AdWords bez mierzenia konwersji? To strata pieniędzy!
Inwestując w kampanię AdWords, sprowadzasz na swoją witrynę ruch, który przekłada się na realizację celów w postaci zamówienia czy kontaktu z Twoją firmą. Zdajesz sobie sprawę, że inwestując w dany rodzaj kampanii, liczba użytkowników, którzy trafiają na Twoją witrynę – wzrasta, ale czy wiesz jak dana kampania przedstawia się na tle pozostałych?
Jest to ważne pytanie, ponieważ prowadząc kampanie dla swoich klientów, zauważyłam że wcześniejsza promocja serwisu często polegała jedynie na generowaniu ruchu – bez mierzenia jej efektywności.
Bądź świadomy
Każdy serwis internetowy niezależnie od profilu działalności, powinien posiadać określone zadanie – cel, do którego będą dążyć Twoje działania promocyjne.
Celem może być np.:
przesłanie zapytania;
sprzedaż produktów w sklepie;
zapisanie się na listę mailingową (newsletter);
zbieranie leadów;
połączenie telefoniczne;
Co to jest konwersja
„Konwersja ma miejsce, gdy ktoś kliknie w Twoją reklamę, a następnie wykona czynność ważną dla Twojej firmy, np. zrobi zakupy online lub zadzwoni do Twojej firmy z telefonu komórkowego”.
https://support.google.com/adwords/answer/6365?hl=pl
Prościej: Konwersja to wskaźnik pokazujący efekt jaki wygenerowała dana forma promocji.
Jak mierzyć konwersję?
W celu mierzenia ruchu na witrynie i sprawdzania liczby konwersji wykorzystuje się narzędzia analityczne. Najpopularniejszym narzędziem analitycznym jest Google Analytics (http://www.google.com/analytics/)
„Usługa Google Analytics nie tylko umożliwia pomiar wielkości sprzedaży i liczby konwersji, ale również zapewnia bieżący wgląd w to, jak użytkownicy korzystają z Twojej witryny, jak do niej dotarli i co możesz zrobić, by chętnie do niej wracali”.
http://www.google.pl/intl/pl_ALL/analytics/features/index.html
Mierzenie ruchu na serwisie rozpoczyna się od interakcji użytkownika z daną formą reklamy. Przeglądarka użytkownika otrzymuje plik cookie i w momencie, gdy internauta wygeneruje na serwisie cel jaki został ustawiony przez reklamodawcę, następuje sprawdzanie zawartości pliku cookie, następnie wygenerowany cel zostaje przypisany do odpowiedniej formy reklamy.
Współczynnik konwersji to wskaźnik, informujący o tym, jaka część użytkowników, będących na serwisie zrealizowała cel na witrynie.
„Współczynniki konwersji wylicza się, dzieląc liczbę konwersji przez całkowitą liczbę kliknięć reklamy, które można powiązać z konwersją w tym samym okresie. Na przykład – jeśli doszło do 50 konwersji z 1000 kliknięć, to współczynnik konwersji będzie wynosić 5% (50 ÷ 1000 = 5%)”.
https://support.google.com/adwords/answer/2684489?hl=pl
Monitoruj, Testuj i Wykluczaj
Zlecając bądź prowadząc kampanie reklamowe AdWords we własnym zakresie, na pewno niejednokrotnie zastanawiałeś się, które kampanie generują zysk dla Twojej firmy, a które nie.
Jak już zapewne wiesz, na konwersję w serwisie wpływa wiele czynników, m.in. strona internetowa (użyteczność witryny – adresy docelowe: https://marketingdlaludzi.pl/wszystko-co-musisz-wiedziec-o-optymalizacji-stron-docelowych-w-adwords/), oferta, a także działania promocyjne przeprowadzone w ramach kampanii. W jej skład wchodzą m.in.:
– słowa kluczowe;
– komunikaty reklamowe;
– strony docelowe na które trafia użytkownik po kliknięciu w komunikat reklamowy.
Na podstawie podpiętych do konta AdWords danych statystycznych, można uzyskać wiele informacji na temat wydatków jakie przeznaczane są na daną formę promocji, czyli na Twoje kampanie mieszczące się w obrębie konta AdWords. Dzięki nim dowiesz się m.in.
– ile konwersji generowanych jest poprzez poszczególne słowa kluczowe, a które słowa nie generują ich wcale – może warto byłoby je wstrzymać?
– jak dane komunikaty wpływają na realizację Twojego celu biznesowego. Może warto rozważyć wstrzymanie nieefektywnych komunikatów reklamowych pomimo, że posiadają wysokie CTR, a nie generują konwersji na witrynie? Może warto zoptymalizować komunikaty reklamowe, które przynoszą zysk z inwestycji i na tej podstawie utworzyć komunikaty podobne, mające na celu zmaksymalizować zysk z inwestycji?
– jak użytkownicy odbierają Twoją witrynę, czy spędzają na niej wystarczająco dużo czasu do zapoznania się z Twoją ofertą, oraz czy przechodzą określone ścieżki w serwisie? Może warto rozważyć jej przebudowę? Albo zdecydować się na utworzenie dedykowanego landing page?
Jakie parametry uzyskują Twoje adresy docelowe, może warto sprawdzić czy nie powodują one ucieczek z witryny? Może warto je zmienić?
Z życia wzięte
Otrzymaliśmy zlecenie od klienta, który dotychczas sam prowadził kampanię dla swojego serwisu internetowego. W ramach działań w zakresie AdWords przygotowaliśmy kilkanaście kampanii, które zostały podzielone względem państw i języków.
Analizowaliśmy dane statystyczne zachowań na witrynie, współczynników odrzuceń reklamy i uzyskanych konwersji w postaci złożenia rezerwacji na serwisie Klienta. W ramach pracy nad kampanią, systematycznie wykluczaliśmy słowa kluczowe, które nie generowały celu naszego klienta, a pochłaniały duże środki pieniężne, w efekcie czego uzyskaliśmy dodatkową pulę środków na promocję słów kluczowych, które generowały konwersję.
Testowaliśmy komunikaty reklamowe, słowa kluczowe, bowiem pozyskanie klienta to jedno, a koszt jaki ponosimy z tytułu jego pozyskania to drugie – zależy nam aby był on jak to możliwie najniższy.
Prowadząc systematycznie działania optymalizacyjne na koncie i wykorzystując w tym dane statystyczne, uzyskaliśmy następujące efekty:
1. Obniżenie kosztu konwersji z 207 zł do 105 zł,;
2. Zwiększenie ilości konwersji ze 140 do 209;
Podnieś skuteczność swoich kampanii reklamowych z certyfikowanym partnerem Google Premium.
Mam nadzieję, że teraz już wiesz, że działania promocyjne powinny być stale monitorowane, chociażby z tego względu, że są one niczym innym jak Twoją inwestycją, o którą należy profesjonalnie zadbać.