Wszystko, co musisz wiedzieć o optymalizacji stron docelowych w Adwords

1 napisany przez Patrycja Niedziela, 12 lutego 2015

Wszyscy mówią i piszą o optymalizacji stron docelowych, ale czy zastanawiałeś się jaki wpływ ma ten zabieg na wyniki w kampaniach AdWords?

Dobrze przygotowana strona docelowa wpływa na sprzedaż oraz na generowanie leadów w serwisie. Nawet dobrze prowadzone działania reklamowe nie wygenerują dużej liczby konwersji na serwisie, jeśli opisy reklamowe nie będą korespondować z dobrze przygotowaną stroną docelową.

Strona docelowa stanowi część składową Wyniku Jakości oraz wpływa na ranking reklamy i koszta związane z promocją strony. To m.in. od niej zależy czy będziemy mieli możliwość uzyskania niższych minimalnych stawek CPC, za które Google zgodzi się wyświetlić naszą reklamę.

Poznaj i analizuj Wynik jakości

Wynik jakości ocenia nasze działania reklamowe w odniesieniu do zainteresowań użytkowników. To oni wysyłają zapytanie i oczekują w odpowiedzi trafnych i dobrej jakości wyników. Jak go zbadać? Wynik jakości podawany jest dla każdego słowa kluczowego i mieści się on w skali od 1 do 10. Jego wysoki poziom świadczy o tym, czy nasze reklamy i strony docelowe są przydatne dla osób, które je zobaczą.

Wynik jakości w kampaniach AdWords sprawuje pieczę nad tym, by nasze reklamy były dopasowane i przede wszystkim użyteczne do potrzeb internautów.

Więcej o Wyniku Jakości oraz o czynnikach, których nie uwzględnia przeczytasz TUTAJ.

Składniki tworzące Wynik Jakości

Są trzy główne składniki tworzące wynik jakości:

  • Przewidywany wskaźnik klikalności (Wskaźnik CTR)
  • Trafność reklamy
  • Doświadczenie strony docelowej

Jakość powyższych składników przypisana jest do każdego słowa kluczowego na naszym koncie AdWords.

Doświadczenie strony docelowej

W artykule skupię się na trzeciej części składowej Wyniku Jakości, czyli na Doświadczeniu strony docelowej. To czy będzie ona atrakcyjna – zależy w głównej mierze od naszych działań i tego, czy dostosujemy się do kilku rad, o których napiszę poniżej.

Doświadczenie strony docelowej to nic innego jak określenie jej atrakcyjności. Internauci wprowadzając zapytanie do wyszukiwarki, oczekując konkretnych informacji. Otrzymują przekaz reklamowy z obietnicą i po przekierowaniu na stronę docelową – spodziewają się jej spełnienia. Jak potoczy się dalszy ciąg procesu zakupowego zależy właśnie od tego, czy została ona przez nas odpowiednio przygotowana. Są dwa wyjścia, albo użytkownik będzie usatysfakcjonowany tym, co na niej znalazł i zachowa się tak, jak tego oczekujemy, albo ją porzuci, obarczając nas kosztem za kliknięcie w reklamę.

To w jakiś sposób zostanie oceniona nasza strona docelowa zależy od tego, jaka będzie przewidywana opinia klientów na jej temat. Co ma na to wpływ? Już wyjaśniam.

Czynniki wpływające na jakość strony docelowej

Jakość strony docelowej uzależniona jest od czynników, które wspólnie wpływają na odbiór strony docelowej. Pominięcie chociaż jednego z nich sprawi, że nasz wynik nie będzie satysfakcjonujący.

Czynniki wpływające na jakość strony docelowej, to:

  • Użyteczna,oryginalna i trafna treść
  • Przejrzystość i rzetelność
  • Wygodna nawigacja na stronie
  • Czas ładowania strony

Nie każ mi dokładnie czytać

Użyteczna treść, to nic innego jak unikatowe i przydatne informacje zamieszczone na stronie. Powinny być świeże, niepowielane z innych serwisów internetowych oraz czytelne. Oferta umieszczona na stronie nie powinna sprawiać żadnych problemów w jej zrozumieniu.

Pamiętaj, Google nie popiera duplikatów treści, strony ze powielaną treścią oceniane są jako gorszej jakości.

Użytkownik poszukujący danego produktu w wyszukiwarce, wchodząc na witrynę, powinien znaleźć na stronie docelowej dokładnie to, co oczekuje, czyli zgodny opis produktu wraz z ceną i/lub obiecanym rabatem.

Ważna jest tutaj spójność informacji. Słowo kluczowe wprowadzone przez użytkownika do wyszukiwarki, opis reklamowy oraz strona docelowa powinny do siebie pasować i zawierać jeden przekaz.

Warto na stronie docelowej zamieszczać tytuły, nagłówki i śródtytuły zgodnie z treścią, która została zamieszczona w reklamie promującej dany produkt, bądź usługę.

Przykład

Załóżmy, że jestem zainteresowana zakupem „oleju arganowego” Wprowadzam zapytanie do wyszukiwarki „ olej arganowy”, klikam w reklamę zawierającą w opisie „olej arganowy 100%” z rozszerzeniami dotyczącymi ceny poszczególnych pojemności. Na stronie docelowej oczekuję spełnienia obietnicy zaproponowanej ceny.

W odpowiedzi na moje zapytanie, pojawiła się oferta tego produktu wraz z ceną :
Pojemność 50 ml

Pojemność 100 ml

Czy jestem zadowolona? Raczej nie.

Sprzedawca wprowadził mnie w błąd – koszt produktu odbiega od ceny zamieszczonej w ofercie. Nie pozostaje mi nic innego jak się zezłościć, rozczarować i wyjść ze strony. Sprzedawca zapłacił za moją wizytę, ale ja nie znalazłam tego, czego szukałam.

Nie każ mi myśleć

Strona docelowa powinna być przejrzysta i czytelna, a użytkownik bez problemu powinien się na niej odnaleźć. Nawigacja na stronie powinna przebiegać w sposób intuicyjny, a informacje powinny w prosty sposób określać profil działalności czy kontakt. Należy pamiętać również o tym, że strona powinna być łatwa do odczytania przez robota wyszukiwarki.

O przejrzystości i rzetelności strony świadczą takie informacje jak umieszczenie w widocznym miejscu danych kontaktowych, czytelne określenie profilu działalności czy zawarcie na niej polityki prywatności i regulaminów, które powinny być również łatwe do odnalezienia. Ostatnią rzeczą, na którą musimy zwracać uwagę jest to, czy występuje odróżnienie reklam od pozostałej treści w witrynie.

Jeżeli chodzi o nawigację strony – musimy pamiętać, by przebiegała ona w sposób prawidłowy. Menu powinno być funkcjonalne, informacje o promowanych produktach – widoczne, a drażniące elementy w formie np. wyskakujących okienek nie powinny pojawiać się w ogóle. Sam proces zakupowy niech będzie również prosty i szybki, internauta zazwyczaj ma ograniczoną cierpliwość, o czym również kilka słów poniżej.

Nie każ mi czekać

Czyli kilka słów o czasie ładowania witryny. Internauta nie lubi czekać, nikt nie lubi. Jeżeli strona będzie się ładowała za długo – masz pewność, że Twój potencjalny klient szybko z niej wyjdzie, by nie tracić cennego czasu. Niestety – Ty już zdążysz zapłacisz za jego kliknięcie.

Sam parametr „Czasz ładowania witryny”określa czas oczekiwania na wyświetlenie się oferty Twojego profilu działalności. Do sprawdzenia szybkości wczytywania się witryny możesz posłużyć się np. narzędziem – PageSpeed Insights.

Uwzględniając powyższe czynniki masz pewność, że prowadzone działania reklamowe będą realizowały Twoje cele biznesowe. Warto dbać o każde kliknięcie w reklamę za którą płacimy i sprawić, by jak najwięcej osób, które zobaczą naszą stronę docelową – zechciały dokonać transakcji czy zrealizować inny zaplanowany cel.

Pamiętaj, działania reklamowe służą do generowania wartościowego ruchu i mają na celu sprowadzić użytkownika na Twoją witrynę, natomiast cały proces transakcyjny zależy już od Ciebie i twojego podejścia do biznesu, w tym do spełnienia oczekiwań Twojej grupy docelowej.

Działania AdWords są korzystne tylko w momencie, kiedy wyświetlane przez Ciebie reklamy są trafne i przydatne dla użytkowników. Takie reklamy uzyskują więcej kliknięć, pojawiają się na wyższych pozycjach oraz przynoszą najlepsze efekty.

O autorze:

Patrycja Niedziela

W 4people odpowiedzialna jest za prowadzenie kampanii AdWords - od przygotowania specyfikacji i opracowania strategii, po analizowanie wyników i tworzenie raportów. Na co dzień zwraca szczególną uwagę na efektywność podejmowanych działań. Przygląda się stawkom i budżetom, tak aby wyciągnąć z nich jak najwięcej.

Komentarze

  • Niestety mam problem od pewnego czasu właśnie z tym ostatnim elementem WJ. Nawigacja jest ok, treści unikalne, page speed 98 / 100. Validator również..

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Otrzymuj najświeższe newsy!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie
otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją
skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
e-pulsie!