Wpływ adresów URL na pozycjonowanie
Każda strona w sieci posiada swój unikalny adres URL, który jest nie tylko elementem identyfikacji, ale także jednym z czynników rankingowych. W tym artykule opiszę, jakie elementy związane z adresami URL mają wpływ na postrzeganie stron przez wyszukiwarki.
1. Czym jest adres URL.
2. Jakie znaki są wskazane w przypadku tworzenia adresów URL.
3. Jak powinna wyglądać struktura adresu URL.
Czym jest adres URL?
Adres URL (Uniform Resource Locator) to przedstawiony za pomocą tekstu adres IP, który jest używany przez komputery do komunikacji z serwerami. Adres URL służy także do określania struktury strony, ponieważ zawiera domenę oraz ścieżkę lokalizacji podstrony.
Czynniki rankingowe związane z domeną opisałem w moim poprzednim artykule https://marketingdlaludzi.pl/czynniki-wplywajace-na-pozycjonowanie-domeny/. W tym tekście opiszę elementy związane z pozostałą częścią adresów URL.
Czy w adresach powinny znajdować się słowa kluczowe?
To chyba najczęściej zadawane pytanie w kontekście SEO i adresów URL. Odpowiedź na nie brzmi: TAK. Fraza kluczowa w adresie może posłużyć wyszukiwarkom jako dodatkowy czynnik pomagający określić zawartość danej podstrony. Ponadto użytkownicy chętniej odwiedzą witrynę, widząc w jej adresie frazę, którą wpisali w wyszukiwarce.
Przyjazne adresy URL
Przyjazne adresy URL powinny być przede wszystkim czytelne i zrozumiałe dla człowieka. Najlepiej, aby użytkownik po samym adresie wyświetlającym się wynikach wyszukiwania mógł stwierdzić jakiej tematyce poświęcona jest dana stronie. W adresach URL odradza się stosowanie spójników, które niepotrzebnie wydłużają adres. Aby oddzielić słowa, zaleca się stosowanie znaku (–) zamiast (_).
Nieprawidłowy adres | https://marketingdlaludzi.pl/pozycjonowanie /2019/czynniki_wplywajace_na_pozycjonowanie_domeny /post11889?hl=pl |
|
Nieprawidłowy adres | https://marketingdlaludzi.pl/pozycjonowanie/2019/ post11889?hl=pl |
|
Prawidłowy adres |
https://marketingdlaludzi.pl/czynniki-wplywajace-na-pozycjonowanie-domeny/ |
Tworząc adres strony, należy także uważać na polskie znaki i znaki specjalne, które mogą spowodować, że URL nie będzie zwracał błąd. W poniższej tabeli znajdują w wierszu Safe characters znajdują się znaki, których bez problemu można używać w adresach URL.
Długość adresu URL
Zbyt długie adresy mogą być nieczytelne dla użytkowników oraz mogą źle wyglądać przy udostępnianiu ich np. w social media. Według danych zebranych przez BACKLINKO, krótsze adresy URL znajdują się na wyższych pozycjach:
Z powyższego wykresu wynika, że najlepiej tworzyć adresy o długości między 50, a 60 znaków. Długość adresów URL jest często niepotrzebnie wydłużana przez zawieranie w adresie dużej ilości niepotrzebnych katalogów, zwykle generowanych przez CMS, np.
https://marketingdlaludzi.pl/blog/kategoria/rok/miesiac/autor/nazwa-artykulu
Zaleca się stosowanie maksymalnie 2 katalogów, choć w wielu przypadkach zamieszczanie ich w adresach jest całkowicie zbędne.
W jaki sposób tworzyć przyjazne adresy URL?
Najpopularniejsze CMS posiadają wbudowane funkcje lub chociaż dostępne wtyczki do zarządzania strukturą adresacji URL. Dlatego tworzenie przyjaznych adresów URL w większości przypadków jest kwestią wyboru odpowiedniej opcji w panelu zarządzania treścią. W panelu WordPress jest to sekcja Ustawienia > Bezpośrednie odnośniki.
W przypadku małych i średnich serwisów zwykle najlepsza jest najkrótsza struktura z maksymalnie jednym katalogiem w adresie URL. Jednak nie wszystkie adresy generowane automatycznie od razu będą prawidłowo dostosowane do oczekiwań wyszukiwarek, dlatego przy dodawaniu nowych podstron za każdym razem warto przyjrzeć się proponowanemu URL pod kątem skrócenia go lub naniesienia ewentualnych poprawek.
Jeśli Twoja strona działa na niezoptymalizowanych adresach URL, warto rozważyć ich optymalizację, ale w takim przypadku trzeba pamiętać o wdrożeniu przekierowań 301 na nowe adresy podstron. Przy automatycznej zmianie adresów zalecane jest wygenerowanie zrzutu całej struktury strony przed i po optymalizacji (wykorzystując np. narzędzie Screaming Frog), a następnie przekierowanie wszystkich starych adresów, dopasowanych do swoich odpowiedników.
Tworząc adresy URL przyjazne dla wyszukiwarek należy brać pod uwagę user experience z nimi związany. Jeżeli adres będzie trafnie opisywał zawartość strony, nie będzie zbyt długi oraz nie będzie zawierał niepotrzebnych znaków specjalnych, to będzie odpowiadał oczekiwaniom zarówno użytkownika, jak i wyszukiwarki, a także będzie miał pozytywny wpływ na przyszłe pozycje witryny.
Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.