Koronawirus a zmieniający się marketing na rynku nieruchomości
Od 16 marca 2020 nasza rzeczywistość uległa ogromnej zmianie, co nie ominęło również branży deweloperskiej. Epidemia koronawirusa wymusiła zmiany w wielu aspektach sprzedaży mieszkań – zarówno od strony obsługi potencjalnych klientów, jak i marketingu internetowego.
1. Jakie zmiany warto wprowadzić w marketingu internetowym inwestycji deweloperskich
2. Jak skutecznie prowadzić sprzedaż inwestycji bez możliwości spotkania z klientem
Nie możemy bagatelizować rządowych zalecenia pozostania w domach na czas pandemii koronawirusa. Profilaktyka nakazuje, aby ich przestrzegać, co pozwoli nam zadbać wspólnie o nasze zdrowie.
Jak to wygląda w branży deweloperskiej? Do tej pory spotkaliście z klientem osobiście, by porozmawiać o zakupie mieszkania. Z pewnością już ograniczyliście ten aspekt do rozmów telefonicznych czy mailowych. I słusznie. To bardzo odpowiedzialne podejście, a wszystko w trosce o wasze zdrowie, waszych bliskich oraz waszych klientów. Czy poinformowaliście o tym, że dalej działacie oraz w jaki sposób pracujecie?
Jak sobie radzić sprzedając dalej mieszkania bez spotkań?
Jak epidemia wpłynie na marketing online waszej inwestycji? Powinna go zdecydowanie wzmocnić, ponieważ wasi klienci pozostali w domach, a w rezultacie korzystają w wolnej chwili z internetu, nierzadko poszukując nowego lokum. Z moich obserwacji wynika, że najczęściej używają do tego telefonów komórkowych. W przypadku niektórych naszych klientów z branży aż 90% odwiedzin ich stron pochodzi właśnie z tych urządzeń.
Czy powinniście zatrzymywać działania w marketing? Nie, wręcz przeciwnie. Powinniście zainwestować więcej lub rozważyć nowe sposoby na dotarcie do klientów.
W tym artykule pokażę wam, jak obecnie zmienić marketing waszej inwestycji, by nadal pozyskiwać klientów. Skupię się na najważniejszych aspektach marketingu online dewelopera, czyli:
– Jakie kanały rozważyć by móc dotrzeć obecnie do klientów?
– Jak zmieniać komunikację inwestycji?
– Jak możecie się kontaktować z klientem (nie tylko telefonicznie)?
Jak zmienić swoją obecną komunikację, by dalej móc pozyskiwać zapytania ofertowe gwarantujące sprzedaż?
Wszystko zależy od tego, jaką inwestycję budujecie bądź planujecie budować. W ostatnich dniach i tygodniach w ramach działań agencji zmieniliśmy komunikację u naszych klientów-deweloperów. Wykorzystujemy w ten sposób obecnie dwa najważniejsze przekazy:
#Pracuj z klientem zdalnie
Na wielu kanałach, takich jak strona www czy w social media (Facebook, Instagram, LinkedIn), poinformuj o swojej dostępności dla klienta, ale oczywiście zdalnie. Wykorzystuj w treściach dostępność:
– mailową,
– telefoniczną,
– w formie wideo spotkań przy użyciu np. takich narzędzi jak https://whereby.com/, które nie wymagają instalacji aplikacji, by się spotkać, co jest oczywistym udogodnieniem dla potencjalnego klienta,
– spotkania w formie webinarów wydarzeń na żywo na Facebooku, aby porozmawiać i odpowiedzieć na pytania potencjalnych klientów.
Wszystkie te formy kontaktu możesz wykonać w zaciszu swojego domu, dzięki czemu wciąż jesteś w kontakcie z klientem mimo niesprzyjających okoliczności.
Sprawdź, czy masz wszystkie potrzebne materiały, które możesz mu udostępnić drogą mailową czy podczas spotkania wideo. Możliwe, że karty mieszkań 360 w formie wirtualnego spaceru nabiorą większego znaczenia, ale czy będą faktycznie skutecznym narzędziem sprzedaży online? Tego się dowiemy w najbliższych tygodniach czy miesiącach.
#Słuchaj uważnie swoich klientów – teraz!
Dopytuj, dlaczego właśnie wybrali waszą inwestycję. Dzięki temu dowiesz się, jakie szczególne cechy waszej oferty są teraz dla klientów ważne. Czy braliście takie cechy pod uwagę w przypadku mniejszych inwestycji typu segmenty? Zauważyliśmy, że są to takie atuty podkreślające bezpieczeństwo, czyli:
– brak części wspólnych jak klatka schodowa czy winda,
– oddzielne wejście do lokalu,
– ogród czy taras, który daje dużo prywatnej przestrzeni,
– mniejsze zaludnienie niż w przypadku bloku.
Ten przykład pokazuje, że zupełnie inne cechy oferty nabierają większego znaczenia dla kupujących w zaistniałej nowej rzeczywistości. Dlatego jest tak ważne, by je zacząć wykorzystywać w komunikacji.
W przypadku dużych inwestycji mieszkaniowych zmiana komunikacji dotyczy sposobu dotarcia do klienta inwestycyjnego. Marki zaczęły wykorzystywać komunikację o bezpiecznym inwestowaniu w nieruchomości. Obecnie testujemy takie kampanie i z pewnością w kolejnym artykule podzielę się z wami tym doświadczeniem.
Kanały komunikacji z klientem w czasie pandemii
Gdy już przenieśliście swoje biura do domów i zaczynacie dostrzegać dzięki waszym klientom nowe formy komunikacji, to teraz kilka słów o tym, w jakie kanały inwestować.
Zacznę od tradycyjnych kanałów, które zawsze wybieraliśmy dla naszych deweloperów.
Kampanie Google Ads i portale z nieruchomościami
Czy mieszkania nadal są wyszukiwane przy użyciu Google i portali z nieruchomościami?
Tak, ale w mniejszym stopniu. Na każdym rynku w ostatnich 3 tygodniach obserwujemy spadki w wyszukiwaniach wszystkich słów związanych z mieszkaniami.
Po wykresie możemy zauważyć, że odkąd epidemia koronawirusa pojawiła się w naszym kraju, wyszukiwania słów związanych z mieszkaniami spadła.
Co to oznacza dla marketingu nieruchomości? Inwestuj dalej bądź zacznij inwestować. Tu są wciąż klienci, którzy szukają ofert mieszkań. Gdy inwestowaliście wcześniej, to zauważycie spadki ruchu z tych kampanii. Mniejszy ruch wpływa na mniejszą liczbę zapytań ofertowych, ale też mniejsze wydatki na ten kanał. Gdzie zatem zainwestować te zaoszczędzone budżety?
Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube Ads – social media
To tutaj obecnie przebywają wasi potencjalni klienci. Szukają bieżących informacji, wspierają się w trudnych chwilach na różnych grupach zamkniętych lub po prostu sięgają po rozrywkę.
Dzięki tym kampaniom możesz dotrzeć do osób, które wcześniej były zainteresowane zakupem nieruchomości.
Na mniejszych rynkach wejścia z Facebooka wzrosły, a nawet stanowią prawie 90% wszystkich wejść na stronę.
W ostatnich tygodniach cytat Alvina Tofflera, znanego głównie z prac na temat cyfrowej rewolucji, rewolucji komunikacyjnej i korporacyjnej, nabiera jeszcze większego znaczenia:
W XXI wieku analfabetami będą nie ci, którzy nie umieją czytać i pisać, a ci którzy nie umieją się uczyć, oduczać i uczyć na nowo.
Co to oznacza dla waszej branży? Musicie oduczyć się pewnych nawyków, takich jak: komunikacja o inwestycji, sposoby kontaktu z klientem, formy prezentacji mieszkań i inwestycji czy kanały dotarcia do właściwych klientów. Będziemy się uczyć skutecznego działania na nowo.
Dowiedz się, jak promować swoją inwestycję, by skutecznie sprzedawać mieszkania.
Daleka jestem od stwierdzenia, że mieszkanie w bliskiej przyszłości kupimy przez internet bez wychodzenia z domu. Możemy jednak wykorzystać dobrodziejstwo technologiczne jak karty mieszkań 360 czy wirtualne spacery po osiedlu, a nawet wirtualne spacer po okolicy, by pokazać atuty inwestycji. Możliwe, że jeszcze przez wiele tygodni będziemy ograniczać spotkania w większym gronie. Tym bardziej klienci docenią możliwość obejrzenia mieszkań online czy pokazów lokalizacji w formie wideo. Także spotkanie z wami na wideo może się okazać bardzo dobrym doświadczeniem, które wykorzystacie w przyszłości. Ważne, by dostrzegać w trudnościach możliwości. A ludzie zawsze będą potrzebowali miejsca do zamieszkania.
Polecamy również: