6 nowych narzędzi Instagrama, które rozwiną Twój e-commerce w 2021 roku
Jeśli pod koniec 2020 roku nadal traktujesz Instagram jako platformę lifestylową – czas się obudzić. Pierwszy alarm – zgodnie z raportem Facebooka, Instagram pomaga 80% użytkowników w podjęciu decyzji zakupowej. Kolejny budzik, 79% osób po zobaczeniu produktu na tej platformie szuka dodatkowych informacji, 37% odwiedza sklep, a 46% dokonuje zakupu. Ostatni, po pobudce, Gemius w raporcie “E-commerce w Polsce 2019” wykazał, że za pośrednictwem smartfonów kupuje już 61% osób.
2. Oznaczanie produktów w postach i Stories
3. Tworzenie przewodników
4. Udostępnienie filtrów AR
5. Zakładka Zakupy
6. Hashtagi, które sprzedają
Biorąc pod uwagę aktualizacje ostatnich miesięcy, Instagram zrobił kilka dużych kroków w kierunku umożliwienia efektywnego przekształcenia obserwatorów w klientów. Tym samym zwiększył potencjał działań social sellingowych, ponieważ poprzez swoje narzędzia ułatwia budowanie relacji, wzmacnianie wiarygodności, usprawnia obsługę klienta i znacząco skraca customer journey.
1. Karta Sklep na profilu marki
Karta Sklep jest dostępna dla kont biznesowych i będzie widoczna po wejściu na profil, w formie dodatkowej zakładki. Aktywacja odbywa się poprzez stworzenie i synchronizacje katalogu produktów z poziomu połączonej strony na Facebooku. Bezpośredni dostęp do produktów marki umożliwia obserwatorom przeglądanie, zapisywanie, udostępnianie i ułatwione przejście na stronę, a docelowo, również zakup w aplikacji. Tym samym, otrzymujesz dostęp do licznych możliwości promowania swojego asortymentu – poprzez posty, Stories, kartę Eksploruj oraz specjalną zakładkę Sklep na profilu, która zajęła miejsce powiadomień.
2. Oznaczanie produktów w postach
Doświadczenie użytkownika możesz zwiększyć poprzez oznaczanie produktów na publikowanych zdjęciach. Znacznik jest analogiczny do tego, który kieruje do innego profilu, jednakże wyświetla się również cena. Po kliknięciu następuje przekierowanie do karty produktu w omawianej wcześniej zakładce Sklep, a z tego miejsca możesz konwertować uwagę odbiorcy na stronę internetową. Aplikacja pozwala oznaczyć maksymalnie 5 produktów na pojedynczym zdjęciu. Korzystanie z tego narzędzia umożliwia dotarcie do nowych użytkowników również poprzez kartę Sklep. Posty z oznaczonymi produktami są tam eksponowane na podstawie algorytmów dopasowanych do użytkownika.
Jak to wykorzystać w strategii?
Instagram jest platformą wizualną, dlatego nie ma tutaj miejsca na content niskiej jakości. Należy zaplanować nie tylko profesjonalną sesję produktową, która zostanie wykorzystana do tworzenia katalogów produktowych, ale również lifestylową, pokazująca zastosowanie rzeczy w konkretnym kontekście. Polska marka @moyestore prezentuje swoje ubrania i bieliznę w postach poprzez estetyczne zdjęcia na modelkach, przekierowując do kart produktowych, gdzie wyeksponowane są wyłącznie packshoty.
3. Tworzenie przewodników
Funkcja przewodników pojawiła się w połowie listopada i polega na tworzeniu kolekcji postów w jednolitym ujęciu estetycznym. Przedstawiając to praktyczniej, otrzymujesz możliwość wyznaczenia konkretnych postów, wchodzących w specjalny format, którym możesz dzielić się zarówno na story, w wiadomości, jak również w karcie na profilu.
Jak to wykorzystać w strategii?
Możesz tworzyć wizualny “katalog” produktów odpowiadający danej tematyce czy kolekcji. Przykładem może być profil @healthlabs_pl i przewodnik dedykowany ich suplementom zawierającym adaptogeny. Zbiera on w jednym miejscu posty poświęcone działaniom konkretnych substancji, które jednocześnie nawiązują do wybranych produktów marki.
4. Udostępnianie filtrów AR
Filtry wypłynęły na popularności Snapchata i są sympatyzowane do dzisiaj. Na dodatek Instagram daje możliwość udostępnienia stworzonej przez siebie nakładki szerszej grupie odbiorców. Po poprawnym uploadzie na profilu pojawi się dedykowana karta, a ponadto użytkownicy przeglądający specjalną sekcję z filtrami będą mieli możliwość znaleźć go również tam.
Jak to wykorzystać w strategii?
Spójrzmy na markę @westwigpl, która udostępnia użytkownikom możliwość wizualizacji konkretnych mebli z zastosowaniem filtrów AR. Aktywując filtr “Coffee Tables” mamy możliwość zobaczenia, jak w naszej przestrzeni wyglądają konkretne modele stolików kawowych. Prowadząc biznes, którego potencjalny klient zadaje sobie pytanie: “Jak to będzie wyglądać u mnie?”, poprzez tę funkcję, możemy wyjść mu naprzeciw. Stworzenie własnego filtra o rozszerzonej rzeczywistości nie będzie wymagało znaczących nakładów finansowych, a może stać się wyróżnikiem Twojej marki.
5. Odkrywanie produktów w zakładce Zakupy
Tak istotna zmiana w panelu aplikacji nie jest obojętna dla użytkownika – zakładkę Aktywność zastąpiła zakładka Zakupy. Pozwala ona odkrywać inspiracje i konkretne produkty, analogicznie do zakładki Eksploruj, lecz dedykowana jest tylko profilom firmowym, które aktywnie wykorzystują tę aplikację w swoim lejku sprzedażowym. Algorytmy na podstawie dotychczasowej aktywności dobierają użytkownikowi konkretne posty produktowe bądź karty produktów z profili firmowych.
Jak to wykorzystać w strategii?
Odpowiedź jest prosta – konfiguracja. Zainwestowanie czasu w odpowiednie wdrożenie wszystkich nowych narzędzi na profilu marki będzie stymulować zasięgi organiczne i zwiększenie ekspozycji profilu firmy na Instagramie.
6. Hashtagi, które sprzedają
Trudno nazwać je nowym narzędziem, jednak nadal nie zawsze odpowiednio wykorzystywane. Hashtagowanie zdjęć nie ma na celu wyłącznie zdobywania nowych obserwatorów – hashtagi umożliwiają dotarcie do osób, zainteresowanych konkretnymi treściami, jak również mogą zwiększyć sprzedaż. Ich odpowiedni dobór, spójny ze strategią, może korzystnie wpłynąć na zwiększenie wykrywalności postów Twojej marki. Warto poznać popularne hashtagi odpowiadające Twojej branży, najlepiej o niszowym charakterze. Połączenie ich z atrakcyjną treścią umożliwi dotarcie do osób, które faktycznie są zainteresowane określoną tematyką, co często jest tożsame ze sprzedażą produktów. Dodatkowo, jeśli znajdą się użytkownicy, którzy zdecydują się śledzić Twoje hashtagi, otrzymujesz bezpłatny kanał marketingowy, z którego możesz w każdej chwili skorzystać.
Jak to wykorzystać w strategii?
Warto zdefiniować unikalne hashtagi odpowiadające tylko i wyłącznie Twojej marce. Mogą odnosić się one do konkretnej kampanii lub powstać w celu monitorowania User Generated Content. Zweryfikuj, czy dane hasło nie zostało wykorzystane wcześniej i zacznij działać.
Jakich kolejnych aktualizacji możemy spodziewać się w 2021 roku?
Wszystkie wymienione powyżej narzędzia to dopiero początek rewolucji ekomersyzacji Instragrama. Kolejne funkcjonalności są obecnie w fazie testów. Co możemy mieć na uwadze w kolejnych krokach komunikacji biznesowej?
– Dokonanie zakupów bezpośrednio w aplikacji, czyli Facebook Pay – Instagram rozpoczął testowanie tej możliwości w wersji beta. Wdrożenie takiej funkcji stanie się istotnym elementem w skalowaniu wewnętrznego modelu biznesowego Instagrama, a tym samym, pozycjonowałoby go jako platformę e-commerce.
– Zakupy in-stream – dodawanie znaczników produktów podczas prowadzenia live, co niejako jest odpowiedzią na popularny trend sprzedaży ubrań podczas livów na Facebooku. Polecone produkty będą pojawiały się u dołu ekranu, aby widzowie mogli je kupić nie tylko w momencie, gdy zostaną pokazane.
– Oznaczanie produktów w InstaStories, co wydaje się naturalnym etapem postępowania aktualizacji związanej z promowaniem produktów.
– Instagram Reels, czyli odpowiedź Facebooka na ekstremalną popularność TikToka. Funkcja wciąż testowana, lecz nie można zignorować jej ogromnego potencjału. Umożliwia tworzenie krótkich filmików w aplikacji, które można błyskawicznie udostępnić. Różnicuje się od InstaStories licznymi narzędziami do dynamicznego montażu, dodawania efektów w postaci audio, filtrów, AR czy licznych modyfikacji w prędkości i cięciach.
Zwiększ swoją sprzedaż dzięki odpowiednio dobranym kanałom marketingu internetowego.
Należy pamiętać, że Instagram może stać się jednym z efektywnych kanałów dotarcia do klienta, jeśli pozostałe działania sprzedażowe są równie dobrze skoordynowane. Szerzej poruszyliśmy ten temat w artykule o skutecznym przeniesieniu sprzedaży do internetu, w którym zostały omówione kwestie związane ze sklepami internetowymi, ich widocznością oraz pozycjonowaniem. Budowanie wizerunku marki i tworzenie doświadczenia klienta w sektorze e-commerce to proces, który nie przyniesie efektów i zwrotów po miesiącu. Punktem wyjścia powinna stać się strategia, obejmująca szereg działań, przy jednoczesnym dostosowaniu kanałów komunikacji do grupy docelowej. Wszystkie wydarzenia tego roku sprawiły, że 2021 stanie się jeszcze bardziej przychylny sprzedaży internetowej, co warto wykorzystać już dzisiaj!
Polecamy również: