Segmenty konwersji w Google Analytics
Zastanawialiście się kiedyś, jaki wpływ ma kampania Google Ads na ruch organiczny? Albo ile konwersji w innych źródłach wygenerowała kampania, którą niedawno uruchomiliśmy w sieci reklamowej? A może czy Facebook generuje przychody nie bezpośrednio, lecz w innych źródłach takich jak wejście bezpośrednie albo ruch organiczny?
1. Dlaczego warto stosować segmentację konwersji
2. Jak je stworzyć
3. Jak z pomocą segmentacji ocenić wpływ np. PPC na bezpłatne wyniki wyszukiwania
Odpowiedź na to pytanie jest proste: zastosowanie segmentów konwersji. Działają one podobnie jak normalne segmenty, których oczywiście używamy codziennie przy interpretacji danych w Google Analytics, tzn. wycinają pewien zakres interesujących nas danych z całego raportu. Jednak w raporcie “Najważniejsze ścieżki konwersji” wspomniane segmenty tworzymy nieco inaczej. Dają one bardzo dużo możliwości, a co za tym idzie, pozwalają inaczej spojrzeć na dane oraz wyniki kampanii.
Tworzenie raportów
Segmenty tworzymy w zakładce “Ścieżki wielokanałowe” w Google Analytics. W górnej części każdego raportu znajdziecie przycisk “Segmenty konwersji”.
Widzicie, że w kolumnie po lewej stronie jest już przygotowane kilka raportów domyślnych. Część z nich jest w porządku, inne zaś są po prostu źle przygotowane. W związku z tym warto przygotować kilka swoich segmentów, które lepiej będą oddawać stan rzeczywisty. Klikamy więc w “Utwórz nowy segment konwersji”. Pojawia nam się ekran:
Istotną rzeczą, na którą musicie zwrócić uwagę przy tworzeniu segmentu, jest warunek “lub” oraz “i”. Jeśli wybierzecie źle, raport może nie oddawać stanu rzeczy. Częściej używam warunku “i”, ponieważ chcę zobaczyć, jak ścieżki na siebie wzajemnie oddziaływają.
Istotną części segmentu jest jeszcze założenie, na jakim etapie procesu zakupowego ma występować interesujące nas na przykład źródło ruchu. Stąd przy przygotowaniu raportu możemy wybrać spośród 4 opcji:
Pierwsza interakcja mówi o tym, że źródło musi być pierwsze na ścieżce konwersji. Ostatnia interakcja oznacza, że dane źródło domyka zakup.
Cały czas mówię o źródłach ruchu, bo najczęściej te elementy nas interesują, kiedy chcemy interpretować ścieżkę konwersji. Jednak możliwości jest znacznie więcej: grupa reklam, kampania, słowo kluczowe, a nawet długość i głębokość wizyty. Dzięki temu analiza może być jeszcze bardziej szczegółowa i dogłębna.
Kilka segmentów, które warto wykorzystywać
Wpływ kampanii PPC na ruch bezpłatny
Taki segment pokaże, jak ruch z kampanii płatnych wpływa na ruch w wyszukiwań bezpłatnych.
Po zastosowaniu takiego segmentu widzimy, że było 14 konwersji, co daje mniej niż jeden procent wszystkich transakcji na tej akurat stronie.
Ścieżka zakupowa w tym przypadku prezentuje się następująco:
Wpływ bezpłatnych wyników wyszukiwania na PPC
W tym segmencie dowiemy się, jak SEO wspomaga kampanie płatne.
Dane po zastosowaniu tego segmentu pokazują, że konwersji w takim modelu było 7.
Ścieżka zakupowa zaś prezentuję się następująco:
Wpływ mediów społecznościowych na bezpłatne wyszukiwania
Czasem social media nie generują konwersji bezpośrednio, ale bardzo mocno wspomagają w konwersji, szczególnie w sklepach. Ten segment pokaże nam, czy i jak media społecznościowe wspomagają w konwersjach w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Konwersje wspomagane
Wiemy już jak tworzyć segmenty i do czego mogą się przydać. Spróbujmy zatem ulepszyć raport konwersji wspomaganych dla kampanii CPC. Przejdźmy do raportu “konwersje wspomagane”, nałóżmy taki segment:
Uwzględniamy w nim każdą interakcję (pomocniczą i pierwszą) pochodzącą z CPC oraz wykluczamy kampanie CPC z ostatniego miejsca na ścieżce zakupowej.
Wygenerowany raport przedstawia się następująca i wygląda całkiem inaczej niż ten raport bez nałożenia segmentu. Zauważmy, że wszystkie konwersje wspomagane zostały przypisane do pozostałych źródeł ruchu. Ciekawe, prawda?
Przedstawione segmenty oraz ich interpretacja oczywiście nie wyczerpuje tematu. Mamy ogromne możliwości przy ich tworzeniu. Każdy nowy segment daje nam odpowiedź na inne pytania. Przedstawiłem segmenty dotyczące przede wszystkim interpretacji źródeł ruchu oraz ich wpływu na inne źródła. Ale jak wspomniałem, możemy w segmencie użyć grup reklam lub kampanii, żeby dowiedzieć się jak one wpływają na siebie. Aby odkryć wszystkie możliwości tej użyteczności, przede wszystkim musimy zacząć z niego korzystać i testować. Zachęcam was do tego, może znajdziecie coś, co pozwoli nabrać waszemu biznesowi większego rozpędu.
Podnieś skuteczność swoich kampanii reklamowych z certyfikowanym partnerem Google Premium.
Polecamy również: