Strona mobilna czy responsywna — którą wybrać?

0 napisany przez Katarzyna Rożek, 02 lipca 2020

Każdy właściciel witryny powinien zadbać o to, aby strona internetowa była dopasowana do urządzeń mobilnych. Jej brak może skutkować zmniejszeniem liczby klientów, a co za tym idzie – konwersji i zysków. Pozostaje pytanie – strona mobilna, czy strona responsywna? Które z tych rozwiązań okaże się bardziej opłacalne i przyniesie więcej korzyści?

strona mobilna a responsywna

Strona mobilna a responsywna

Wiele osób używa tych pojęć zamiennie, jednak nie oznaczają tego samego. Mimo podobieństw obie wersje różnią się od siebie. Zacznę od samej definicji:

Strony mobilne są dedykowane wyłącznie smartfonom, tabletom i innym urządzeniom przenośnym. Mówi się, że wersja mobilna jest okrojoną wersją witryny internetowej — zarówno pod kątem treści, jak i grafik. To, co jeszcze je różni na pierwszy rzut oka, to adres URL.

RWD to skrót od angielskiego terminu „Responsive Web Design”. Strona responsywna charakteryzuje się automatycznym dopasowaniem grafiki i zawartości do urządzenia mobilnego i do jego rozdzielczości. Innymi słowy — to strona o tym samym adresie, co strona docelowa. Dzięki dopasowaniu pozwoli użytkownikowi na komfortowe przeglądanie, zarówno na małym ekranie smartfona, jak i na dużym ekranie monitora komputera  stacjonarnego, czy laptopa.

Porównanie strony mobilnej i responsywnej

Koszt i czas przygotowania

Przygotowanie strony responsywnej wiąże się z wyższym kosztem, ponieważ projektant musi przygotować dopasowania do wielu urządzeń. Ma również więcej pracy z uwagi na liczbę elementów na stronie. Inaczej sytuacja wygląda z wersją mobilną — elementów na stronie jest mniej, dlatego przygotowuje się szybciej. Dodatkowo niektóre CMS-y (np. WordPress) oferują gotowe szablony stron mobilnych.

CMS i adres URL

Strona responsywna posiada ten sam system zarządzania treścią, co strona w wersji desktopowej. Natomiast strona mobilna posiada zazwyczaj odrębny CMS. Poza odrębnym CMS-em strona mobilna posiada inny adres URL niż strona desktopowa.

Wygląd i nawigacja

Z uwagi na to, że strona mobilna stanowi niejako ‘oddzielny byt’, jej wygląd i funkcjonalność może być dostosowana do użytkowników korzystających tylko z urządzeń mobilnych. Również z uwagi na mniejszą liczbę elementów, nawigacja może być prostsza.

Z responsywnymi stronami może być odwrotnie, ponieważ niektóre z elementów strony desktopowej na mniejszych ekranach, mogą być mniej widoczne.

Prędkość ładowania strony

Z uwagi na mniejszą liczbę elementów na stronie wersja mobilna ładuje się szybciej. Wersja responsywna ładuje się dłużej, ponieważ jest ‘kopią’ strony desktopowej i wszystkie jej elementy muszą się dopasować do wersji np. na Twoim smartfonie.

Statystyki strony

Statystyki dla strony mobilnej i desktopowej są prowadzone oddzielnie i wymagają wdrożenia dwóch kodów śledzenia dla obu widoków danych. Strona responsywna działa w obrębie jednej domeny, dlatego wystarczy jeden kod śledzenia. Dzięki temu łatwiej jest dostosować strategię i działania promocyjne dla strony. Również optymalizacja serwisu jest prostsza. W wersji mobilnej optymalizujemy dwa serwisy.

Którą wersję wybrać?

Wydaje się, że wersja responsywna ma więcej plusów. Trzeba też pamiętać o tym, że strony responsywne są lepiej postrzegane przez Google, co równa się z lepszą pozycją w wyszukiwarce. Decyzja, którą wersję wybrać (poza oparciem się o ogólne plusy i minusy obu wersji), powinna opierać się o posiadany budżet oraz odbiorców Twojego strony. Jeśli większość odbiorców korzysta w wersji mobilnej, to może warto wybrać tę wersję.

Dowiedz się jak, wdrożyć nową wersję GA4 i zarządzać jej ustawieniami.

Jeśli Twoja strona jest rozbudowana oraz Twoja oferta wymaga częstego odświeżania i zmiany informacji na stronie, może warto zdecydować się wersję responsywną. Wtedy wprowadzasz zmiany tylko raz, bez konieczności dostosowywania treści do obu wersji strony. Uważam, że strona responsywna może okazać się lepszym wyborem również w sytuacji, kiedy inwestujesz w SEO i zależy Ci na pozycjach w Google.

5/5 - (1 vote)

O autorze:

Katarzyna Rożek

Jako Account Manager odpowiada w 4PEOPLE za przygotowanie odpowiedniej strategii dla potencjalnych i obecnych klientów, a także dba o profesjonalne budowanie relacji z nimi. Prywatnie fanka dobrego jedzenia, Kobego Bryanta i letnich festiwali muzycznych. To, co jednak najbardziej ją nastraja pozytywnie, to pilates i zajęcia choreograficzne na stepie.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

5/5 - (1 vote)
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!