Content w służbie strony
Content marketing stale zyskuje na popularności i powoli staje się jedną z dominujących strategii promocji w sieci. Jak prowadzić tego typu działania i jakie korzyści mogą one przynieść?
Strategia content marketingu, czyli marketingu treści, jak sama nazwa wskazuje polega na promowaniu firmy za pośrednictwem atrakcyjnych treści kierowanych do potencjalnych klientów lub partnerów biznesowych. W porównaniu z tradycyjnymi działaniami marketingowymi CM jest mniej inwazyjny i „natarczywy”. Główna różnica polega na sposobie dotarcia treści do użytkownika. Publikowane są one w miejscach, w których potencjalny klient spędza swój czas. W samych treściach, oprócz subtelnych komunikatów marketingowych użytkownik powinien dostrzegać wartość edukacyjną bądź rozrywkową. Istnieją różne rodzaje contentu atrakcyjnego dla odbiorców i niosącego korzyści dla firmy. W artykule skupić chciałbym się jednak głównie na artykułach.
O czym pisać?
O tym jak przygotowywać atrakcyjne i skuteczne treści pisał już Michał w swoim artykule Content marketing: you’re doing it wrong. Znając „techniczne aspekty” przygotowywanych materiałów warto odpowiedzieć sobie na pytanie jaką powinny przyjąć formę przygotowywane artykuły? Dla różnych firm i branż, ale też w różnych sytuacjach, skuteczniejsze będą inne formy prezentowanych treści.
Poradniki
Poradniki należą do najpopularniejszych i stosunkowo łatwych w przygotowaniu typów artykułów. Jest to również na tyle elastyczna forma, że trudno wysycić w jej obrębie daną tematykę. Dodatkowo sprawdza się ona w każdym niemal biznesie.
Teksty poradnikowe mogą być tworzone na konkretne tematy, bądź stanowić odpowiedź na najczęściej zadawane w wyszukiwarkach pytania. Przykładowo dla sklepu internetowego zajmującego się sprzedażą maszyn i urządzeń ogrodniczych tematem poradnika może być odpowiedź na pytanie „Jak prawidłowo zadbać o trawnik?” lub „Jak przygotować kosiarkę do sezonu?
Testy i recenzje produktów
Testy produktów i recenzje to forma artykułów najlepiej sprawdzająca się w przypadku sklepów, ale nie tylko. Testy i recenzje mogą być kierowane do konkretnych grup odbiorców: użytkowników danych produktów, osób zainteresowanych konkretną tematyką, klientów wahających się pomiędzy zakupem produktów marek itp. Recenzować można wszystko: od narzędzi, produktów spożywczych, elektroniki i odzieży po miejsca wypoczynkowe czy konkretne usługi.
Nowinki rynkowe
Świeże informacje, aktualne wydarzenia, nowości na rynku to tylko niektóre z tematów, które można poruszać w artykułach. Dzięki artykułom dotyczącym branżowych aktualności firma może pokazać, ze jest na bieżąco z branżą jak również dostarczyć potencjalnym klientom garść użytecznych i świeżych informacji.
Treści zawsze aktualne
Treści zawsze aktualne, czyli tzw. evergreeny, to takie, które w przeciwieństwie do tekstów newsowych mają długi termin przydatności dla użytkownika. Evergreeny mogą przyjąć formę poradnika, listy pojęć, czy opisu wydarzeń z historii firmy. Cechą charakterystyczną jest dla nich to, że będą równie aktualne dla klienta który przeczyta je dziś, jak i dla tego, który przeczyta je za kilka miesięcy bądź lat.
O firmie
Artykuły o firmie to jeden z najbardziej unikalnych typów treści. Pokazują „życie firmy” i jej funkcjonowanie od środka. Relacje z organizowanych eventów, informacje na temat udziału w konferencjach i wydarzeniach czy opis obchodów x-lecia firmy, to treści które bardziej otwierają firmę na zewnątrz i zwiększają zaufanie do niej klientów. Pomagają również w brandbuildungu i zaznaczaniu pozycji firmy w branży.
Kto powinien tworzyć treści?
Aby treści były atrakcyjne i jednocześnie realizowały założone cele muszą zostać w odpowiedni sposób przygotowane. Za każdym tekstem stoi konkretny autor – trzeba więc zastanowić się kim on będzie.
Samodzielnie
Pierwszą osobą, która przychodzi nam na myśl w kontekście autora artykułów jesteśmy my sami. Wiemy przecież jak funkcjonuje nasza firma i znamy branżę, w której się poruszamy oraz produkty/usługi które oferujemy. Niestety przygotowanie atrakcyjnych treści wymaga umiejętności napisania materiałów, poświęcenia czasu na research oraz na zredagowanie artykułu. Samodzielne przygotowywanie tekstów sprawdzi się w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych, bądź małych i średnich firm.
Copywriter / Content manager
Jeżeli nie dysponujemy czasem i/lub odpowiednimi umiejętnościami, warto zastanowić się nad zatrudnieniem osoby, która zadba o przygotowanie odpowiedniej strategii content marketingowej, przygotuje treści i zadba o ich rozpowszechnianie. Osoba taka zadba również o komunikację za pośrednictwem mediów społecznościowych i będzie monitorować co mówi się o naszej firmie „u innych”.
Można też rozważyć skorzystanie z usług agencji, która przygotuje całościową strategię łączącą działania contentowe z innymi kanałami marketingowymi (pozycjonowanie, AdWords, Social Media), a następnie skoordynuje działania w tym zakresie.
Artykuł gotowy – co teraz?
Same treści nie zrealizują swoich celów jeżeli nie dotrą do potencjalnych odbiorców odpowiednimi kanałami. Artykuły, jak również inne treści można publikować zarówno w miejscach będących pod nasza pełną kontrolą (np. jako blog firmowy), jak również w miejscach, do których nie mamy pełnego dostępu, jednak oferujących korzyści w postaci dużej grupy odbiorców, a co za tym idzie ułatwiających dotarcie do potencjalnych klientów.
Własny blog
Niezależnie czy prowadzony w strukturze strony (przykladowastrona.pl/blog) jako subdomena (blog.przykladowastrona.pl), czy na odrębnej domenie (blogprzykladowastrona.pl), własny blog to miejsce nad którym mamy (a przynajmniej powinniśmy mieć) pełną kontrolę. Stanowi on dodatkową wartość dla osoby odwiedzającej naszą stronę firmową bądź sklep. Regularnie dodawane treści nadają serwisowi życia i budują stała więź z klientem.
Portale zewnętrzne
Publikacja artykułów na portalach zewnętrznych jest przydatne, ale nie jest to alternatywa dla własnego bloga. Działania tego typu powinny być prowadzone z nim równolegle. Bywa, że dobre portale tematyczne posiadają rzesze wiernych czytelników. Opublikowanie na nich własnych treści ułatwi nam dotarcie do nich.
Po co więc tworzenie treści?
Prawidłowo przygotowana strategia i prowadzanie działań z zakresu content marketingu niesie ze sobą szereg korzyści, które często w pierwszej chwili nie są dostrzegane. Należy zaznaczyć, że podobnie jak w przypadku działań PR działania content marketingowe najlepsze korzyści przynoszą w dłuższej perspektywie czasowej.
SEO / długi ogon
Publikacja artykułów na blogu lub serwisach zewnętrznych niesie ze sobą korzyści z punktu widzenia SEO. Przy atrakcyjnie przygotowanych i wartościowych dla użytkowników treściach można liczyć na ponowne ich podlinkowanie w mediach społecznościowych, blogach, forach tematycznych itp.
Przygotowywanie tekstów odpowiadających w wyczerpujący sposób na różne pytania często zadawane w wyszukiwarkach pozwolą uzyskać ruch z wyników wyszukiwania po frazach z długiego ogona.
Dodatkowe źródło przejścia na stronę
Publikowanie treści zawierających link do strony docelowej stanowi dodatkowe źródło przejścia na stronę (w Google Analytics oznaczone jako Referral / Strony odsyłające).
Użytkownik, który przeczyta nasz poradnik może przejść bezpośrednio na stronę autora/ stronę wspomnianą w treści. Internauta czytający recenzję/test konkretnego produktu może przejść na podstronę gdzie będzie mógł zakupić konkretny produkt itd. Możliwości jest wiele.
Budowanie wizerunku eksperta w branży
Publikowanie artykułów tematycznych to również doskonały sposób na pokazanie klientom, że jesteśmy odpowiednim partnerem i znamy się na tym co robimy, posiadamy wiedzę na temat oferowanych przez na produktów a także doświadczenie. Opinia eksperta w danej dziedzinie przekłada się poprzez pozytywne skojarzenia na zaufanie, a to z kolei na stałe relacje z klientem.
Dodatkowa wartość dla klienta
Jak już wspomniałem wcześniej, przygotowywane treści powinny mieć charakter edukacyjny bądź rozrywkowy. Jeden i drugi typ treści stanowi dla klienta wartość, która w przyszłości może przełożyć się na sprzedaż, bądź skorzystanie z naszych usług. Przykładowo artykuł o pielęgnacji trawnika może dostarczyć użytkowi praktycznej wiedzy na temat tej czynności, a jednocześnie uświadomić, że przydadzą mu się określone narzędzia bądź preparaty. Test produktu bądź jego recenzja dostarczy mu natomiast niezbędnych informacji za i przeciw jego zakupowi.
Pomoc w rozwiązaniu konkretnego problemu niejednokrotnie może prowadzić do zakupu.
Dodatkowo edukowanie klientów poprzez odpowiednio przygotowane artykuły zwiększa świadomość ich potrzeb.
Zasięg w social media
Dobrze przygotowane treści udostępniane za pomocą mediów społecznościowych szybko się rozprzestrzenią, zwiększając tym samym zasięg naszego profilu. Regularność w publikacjach dodatkowo zbuduje nam stałą grupę odbiorców, którzy polubią nasz profil, bądź też często będą odwiedzać naszego bloga.
Kropla w morzu możliwości
Publikacja artykułów różnego typu i różnymi kanałami przynosi wiele korzyści. Warto jednak pamiętać, że jest to jedynie wycinek działań content marketingowych. Webinary i podcasty, infografiki, raporty i e-booki – to tylko niektóre z dodatkowych sposobów prezentowania treści. Gdy jednak zdecydujemy się na marketing treści warto wykorzystywać jednocześnie kilka form działania wchodzących w jego zakres, aby maksymalnie zwiększyć jego skuteczność.
Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.
Zdjęcia pochodzą z Pixabay.com.
Polecamy również: