Święta Bożego Narodzenia w hotelu – jak się przygotować?
Niektórzy z nas już rozpoczęli odliczanie dni do Świąt Bożego Narodzenia. Jak co roku starają się otwierać kalendarz adwentowy dzień po dniu. To oczekiwanie na wyjątkowy czas spędzony w gronie rodzinnym, na rozmowach i punkcie kulminacyjnym – wręczaniu prezentów. Zanim jednak przyjemności, czas na przygotowania. Co wspólnego mają Święta z marketingiem?
Jeśli nie jesteś Magdą Gessler lub Robertem Makłowiczem, Twoje przygotowania do wigilijnej kolacji na pewno będą trwały nieco dłużej. A tak całkiem poważnie, przygotowanie wieczerzy wigilijnej to wyzwanie, za którym nie każdy przepada. Dlaczego? To proste, nie każdy ma na tyle czasu, by zająć się przygotowaniami. Dodatkowo często można spotkać się z osobami, dla których kuchnia to wciąż Narnia.
A może by tak rzucić wszystko i…
Wielu z nas chciałoby w ten magiczny czas uciec gdzieś daleko. Najlepiej tam, gdzie słońce przygrzewa 365 dni w roku, a my mamy opcję all inclusive. Słońca nie mogę Wam zagwarantować, ale odpoczynek i wspaniały zapach Świąt – na pewno. Wy nie musicie stać w kolejkach (a później przy garnkach/patelniach), a w tym szczególnym czasie Świąt skupić możecie się tylko i wyłącznie na przyjemnościach. O te zadbają… właściciele hoteli.
Święta w hotelu – czemu nie?
Wstęp dedykowany jest nam – wszystkim tym, którzy w Święta cenią sobie… święty spokój. Teraz chciałabym skupić na tym, w jaki sposób świąteczny czas mogą wykorzystać właściciele hoteli. Oczywiście wszystkie działania mają na celu zapewnienie pełne obłożenie obiektu.
Zapewne te osoby, które mają przyjemność prowadzenia obiektów hotelowych, mają świadomość tego, co można uczynić, by przyciągnąć uwagę odbiorców. Pozwolę sobie najważniejsze “punkty” opisać poniżej. Być może uda mi się podpowiedzieć Wam co nieco w tej materii.
Jak promować się w sezonie świątecznym?
Lakoniczna odpowiedź brzmiałaby z pewnością: w wielu kanałach, zachowując synergię działań. Warto jednak zacząć od podstaw.
– dedykowana zakładka
Dla mnie to na pewno przygotowanie dedykowanej zakładki, w której zamieszczona zostanie oferta pakietowa dla gości. Klient już na tym etapie powinien otrzymać garść informacji o tym, jak propozycja hotelu jest atrakcyjna. Zaprezentuj w niej wszystko to, co będziesz w stanie zagwarantować gościom.
Wszystkie działania agencji marketingowej skoncentrowane będą właśnie w tym miejscu. Zorientowanie na celu będzie gwarantowało w tym przypadku sukces, czyli pełne obłożenie obiektu (pensjonatu, apartamentów, hotelu) w ten świąteczny czas.
Pamiętaj, że to właśnie TEN MOMENT, kiedy potencjalny klient podejmie decyzję o tym, czy spędzi w naszym obiekcie czas tylko w trakcie Świąt, czy może jednak pozostanie aż do Nowego Roku. Nie bez znaczenia będzie także cena takiego pakietu – zainteresowany nie może odczuć, że rekomendowana przez Ciebie cena jest wygórowana.
– treść zakładki
Mamy już zakładkę, pora ją zapełnić niczym stół wigilijny! Najważniejsze, by znalazły się w niej takie informacje jak:
– liczba dni, które obejmuje pakiet,
– czy w pakiecie zawarte jest także śniadanie (jeśli tak, to w jakich godzinach można je zjeść),
– o której godzinie rozpocznie się uroczysta kolacja wigilijna.
Opis musi wprowadzać odbiorcę w świąteczny klimat, ale niezbędne jest także to, by zawierał on także elementy sprzedażowe. Oczywiście wszystko w sposób prezentujący korzyści, które gość będzie mógł czerpać po wybraniu właśnie Twojego obiektu np. menu staropolskie, kolędowanie, wizyta św. Mikołaja.
– pakiet dla rodzin z dziećmi
Powyższe elementy są istotne, ponieważ z oferty korzystają nie tylko pary, ale także rodziny z dziećmi. Posiadasz w obiekcie atrakcje takie jak basen czy SPA? Poinformuj o tym! To wartość dodana, która może zadecydować o tym, czy gość wybierze właśnie Twój hotel czy też hotel konkurencyjny.
Jeśli zauważasz tendencję, w której coraz więcej Twoich gości to rodziny z pociechami, pomyśl o stworzeniu tzw. pakietu rodzinnego. Wszelkie atrakcje będą dedykowane właśnie tym konkretnym gościom. Pokaż w jaki sposób mogą oni spędzić aktywnie czas w Twoim obiekcie – na czym rozpoczyna się zabawa, a na czym można ją skończyć. Wspomnij o tym, że w hotelu zapewniona jest opieka nad dziećmi (wykwalifikowane osoby), animator, program zabaw (np. tworzenie ozdób choinkowych).
Uwzględnij atrakcje w pakiecie świątecznym np. nielimitowana możliwość korzystania z sauny fińskiej lub basenu z brodzikiem dla dzieci. To pakiet powiązany ze Świętami, ale nie zapominaj także o tym, co za oknami. Jeśli jesteś w stanie zorganizować atrakcje na świeżym powietrzu, koniecznie o tym poinformuj. Kulig z saniami, a może skutery śnieżne?
– wartość pakietów
Potencjalny gość wie już, jakie korzyści płyną z tego, że skorzysta z Twojej oferty. Teraz pora, by zapoznał się z informacją, jaka czeka go inwestycja finansowa. Kwoty pokaż jako części składowe: dorośli, dzieci do lat 3, dzieci do lat 12, dzieci powyżej 12 roku życia.
Wspomnij także, czy podane kwoty mają już doliczony VAT, ale także nie zapomnij o podaniu informacji m.in. o tym, czy w obiekcie mogą przebywać zwierzęta.
PAMIĘTAJ: ludzie lubią szczerość i przejrzyste warunki oferty. Bez zbędnych gwiazdek.
– numer kontaktowy i system rezerwacji
Uwidocznienie numeru kontaktowego to absolutny must have! Zachęca gościa do kontaktu bezpośredniego z recepcją, ale także może przyspieszyć dokonanie rezerwacji on-line. Gość musi mieć wszystkie informacje “pod ręką”. Nie ukrywajmy, wciąż narzekamy na brak czasu, dlatego wolimy otrzymać pakiet informacji tu i teraz, aniżeli przeklikiwać się w poszukiwaniu numeru kontaktowego.
Jeśli na Twojej stronie posiadasz system rezerwacyjny, sprawdź koniecznie jego funkcjonalność. Nic nie irytuje nas tak, jak niedziałający system, który może skutecznie zniechęcić odbiorcę do dokonania rezerwacji.
– strategia reklamowa
Niczym dobrze skrojonego garnituru (lub sukienki!) potrzebujesz także opracowanej strategii w kanałach marketingowych takich jak: AdWords czy social media. Wszystko oczywiście musi być dopasowane zarówno do Ciebie w sposób indywidualny, ale przede wszystkim do Twoich potencjalnych gości.
Oczywiście w ramach działań reklamowych potrzebujesz odpowiednich zdjęć. Znacznie lepiej skorzystać z oryginalnych fotografii wykonanych w obiekcie np. w ubiegłych latach. Dodaj zdjęcia z restauracji hotelowej, zespół pracujący w obiekcie, pokoje etc.
Grafiki wprost z płatnych banków zdjęć to już przeżytek.
– kiedy zacząć?
Oferta świąteczna powinna pojawić się na Twojej stronie WWW już w listopadzie, gdy zakończy się czas zadumy i refleksji po dniu Wszystkich Świętych.
W połowie grudnia, lista rezerwacji powinna być już zamknięta. To pozwoli Ci na spokojne rozmyślanie o sylwestrowej nocy (jeśli nie połączyłeś tego dnia w pakiecie ze Świętami) lub też planowanie kalendarza dedykowanego feriom zimowym.
Jeśli brakuje tutaj jeszcze jakiegoś punktu, podziel się swoimi spostrzeżeniami w komentarzu!
Happy and Merry Christmas
Na zakończenie chciałabym wszystkim czytelnikom, hotelarzom oraz gościom obiektów hotelowych życzyć spokojnych, rodzinnych i przepełnionych miłością Świąt Bożego Narodzenia!
Przyciągaj gości do swojego hotelu dzięki odpowiednio dobranej strategii marketingowej.