Segmenty konwersji w Google Analytics

0 napisany przez Karol Krzystała, 14 listopada 2019

Zastanawialiście się kiedyś, jaki wpływ ma kampania Google Ads na ruch organiczny? Albo ile konwersji w innych źródłach wygenerowała kampania, którą niedawno uruchomiliśmy w sieci reklamowej? A może czy Facebook generuje przychody nie bezpośrednio, lecz w innych źródłach takich jak wejście bezpośrednie albo ruch organiczny?

segmenty konwersji google analytics

O czym przeczytasz w artykule Karola?
1. Dlaczego warto stosować segmentację konwersji 
2. Jak je stworzyć
3. Jak z pomocą segmentacji ocenić wpływ np. PPC na bezpłatne wyniki wyszukiwania

Odpowiedź na to pytanie jest proste: zastosowanie segmentów konwersji. Działają one podobnie jak normalne segmenty, których oczywiście używamy codziennie przy interpretacji danych w Google Analytics, tzn. wycinają pewien zakres interesujących nas danych z całego raportu. Jednak w raporcie “Najważniejsze ścieżki konwersji” wspomniane segmenty tworzymy nieco inaczej. Dają one bardzo dużo możliwości, a co za tym idzie, pozwalają inaczej spojrzeć na dane oraz wyniki kampanii. 

Tworzenie raportów

Segmenty tworzymy w zakładce “Ścieżki wielokanałowe” w Google Analytics. W górnej części każdego raportu znajdziecie przycisk “Segmenty konwersji”.

tworzenie raportów

Widzicie, że w kolumnie po lewej stronie jest już przygotowane kilka raportów domyślnych. Część z nich jest w porządku, inne zaś są po prostu źle przygotowane. W związku z tym warto przygotować kilka swoich segmentów, które lepiej będą oddawać stan rzeczywisty. Klikamy więc w “Utwórz nowy segment konwersji”. Pojawia nam się ekran: 

nazwa

Istotną rzeczą, na którą musicie zwrócić uwagę przy tworzeniu segmentu, jest warunek “lub” oraz “i”. Jeśli wybierzecie źle, raport może nie oddawać stanu rzeczy. Częściej używam warunku “i”, ponieważ chcę zobaczyć, jak ścieżki na siebie wzajemnie oddziaływają.

Istotną części segmentu jest jeszcze założenie, na jakim etapie procesu zakupowego ma występować interesujące nas na przykład źródło ruchu. Stąd przy przygotowaniu raportu możemy wybrać spośród 4 opcji:

interakcje

Pierwsza interakcja mówi o tym, że źródło musi być pierwsze na ścieżce konwersji. Ostatnia interakcja oznacza, że dane źródło domyka zakup. 

Cały czas mówię o źródłach ruchu, bo najczęściej te elementy nas interesują, kiedy chcemy interpretować ścieżkę konwersji. Jednak możliwości jest znacznie więcej: grupa reklam, kampania, słowo kluczowe, a nawet długość i głębokość wizyty. Dzięki temu analiza może być jeszcze bardziej szczegółowa i dogłębna. 

interakcje 2

Kilka segmentów, które warto wykorzystywać 

Wpływ kampanii PPC na ruch bezpłatny 

Taki segment pokaże, jak ruch z kampanii płatnych wpływa na ruch w wyszukiwań bezpłatnych. 

cpc na organik

Po zastosowaniu takiego segmentu widzimy, że było 14 konwersji, co daje mniej niż jeden procent wszystkich transakcji na tej akurat stronie. 

wynik analizy

Ścieżka zakupowa w tym przypadku prezentuje się następująco: 

ściezka konwersji

Wpływ bezpłatnych wyników wyszukiwania na PPC

W tym segmencie dowiemy się, jak SEO wspomaga kampanie płatne. 

organic na cpc

Dane po zastosowaniu tego segmentu pokazują, że konwersji w takim modelu było 7.

siedem konwersji

Ścieżka zakupowa zaś prezentuję się następująco:

ścieżka konwersji

Wpływ mediów społecznościowych na bezpłatne wyszukiwania

Czasem social media nie generują konwersji bezpośrednio, ale bardzo mocno wspomagają w konwersji, szczególnie w sklepach. Ten segment pokaże nam, czy i jak media społecznościowe wspomagają w konwersjach w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. 

wpływ kampanii na organik

Konwersje wspomagane

Wiemy już jak tworzyć segmenty i do czego mogą się przydać. Spróbujmy zatem ulepszyć raport konwersji wspomaganych dla kampanii CPC. Przejdźmy do raportu “konwersje wspomagane”, nałóżmy taki segment: 

cpc na cpc

Uwzględniamy w nim każdą interakcję (pomocniczą i pierwszą) pochodzącą z CPC oraz wykluczamy kampanie CPC z ostatniego miejsca na ścieżce zakupowej. 

Wygenerowany raport przedstawia się następująca i wygląda całkiem inaczej niż ten raport bez nałożenia segmentu. Zauważmy, że wszystkie konwersje wspomagane zostały przypisane do pozostałych źródeł ruchu. Ciekawe, prawda? 

Przedstawione segmenty oraz ich interpretacja oczywiście nie wyczerpuje tematu. Mamy ogromne możliwości przy ich tworzeniu. Każdy nowy segment daje nam odpowiedź na inne pytania. Przedstawiłem segmenty dotyczące przede wszystkim interpretacji źródeł ruchu oraz ich wpływu na inne źródła. Ale jak wspomniałem, możemy w segmencie użyć grup reklam lub kampanii, żeby dowiedzieć się jak one wpływają na siebie. Aby odkryć wszystkie możliwości tej użyteczności, przede wszystkim musimy zacząć z niego korzystać i testować. Zachęcam was do tego, może znajdziecie coś, co pozwoli nabrać waszemu biznesowi większego rozpędu. 

 

Przygotujemy darmową wycenę wraz z propozycją strategii

*Powyższe dane zostaną użyte wyłącznie do obsługi Twojego zapytania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz tutaj.

* Pola wymagane

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

O autorze:

Karol Krzystała

Specjalizuje się w kampaniach Google Ads, pomaga klientom w rozwoju ich firm. Certyfikowany specjalista Ads. Absolwent Filozofii i Politologii na Uniwersytecie Śląskim. Pasjonat piłki nożnej, a szczególnie rodzimej ekstraklasy oraz lig amatorskich. Wolne weekendy lubi spędzać w górach.

Komentarze