Przedświątecznych zakupów szał – jak przygotować swój e-sklep na najgorętszy okres w roku?

0 napisany przez Robert Polak, 07 listopada 2017

Ostatnie dwa miesiące roku to najbardziej intensywny okres dla e-sklepów. Black Friday, Cyber Monday czy okres przed świętami Bożego Narodzenia to dobra okazja na wygenerowanie sporego zysku, ale… również bardzo wymagający okres – w końcu konkurencja również nie osiada na laurach. Jak więc przygotować się do tego czasu? Poniżej kilka praktycznych porad.

Garść statystyk

Black Friday to – za Wikipedią – “piątek po Dniu Dziękczynienia, początek sezonu zakupów przed Bożym Narodzeniem w Stanach Zjednoczonych”. W tym roku przypada na na 24 listopada. W świadomości Polaków “Black Friday” przyjął się dosyć późno, bo zaledwie 3 lata temu, tj. w 2014 roku. Od tamtego czasu zainteresowanie “Czarnym piątkiem” rośnie z roku na rok, co widać na podstawie poniższego wykresu z Google Trends:

Cyber Monday to z kolei “pierwszy poniedziałek po amerykańskim Święcie Dziękczynienia, który słynie z licznych wyprzedaży oraz promocji oferowanych przez sklepy internetowe” (cyt. Wikipedia). W świadomości polskiego konsumenta zwrot “Cyber Monday” zaczął się przebijać właściwie dopiero w zeszłym roku, choć na świecie funkcjonuje już od kilku lat.
Świat:

Polska:

Biorąc pod uwagę opisane definicje “Black Friday” jak i “Cyber Monday” i coraz większe zainteresowanie rodzimych konsumentów, to w ramach przygotowań do sezonu świątecznego warto zacząć planować działania marketingowe wcześniej, niż na początku grudnia. Tym bardziej, że zainteresowanie frazą “pomysł na prezent” zaczyna bardzo rosnąć na początku listopada i wzrasta z tygodnia na tydzień aż do ostatniego tygodnia przed świętami Bożego Narodzenia:

Jak więc maksymalnie wykorzystać ten okres?

Planuj swoje działania z wyprzedzeniem

Początek listopada to ostatni dzwonek na właściwe zaplanowanie wszystkich działań promocyjnych oraz informacyjnych. W kontekście świąt Bożego Narodzenia musisz wyznaczyć graniczną datę do kiedy klient musi złożyć zamówienie, aby na pewno dotarło do niego na czas. Ten termin powinien pojawiać się w komunikacji reklamowej tym częściej, im bliżej do wyznaczonej daty.

Pamiętaj, że im Twoja polityka informacyjna będzie bardziej otwarta i przejrzysta, tym lepiej dla wszystkich. Dla Ciebie mniej pracy (związanej z odpowiadaniem na pytania klientów), a dla klienta większa pewność, że może Ci zaufać (w kontekście dostarczenia prezentu na czas).

Kolejnym elementem planowania będzie wyznaczenie terminów akcji promocyjnych. Ustal terminy rozpoczęcia i zakończania akcji, by nie zapomnieć o nich w ramach komunikacji reklamowej.

Dobieraj produkty promocyjne z ostrożnością

Planując wyprzedaż w początkowym okresie “szału świątecznego” staraj się dobrać wąskie grono produktów, na które będziesz mógł dać większą przecenę. Będzie to bardziej skuteczny zabieg niż dobór szerokiej grupy produktów z niewielką zniżką.

W okresie świątecznym dużym wzięciem cieszą się zestawy produktów. Jeśli nie masz takowych w swojej ofercie – spróbuj je stworzyć wykorzystując produkty, które może niekoniecznie cieszą się powodzeniem w Twoim sklepie. Pamiętaj, że wybór prezentu jest często związany z postanowieniami noworocznymi. Jeśli oferujesz produkty, które:

– pozwolą utrzymać odpowiednią kondycję (lub schudnąć:),

– poprawią wygląd,

– zwiększą efektywność pracy.

To z pewnością będzie warto o nich pomyśleć w kontekście sprzedaży przedświątecznej.

Inspiruj pomysłami na prezent

Każdy z nas ma przed świętami podobne dylematy – “jaki prezent kupić?”, czy jemu/jej spodoba się ten podarunek?” Podpowiedz odwiedzającym Twój sklep, co warto wybrać. Masz bloga? Stwórz kilka poradników:

– top 10 produktów dla niej / dla niego,

– lista najczęściej zwracanych prezentów,

– 5 prezentów których nie powinieneś kupować na święta swojej żonie / mężowi :)

Taki content możesz wykorzystać później wysyłając kampanię mailową do subskrybentów swojego newslettera, a jeśli dopiero zbierasz bazę – możesz wykorzystać materiał do zachęcenia użytkowników, aby zostali Twoimi subskrybentami.

Opracuj strategię komunikacji dla różnych kanałów reklamowych

Najprawdopodobniej do promocji swojego sklepu wykorzystujesz przynajmniej kilka kanałów reklamowych:

– wyszukiwarkę (reklama w searchu oraz pozycjonowanie)

– social media

– newslettery

– display

Strategia komunikacji dla wszystkich kanałów powinna być spójna, ale każdy kanał z osobna wymaga odrębnego planowania.

W przypadku newsletterów możesz rozpocząć komunikację dot. “czarnego piątku” znacznie wcześniej np. na miesiąc przed rozpoczęciem promocji. Stwórz kampanię teaserową z informacją o wysokości rabatów, jakich mogą spodziewać się użytkownicy tego dnia w Twoim sklepie.

W kampanii Adwords kierowanej na wyniki wyszukiwania wykorzystaj potencjał “odliczania” i na tydzień przed rozpoczęciem promocji zacznij komunikować ilość dni do jej rozpoczęcia.

Stwórz kalendarz z podziałem na kanały reklamowe (możesz zrobić to z użyciem Google Calendar) by jasno i wyraźnie określić, co i kiedy będziesz komunikować.

Podsumowanie

Odpowiednie planowanie to klucz do sukcesu w najbardziej sprzedażowym okresie roku. Mam nadzieję, że opisane przeze mnie “tipy” sprawdzą się w Twoim biznesie i zainspirują do szukania nowych rozwiązań. Jeśli masz jakieś spostrzeżenia – podziel się z nimi w komentarzu. Z chęcią dowiem się, w jaki sposób Ty przygotowujesz swój sklep na okres świąt.

O autorze:

Robert Polak

Jako dyrektor generalny agencji 4People czuwa nad tym, aby każda kampania prowadzona była w sposób zgodny z celami biznesowymi klienta. Interesuje się analityką internetową oraz użytecznością. Szczególną uwagę zwraca na optymalizację konwersji.

Komentarze