Przedświątecznych zakupów szał – jak przygotować swój e-sklep na najgorętszy okres w roku?

0 napisany przez Robert Polak, 07 listopada 2017

Ostatnie dwa miesiące roku to najbardziej intensywny okres dla e-sklepów. Black Friday, Cyber Monday czy okres przed świętami Bożego Narodzenia to dobra okazja na wygenerowanie sporego zysku, ale… również bardzo wymagający okres – w końcu konkurencja również nie osiada na laurach. Jak więc przygotować się do tego czasu? Poniżej kilka praktycznych porad.

Garść statystyk

Black Friday to – za Wikipedią – “piątek po Dniu Dziękczynienia, początek sezonu zakupów przed Bożym Narodzeniem w Stanach Zjednoczonych”. W tym roku przypada na na 24 listopada. W świadomości Polaków “Black Friday” przyjął się dosyć późno, bo zaledwie 3 lata temu, tj. w 2014 roku. Od tamtego czasu zainteresowanie “Czarnym piątkiem” rośnie z roku na rok, co widać na podstawie poniższego wykresu z Google Trends:

Cyber Monday to z kolei “pierwszy poniedziałek po amerykańskim Święcie Dziękczynienia, który słynie z licznych wyprzedaży oraz promocji oferowanych przez sklepy internetowe” (cyt. Wikipedia). W świadomości polskiego konsumenta zwrot “Cyber Monday” zaczął się przebijać właściwie dopiero w zeszłym roku, choć na świecie funkcjonuje już od kilku lat.
Świat:

Polska:

Biorąc pod uwagę opisane definicje “Black Friday” jak i “Cyber Monday” i coraz większe zainteresowanie rodzimych konsumentów, to w ramach przygotowań do sezonu świątecznego warto zacząć planować działania marketingowe wcześniej, niż na początku grudnia. Tym bardziej, że zainteresowanie frazą “pomysł na prezent” zaczyna bardzo rosnąć na początku listopada i wzrasta z tygodnia na tydzień aż do ostatniego tygodnia przed świętami Bożego Narodzenia:

Jak więc maksymalnie wykorzystać ten okres?

Planuj swoje działania z wyprzedzeniem

Początek listopada to ostatni dzwonek na właściwe zaplanowanie wszystkich działań promocyjnych oraz informacyjnych. W kontekście świąt Bożego Narodzenia musisz wyznaczyć graniczną datę do kiedy klient musi złożyć zamówienie, aby na pewno dotarło do niego na czas. Ten termin powinien pojawiać się w komunikacji reklamowej tym częściej, im bliżej do wyznaczonej daty.

Pamiętaj, że im Twoja polityka informacyjna będzie bardziej otwarta i przejrzysta, tym lepiej dla wszystkich. Dla Ciebie mniej pracy (związanej z odpowiadaniem na pytania klientów), a dla klienta większa pewność, że może Ci zaufać (w kontekście dostarczenia prezentu na czas).

Kolejnym elementem planowania będzie wyznaczenie terminów akcji promocyjnych. Ustal terminy rozpoczęcia i zakończania akcji, by nie zapomnieć o nich w ramach komunikacji reklamowej.

Dobieraj produkty promocyjne z ostrożnością

Planując wyprzedaż w początkowym okresie “szału świątecznego” staraj się dobrać wąskie grono produktów, na które będziesz mógł dać większą przecenę. Będzie to bardziej skuteczny zabieg niż dobór szerokiej grupy produktów z niewielką zniżką.

W okresie świątecznym dużym wzięciem cieszą się zestawy produktów. Jeśli nie masz takowych w swojej ofercie – spróbuj je stworzyć wykorzystując produkty, które może niekoniecznie cieszą się powodzeniem w Twoim sklepie. Pamiętaj, że wybór prezentu jest często związany z postanowieniami noworocznymi. Jeśli oferujesz produkty, które:

– pozwolą utrzymać odpowiednią kondycję (lub schudnąć:),

– poprawią wygląd,

– zwiększą efektywność pracy.

To z pewnością będzie warto o nich pomyśleć w kontekście sprzedaży przedświątecznej.

Inspiruj pomysłami na prezent

Każdy z nas ma przed świętami podobne dylematy – “jaki prezent kupić?”, czy jemu/jej spodoba się ten podarunek?” Podpowiedz odwiedzającym Twój sklep, co warto wybrać. Masz bloga? Stwórz kilka poradników:

– top 10 produktów dla niej / dla niego,

– lista najczęściej zwracanych prezentów,

– 5 prezentów których nie powinieneś kupować na święta swojej żonie / mężowi :)

Taki content możesz wykorzystać później wysyłając kampanię mailową do subskrybentów swojego newslettera, a jeśli dopiero zbierasz bazę – możesz wykorzystać materiał do zachęcenia użytkowników, aby zostali Twoimi subskrybentami.

Opracuj strategię komunikacji dla różnych kanałów reklamowych

Najprawdopodobniej do promocji swojego sklepu wykorzystujesz przynajmniej kilka kanałów reklamowych:

– wyszukiwarkę (reklama w searchu oraz pozycjonowanie)

– social media

– newslettery

– display

Strategia komunikacji dla wszystkich kanałów powinna być spójna, ale każdy kanał z osobna wymaga odrębnego planowania.

W przypadku newsletterów możesz rozpocząć komunikację dot. “czarnego piątku” znacznie wcześniej np. na miesiąc przed rozpoczęciem promocji. Stwórz kampanię teaserową z informacją o wysokości rabatów, jakich mogą spodziewać się użytkownicy tego dnia w Twoim sklepie.

W kampanii Adwords kierowanej na wyniki wyszukiwania wykorzystaj potencjał “odliczania” i na tydzień przed rozpoczęciem promocji zacznij komunikować ilość dni do jej rozpoczęcia.

Stwórz kalendarz z podziałem na kanały reklamowe (możesz zrobić to z użyciem Google Calendar) by jasno i wyraźnie określić, co i kiedy będziesz komunikować.

Podsumowanie

Odpowiednie planowanie to klucz do sukcesu w najbardziej sprzedażowym okresie roku. Mam nadzieję, że opisane przeze mnie “tipy” sprawdzą się w Twoim biznesie i zainspirują do szukania nowych rozwiązań. Jeśli masz jakieś spostrzeżenia – podziel się z nimi w komentarzu. Z chęcią dowiem się, w jaki sposób Ty przygotowujesz swój sklep na okres świąt.

O autorze:

Robert Polak

Jako dyrektor generalny agencji 4People czuwa nad tym, aby każda kampania prowadzona była w sposób zgodny z celami biznesowymi klienta. Interesuje się analityką internetową oraz użytecznością. Szczególną uwagę zwraca na optymalizację konwersji.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Otrzymuj najświeższe newsy!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie
otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją
skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
e-pulsie!