SEO czy SEM – zalety i wady obu rozwiązań

0 napisany przez Arkadiusz Słowik, 10 grudnia 2021

O ile ze skrótem SEO pewnie się spotkałeś, o tyle tajemniczy SEM może być dla Ciebie jeszcze zagadką. Jeżeli zastanawiasz się również, jakie są zalety i wady obu rozwiązań SEO czy SEM, poniżej znajdziesz odpowiedź! Zatem zaczynamy!

SEO czy SEM - zalety i wady obydwu rozwiązań

SEO i SEM – definicje

SEO (Search Engine Optimization) – obejmuje działania, mające na celu poprawę widoczności strony.

Można przyjąć, że na SEO składają się 2 lub 4 filary(zależy od osoby ;)):

1. Działania On Site – optymalizacja takich czynników jak struktury nagłówków czy rozkładu słów kluczowych – co też jest związane z pracą przy contencie na stronie.

a) Działania contentowe – można rzec, że to część On Site’u, przygotowanie i optymalizacja treści publikowanych na stronie.

b) Techniczne SEO – to również część działań On Site. To przykładowo optymalizacja kodu witryny, by była bardziej przyjazna dla wyszukiwarki.

2. Działania Off Site – głównie działania link buildingowe. Pozyskiwanie linków prowadzących do naszej strony, powoduje wzrost “zaufania” strony w oczach Google.

SEM (Search Engine Marketing) – to ogół działań marketingu w wyszukiwarkach. Jednym elementów SEM jest SEO. Poza SEO, SEM obejmuje działania PPC – takie jak np. kampanie Google Ads, czyli płatne kampanie reklamowe.

CTR – współczynnik pokazujący, jak często użytkownicy klikają Twoją reklamę lub bezpłatne informacje o produkcie. Współczynnik klikalności (CTR) może służyć do określania skuteczności słów kluczowych, reklam i bezpłatnych informacji.

SEO – zalety i wady

SEOwl GIF - Find & Share on GIPHY


SEO, jak każdy rodzaj promocji, ma kilka zalet ale i kilka wad. Oto one.

Zalety SEO

Uzyskanie długotrwałych rezultatów. Efekty (pozycje, ruch) są bardziej długotrwałe niż z kampanii płatnych, w których po zatrzymaniu działań – ruch spada.

Efekt kuli śnieżnej. Jeżeli prowadzisz długo działania SEO, ich rezultaty kumulują się i wyniki coraz bardziej przyrastają.

Wady SEO

Dłuższy czas oczekiwania na efekty niż w PPC. Pierwsze rezultaty pojawią się za kilka miesięcy.

Update’y Algorytmów Google. Niestety, działania SEO nie są naturalne dla Google, a algorytm ustawiania kolejności pozycji witryn w przeglądarce nie jest jawny. Zatem po zaktualizowaniu algorytmu przez Google zdarzają się “branżowe” spadki ruchu z Google, i wtedy trzeba się zająć odbudową. W przypadku PPC praktycznie się to nie zdarza.

Brak jasnego udziału konkretnych parametrów w sukcesie SEO. W związku z brakiem jasnych wytycznych, dotyczących udziału konkretnych parametrów w pozycjonowaniu w Google, nie ma dokładnych informacji co działa, a co nie. Powoduje to większą trudność w estymowaniu wyników niż działania płatne.

SEM – zalety i wady

Jak dla SEO, tak i dla SEM znajdziesz poniżej kilka konkretów.

Zalety SEM

Szybkie rezultaty. Po wystartowaniu działań płatnych już w ciągu kilku dni masz ruch na stronie, który może przynieść Ci klientów.

Synergia działań. Wykorzystanie optymalizacji strony pod kątem SEO pozytywnie wpływa na osiągane efekty płatnych kampanii Google Ads.

Dużo większa szansa, że będziesz w TOP3, a to właśnie z tych pozycji jest większość ruchu.

Łatwiejsza optymalizacja niż SEO, ze względu na fakt, że mamy więcej informacji zwrotnych i wytycznych, dotyczących konkretnych kampanii.

Szybkość działania, ale w kontekście zmiany kierunku. Jeżeli zaczynasz sprzedawać rowery elektryczne i pomimo dużej ilości ruchu, a braku klientów – jesteś w stanie po przykładowym miesiącu zdiagnozować problem – zła oferta, zła strona lub nieatrakcyjne produkty. Zanim pojawi się ruch z SEO być może pozycjonowałbyś się przez pół roku, a dopiero wtedy przekonałbyś się o problemie dotyczącym ceny czy oferty. Kampanie płatne pozwalają szybciej zweryfikować kierunki działań.

Wady SEM

❌ Krótkotrwały ruch. Ruch z działań płatnych pojawia się praktycznie od razu po starcie kampani. Po jej wyłączeniu równie szybko się kończy. Na pewno jest to minus ruchu tylko z PPC.

❌ Większe koszty. Po prostu. Jak wspomniałem na początku artykułu – SEM obejmuje SEO, zatem płacisz i za działania SEO, jak i za PPC.

SEO, SEM – a czym jest PPC?

Season 9 Charts GIF - Find & Share on GIPHY

PPC – Pay Per Click to działania płatne które są rozliczane za kliknięcie.
W punkcie dotyczącym zalet SEM jest informacja o większym ruchu z kliknięć ze słowa kluczowego, znajdującego się w TOP3. Sprawdź na poniższym screenie.

Prawie cały mój ekran jest pokryty linkami do stron z reklamy, więc jeżeli teraz pozycjonujesz się na tę frazę i jesteś numerem JEDEN w wynikach organicznych, to dalej mała szansa, że ktoś przejdzie na Twoją stronę z tej frazy. Dlaczego? Bo jesteś numerem jeden w organicznych wynikach, ale w całościowych (płatnych i organicznych) na piątej pozycji.

źródło: https://www.smartinsights.com/search-engine-optimisation-seo/seo-analytics/comparison-of-google-clickthrough-rates-by-position/

Jak możesz zauważyć, praktycznie 34,2% CTR dla 1 pozycji w wynikach wyszukiwania, następnie spadek o 50%! – 2 pozycja, 17,1% CTR, 3 pozycja – 11,4% CTR, a nasza 5 pozycja ma 7,4% CTR.

Zatem praktycznie co trzecia osoba sprawdzająca wyniki w wyszukiwarce kliknie w pierwszy link, ale w piąty link kliknie tylko co czternasta osoba!

SEO czy SEM – zalety i wady obu rozwiązań – podsumowanie

Podsumowując – SEO i SEM się nie wykluczają, bo SEO jest elementem SEMu.

Kluczowe jest określenie, jak szybko potrzebujesz wystartować z generowaniem ruchu na stronę. Jeżeli potrzebujesz klientów, zapytań “na już” – skorzystaj z działań płatnych – PPC. Jeżeli masz sezonowy biznes – myślę, że warto rozważyć działania płatne – pozwoli to na doraźne zwiększenie sprzedaży w sezonie.

Ale! Jeżeli zakładasz, że będziesz prowadził swoją działalność długoterminowo, chcesz budować drugą odnogę dostarczania ruchu na Twoją stronę – koniecznie prowadź działania SEO!

Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.

Optymalizując stronę pod kątem działań SEO, włączając płatne elementy promocji jak kampanie Google Ads (PPC), korzystasz z synergii działań i masz szanse osiągnąć lepsze wyniki od osób skupiających się tylko na jednej metodzie promocji. No i dywersyfikacja! Jej nie mogło zabraknąć. Jeżeli cokolwiek się wydarzy z ruchem SEO – masz klientów z kampanii płatnych i na odwrót. Jeżeli stoisz tylko na jednej nodze – przy potknięciu – przewrócisz się.

5/5 - (1 vote)

O autorze:

Arkadiusz Słowik

W 4PEOPLE odpowiedzialny za współpracę i budowanie relacji z obecnymi oraz potencjalnymi klientami - wspólnie z nimi wyznacza i osiąga cele marketingowe. Wieloletnie doświadczenie w sprzedaży i obsłudze klienta zdobywał w takich branżach jak telekomunikacja czy IT, a także w znanej warszawskiej agencji marketingu online. Fan jedzenia na mieście, zarówno burgerów jak i sushi. Namiętny użytkownik Apple. Minimalista. W codziennej pracy napędza go realizacja celów, skreślanie tasków i osiąganie wyników. Jeżeli literatura - to tylko poradniki i biografie. Miłośnik wskaźników i szukania sposobów na lepszy wynik. Jeżeli chodzi o wyniki - nigdy nie ma "enough". Zawsze chce więcej.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

5/5 - (1 vote)
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!