Co oznaczają zmiany w meta description?
1 grudnia na Search Engine Land pojawił się wpis na temat tego, że Google rozszerzyło długość meta description z 160 do maksymalnie 230 znaków. Co to tak naprawdę zmienia? Czy można to jakoś wykorzystać? W jaki sposób wpłynie to na ranking pozycji? Tego wszystkiego dowiesz się z tego artykułu!
Co się właściwie stało?
Barry Schwartz napisał artykuł, a Search Engine Land poinformował o tym fakcie na swoim Twitterze:
Google officially increases length of snippets in search results by @rustybrick https://t.co/b2NwDeeaNp
— Search Engine Land (@sengineland) 1 grudnia 2017
Następnie informacja została potwierdzona przez Googlersa Dannego Sullivana również na Twitterze:
Yes. It’s not your imagination. Our snippets on Google have gotten slightly longer. And agree with @rustybrick — don’t go expanding your meta description tags. It’s more a dynamic process. https://t.co/O1UTyFeNfA
— Danny Sullivan (@dannysullivan) 1 grudnia 2017
Ciekawe czy to tylko chwilowy eksperyment, czy zmiana będzie już na stałe.
Czy to coś zmieni się w wynikach wyszukiwania?
Do szybkiego sprawdzenia wpływu tej informacji na sytuację w Polskich wynikach wyszukiwania wykorzystałem narzędzie rankranger – https://www.rankranger.com/google-serp-features. Wyniki przedstawiają się następująco:
Jak widać na powyższym screenie, wyraźnie zwiększyła się liczba znaków w meta description na stronach monitorowanych przez narzędzie w wynikach wyszukiwania google.pl. Główną przyczyną są pewnie puste znaczniki meta description, gdzie Google automatycznie pobrało sobie opis z treści strony i jest on automatycznie dłuższy. Zobaczmy np. jak to wygląda w branży kredytów chwilówek (przed świętami na czasie):
Wyraźnie widać, że dla strony mini-credit.pl meta description został pobrany z pierwszego akapitu tekstu. Warto zadbać o to żeby meta description wyświetlał się taki jaki my chcemy, a nie został wybrany przez wyszukiwarkę i jej roboty. Strona daiglob.eu już wdrożyła nowy, dłuższy meta description i wygląda on poprawnie.
Jak wykorzystać dłuższy meta description?
O tym jak pisać dobre meta description pisał już Paweł w swoim artykule, dlatego nie chcę się powielać. Ze swojej strony chciałbym jedynie dodać, że ze względu na 3 linijki tekstu w wynikach wyszukiwania można kreatywnie wykorzystać używając np. encji.
Pod tym adresem nextlevelseo.de/html-sonderzeichen/ znajdziecie encje z dodatkowym wyszczególnieniem, czy wyświetlają się w meta title czy meta description. Można oczywiście podejrzeć konkurencję w celu delikatnej inspiracji, albo po prostu w wyszukiwarkę wrzucić jakąś encję np. link. Dzięki temu sprawdzimy, kto z naszych konkurentów używa encji i w jakiej formie to robi. Jako luźną sugestię można zaproponować np. aby każdy wiersz rozpocząć od osobnego numerka bądź od strzałki.
Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.
W jaki sposób dłuższy meta description wpłynie na pozycje?
Moim zdaniem znacznie. Jeżeli zostanie odpowiednio zaimplementowany, a przekaz, CTA itd. będą właściwe to w znacznym stopniu zwiększy CTR – który jest czynnikiem rankingowym (chociaż nie ma w tej sprawie oficjalnego stanowiska Google). Polecam testy, np. The Lab, gdzie można zapoznać się z testami przeprowadzonymi przez autorytety z branży SEO. Znajdziecie tam potwierdzenie wpływu CTR na pozycje strony w organicznych wynikach wyszukiwania. W związku z tym uważam, iż odpowiednio wykorzystany potencjał dłuższego meta description może naprawdę pomóc wielu witrynom w zwiększeniu ich widoczności w wyszukiwarce.
Polecamy również: