencyjne wydają sporo środków na to, by poprawić swoją lokatę w wynikach wyszukiwania. Jednak w skali całego sezonu czy roku zwycięzców, którzy zgarną ruch i przemienią go w zysk, będzie tylko kilku.

Szkółka piłkarska = naturalne linki

W procesie pozycjonowania mogą wspomagać nas również naturalne linki, które powstały w sposób nie generujący kosztów albo przy okazji. Podobnie jest z szkółką piłkarską, która pozwala pozyskać młode talenty stosunkowo niewielkim kosztem. Nie ma co liczyć, że staną się główną siłą drużyny i że tylko to wystarczy – ale na pewno warto je mieć w swoim składzie.

Konkurencja w wynikach = inne kluby w lidze

Zarówno walka o ligową tabelę, jak i proces pozycjonowania nie odbywają się w próżni. To znaczy, że na nasz końcowy wynik równie wielki wpływ co nasze działania mają działania konkurentów, którzy przecież ciągle pracują nad swoim wynikiem. To, że akurat pozycja naszej witryny spadła, nie znaczy wcale że coś musiało pójść źle po naszej stronie lub że agencja wykonała mniejszą pracę niż np. miesiąc temu, równie dobrze to konkurencja mogła wyprzedzić nas robiąc dodatkowe działania. W artykule Marty znajdziesz podpowiedzi, jak przeprowadzić audyt działań SEO konkurencji.

Unikalne cechy oferty i strony = gwiazdy w składzie

To element, który potrafi zrobić różnicę. Jeśli dana firma posiada jakiś wyjątkowy element na stronie lub w swojej ofercie, może zyskać przewagę nad konkurencją nie tyle w samej wyszukiwarce, co w działaniu samego biznesu. Unikalna cecha oferty może sprawić, że to nasza witryna odniesie sukces na tle konkurencji. Tak samo jest z prawdziwymi gwiazdami, potrafiącymi przechylić szalę zwycięstwa na swoją stronę.

Treść na stronie = kibice

Dobrej jakości treść na stronie wspomaga jej walkę o dobre pozycje w wyszukiwarce tak, jak kibice wspierający klub. Wsparcie kibiców jest niezwykle potrzebne, to dla nich się gra. Tak samo pozycjonując można budować imponujące zaplecze, ale dobrze jest gdy prowadzi ono do dobrej jakości treści na stronie.

Tak jak pozycja drużyny w tabeli jest w dużym stopniu uzależniona od trenera, bo to on odpowiada za taktykę i strategię, tak trzeba pamiętać, że do ostatecznego sukcesu potrzebujemy wszystkich składowych, od pomysłu, przez odpowiednie narzędzia, aż po realizację. Bez nich nie osiągniemy wysokiej pozycji w wyszukiwarce, a pozycjonowanie nie będzie miało sensu i szans na powodzenie.

O autorze:

Adam Perz

Współwłaściciel agencji 4People, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu. Do jego głównych obszarów odpowiedzialności należy pozyskiwanie nowych i obsługa dotychczasowych klientów. Zajmuje się także nadzorowaniem działań marketingowych agencji. Fan piłki nożnej i e-sportu. Biegacz: bierze udział w imprezach sportowych, w tym maratonach.

Komentarze