Widoczność strony – jak ją zwiększyć lub zbudować?

0 napisany przez Weronika Gliwa, 18 sierpnia 2022

„Czekaj… co się stało z moją witryną i dlaczego nie mogę jej znaleźć na pierwszej stronie Google?!”. Nie zawsze ustalenie powodu spadku widoczności SEO jest proste. Jeśli obawiasz się, że Twoja witryna może tracić widoczność SEO, jesteś w dobrym miejscu. W dalszej części artykułu dowiesz się, czym jest widoczność SEO, czym różni się od ruchu SEO oraz jak rozpoznać i zwalczać możliwy spadek widoczności wyszukiwania i/lub ruchu.

Czym jest widoczność SEO?

Najłatwiej wyjaśnić widoczność SEO poprzez stwierdzenie, że miara ta pokazuje, jaki odsetek wszystkich potencjalnych kliknięć organicznych (z SERP) otrzymuje strona internetowa dla określonego słowa kluczowego. Innymi słowy, widoczność SEO nie powinna być mierzona pod względem surowego natężenia ruchu, ale raczej pod względem pozycji w SERP w porównaniu z konkurencją.

Warto przypomnieć, że pozycje poza pierwszą stroną zapewnia stronie 0% widoczności SEO. W końcu nie bez powodu mówi się o tym, że na drugą stronę Google nikt nie zagląda…

Dlaczego widoczność jest ważna dla SEO?

Innymi słowy, dlaczego miałbyś być zainteresowany wynikiem widoczności SEO?

1. Możesz natychmiast zidentyfikować problemy z SEO za pomocą wskaźników widoczności SEO.
Pomocnym wskaźnikiem, który można wykorzystać do określenia, czy otrzymałeś zmianę algorytmu lub karę, jest widoczność wyszukiwania (więcej o tym za minutę).
2. Zapewnia widok z lotu ptaka na ogólną wydajność SEO Twojej witryny.
Pokazuje rozmiar Twojego rzeczywistego udziału w podziale ruchu.
3. Nie uzyskasz zbyt dużego wglądu w to, o ile większy ruch jest nadal dznajdoostępny, jeśli spojrzysz tylko na podstawowe dane dotyczące ruchu SEO.
Bez zagłębiania się w statystyki możesz porównać wyniki dla poszczególnych słów kluczowych.

Dzięki temu szybciej dostrzeżesz miejsce do rozwoju.

Po tym wszystkim nasuwa się pytanie:

Czy „ruch SEO” =„widoczność SEO”?

A więc nie, to nie to samo. Główne rozróżnienie między widocznością SEO a ruchem SEO jest następujące:

Widoczność SEO jest proporcjonalną miarą względnej wartości. Pokazuje procent wszystkich dostępnych kliknięć, które otrzymujesz.

Ruch z SEO reprezentuje dokładną liczbę odwiedzin (kliknięć), które otrzymujesz.

Ruch SEO może się więc zmienić przy zachowaniu tej samej widoczności SEO. Na przykład będąc przez 2 tygodnie na pierwszym miejscu w rankingu, w ciągu pierwszego tygodnia możesz uzyskać 2000 wizyt, w drugim zaś 2200.

W związku z tym zwiększenie lub zmniejszenie ruchu SEO nie zawsze wynika z wzrostu/spadku widoczności SEO. Jednak na Twój ruch SEO zawsze będą miały wpływ zyski lub straty widoczności.

Z tego powodu zbadanie całej widoczności SEO może być najszybszym sposobem na wykrycie wszelkich problemów SEO, takich jak kary Google, korekty algorytmu, a nawet problemy techniczne.

Jak ustalić, czy straciłeś widoczność w wynikach wyszukiwania?

Oto kilka z najbardziej rozpowszechnionych oznak, że Twoja witryna traci widoczność w SEO:

Mniej leadów w lejku sprzedażowym

Mniej potencjalnych klientów jest trendem najłatwiejszym do wykrycia. To, ile potencjalnych klientów przechodzi przez lejek sprzedażowy, jest bezpośrednio powiązane z ilością ruchu, który otrzymujesz, a co za tym idzie, na całkowitą widoczność SEO.

Chociaż jest to powód do niepokoju, sam spadek liczby potencjalnych klientów może nie wystarczyć, aby stwierdzić, że Twoja widoczność SEO ucierpiała. Następnym krokiem byłoby porównanie ilości ruchu SEO, który obecnie zyskujesz, z tym, jak było wcześniej. To odsyła nas do drugiej oznaki.

Zmniejszony ruch organiczny

Google Analytics (GA) jest zdecydowanie najlepszym narzędziem do oceny potencjalnej utraty ruchu SEO. Innymi słowy, ogólne statystyki ruchu organicznego pokażą, czy Twoja witryna straciła jakąkolwiek widoczność SEO.

Najpierw przejdź do swojego profilu GA i przeanalizuj, czy dane dotyczące ruchu wydają się nietypowe w porównaniu ze średnimi danymi z poprzednich tygodni lub miesięcy.

Zidentyfikuj, które obszary strony najbardziej ucierpiały

Można to zrobić w zakładce Zachowanie zawartości witryny w GA. Następnie dokładnie określ sekcje swojej witryny, które uzyskały najmniejszy ruch. Pamiętaj, że patrzymy tylko na ruch organiczny, a nie na ogólne liczby.

Możesz to zrobić na dwa sposoby:

– Rozpoczynając od najpopularniejszych treści, przesuwaj się w dół listy (tak daleko, jak chcesz) i zidentyfikuj poszczególne strony, które poniosły największe straty w porównaniu z ogólnymi trendami sprzed kilku tygodni, kiedy wszystko było OK. Warto spojrzeć kilka lat wstecz i sprawdzić, czy spadek nie jest zjawiskiem sezonowym, co często ma miejsce w branżach.

– Możesz zastosować Absolute Change (technikę sortowania w GA). Lista zostanie następnie posortowana, zaczynając od stron, które zostały najbardziej dotknięte.

Takie sortowanie ma jedną wadę – strony, które zanotowały największy spadek, zazwyczaj nie są zbyt wartościowe. Ograniczając listę do wyświetlania tylko stron z co najmniej X odwiedzinami, możemy to poprawić. Aby to zrobić, wybierz opcję Zaawansowane z menu, które pojawi się obok paska wyszukiwania, a następnie wprowadź wartości, które wydają się rozsądne. Po ustawieniu wszystkiego kliknij Zastosuj.

Zobaczysz listę stron, które są dla Ciebie najcenniejsze i które zanotowały największy spadek.

Identyfikowanie wszelkich problemów z rankingami mobilnymi

GA możesz wykorzystać również do oceny wydajności witryny na urządzeniach mobilnych. Ogólna przyjazność mobilna Twojej witryny określa, jaka część utraty widoczności SEO (lub nawet braku utraty widoczności) pochodzi z urządzeń mobilnych. Aby to sprawdzić, przejdź do Audience Mobile w GA.

Straty w rankingach

Gdy już wiesz, że Twój ruch spadł, zacznij sprawdzać swoje rankingi w wyszukiwarkach. Google Search Console i Ahrefs to dwa narzędzia, które możesz wykorzystać w tym celu.

Zacznijmy od Google Search Console (GSC). Każdy właściciel witryny może z tego skorzystać, ale jest to tym bardziej przydatne, jeśli chcesz ocenić utratę widoczności SEO w określonych lokalizacjach geograficznych. Generalnie powinieneś jak najszybciej zintegrować swoją stronę z GSC!

Znajdowanie spadków za pomocą GSC

GSC najpierw poinformuje Cię o wszelkich ręcznych działaniach, które mogły zostać podjęte w stosunku do Twojej witryny. Jeśli chcesz zobaczyć zmiany tego typu, wybierz Ręczne działania. Jeśli wszystko jest w porządku, Twoim oczom ukaże się taki widok:

Jeśli zaś nie, pojawi się:

(źródło:https://techformator.pl/kara-reczna-od-google-za-nienaturalne-linki-case-study/)

Każdy poważny problem związany z widocznością SEO odzwierciedla wykres wyświetleń. Aby go zobaczyć, przejdź do Ruch wyszukiwania → Analiza wyszukiwania.

Znajdowanie straconych pozycji w Ahrefs

Jeśli chcesz zweryfikować swoją pozycję dla słowa kluczowego, narzędzia Google, moim zdaniem, zmuszają Cię do wielu świadomych domysłów. Google jest ambiwalentnie nastawiony do wszelkiego rodzaju śledzenia pozycji na podstawie słów kluczowych (mniej lub bardziej). Co nie znaczy jednak, że mamy tego nie monitorować. Wykorzystanie takich narzędzi jak m.in. Ahrefs znacznie to ułatwia.

Dodając określone słowa kluczowe do Rank Tracker, możesz je najpierw śledzić, a później sprawdzać ich skuteczność w czasie.

Otrzymujesz kompletny wykres dla każdego słowa kluczowego, który sięga aż do momentu wprowadzenia go do Rank Tracker. Dodatkowo, jeśli wybierzesz Ruchy bezpłatnych słów kluczowych na głównym pasku bocznym, możesz śledzić bieżące korekty rankingu całej witryny.

O narzędziach do oceny widoczności więcej znajdziesz w artykule Tomka.

Rozpoznawanie przyczyn utraty widoczności SEO oraz sposoby na jej odzyskanie

Zauważenie spadków widoczności SEO to jedno. Teraz pora na ustalenie przyczyn i zastanowienie się nad najlepszymi sposobami na jej przywrócenie..

Przyczyn może być wiele. Zacznijmy od najbardziej typowej.

1. Błędy w technologii

Właściwie to dość duży problem, składający się z kilku mniejszych:

Chaos spowodowany aktualizacjami

Po uaktualnieniu oprogramowania Twojej witryny (takiego jak WordPress) lub aktywnych wtyczek może wystąpić wiele nieoczekiwanych zmian. Na przykład możesz odkryć, że niektóre z Twoich spersonalizowanych ustawień lub przekierowań zostały utracone w wyniku źle zaplanowanej aktualizacji. Być może nowa aktualizacja spowodowała konflikt między kilkoma aktywnymi równolegle wtyczkami, powodując, że niektóre strony całkowicie przestały działać.

Innymi słowy, przyczyn może być wiele, dlatego pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, jest powrót do statystyk GA, skupienie się na dniu, w którym ruch gwałtownie spadł, oraz sprawdzenie, czy nie dokonano żadnych modyfikacji w witrynie w tym dniu lub kilka dni wcześniej.

Nieaktywne serwery

Zdaję sobie sprawę, że może to brzmieć absurdalnie. Prawdopodobnie pierwszą rzeczą, którą sprawdziłeś, było to. Nawet jeśli Twój serwer nie działał, bot Google mógł próbować zaindeksować Twoją stronę.

Niewłaściwe użycie tagu „canonical”

Webmasterzy nadal często źle rozumieją lub nadużywają tagu kanonicznego. Zasadniczo tag informuje Google, którą wersję konkretnej witryny chcesz zaindeksować i wyświetlić w SERP.

Ponownie, za każdym razem, gdy wprowadzasz jakiekolwiek zmiany w oprogramowaniu lub strukturze swojej witryny, mogą pojawić się problemy tego typu.

Błędne przeprojektowanie strony internetowej

Problemy techniczne czasami pojawiają się, gdy witryna jest przeprojektowywana. Każda modyfikacja wiele zmienia w strukturze witryny:

– strony są usuwane,
– adresy URL zyskują inną formę,
– zmieniane są linki wewnętrzne (bez ustawionych odpowiednich przekierowań),
– nie można indeksować niektórych stron,
– nowy motyw może mieć własne ustawienia SEO, które powielą się z dotychczasowymi,
– zmienia się struktura HTML strony z treścią i tak dalej.

Podsumowując, przeprojektowanie ma wiele potencjalnych pułapek.

Lista elementów pomoże Ci sprawdzić, czy wszystko jest w porządku.

1. Upewnij się, że przypadkowo nie blokujesz żadnych adresów URL ani botów przez weryfikację pliku robots.txt.
2. W przypadku podobnych problemów zajrzyj do pliku.htaccess.
3. Sprawdź, w jaki sposób korzystasz z tagów kanonicznych i hreflang.
4. Sprawdź ponownie GSC, aby sprawdzić, czy liczba stron 404 w Twojej witrynie nie wzrosła. Sprawdź, czy nie zmniejszyła się również całkowita liczba zindeksowanych stron.
5. Jeśli używasz twardych przekierowań, upewnij się, że mają kod 301, który wyszukiwarki rozpoznają jako stałe.
6. Upewnij się, że żadne strony nie konkurują z Twoją o te same słowa kluczowe. Zamiast tego połącz te strony w jedną, silniejszą stronę.
7. Sprawdź, czy struktura adresów URL nie zmieniła się znacząco po przebudowie.
8. Sprawdź, czy wszystkie Twoje linki wewnętrzne nadal prowadzą do odpowiednich stron.

2. Rosnąca konkurencja

Czasami nie musi się dziać nic złego w Twojej witrynie, abyś stracił widoczność SEO.

Każdy webmaster pracuje nad zwiększeniem SEO, ponieważ wszyscy jesteśmy częścią ogromnej sieci stron internetowych. Z tego powodu spadek widoczności Twojej strony może być konsekwencją tego, że rywal po prostu poprawił się i wyprzedził cię w wyścigu.

Spójrz na strony konkurencji

Porównaj swoją witrynę z konkurencją. Porównaj swoją stronę z najlepszymi 3-5 rywalami. Skup się na tym, jak wyglądają strony konkurentów znajdujących się na pozycjach wyżej. Być może podobne zmiany wprowadzone na Twojej stronie pozwolą Ci ich wyprzedzić. Analizuj jednak z głową i nie powielaj bezmyślnie rozwiązań.

Zobacz ich poprzednią zawartość

Jeśli Twoi konkurenci rzeczywiście osiągnęli wzrost, powinieneś zbadać treść, którą właśnie dodali, lub starsze treści, które poprawili/ulepszyli.

Narzędzie Wayback Machine jest fantastycznym źródłem informacji do wyszukiwania wcześniejszych treści na dowolnej stronie internetowej. Zobacz, jak wyglądały treści Twoich konkurentów, zanim zaczęły być lepiej widoczne w SEO.

Przekonasz się, że Twoi rywale często wkładają dużo wysiłku w ulepszanie poprzednich artykułów. Znajomość tych informacji to świetne miejsce na rozpoczęcie, gdy próbujesz wymyślić, jak ulepszyć własne treści.

Upewnij się, że konkurenci pozyskali nowe linki

Ponieważ pozyskiwanie linków jest kluczowym elementem wszelkich działań SEO, rozsądnie jest założyć, że Twoi rywale mają mnóstwo świeżych linków, którymi mogą się pochwalić. Sprawdź za pomocą Ahrefs lub innych narzędzi, z jakich źródeł pochodzą nowe linki.

Jeśli odkryjesz coś niezwykle wartościowego, istnieje duże prawdopodobieństwo, że to jest powód, dla którego twój rywal cię wyparł. Sprawdź opcje generowania linków z tej samej witryny, aby odzyskać część widoczności SEO.

HTTP a HTTPS

Wreszcie, Google ujawniło, że zasadniczo zamierza zakończyć korzystanie ze stron niezabezpieczonych szyfrowaniem i wkrótce zacznie oznaczać wszystkie witryny, które nie używają protokołu HTTPS, jako niebezpieczne.

Google dało jednak do zrozumienia, że ​​HTTPS jest wskaźnikiem rankingowym, nawet wcześniej. Pierwsze ogłoszenie pojawiło się w 2014 roku.

3. Zaktualizowane algorytmy

Google co jakiś czas przeprowadza aktualizację swoich algorytmów. I nie bez powodu – te ulepszenia wyróżniają Google jako wiodącą wyszukiwarkę.

Pytanie brzmi, jak możesz określić, czy modyfikacja algorytmu wpłynęła na ciebie?
Obecnie część narzędzi pokazują na wykresach widoczności daty rozpoczęcia aktualizacji Google. Dzięki temu czarno na białym możesz zauważyć czy i w jaki sposób uaktualnienie algorytmu wyszukiwarki wpłynęło na Twoją witrynę.

4. Polecane fragmenty w SERP

Poniżej przedstawiono ilustrację polecanego fragmentu:

Według badania przeprowadzonego przez Ahrefs ponad 12% zapytań zawiera fragmenty polecane w swoich SERP (źródło: https://ahrefs.com/blog/featured-snippets-study/). Wyszukiwarka może uznać te fragmenty za bardzo pomocne, ale nie zawsze są najlepsze, jeśli próbujesz uszeregować dane słowo kluczowe.

Polecane fragmenty, według naszych badań, często negatywnie wpływają na odwiedziny na stronie. Powód jest prosty – użytkownik zdobędzie wszystkie potrzebne mu informacje bez wchodzenia na stronę internetową, z której pochodzą.

Oznacza to, że nawet jeśli nadal zajmiesz pierwsze miejsce w rankingu, otrzymasz mniej kliknięć, jeśli treści ze strony konkurenta zostaną wyświetlone jako polecany fragment.

5 Uszkodzone linki zwrotne

W powyższej sekcji omówiłam, jak sprawdzić, czy Twoi konkurenci nabyli linki. W ten sam sposób możesz ustalić, czy z jakiegoś powodu nie straciłeś swoich. Ponownie z pomocą przyjdą narzędzia – taką funkcję znajdziesz zarówno w Majestic SEO, jak i w Ahrefs.

Podsumowanie

Kiedy coś złego dzieje się z Twoją witryną, niezbędne jest szybkie działanie. Przede wszystkim dużo ważniejsza jest szczegółowa analiza. Powodów może być wiele, a ustalenie przyczyny pomoże Ci zaplanować odpowiednie działanie. Widoczność SEO to coś, nad czym pracuje się ciągle. Nie wystarczy jej jednorazowe wypracowanie. Zrozumienie więc tego, od czego widoczność i ruch zależą, ma znaczenie dla powodzenia biznesu.

Potrzebujesz nowych klientów? Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji!

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez 4PEOPLE Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach moich danych osobowych w celu:

    * Pola wymagane

    Rate this post

    Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

    Rate this post

    O autorze:

    Weronika Gliwa

    Specjalizuje się w prowadzeniu kampanii SEO. Szybko określa alternatywne ścieżki postępowania i wybiera tę najbardziej efektywną. Uważa, że dobra strategia i rozmowa to klucz do sukcesu. Dzięki dokładnej analizie i systematyczności osiąga poprawę widoczności stron w wyszukiwarce oraz zwiększenie jakościowego i konwertującego ruchu. Żadne wyzwanie jej nie straszne - biega, wspina się, chodzi po górach i trenuje. Uwielbia zdrowe podejście do bycia fit, dlatego oprócz sałatek lubi delektować się pizzą i czekoladą.
    Grzegorz Kaim

    Mam nadzieję, że ten artykuł okazał się pomocny.

    Jeśli potrzebujesz wsparcia marketingowego to:

    Marketing dla ludzi
    Zapisz się do newslettera!
    Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
    ...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!