Reklama na Facebooku: słownik pojęć

0 napisany przez Monika Górska-Rejmandowska, 27 stycznia 2015

Chcesz wiedzieć, co mówi do Ciebie prowadzący kampanię na Facebooku? Wszystkie ważne sformułowania znajdziesz w tym tekście.

Zmień Cover Photo, avatar i dodaj milestone. Ze względu na Edge Rank, by zwiększyć zasięg uruchom Adsy, również w News Feedzie. Nie wiesz o co chodzi? Wstydzisz się zapytać swoją agencję? Dopiero zaczynasz swoją przygodę z Facebookiem? Nic nie szkodzi. Postanowiłam zebrać w jednym miejscu wszystkie najważniejsze pojęcia związane z Facebookiem.

A

Ads – czyli reklamy na Facebooku. Pojawiają się one w prawej kolumnie i News Feedzie (w zależności od ich ustawień). Dzięki danym, które zbiera o nas Facebook, targetowanie reklam jest niezwykle precyzyjne. Wykorzystanie tych danych przez Facebooka wywołuje niemałe kontrowersje ze względu na ogrom informacji, które portal może zgromadzić. Z drugiej strony niejako w ramach „rekompensaty” obiecuje ulepszać algorytm, który będzie nam pokazywał treści, które nas interesują (również w zakresie Facebook Ads).

Avatar – jest to grafika, która wyświetla się na naszym fanpage z lewej strony, a także po najechaniu kursorem na nazwę naszego fanpage, obok dodawanych postów i w komentarzach dodawanych poprzez fanpage. Jest to pewnego rodzaju znak rozpoznawczy naszej strony. Najczęstszą praktyką jest ustawianie jako avatara loga firmy.

awatar

B

Behawioralne targetowanie – Facebook daje nam możliwości skierowania kampanii do osób o konkretnych zachowaniach (np. osoby będące w podróży), zainteresowaniach (np. lubiących psy), a także cechach demograficznych takich jak płeć, wiek, stan cywilny, posiadanie dzieci, a także miejscu zamieszkania, zawodach, branżach itd. (więcej o targetowaniu przeczytacie tutaj).

Budżet – podobnie jak w przypadku reklam w Google, reklamy Facebook Ads wymagają przeznaczenia na ten cel środków finansowych, tak by rozszerzyć zasięg postów lub zdobyć nowych fanów. W zależności od przyjętych celów prowadzonych działań warto przyjąć taki sposób rozliczenia, który będzie najkorzystniejszy. Na Facebooku dostępnych jest klika systemów rozliczeń:

CPC – Cost Per Click – tak jak w Google AdWords, opłata pobierana jest gdy użytkownik kliknie w reklamę.
CPM – Cost Per Mille – reklamodawca płaci za 1000 wyświetleń swojej reklamy bez względu na to, czy ktoś w nią kliknął.
CPA – Cost Per Action – koszt reklamy jest ponoszony w momencie dokonania przez użytkownika pożądanej przez nas akcji lub konwersji.
CPL – Cost Per Like – w tym przypadku rozliczenie następuje w oparciu o lajki pozyskane dzięki kliknięciu w reklamę.

C

Czat – dzięki niemu użytkownicy, zarówno osoby jak i fanpage, mogą wymieniać między sobą prywatne wiadomości. Odpowiednikiem facebookowego czatu jest aplikacja mobilna – Messenger.

Cover photo – jest to duży obraz w tle, pojawiający się na fanpage lub profilu osoby. Jeżeli prowadzisz stronę na Facebooku warto w tym miejscu ustawić grafikę, która będzie powiązana z treścią strony, a także zawierała logo promowanej marki. Pamiętaj, że avatar i Cover Photo to dwa pierwsze elementy, które użytkownik zobaczy na Twoim fanpage.

cover-photo


Call to action, czyli wezwanie do działania.
Zarówno za pomocą Power Editora jak i standardowego menedżera reklam można stworzyć posty, które będą zawierały zwroty, które zachęcą do podjęcia działania odbiorców.

2

W tej chwili możemy wybierać spośród następujących CTA:

przejdź do sklepu,
zarezerwuj teraz,
więcej informacji,
zarejestruj się,
pobierz
kup.

Ich wykorzystanie jest oczywiście uzależnione od branży, a także celu, który chcielibyśmy osiągnąć. Więcej informacji dotyczących stosowanie CTA, znajdziecie w artykule Michała.

D

Dziennik aktywności – każdy użytkownik/osoba z przydzieloną rolą na fanpage może zobaczyć w nim swoje akcje wykonywane na portalu: polubienia postów i fanpage, komentarze, udostępnienia, oznaczenia na zdjęciach itd. W dzienniku aktywności podejrzeć można także wpisy zaplanowane na przyszłość (w przypadku stron).

Dark post (Unpublished posts) – pozwala kierować poszczególne posty do konkretnej grupy docelowej ze względu na płeć, wiek, zainteresowania. Pojawiają się one tylko osobom, które pasują do wybranej grupy docelowej, a dla innych są niewidoczne.

Przykład: internetowy sklep z obuwiem oferuje buty dla mężczyzn i kobiet. Poszczególne rodzaje butów można promować w odrębnych postach, widocznych tylko dla wybranej grupy – w jednej nakierowanej na kobiety będziemy promować szpilki, a w drugiej skierowanej do mężczyzn buty piłkarskie.

E

Edge rank – jest to algorytm Facebooka. Decyduje on o wyświetleniu postu konkretnej osobie poprzez m.in. jej dotychczasową interakcje z danym fanpage czy znajomym, czy też potencjalnie interesującą nas tematykę. Dzięki niemu możemy zobaczyć w News Feedzie posty, które będą dla nas potencjalnie interesujące. Z kolei w odniesieniu do fanpage marek ma on funkcję mobilizacyjną – im lepszej jakości są posty tj. im większą mają liczbę polubień, czy udostępnień, tym większy mają zasięg. Jednak content to nie wszystko. Liczne zmiany Edge Ranka spowodowały konieczność wsparcia tradycyjnych działań płatnymi reklamami Facebook Ads, dzięki którym znacząco można rozszerzyć krąg osób do których trafi nasz post.

F

Fanpage – na Facebooku istnieją dwa rodzaje profili – profile osób, a także fanpage, które skupiają sympatyków danej marki, artystów, polityków, filmów, miejsc itd. Jak je rozróżnić? Gdy zakładasz swoje konto na Facebooku zapraszasz ich do grona swoich znajomych. W przypadku fanpage zbierasz swoich fanów skłaniając ich do kliknięcia „Lubię to!” Twojej strony. Każdy facebookowa strona na swoją kategorię. Nie należy tworzyć profili przeznaczonych dla użytkowników, zamiast fanpage. Grozi to usunięciem profilu przez administrację Facebooka.

Fani – osoby, które kliknęły „Lubię to!” na fanpage. Mogą wtedy widzieć posty publikowane przez polubiony fanpage w swoim News Feedzie.

lubieto

G

Grupa na Facebooku -skupia osoby o podobnych zainteresowaniach. Członkowie grup mogą komunikować się ze sobą, wymieniać się zdjęciami, dyskutować. Powiadomienie o dodaniu posta przez któregoś z członków grupy otrzymują wszyscy jej członkowie.
Przykład: klasa w liceum zakłada swoją grupę, by wymieniać się informacjami dotyczącymi bieżących wydarzeń: sprawdzianów, zastępstw, odwołanych zajęć, zadań domowych.

H

Hashtag – oznaczany jest znakiem #. Pozwala na grupowanie postów według tematów. Wpisując hashtag w facebookowej wyszukiwarce lub kliknięcie w słowo z hashtagiem otwiera kanał z postami zawierającymi dany hashtag. Na Facebooku jest on jednak mało popularny. Znacznie większe znaczenie odgrywa on na Twitterze.

I

ID – każde konto na Facebooku posiada swój unikalny numer ID. Jeżeli uda nam się pozyskać ID naszych potencjalnych klientów np. poprzez aplikacje, możemy skierować do nich reklamy Facebook Ads.

J

Jak zobaczyć kto podglądał mnie na FB? – Facebook nie daje takiej możliwości. Nie dajcie się zwieść aplikacjom lub przekierowaniom na zewnętrzne strony, które rzekomo pozwalają takie dane pozyskać! Najczęściej wymagają one udostępnienia im szeregu informacji z waszego profilu (aplikacje) lub starają się wykraść wasze hasło (konieczność zalogowania się na Facebooka na zewnętrznej stronie).

3

K

Komentarz – pod postami możesz napisać co o nim myślisz, prowadzić dyskusje. Umożliwiają to właśnie komentarze. Są one jedną z miar zaangażowania osób na fanpage. Pokazują jak użytkownicy reagują na publikowane przez Ciebie posty.

L

Like / lajk / lubię to – najprościej mówiąc wyraża aprobatę dla opublikowanych postów, zdjęć, filmików czy fanpage. Dostępne zarówno dla fanpage jak i na profilach osób.

M

Miejsca – użytkownicy Facebooka (osoby i fanpage) mają możliwość oznaczenia w poście, gdzie aktualnie się znajdują, dodania miejsca, w którym zostało wykonane zdjęcie lub wideo. Wszystkie miejsca, w których się oznaczyliśmy będą widoczne na karcie „Miejsca” w naszym profilu. To kolejne źródło informacji dla Facebooka, dzięki którym będzie on dopasowywał wyświetlane nam reklamy.

4

Milestone – czyli kamień milowy w rozwoju Twojej strony/firmy. Warto dodawać ważne wydarzenia z życia firmy, takie jak np. powstanie firmy, otwarcie nowego rozdziału, rozpoczęcie współpracy z ważnym klientem itp. Opowiedz swoim fanom historię Twojej firmy w atrakcyjny sposób!

5

N

News Feed – wyświetlają się w nim aktywności naszych znajomych, a także posty polubionych stron. Nie znajdziemy w nim jednak wszystkich publikacji. Facebook dobiera je na podstawie tego m.in. zainteresowań (czyli tematów które mogą być dla nas interesujące), częstości interakcji (jeśli często wchodzimy w interakcje – lajkujemy, komentujemy lub udostępniamy posty strony danej marki prawdopodobnie będziesz widział jej publikacje), czy częstości kontaktu (jeśli często kontaktujemy się ze znajomym).

O

Oferty – jeżeli chcesz dać swoim użytkownikom zniżkę, czy gratis do zamówienia skorzystaj z funkcji Oferty. By skorzystać z tej opcji Twój fanpage musi mieć co najmniej 50 fanów. Mechanizm jest prosty – publikujesz Ofertę na Facebooku, następnie zainteresowani użytkownicy klikają w nią. Wtedy otrzymują mailowe potwierdzenie, które będzie zawierało kolejne kroki, które powinien wykonać np. okazanie kuponu lub wpisanie kodu rabatowego podczas dokonywania zakupów.

Oś czasu – zob. Timeline

Opinie – ciekawy element niektórych fanpage. Pozwalają one facebookowiczom ocenić Twoją firmę, dając możliwość przyznania 1-5 gwiazdek i wypowiedzenia się w komentarzu.

6

Jak je włączyć? Nic prostszego – wystarczy wybrać ogólną kategorię dla strony „Lokalna firma”, a także dodać adres swojej witryny firmowej w sekcji Informację, a następnie Adres.

P

Power Editor – zaawansowane narzędzie do tworzenia i zarządzania reklamami. Szczególnie przydatne w przypadku zarządzania większą liczbą kampanii. Posiada kilka funkcji, których nie ma standardowy menedżer, np. możliwość planowania emisji reklam w określonych godzinach. Wśród prowadzących kampanie zdania na temat Power Editora są podzielone.

Piksel konwersji
– to kod JavaScript, który pozwala na uzyskanie informacji dotyczących konwersji w witrynie w powiązaniu z szeregiem informacji o wizycie użytkownika np. z którą z reklam widział użytkownik.

R

Remarketing – w ramach reklam Facebook Ads możemy trafiać do osób, które były już na naszej stronie i przypominać się z naszą ofertą za pomocą remarketingu. Wystarczy zainstalować odpowiedni kod remarketingowy na naszej stronie, który zbierze listę remarketingową, a następnie skonfigurować odpowiednio reklamę na Facebooku. Z wykorzystaniem platform zewnętrznych można także emitować kampanie remarketingu dynamicznego.

Role na stronie – administrator każdego fanpage może potrzebować wsparcia ;), dlatego istnieje możliwość nadania uprawnień do zarządzania nim o różnym zakresie. Dostępnymi rolami, w kolejności od największego zakresu dostępnych opcji są: Administrator, Redaktor, Moderator, Reklamodawca, Analityk.

S

Scam – najczęściej występuje w formie filmiku lub artykułu o intrygującym lub szokującym tytule. Po kliknięciu w post zostaje on opublikowany na naszej osi czasu, docierając do kolejnych użytkowników. Często przenosi nas na zewnętrzną stronę, by wyłudzić od nas dane takie jak nr telefonu, hasło do Facebooka, itd.

7

Więcej o scamach i innych oszustwach na Facebooku znajdziecie w moim poprzednim artykule.

Status związku – każdy użytkownik Facebooka może ustawić swój status związku. Co ciekawe Facebook daje nam wiele możliwości w tym zakresie. ;)

8

To czy jesteśmy w związku, czy też nie, a także wiele innych informacji, które przekazujemy serwisowi, sprawiają że tym lepiej reklamy będą dopasowane do konkretnego użytkownika.

Przykład? Fotograf specjalizujący się w zajęciach ślubnych może ustawić wyświetlanie reklam osobom zaręczonym. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że ci użytkownicy są już na etapie planowania swojego ślubu i wesela. Taka reklama trafi zatem do osób faktycznie zainteresowanych i ma duże szanse na konwersje.

T

Ticker – w polskiej wersji językowej jest to pasek aktywności. Znajduje się z lewej strony. Pojawiają się tam informacje w czasie rzeczywistym m.in. o polubieniach, dodanych komentarzach, zdjęciach, wydarzeniach z życia.

Timeline
– czyli po polsku oś czasu. Pełni funkcję „tablicy” na której znajdują się posty, dodane zdjęcia, wydarzenia czy inne udostępnione treści. Posiada ją każdy fanpage i profil użytkownika.

U

Udostępnienie – jeżeli spodobał Ci się post innego facebookowicza możesz go pokazać również swoim znajomym/fanom. Wystarczy kliknąć udostępnij i wtedy znajdzie się on na Twoim profilu.
Uwaga! Zgodnie z regulaminem Facebooka organizowane konkursy nie mogą wymagać udostępnień!

W

Wydarzenie z życia – jest to specjalna forma statusu na Facebooku, która związana jest ze szczególnie ważnymi wydarzeniami w życiu użytkownika. Mają one nieco inną formę, niż zwykły status – zawierają specjalne oznaczenie i można dodać do nich zdjęcie. Oczywiście również w ten sposób przekazujemy Facebookowi kolejną dawkę informacji na nasz temat.

9

Przykład: jeśli dodasz wydarzenie, które mówi o tym, że kupujesz mieszkanie lub je remontujesz na tej podstawie Facebook może wyświetlić Ci reklamy firm remontowych, sklepów z wyposażeniem wnętrz czy materiałami budowlanymi.

10

Wydarzenie – jeżeli organizujesz koncert, konferencję, szkolenie, dni otwarte lub po prostu spotkanie klasowe możesz na Facebooku stworzyć wydarzenie. Informacje, które warto uzupełnić to: miejsce, data i godzina, zdjęcie powiązane z wydarzenie, a także opis wydarzenia. Na stronie wydarzenia użytkownicy mogą dodawać posty, dyskutować, dodawać zdjęcia. Możesz poinformować swoich znajomych o tym wydarzeniu, zapraszając ich do wzięcia udziału, a także wprowadzić odpowiednie ustawienie prywatności. Jeżeli jest to wydarzenie biznesowe do potencjalnych klientów dotrzesz promując to wydarzenie.

11

Z

Zdjęcie w tle – zob. Cover Photo

Zasięg – to nic innego, jak liczba osób do której dotarł Twój post na fanpage lub reklama. Wyróżnić można zasięg bezpłatny, jak i płatny w przypadku ich promocji za pomocą Facebook Ads. Aby sprawdzić te parametry należy mieć uprawnienia do fanpage i przejść do zakładki „Statystyki”.

O autorze:

Monika Górska-Rejmandowska

W 4People jest Account Managerem, zajmuje się obsługą dotychczasowych klientów. Proponuje dodatkowe rozwiązania, współuczestniczy w tworzeniu strategii działania (m.in. w mediach społecznościowych).

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Otrzymuj najświeższe newsy!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie
otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją
skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
e-pulsie!