✓ Black Friday 2018 tuż tuż!

0 napisany przez Rafał Przytuła, 16 listopada 2018

Black Friday to promyk szaleństwa w dość ponurym listopadzie. W końcu miesiąc ten kojarzy się nam raczej dostojnie i poważnie, ponieważ obchodzimy Zaduszki, Wszystkich Świętych i Święto Niepodległości. Black Friday przywędrował do nas zza oceanu z roku na rok i zyskuje coraz większą popularność. W tym roku wielkie wyprzedaże odbędą się 23 listopada. Jesteście gotowi?

Przypuszczam, że Black Friday w Stanach Zjednoczonych jest wyczekiwany przez cały rok. U nas wygląda to nieco inaczej, jednak jest to też świetny moment, aby przyciągnąć do siebie klientów. Wystarczy spojrzeć na poniższy wykres.

google trends

Przede wszystkim pomysł!

Obecnie klientom w dzień wielkich promocji nie wystarczy już sam upust 20%, ponieważ tyle są w stanie otrzymać na przeciętnych obniżkach o każdej porze roku. Nie oznacza to również, że mamy wyprzedawać wszystkie produkty i to jeszcze bez marży… Liczy się pomysł i odpowiedni dobór promocyjnego asortymentu!

Pomysłów może być wiele wszystko zależy od branży. Branże motoryzacyjne, budowlane, z towarami, gdzie klient będzie potrzebował produktu w późniejszym czasie, a nie już teraz, możemy zaoferować wysyłkę w określonym terminie. Dla przykładu sprzedając teraz opony letnie wyślemy je klientowi wiosną. On będzie zadowolony, ponieważ kupił taniej, a do tego otrzymuje je w momencie, kiedy tego potrzebuje i nie musiał martwić się przechowywaniem. Ba! Możemy nawet w taki sposób sprzedać towary na których dostawę czekamy, bo i tak klient odkłada w czasie odbiór.

via GIPHY

Realizacja i czas wykonania

Black Friday to wyprzedaż i promocje jednodniowe, jednak przygotowania do tego jednego dnia wymagają znacznie więcej czasu. Uważam, że potrzebujemy minimum miesiąc, aby przygotować wszystko z dopięciem na ostatni guzik.
Tak samo wygląda to w przypadku reklamy i komunikowania klientom o wyprzedaży. Emitując reklamę dzień czy dwa przed Black Friday nie spodziewajmy się tłumów, przecież skąd mogli wiedzieć, że u nas też będzie super oferta skoro nikt nie zakomunikował tego wcześniej?

Po odpowiednim dobraniu oferty promocyjnej dobrym pomysłem będzie przygotowanie landing page, który będzie promował przeceniony asortyment. Pamiętajmy, że landing page również powinien być przemyślany i odpowiednio przygotowany. Najważniejsze jest, aby spełniał wszelkie aspekty pod kątem UX i był postawiony na serwerze, który nie będzie miał problemu w przypadku dużego ruchu użytkowników.

via GIPHY

Działaj i bądź widoczny

Pamiętaj, aby działania reklamowe były ze sobą spójne i pokrywały się za poprzez kilka kanałów marketingowych. Reklamuj się w Adsach (nie zapomnij o remarketingu), na swoim profilu w mediach społecznościowych, warto również umieścić na stronie baner, czy zajawkę promocji w sliderze i dodaj grafikę na Instagram.

Pamiętajcie, że co roku zwiększa się ilość wyszukiwań poprzez urządzenia mobilne. Nie można zapomnieć o responsywnych rozwiązaniach i należy dopasować kampanię do mobile. Według danych Google internal data, Global query volume from Mobiles and Tablets, Q4 2017 to 70% zapytań dotyczących Black Friday pochodzi z tabletów i telefonów komórkowych.

black friday

Wyprzedaż, wyprzedażą, ale co dalej?

W przypadku Black Friday jak i innych okazji wyprzedażowych należy wykorzystać jak najwięcej potencjału. Sprzedaż to jedna kwestia, jednak warto jeszcze budować sobie przy okazji bazę stałych klientów, którzy wrócą w potrzebie nie tylko jak będziemy wietrzyli magazyny. I tutaj zapętla się koło, w jaki sposób to zrobić? Przede wszystkim pomysł!

Możemy zachęcać klientów do zapisania się do newslettera. Przykładowo rozbijamy rabaty na dwie części jeden stały rabat na wybrany asortyment, a druga część rabatu za zapisanie się do bazy klientów. Świetnie również sprawdzają się drobne upominki dołączone do paczki, a wraz z takim małym upominkiem warto załączyć ulotkę, czy kupon rabatowy na kolejne zakupy.

Nie zapomnij, że 26 listopada mamy kolejną okazję do promocji, którą jest Cyber Monday. Warto postąpić w sposób analogiczny do Black Friday, jednak dobrym pomysłem będzie promocja na inny asortyment.

O autorze:

Rafał Przytuła

Account Manager w 4People. W ramach obsługi klienta znajduje najkorzystniejsze rozwiązania i narzędzia, aby osiągnąć zamierzony cel.

Komentarze