Tworzysz sklep? Przygotuj się na wyścig o pozycje!

0 napisany przez Aleksander Foit, 03 sierpnia 2017

Walka o pozycje często wygląda jak uliczne wyścigi. Startują w nich profesjonalni kierowcy w drogich samochodach i młodziki, którzy pierwszy raz zalali do baku 98 i chcą zawojować miasto. Podobnie jest ze sklepami internetowymi. O pozycje walczą ze sobą doświadczone firmy z ogromnym kapitałem i nowicjusze z wielkimi ambicjami. W tym artykule opowiem wam, jak podrasować swoją e-commercową furę tak, by miała szanse powalczyć o czołówkę w wyścigu o pozycje.

Przygotowania do wyścigu najlepiej rozpocząć już na etapie budowy sklepu, by później nie tracić czasu i pieniędzy na naprawę błędów bądź przebudowę strony. Tworzenie swojego sklepu internetowego to wielkie wyzwanie. Sklep musi dobrze wyglądać i zawierać wiele funkcjonalności ułatwiających użytkownikom korzystanie ze strony i realizację zakupów. Jednak najważniejsza rzeczą, o której należy pamiętać jest przyciągnięcie klientów. Tworzenie sklepu przyjaznego wyszukiwarkom, optymalizacja jego zawartości i rozbudowa treści są kluczem do zdobycia popularności w wyszukiwarkach.

Pierwszą ważną decyzją, którą trzeba podjąć przed rozpoczęciem sprzedaży w internecie jest wybór między korzystaniem z gotowych skryptów sklepowych lub budową własnego sklepu od podstaw. Budowanie własnego sklepu bez wykorzystania gotowych rozwiązań jest pracochłonnym i kosztownym zadaniem, ale daje dużo większe możliwości. Moim zdaniem jest to rozwiązanie dobre jedynie dla dużych sklepów, które generują setki tysięcy przychodu miesięcznie. Dla sprzedawców rozpoczynających swój biznes w internecie polecam gotowe rozwiązania, jednak nie wszystkie. Wśród gotowych skryptów sklepowych możemy rozróżnić skrypty serwerowe (znajdujące się na naszym serwerze) i skrypty platformowe (znajdujące się na serwerze dostawcy). W większości przypadków rozwiązanie serwerowe jest znacznie lepsze, ponieważ daje dostęp do wszystkich plików oraz pozwala nam modyfikować skrypt w dowolny sposób. W przypadku rozwiązań platformowych niestandardowe zmiany są niemożliwe bądź dodatkowo płatne. Systemami e-commerce, które mogę polecić są WooCommerce i serwerowa wersja Shopera.

Absolutny must have Twojego sklepu

Zawartość strony można porównać do sprawnego silnika w samochodzie, bez którego daleko nie zajedziesz. A kiedy dbasz o niego i wymieniasz w nim części na lepsze, zaczynasz zdobywać pozycje w wyścigu o frazy. Aby ruszyć z miejsca przede wszystkim powinieneś zadbać o kilka elementów. Oto one:

Tytuły stron – Każda z podstron serwisu powinna mieć swój własny, unikalny tytuł, który powinien wiązać się z treścią danej podstrony oraz zawierać najważniejsze frazy kluczowe. W tytułach powinna także znajdować się nazwa sklepu, co wpłynie na świadomość marki i popularność serwisu.

Nagłówek <H1> – Jest to jeden z najważniejszych elementów rankingowych i nie ustawiając go na stronie marnujesz jego potencjał. Ważne, żeby na stronie znajdował się tylko jeden nagłówek <H1>, był powiązany tematycznie ze stroną oraz żeby w miarę możliwości znalazły się w nim frazy kluczowe.

Nawigacja – Odpowiednio przygotowana nawigacja jest ważna zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek. Nawigacja w witrynie nie powinna być przesadnie rozbudowana. Zaleca się budowanie nawigacji w taki sposób, aby zarówno klient, jak i robot indeksujący, mogli dotrzeć do produktu wykonując jak najmniej kliknięć. Warto także korzystać z okruszkowej nawigacji wskazującej na wszystkie nadrzędne strony serwisu.

Treści – Zamieszczanie treści o konkretnej tematyce pomaga określić wyszukiwarkom wartość danej podstrony. Jeżeli treści są odpowiednio rozbudowane podstrona będzie pokazywać się pod większą ilością zapytań w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie, przyciągnie większy ruch. Po wskazówki dotyczące tego, jak tworzyć dobre teksty do sklepów internetowych odsyłam do artykułu Andrzeja.

Konkurencja nie śpi

Zoptymalizowałeś swój sklep i jego wyniki zaczęły rosnąć? Niestety, to nie koniec pracy. Konkurencja w internecie jest coraz większa, powstają nowe sklepy, które z założenia mają być lepsze od obecnych. Konkurenci stają na głowie, aby udoskonalać swoje e-commercy i nie dać się wyprzedzić innym. Jeżeli spoczniesz na laurach i nie będziesz rozwijał swojej strony, wypadniesz z wyścigu, a Google odholuje Cię na dalekie pozycje, które nie przyniosą Ci sprzedaży.

Jeśli Twój sklep zaczął w końcu zarabiać, powinieneś zacząć inwestować w jego rozwój i rozpędzać go coraz bardziej. Ale jak to zrobić, kiedy strona jest już zoptymalizowana? Zdecydowana większość produktów nie posiada opisów bądź posiada opisy pobrane ze stron producentów. Zduplikowane opisy nie są wartościowe dla wyszukiwarek dlatego powinieneś inwestować w unikalne opisy produktów, które rozszerzą opis producenta bądź go zastąpią. Możesz także pomyśleć o blogu, na którym będziesz pisał o nowych produktach bądź opisywał ciekawostki związane ze sklepem.

Wykorzystaj wolne miejsce

Wszystkie strony w Twoim sklepie mają już unikalne opisy? Poszukaj na nich wolnych miejsc może gdzieś jeszcze możesz zamieścić krótki tekst bądź jakąś grafikę. Na zdjęciu poniżej widać puste miejsce w panelu bocznym obok listingu produktów. W tym miejscu można zamieścić krótki opis, który nikomu nie będzie przeszkadzał w przeglądaniu strony, a podniesie jej wartość dla wyszukiwarek.

Pitstop

Zrobiłeś wszystko, a sklep dalej nie może się rozpędzić? Może powinieneś zjechać do agencyjnego warsztatu i przekazać pozycjonowanie specjalistom albo zlecić im przeprowadzenie diagnostyki, która ujawni rzeczy, które pominąłeś lub zrobiłeś źle przy tworzeniu sklepu. Jeśli jesteś dość zdeterminowany i pracujesz nad swoim sklepem, masz szanse osiągnąć dobre wyniki, jednak oddając marketing Twojego sklepu w ręce profesjonalnej agencji, możesz nastawić się na znacznie większe zyski niż udałoby Ci się samemu osiągnąć.

Dobra rada

Nie ścigaj się maluchem z bolidem. W marketingu trzeba mierzyć siły na zamiary i wyznaczać sobie realne cele. Rywalizując o popularne frazy z wielkimi sklepami, tak jak w przypadku wyścigu malucha z bolidem, przegrana będzie gwarantowana. Wprowadzając sklep na rynek trzeba być ambitnym, jednak aby osiągnąć ambitne cele, potrzeba czasu i ciężkiej pracy, dlatego warto ustalać sobie mniejsze cele, które przyniosą zysk po krótkim czasie i mogą być paliwem dla Twojego pojazdu w długiej trasie, która przed Tobą.

O autorze:

Aleksander Foit

W 4People wspomaga dział SEO. Otwarty na nową wiedzę i bacznie obserwujący pozycje w wyszukiwarce. Nic nie umknie jego uwadze!

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Otrzymuj najświeższe newsy!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie
otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją
skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
e-pulsie!