Zalety i wady metody SKAG

0 napisany przez Karol Krzystała, 28 czerwca 2019

Taką historię zna chyba każdy specjalista Google Ads – otrzymujemy dostęp do konta klienta i widzimy, że struktura i podział słów kluczowych jest całkowicie przypadkowy, nieprzemyślany. Panuje kompletny bałagan. Zastanawiamy się wówczas, jak szybko osiągnąć zadowalające wyniki. Podobny dylemat pojawia się, gdy rozpoczynamy pracę z nowym kontem. Jedną z odpowiedzi na tę potrzebę jest metoda SKAG, o której więcej znajdziecie w tekście.

Co to jest metoda SKAG? 

Z angielskiego – Single Keyword Ad Groups, a po polsku – jedno słowo kluczowe w jednej grupie reklam. Innymi słowy, w ramach metody SKAG budujecie kampanie w taki sposób, aby w jednej grupie reklam było tylko jedno słowo kluczowe w różnych dopasowaniach, na przykład:

Grupa reklam 1

  • “mieszkania Warszawa”
  • [mieszkania warszawa]
  • mieszkania warszawa 

Grupa reklam 2 

  • “nowe mieszkania warszawa”
  • [nowe mieszkania warszawa]
  • nowe mieszkania warszawa

Przygotowanie odpowiedniej struktury konta Google Ads jest kluczowe do tego, aby wasza kampania odniosła sukces. Stąd podejście SKAG jest jednym z najszybszych sposobów na podniesienie takich parametrów jak współczynnik klikalności czy wynik jakości, a to przełoży się na wyniki kampanii. 

Takie podejście możecie też wykorzystać w kampaniach w sieci reklamowej, tzn. jedna grupa odbiorców lub miejsce docelowe w jednej grupie reklam. Łatwiej zarządzać takim kontem, ponieważ szybciej sprawdzimy, który element kampanii przynosi odpowiednie wyniki. 

Zalet metody SKAG

1. Lepszy współczynnik CTR

Dzięki SKAG lepiej dopasujemy reklamy do słów kluczowych. Używając słowa kluczowego, na przykład w nagłówku i ścieżce, wyświetlamy użytkownikowi w reklamie dokładnie to, czego on akurat konkretnie szuka. Unikamy pewnego rodzaju rozbieżności wpisanego słowa kluczowego oraz opisu w reklamie. 

2. Strony docelowe dopasowane do słowa kluczowego 

Dzięki zastosowaniu SKAG możemy znacznie lepiej dopasować słowa kluczowe do stron docelowych, jakich używamy w reklamach. Lepiej dobrane strony docelowe powodują, że użytkownik trafia w tę część strony, która najbardziej go interesuje. 

Teksty na stronie docelowej często zawierają słowa kluczowe, których używamy w grupie reklam.

3. Lepszy wynik jakości

Jak już udało nam się poprawić współczynnik CTR oraz słowa kluczowe powtarzające się w reklamie i na stronie docelowej, to poprawi się Wynik Jakości słowa kluczowego. 

4. Niższe koszty za kliknięcie

Lepszy wynik jakości bezpośrednio wpływa na niższe koszty za kliknięcie. Google widzi, że wynik jakości jest wyższy niż konkurentów, więc Twoja reklama jest lepsza od innych. 

5. Niższe koszt konwersji

Obniżenie kosztu CPC wpływa bezpośrednio na obniżenie kosztów konwersji. 

6. Większa kontrola nad wynikami

Stosując metodę SKAG możesz w prosty sposób reagować na zmiany w kampanii, a także łatwiej zarządzać gorzej działającymi słowami kluczowymi, wyłączając je na poziomie grupy reklam. 

7. Łatwiejsze raportowanie wyszukiwanych haseł

Robiąc przegląd wyszukiwanych haseł, dokładnie wiemy jakie nowe słowo wygenerowała dana grupa reklam. Bez problemu możemy zdecydować, czy je wykluczamy, czy dodajemy do kampanii jako nową grupę reklam. 

zalety metody SKAG

Wady metody SKAG

1. Tworzenie SKAG’ów zajmuje dużo czasu 

Najbardziej oczywisty powód. Przebudowa istniejącego konta lub budowa nowego, które zawiera powyżej 50 słów kluczowych może być czasochłonna i nużąca.

2. Optymalizacja zajmuje więcej czasu 

Rozbudowana struktura może wpływać na to, że dokładniej musimy śledzić raport wyszukiwanych haseł, aby uniknąć duplikowania się słów kluczowych w innych grupach reklam. Oczywiście wpływa to na czas, który będziemy poświęcać kampanii 

3. Bałagan na koncie 

Wysoka liczba grup reklam może dawać wrażenie, że na koncie panuje bałagan, a zarządzanie taką kampanią może być trudne. 

via GIPHY

Jak optymalizować metodę SKAG?

Gdy już stworzyliśmy grupę z jednym słowem kluczowym, to przechodzimy do analizy raportu wyszukiwanych haseł. Jeśli zauważmy, że w raporcie pojawią się nowe słowa kluczowe, dodajemy je do nowej grupy reklam. Dzięki temu możemy lepiej dostosować reklamę do słów kluczowych. Nowe słowo, które powstało z istniejącego SKAG’a, wykluczamy z grupy “matki”. W nowej grupie dodajemy słowo w różnych rodzajach dopasowania. 

Metodą, która ułatwi pracę z SKAG’ami, może być grupowanie ich w kampanie, aby kampania zawierała SKAG’i dotyczące jednej kategorii w sklepie lub “rodziny” słów kluczowych. Taka strategia ułatwia też dostosowywanie tekstów oraz nagłówków reklam. Przy odpowiednio nazwanych grupach reklam, czyli tak samo, jak słowa w niej zawarte, możemy w edytorze w prosty sposób dostosować reklamy do słów kluczowych, przez funkcję ”Znajdź tekst, zamień tekst” i korzystając z słów ze wzoru (link: https://support.google.com/adwords/editor/answer/94246). 

Oprócz samego grupowania najlepiej działające elementy kampanii (grupy) możemy wydzielić do oddzielnej kampanii. Zabieg ten spowoduje, że taka część kampanii dostanie swój oddzielny budżet, dzięki temu będziemy mogli na przykład powalczyć o częstsze wyświetlanie się reklam.

via GIPHY

Metoda SKAG pomoże nam szybko podkręcić wyniki kampanii dzięki poprawie CTR-u i wyniku jakości słów kluczowych. Choć, szczególnie dla nowicjuszy, może być bardzo czasochłonna. Z pomocą idzie nam Edytora Google Ads https://ads.google.com/intl/pl_pl/home/tools/ads-editor/ oraz narzędzie https://fiuti.com/. W narzędziu tym po przejściu kilku kroków wygenerujemy plik CSV, który importujemy do wspomnianego już Edytora Google Ads, który pomoże stworzyć odpowiednie grupy reklam. 

Powyżej mogliście przeczytać o kilku zaletach, a także wadach SKAG’ów. Dowiedzieliście się też o kilku metodach optymalizacji takich kampanii. Decyzja oczywiście należy do was, czy będziecie korzystać z takiej metody. Jednak na pewno warto się pochylić i zastanowić się nad nią, zwłaszcza jeśli macie konta, na których możecie to przetestować. 

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

O autorze:

Karol Krzystała

Specjalizuje się w kampaniach Google Ads, pomaga klientom w rozwoju ich firm. Certyfikowany specjalista Ads. Absolwent Filozofii i Politologii na Uniwersytecie Śląskim. Pasjonat piłki nożnej, a szczególnie rodzimej ekstraklasy oraz lig amatorskich. Wolne weekendy lubi spędzać w górach.

Komentarze