Google Agency Day 2015

0 napisany przez Adam Derkacz, 23 czerwca 2015

W dniach 16-17.06 odbyła się kolejna (trzecia już) edycja Google Agency Day. Tym razem, po Warszawie i Budapeszcie, przyszedł czas na stolicę państwa znanego z wytwarzania takich rarytasów jak smaženy sýr czy knedlíky, czyli Pragę. Również i nas nie mogło tam zabraknąć, nie tylko ze względu na specjały czeskiej kuchni i wyroby lokalnych mistrzów browarnictwa, ale przede wszystkim z uwagi na fantastycznych gości i ciekawe prelekcje.

Na miejsce dotarliśmy w poniedziałkowy wieczór. Praga przywitała nas niskimi temperaturami i imprezą zapoznawczą w jednym z pubów, na której to mieliśmy okazję do wymiany doświadczeń z przedstawicielami kilkudziesięciu agencji z całej Europy Środkowej i Wschodniej. W tym miejscu warto zaznaczyć, że Google rozszerzył nasz region (CEE) o 3 nowe państwa: Niemcy, Austrię i Szwajcarię.

Następnego dnia zaraz z rana rozpoczęła się zasadnicza część, a więc prelekcje szeroko znanych w branży wysokich przedstawicieli Google (w tym m.in. Torrence Boon – Google Vice President i szef działu Global Agency Sales and Services, Artur Waliszewski – Google Regional Business Director, czy Luděk Motyčka – Google Head of Marketing Central&East Europe), oraz agencji i domów mediowych (m.in. Alex Langshur – współzałożyciel i Senior Partner w Cardinal Path czy Adam Wysocki- Managing Director z K2 Media).

Prelekcje zostały podzielone na osobne panele, które odbywały się w dwóch miejscach: specjalnie przygotowanym namiocie na terenie zamkowych ogrodów królewskich na Hradczanach oraz w renesansowej hali do gry w piłkę tegoż zamku.

W trakcie swoich wystąpień przedstawiciele giganta z Mountain View podkreślali, iż zależy im na jeszcze większym wsparciu dla agencji i podkreślali wagę naszego regionu oraz perspektywiczność jego rozwoju. Kolejne wystąpienia skupiały się wokół kilku tematów przewodnich: Youtube, Mobile, Branding, Programmatic, Marketing.

W ostatnim czasie Google bardzo mocno podkreśla zarówno wagę działań prowadzonych na mobile, jak i YT. Wykazywano, iż w przypadku działań na urządzenia mobilnych podstawowym pytaniem nie jest „czy?”, ale „jak?”. Torrence Boon wspomniał w tym miejscu o nowej usłudze, jaką Google obecnie testuje, czyli Google Preferred polegającej na kierowaniu reklam na kilka procent najczęściej odwiedzanych kanałów na YT. Niestety nie udało się dowiedzieć kiedy opcja ta dostępna będzie również w naszym kraju. Przeanalizowane zostały przy okazji ciekawe case studies z kampanii uruchomionych na wspomnianym portalu.

Z tematem YouTube związane były również wystąpienia poruszające kwestie kampanii brandingowych.

Następne prelekcje dotyczyły głównie spraw związanych z prowadzeniem agencji. Tutaj zdecydowanie warto wymienić wystąpienie Alexa Langshura. Omawiał on w bardzo interesujący sposób metody wyceny prac dla klienta oraz sposoby przygotowywania oferty pod kątem obrony marży oraz analizy rzeczywistych kosztów agencji (łącznie np. z kosztami zaplecza socjalnego). Wspomniane były też sposoby prezentacji pakietów cenowych z wyszczególnieniem wartości dodanych.

Po zakończeniu wystąpień prelegentów nastąpiło oficjalne afterparty w praskich pubach, gdzie mogliśmy wymienić się spostrzeżeniami na temat wystąpień i wymienić doświadczenia nie tylko z delegatami poszczególnych agencji, lecz również przedstawicielami Google, którzy okazali się być niezwykle miłymi i pomocnymi ludźmi.

Na zakończenie, w środę 17.06, odbyła się gra miejska pod tytułem „Follow the Go(og)lem” dzięki której mogliśmy poznać w nietypowej formie rozliczne magiczne zakątki Pragi.

Tegoroczne Google Agency Day stało na bardzo wysokim poziomie organizacyjnym (poza małą wpadką, gdy jednemu z przedstawicieli Google podczas prezentacji zawiesił się… Chrome). Zdobyliśmy wiedzę na temat planów Google dotyczących rozwoju wsparcia dla agencji i wprowadzania nowych produktów. Przede wszystkim jednak niezwykle kształcącym doświadczeniem były rozmowy z przedstawicielami agencji z pozostałych państw.

agency3

Z wniosków, które się nasuwają po konferencji należy wymienić przede wszystkim to, iż zdecydowanie warto inwestować w reklamę na YouTube. Jest to doskonały kanał promocji zarówno dla dużych brandów, jak i w wypadku branż, gdzie stawki CPC w sieci wyszukiwania są wysokie. Reklamy w YT charakteryzują się bowiem zdecydowanie niższymi stawkami za obejrzenia. Widzimy tu ogromny potencjał dla całej rzeszy reklamodawców, którzy chcą inwestować w nowoczesne medium i wcześniej niż konkurencja wykorzystywać innowacyjne sposoby dotarcia do klientów.

Kolejny raz widać również jak ogromny nacisk firma z Mountain View kładzie na mobile. Z roku na rok hasło to jest coraz popularniejsze. Niedawno miała miejsce duża aktualizacja algorytmów, która promuje strony dostosowane do urządzeń mobilnych. Zdecydowanie warto inwestować w ten kanał również w kampaniach SEM, zwłaszcza, że dla coraz większej liczby ludzi podstawowym urządzeniem do przeglądania internetu staje się smartfon i/lub tablet. Sprawia to, iż do zagospodarowania jest ogromny rynek osób, które na urządzeniach mobilnych poszukują informacji o tym gdzie mogą tu i teraz znaleźć dobrą restaurację, biuro podróży, kino itp. Dlatego właśnie, tak jak i Google, upatrujemy wielką przyszłość w kampaniach kierowanych na mobile.

Bardzo ciekawe okazały się także informacje o nowych narzędziach na wzmocnienie brandu, takich jak np. Google Preferred. Pokazuje to, że Google stale próbuje nowych rozwiązań, które mają pomóc reklamodawcom odnieść sukces nie tylko poprzez narzędzia służące bezpośredniemu wsparciu sprzedaży, ale również takie, które potrafią bardzo podnieść świadomość marki. Uważamy, że to bardzo ważny kierunek, któremu w najbliższych miesiącach reklamodawcy powinni poświęcić bardzo dużo uwagi.

Konferencja, co jest dobrą nowiną, chyba na stałe zadomowiła się już w kalendarzu. Jest to świetny sposób nie tylko na poznanie nowych planów Google dotyczących produktów związanych z branżą SEM. Co więcej, dzięki prelekcjom i nieoficjalnym rozmowom, jest to również szansa na pojawienie się wielu inspirujących pomysłów, które mogą pomóc w rozwoju agencji i w osiąganiu jeszcze lepszych rezultatów dla naszych Klientów. My z tego w pełni skorzystaliśmy i chcemy więcej. Do zobaczenia za rok!

O autorze:

Adam Derkacz

W 4People prowadzi kampanie SEM. Może pochwalić się certyfikatem Google, a także wieloma sukcesami w podejmowanych działaniach. Zwolennik dokładnej analityki a także optymalizacji podejmowanych działań.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!