W jaki sposób kolor może wpłynąć na sprzedaż w Twojej firmie?

0 napisany przez Agnieszka Romaniuk, 24 października 2022

Mówi się — nie oceniaj książki po okładce, a jednak wszyscy wiemy, że wygląd ma ogromne znaczenie. W niniejszym artykule chciałabym poruszyć temat psychologii kolorów – opisać, dlaczego nie tak łatwo jest złapać uwagę odbiorcy, dlaczego nie powinno się „zanadto” go zaskakiwać i co z tym wszystkim wspólnego ma KOLOR.

Kolory w reklamie to jeden z podstawowych czynników decydujących o jej odbiorze. Nie ulega wątpliwości, że powinna być ona spójna z prezentowanym produktem lub usługą. Właśnie wybór koloru projektu może przesądzić o sukcesie lub porażce prezentowanych treści.

Graphic Design Ux GIF - Find & Share on GIPHY

Wzrok – główny zmysł marketingu

Świat postrzegamy za pomocą pięciu zmysłów. Każdy z nich jest odpowiedzialny za odbiór ściśle określonego rodzaju informacji docierającego ze świata zewnętrznego. Informacje te umysł ludzki odbiera poprzez dotyk, dźwięk, smak, węch, wrażenie wizualne. Każdy zmysł ze względu na uwarunkowania biologiczne i neurofizjologiczne ma różny udział w dostarczaniu danych do mózgu człowieka. Badania dowodzą, że słuch dostarcza 5% danych, dotyk – 2%, smak – 2%, węch – 1%.

Najwięcej informacji dociera jednak do mózgu poprzez wzrok, bo aż 90%. Oznacza to, że przyciągnąć uwagę na dany produkt możemy u odbiorcy aż w takim stopniu, a koło kolorów naprawdę jest nie od parady. Jaskrawe kolor (mocny kolor niebieski, kolor pomarańczowy, kolor żółty, kolor czerwony, kolor fioletowy, kolor różowy) mają wywołać inne emocje niż kolory chłodne, jednak o tym podziale nieco więcej w dalszej części artykułu.

Postrzeganie na autopilocie

Mówi się „Widzieć znaczy wiedzieć”. To nie zawsze jednak idzie w parze. 

Ważną kwestią dla marketingu jest tzw. widzenie peryferyjne. Pozwala ono na widzenie poza bezpośrednim polem widzenia. Widoczność peryferyjna pozwala widzieć rozmazany obiekt nie skupiając się na nim. W reklamie to oznacza: jeśli uda nam się opowiedzieć o brandzie i jego wartościach przebijając się przez „rozmyte” widzenie peryferyjne nasza praca będzie najbardziej efektywna. Będzie ona pracować nawet wtedy, gdy konsument skupi swój wzrok na czymś zupełnie innym.

Popatrz na półkę sklepową poprzez obiektyw autopilota. Produkty są rozmyte, a tekst jest niemożliwy do przeczytania, w związku z tym werbalne komunikaty do niego nie dochodzą. Autopilot poszukuje i rozpoznaje produkt i jego korzyści przy użyciu takich podpowiedzi jak: kolory, forma oraz rozmiar. Po ich odczytaniu możemy skupić swój wzrok na konkretnych produktach.

Sygnały wysyłane przez marketerów – od kolorów i kształtów po logo marki – są odczytywane jako koncepcje myślowe oparte na wyuczonych skojarzeniach przechowywanych w pamięci. Postrzegana wartość przedmiotu jest określana kosztem mentalnych skojarzeń, które powstają w wyniku interakcji z marką i produktem.

Pozwól się zapamiętać

Psychologowie kognitywni od dawna wiedzą, że nasz mózg najlepiej przyjmuje informację, kiedy może połączyć nową wiedzę z już istniejącą. W ten sposób znajome obrazy odgrywają ważną rolę dotyczącej efektywności i skuteczności reklamy. Dlaczego ludziom tak trudno jest zapamiętać coś całkowicie nowego? Naukowcy Uniwersytetu Radboud w Nijmegen w Holandii mierzyli aktywność komórek nerwowych na znane i nowe (na przykład niespodziewane) bodźce. Jeżeli sygnał był spodziewany przez uczestnika eksperymentu — informacji tej mózg nie opracowywał. Informacja, która spełnia oczekiwania jest zagłuszana. Komórki przełączają się na inne zadania. Takie neuronowe „odłączenie” – jest jedną z przyczyn tego, że większość wypadków drogowych zdarza się na dobrze znanych kierowcom drogach. Przestajemy się skupiać i mózg uzupełnia informację z pamięci. Dlatego komunikaty wizualne mają być wystarczająco nowe, aby odbiorca je dostrzegł i zapamiętał między innymi poprzez określone barwy.

O tym samym mówi również zasada MAYA, od angielskich słów Most Advanced Yet Acceptable, czyli „najbardziej zaawansowane jednak akceptowalne”, opisaną przez Raymonda Loewy, „ojca wzornictwa przemysłowego”. Chodzi w niej o to, że choć ludzi pociągają produkty, które są inne od tego, z czym się do tej pory zetknęli, to ta odmienność musi być akceptowalna. Inaczej mówiąc, sekret sukcesu polega tym, żeby dać klientom coś nowego, ale nie za bardzo odmiennego, by zachowali poczucie, iż mają do czynienia z czymś znajomym.  

Jak pisał Loewy: „Gusta odbiorców niekoniecznie są gotowe do zaakceptowania najlepszych rozwiązań dla ich potrzeb, jeśli rozwiązania za bardzo odbiegają od tego, do czego zostali przyzwyczajeni jako do normy.”

Kolory w marketingu — najwyraźniejszy sygnał marketingowy

Przyjrzyjmy się regałowi z domowymi środkami chemicznymi. Autopilot konsumenta będzie poszukiwać sygnałów, które podpowiedzą jakie z opakowań wśród wizualnej informacji najbardziej odpowiadają jego celom lub potrzebom. Jeżeli kupujący wybiera proszek do prania dla czarnych ubrań to jakie opakowanie najlepiej będzie sygnalizowało o takiej funkcji? Uwagę przykuje taki pojemnik, który zapewni autopilot wyraźnym sygnałem o tym, że przed nim jest właśnie taki środek.

Według danych Color Marketing Group dobrze dobrany kolor jest w stanie zwiększyć stopień rozpoznawalności marki do 80%, do 73% polepszyć uchwycenie komunikatu reklamowego i do 40% polepszyć jego czytelność. Dlatego tak ważna jest kwestia dobrze zaprojektowanej identyfikacji wizualnej firmy.

Kolory wpływają na odbiorców, budzą konkretne skojarzenia, odsyłają nas do konkretnych miejsc, wydarzeń, przedmiotów. Kolory oddziałują, przyciągają uwagę, podkreślają kontrast, podwyższają poziom estetyczny, zwiększają zapamiętywanie, niosą ze sobą wiele informacji, skojarzeń i znaczeń, na podstawie których nabywcy wyciągają wnioski na temat produktów lub miejsc sprzedaży. Odpowiednie wykorzystanie koloru w reklamie może więc wzmagać lub osłabiać siłę przekazu.

Potrafimy określić znaczenie kolorów, a dokonuje się to dzięki temu, iż na ocenę barw mają wpływ dwa konteksty: subiektywny – zależny od indywidualnych doświadczeń jednostki i kulturowy – definicja koloru charakterystyczna jest dla grupy osób w tych samych kręgach kulturowych. Twórcy i producenci reklam wykorzystują zakorzenione w kulturze znaczenia i symbolikę barw, starając się je przełożyć na język perswazji i manipulacji reklamowej, niejednokrotnie dokonując przy tym zmiany sensów symbolicznych.

W wyniku badań prowadzonych przez Amerykańskich naukowców postrzeganie kolorów możemy podzielić na pozytywne i negatywne motywowane zarówno przez czynniki indywidualne, jak i kulturowe. Sprawdź poniżej co oznaczają różne kolory i dlaczego taki dobór barw stosują marki. Dowiesz się o tym, kiedy świetnie się sprawdza dana kolorystyka. Kolory zimne, takie jak niebieski, fioletowy oraz ciepłe kolory (czerwony, żółty, pomarańczowe odcienie).

Kolor zielony wykorzystywany jest wszędzie tam, gdzie chcemy zakomunikować wysoką jakość produktu, jego naturalne pochodzenie oraz poczucie świeżości na przykład gumy do żucia, żywność, środki czystości oraz sprzęt gospodarstwa domowego zgodnego z najwyższymi standardami ekologicznymi. A jakie ma znaczenie kolor czarny? Dla potrzeb reklamy akcentuje on wymiar powagi, komunikuje wyrafinowanie, luksus, ekskluzywność bywa wykorzystywany do stymulowania zakupu drogich produktów, kojarzonych z sukcesem, na przykład drogie samochody, luksusowa kawa, czekolada, alkohole, perfumy.

Psychologia koloru – podsumowanie

Najważniejszym zmysłem odpowiedzialnym za odbiór komunikatów marketingowych jest wzrok. Dobrze dobranym kontekstowo kolorem jesteśmy w stanie się wyróżnić i poinformować o sobie, mimo tego, że uwaga odbiorcy może być skierowana na inny obiekt. 

Sugerując się zasadą MAYA tworząc kreacje reklamowe powinniśmy dobierać kolorystykę tak, aby stworzyć coś nowego, ale by nie odbiegało nadmiernie od tego, do czego są już przyzwyczajeni. Barwy są elementami najszybciej zapamiętywanymi i kojarzonymi spośród wszystkich elementów wizualizacji. Wybrany i stosowany konsekwentnie kolor może stać się najważniejszym elementem symboliki marki. Tworzenie reklamy opartej o psychologię kolorów, czyli znaczenie barw sprawi, że będą one efektywniejsze.

Źródła:

Andrzej Narloch “Postrzeganie i kategoryzacja barw.“

Phil Barden “Decoded. The Science Behind Why We Buy”

Krzysztof Jurek “Znaczenie symboliczne i funkcje koloru w kulturze”

Barbara Kilijańska “Wpływ koloru przekazu na jego percepcję” Dziennikarstwo i Media Tom 8 (2017): Kody i strategie w komunikacji

Chcesz wykorzystać zalety Content Marketingu? Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji!

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez 4PEOPLE Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach moich danych osobowych w celu:

    * Pola wymagane

    Rate this post

    Historie sukcesu naszych klientów:

    • artykuł ekspercki jako lead magnet
    • 63 leady od potencjalnych klientów

    O autorze:

    Agnieszka Romaniuk

    W 4PEOPLE zajmuje się projektowaniem graficznym, fotografią oraz wszelkimi nowinkami w świecie social mediów do rozgryzienia - od instagramowych filtrów AR po animacje poklatkowe produktów. Ceni sobie projekty, które wymagają kreatywnego i nieszablonowego myślenia. Uwielbia tworzyć ilustrację, efektowne animacje i fotografię w różnej postaci. Abstrakcyjne postrzeganie świata w połączeniu z ekstrawersją, sprawiają, że chętnie pracuje nad projektami, które dotyczą bezpośrednio ludzi.

    Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

    Rate this post
    Mam nadzieję, że ten artykuł okazał się pomocny.

    Mam nadzieję, że ten artykuł okazał się pomocny.

    Jeśli potrzebujesz wsparcia marketingowego to:

    Marketing dla ludzi
    Zapisz się do newslettera!
    Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
    ...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!