AdWords czy pozycjonowanie? Oto jest pytanie!

0 napisany przez Adam Perz, 05 stycznia 2017

Jeśli chcesz pozyskać nowych klientów za pomocą internetu, musisz im dać się znaleźć w wyszukiwarce Google, która niepodzielnie panuje na naszym rynku. Najskuteczniej można tego dokonać korzystając z dwóch metod – AdWords (linków sponsorowanych) lub/oraz SEO (pozycjonowania). W moim dzisiejszym wpisie przybliżę zalety i wady obu rozwiązań.

AdWords (linki sponsorowane) – co to jest?

AdWords jest głównym źródłem dochodów Google, pozwala reklamować się w oficjalny sposób w wyszukiwarce. Samo AdWords ma już kilkanaście lat i z biegiem czasu z prostego narzędzia przekształciło się w zaawansowany kombajn reklamowy posiadający ogromne możliwości, dzięki któremu możemy się promować nie tylko w samej wyszukiwarce. Ale to już temat na inną rozmowę.

W wynikach wyszukiwania reklamy AdWords pojawiają się w postaci linków sponsorowanych nad oraz pod organicznymi wynikami wyszukiwania. Mogą również wyświetlać się w postaci małych reklam graficznych (tzw. reklam produktowych). W wyszukiwarce płacimy za każde kliknięcie w naszą reklamę. O cenie, jaką musimy zapłacić decyduje algorytm oceniający jakość naszej reklamy, jej trafność, to, jak wypadamy na tle konkurencji i ile za reklamę jest w stanie ona zapłacić. Można przyjąć, że koszt takiego kliknięcia będzie się wahał od kilkunastu groszy do kilkunastu złotych.

Zalety AdWords:

W AdWords może zacząć reklamować się każdy

W przypadku AdWords możemy liczyć na dużą pomoc teoretyczną ze strony Google. Istnieje także mnóstwo poradników, FAQów i wątków na forach dotyczących tego, jak zaistnieć w sieci dzięki tej metodzie. W teorii sprawa wydaje się więc być bardzo prosta. Musimy jednak mieć świadomość, że AdWords, oprócz podstawowych funkcji, jest narzędziem dość zaawansowanym, a kampania zarządzana przez amatora może być kilkukrotnie mniej skuteczna (a w rezultacie także bardziej kosztowna) od tej prowadzonej przez profesjonalistę.

W sprawie SEO oczywiście znajdziemy dużo porad, wątków i książek, ale w SEO nie ma miejsca na błędy. W interesie Google jest to, by wyniki wyszukiwania były jak najbardziej odporne na manipulacje pozycjonerów na pewno robiąc samemu SEO dla swojej witryny możesz głównie liczyć na siebie, a i tak Twoje działania mogą przynieść więcej złego niż pożytku.

W AdWords mamy gwarantowany efekt

Jeśli będziemy mogli pozwolić sobie na poniesienie dodatkowych wydatków na promocję, a nasz komunikat będzie zgodny z regulaminem Google oraz prawidłowo skonfigurowany, to reklama będzie się wyświetlała wyżej w wyszukiwarce.

Należy pamiętać o tym, że liczba miejsc przeznaczonych na linki sponsorowane jest ograniczona i w przypadku gdy nie jesteśmy w stanie zapłacić tyle, co konkurencja lub jakość promowanego przez nas komunikatu będzie gorzej oceniana przez Google, nasza reklama wyświetli się na dalszych stronach.

W przypadku pozycjonowania nigdy nie możemy być pewni swojej pozycji w wyszukiwarce, możemy utrzymywać pozycję latami, a może zmieniać się ona z dnia na dzień. Nikt nie da nam gwarancji, że upragnione pozycje kiedykolwiek zostaną osiągnięte – niestety, tak wygląda brutalna rzeczywistość.

Płacimy tylko za kliknięcie w reklamę. Nie płacimy za wyświetlanie reklam

Jest to bardzo istotny czynnik, w szczególności w przypadku mało popularnych fraz. Możemy emitować reklamę na frazę, która wygeneruje dla nas jedynie kilka kliknięć w miesiącu. W przypadku pozycjonowania na takie frazy koszt pojedynczego kliknięcia byłby znacznie większy.

Mam kontrolę nad wydatkami. Sami decydujemy, ile jesteśmy w stanie zapłacić za kliknięcie w reklamę pod daną frazą, ile chcemy wydać maksymalnie w skali dnia czy miesiąca

AdWords daje nam możliwość dokładnego nadzorowania naszych wydatków, a co za tym idzie możliwość ich planowania. Dla wielu osób jest to bardzo ważny atut. Możemy również środki te przenosić w prosty sposób np. z promocji jednej grupy produktów na inną grupę.

W AdWords mamy możliwość wstrzymania reklamy lub uruchomienia jej tylko w wybranych godzinach czy dniach

Jest to funkcja bardzo istotna. Dla przykładu, jeśli nasza działalność opiera się głównie o kontakt telefoniczny z klientem, to czy jest sens emitowania reklamy gdy firma jest zamknięta i nikt nie podniesie słuchawki? A może chcemy dotrzeć do klientów, którzy szukają naszych usług tylko w weekendy? Na pewno chętniej w godzinach pracy zamówimy książkę w księgarni internetowej, a poważniejsze zakupy, wymagającej bardziej skrupulatnej analizy i przedyskutowania z domownikami zostawimy sobie na wieczór czy nawet weekend.  

Możliwość zatrzymania reklamy i szybkiego uruchomienia

Dzięki AdWords nasza reklama może zacząć wyświetlać się praktycznie natychmiastowo. Analogicznie szybko można ją zatrzymać. Mamy zapełniony grafik, dany towar się wyprzedał – wystarczy kilka kliknięć i nasz komunikat przestaje się wyświetlać. Jest to ogromna zaleta dla wielu przedsiębiorstw, szczególnie dla firm, których działalność jest obarczona dużymi wahaniami sezonowymi.

Możliwość dowolnego edytowania opisów reklamy

Treść reklamy jest dowolna (oczywiście jeśli mieści się w ramach regulaminu) i możemy ją swobodnie modyfikować i kłaść nacisk na różne aspekty ważne dla naszych klientów. Daje nam to możliwość dowolnego testowania opisów oraz dostosowywania ich od potrzeb klientów.

Dokładna analiza słów kluczowych

Dzięki połączeniu z Google Analytics mamy możliwość łatwej i dokładnej analizy skuteczności poszczególnych słów kluczowych. Dzięki temu jesteśmy w stanie lepiej określić niż w przypadku pozycjonowania, jakie frazy przynoszą nam zysk, a jakie generują tylko koszty.

Możemy ustawić dowolny adres przekierowania

Reklamy w Adwords możemy przekierowywać na dowolny adres podstrony w naszej witrynie. Dzięki temu potencjalnego klienta możemy odesłać np. na specjalny landing page lub inny wg nas najtrafniejszy adres na naszej stronie. W pozycjonowaniu to wyszukiwarka decyduje, jaka podstrona pojawi się w wynikach wyszukiwania i może być tak, że nie jest to podstrona, którą my uznaliśmy za najlepszą.

Kampania może być emitowana na wybranym obszarze

Reklamę w AdWords możemy ograniczyć terytorialnie. Jeśli nasz biznes działa lokalnie, nie ma potrzeby byśmy wydawali pieniądze na reklamę ukazującą się w całej Polsce. Możemy ograniczyć ją np. do danego województwa czy terenu w najbliższej okolicy punktu usługowego. Równie łatwo nasze reklamy możemy “puścić” w innych krajach. W przypadku pozycjonowania jest to praktycznie niemożliwe (przy racjonalnych nakładach i małym ryzyku niepowodzenia).

AdWords czy Pozycjonowanie?

Pozycjonowanie (SEO) – co to jest?

W telegraficznym skrócie, pozycjonowanie jest działaniem, które ma spowodować zwiększenie ruchu z wyników organicznych Google. Ruch może zostać zwiększony poprzez podniesienie pozycji pod konkretnymi frazami zarówno tymi kluczowymi dla naszej działalności, jak i dla wielu fraz produktowych (np. w przypadku sklepów).

Zalety SEO – pozycjonowania

Brak płatności za kliknięcie (w modelu płatnym za pozycje)

To, co jest zaletą AdWords, w wielu przypadkach może okazać się również jego wadą. Widać to w szczególności popularnych frazach generujących spory ruch, za który trzeba płacić. Jeśli sprzedajemy jakiś towar z małą marżą np. 5 zł, to może się okazać, że do pierwszej transakcji będziemy musieli dołożyć i liczyć na to, że użytkownik np. wróci do nas w przyszłości.

W pozycjonowaniu jest inaczej, przeważnie rozliczamy się za uzyskane pozycje. Ten model może się okazać bardzo opłacalny, gdy osiągniemy je pod bardzo popularnymi frazami kluczowymi. Zaznaczę również, że warto patrzeć na słowa kluczowe pod kątem ruchu, który mogą wygenerować. Niestety, nadal można się spotkać z wycenianiem fraz, które nie przyniosą praktycznie żadnego ruchu.  

Atut braku płatności za kliknięcie jest najważniejszą zaletą dla większości osób decydujących się na tę formę reklamy.

SEO jest reklamą niejawną

Chodź większość użytkowników Google nie widzi różnic między linkami organicznymi a reklamami płatnymi, to w odbiorze części internautów wyniki naturalne będą bardziej wiarygodne. Tak samo myśli część reklamodawców wybierając SEO.

Pozycjonowane frazy “przy okazji”

Gdy serwis jest pozycjonowany (niezależnie od tego, czy na kilka konkretnych fraz czy w modelu pozycjonowania szerokiego) oprócz fraz, za które płacicie, pojawicie się również pod wieloma słowami kluczowymi związanymi z frazami głównymi. Gdy rozliczacie się w modelu za pozycje, a nie za ruch macie te wejścia za darmo. Więcej o różnych modelach SEO (pozycjonowania na frazy i pozycjonowanie szerokie) i ich zaletach możecie przeczytać w artykule Pawła pod tym adresem).

Elementy content marketingu

Przy okazji budowania zaplecza potrzebnego do pozycjonowania strony, można wpleść w strategię elementy content marketingu. Dobre zaplecze stanowi wartość nie tylko dla robotów wyszukiwarek, ale także dla internautów, którzy mogą na witrynach zapleczowych dowiedzieć się czegoś przydatnego. Warto przy okazji pozycjonowania zadbać o odpowiednią ilość artykułów i materiałów, które pozytywnie wpłyną na postrzeganie firmy i będą budować jej pozytywny wizerunek.

AdWords czy Pozycjonowanie?

AdWords czy pozycjonowanie?

Tyle o zaletach. Chciałbym teraz przekazać kilka darmowych porad, które pozwolą Ci wybrać odpowiednie rozwiązanie i dobrać działania do strategii marketingowej.

Niezależnie od tego, czy nastawiasz się na AdWords czy na SEO, zalecam, aby na samym początku skorzystać jednak z linków sponsorowanych

Na testową kampanię AdWords przeznacz odpowiednią kwotę. Jej celem będzie sprawdzenie, jaką popularnością cieszą się poszczególne słowa kluczowe oraz czy przynoszą Ci jakieś konwersje. Dzięki temu będziesz mógł ustrzec się bolesnego błędu polegającego na pozycjonowaniu fraz, które nie wygenerują wartościowego ruchu.

Lepiej dowiedzieć się od razu, że fraza, którą zamierzamy pozycjonować będzie generowała mały ruch niż dokonać tego odkrycia po wielu miesiącach pozycjonowania i pakowania pieniędzy w nierentowny projekt.

Warto również pamiętać, że klienci często chcą pozycjonować się pod bardzo ogólnymi frazami, które dostarczą ruch, ale nie spowodują konwersji, a na tym przecież najbardziej nam zależy. To też złe rozwiązanie. Dlatego warto przeprowadzić “badawczą” kampanię AdWords na początku, nawet jeśli jesteśmy zdecydowani na pozycjonowanie.

Myślę, że taką kampanię można sobie darować tylko w przypadku, jeśli kluczowe frazy są oczywiste i zostały dobrane z uwzględnieniem danych wynikających z analizy poprzednich okresów.

Frazy popularne – pozycjonuj, mniej popularne – reklamuj w AdWords

Frazy, na które będą generować bardzo duży ruch staraj się przenosić na SEO.

Musi to się oczywiście opłacać w stosunku do kwot, jakie musiałbyś wydawać w AdWords pod tą frazą. Jeśli różnice są niewielkie – lepiej zostać przy AdWords, bo SEO zawsze wiąże się z większą dozą ryzyka niż AdWords.

Również jeśli widzisz, że pozycjonujesz się pod daną frazą, a ruch z niej jest niewielki, warto przemyśleć przeniesienie jej do AdWords.

Pozycjonowanie i AdWords – razem

Rozważ reklamowanie się za pomocą zarówno AdWords, jak i pozycjonowania pod najważniejszymi frazami. Pozwoli Ci to zdominować wyniki wyszukiwania. To rozwiązanie powoduje, że rezultat jest często lepszy od sumy efektów tych rozwiązań stosowanych osobno. Łatwiej też zapaść w pamięci Twojego potencjalnego klienta.

Uzupełniaj braki w pozycjach za pomocą AdWords

Jeśli z jakiś powodów nie chcesz pozycjonować się i korzystać z AdWords pod tymi samymi frazami, to staraj się reklamować za pomocą AdWords pod frazami, pod którymi masz kiepskie pozycje. Jeśli pozycje w wynikach organicznych będą zadowalające, zawsze możesz wstrzymać kampanię AdWords.

Frazy sezonowe promuj w AdWords

Frazy sezonowe lepiej promować za pomocą AdWords. Jest to spowodowane tym, że w pozycjonowanie musimy inwestować cały rok. Nie można zacząć działań SEO na tydzień przed sezonem. Oczywiście, możesz pozycjonować się pod frazami sezonowymi, ale musisz mieć świadomość, że płacić będziesz musiał cały rok, a “górkę” będziesz miał tylko przez kilka miesięcy.

Podsumowując…

Mam nadzieję, że choć trochę udało mi się pomóc w wyborze odpowiednich narzędzi do promocji w Google. Planując działania w wyszukiwarce, koniecznie trzeba wziąć pod uwagę obecną sytuację witryny na tym polu, przeanalizować dokładnie Google Analytics oraz sprawdzić działania konkurencji. Należy też mierzyć siły na zamiary i zakres działań dopasować do budżetu, jakim dysponujemy. Jeśli już rozpoczniemy promocję w wyszukiwarkach, to powinna być ona skierowana na konkretne cele, które chcemy osiągnąć. Analiza oraz ciągła optymalizacja i korekta działań są bardzo ważne, należy ciągle szukać lepszej drogi i testować nowe pomysły i rozwiązania. Jeśli potrzebujesz pomocy i chciałbyś abyśmy stworzyli i wdrożyli skuteczny marketing w Google, z chęcią Ci pomożemy – napisz do nas!

O autorze:

Adam Perz

Współwłaściciel agencji 4People, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu. Do jego głównych obszarów odpowiedzialności należy pozyskiwanie nowych i obsługa dotychczasowych klientów. Zajmuje się także nadzorowaniem działań marketingowych agencji. Fan piłki nożnej i e-sportu. Biegacz: bierze udział w imprezach sportowych, w tym maratonach.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Otrzymuj najświeższe newsy!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie
otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją
skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
e-pulsie!