Pytania, na które musisz sobie odpowiedzieć zanim zdecydujesz się na współpracę z agencją SEO

0 napisany przez Paweł Pawlak, 02 stycznia 2018

Pozycjonowanie dwóch różnych stron nigdy nie jest takie samo, dlatego też zanim agencja SEO przygotuje dla ciebie ofertę, to z pewnością zada ci wiele pytań, które pomogą w jak najlepszym stopniu dostosować swoje usługi do twoich potrzeb. Do rozmowy z agencją warto wcześniej się przygotować i sporządzić odpowiedzi na pytania, które mogą się pojawić. Oto najważniejsze z nich.

Co oferuję i kto jest moim klientem?

Pierwsza seria pytań powinna dotyczyć twojej oferty. Z pewnością doskonale wiesz, czym się zajmujesz i co oferujesz. Pracownik agencji SEO po odwiedzeniu twojej strony z pewnością będzie miał już ogólny obraz twojej oferty. Warto jednak obraz ten uszczegółowić.

Czy swoje produkty lub usługi kierujesz do klientów indywidualnych czy biznesowych? Działasz tylko w internecie czy posiadasz również punkty stacjonarne? Obszarem twojego działania jest cały kraj czy też węższy obszar (miasto, województwo, region)?

Przygotowanie odpowiedzi na te pytania pozwoli Ci przedstawić się agencji i będzie pierwszym krokiem do przygotowania dla ciebie szytej na miarę oferty. Agencja SEO będzie miała zestaw informacji, które pomogą wstępnie określić listę fraz kluczowych czy też rodzaj pozycjonowania.

Czym moja oferta różni się od oferty konkurencji?

To pytanie niejako wywodzi się z poprzedniego. Wydaje mi się jednak, że zasługuje ono na osobną uwagę.

Jeżeli działasz w branży, w której jest wiele firm skutecznie promujących się w internecie, to z pewnością znacznie trudniej będzie się wybić twojej stronie (zwłaszcza jeżeli jest ona nowa lub dotychczas nie były dla niej prowadzone działania z zakresu pozycjonowania), a na osiągnięcie pierwszych wyników będziesz czekał miesiącami.

W takiej sytuacji warto zastanowić się, co wyróżnia mnie spośród innych firm działających w mojej branży. Być może jesteś producentem bądź autoryzowanym dystrybutorem? Oprócz sprzedaży zajmujesz się również serwisem? Być może posiadasz produkty marek niedostępnych u konkurencji lub też w swojej ofercie posiadasz nietypowy zakres usług?

Wszystko to, co Cię wyróżnia może stanowić twoją przewagę konkurencyjną, a agencja SEO będzie mogła dobrać takie frazy do pozycjonowania, dzięki którym szybciej zrealizujesz swoje cele.

Jaki jest CEL tych działań?

Skoro o celach mowa – warto ustalić je przed rozmową z agencją SEO. Na pytanie „Co chcę osiągnąć dzięki usłudze pozycjonowania?” odpowiedzią nie może być po prostu „Wysokie pozycje w Google pod frazami X, Y i Z”. Warto zastanowić się, czy planowane działania mają na celu ogólną poprawę konwersji strony, zwiększenie sprzedaży konkretnej grupy produktów, przyciągnięcie określonej grupy klientów, zwiększenie ruchu na stronie, czy też mamy po prostu cel wizerunkowy.

Ponownie: im jaśniej określony cel, tym lepiej będzie można dobrać działania do jego realizacji.

Kto jest twoim konkurentem?

Konkurencja zawsze stanowi dobry benchmark dla naszych własnych działań. Dobrze więc wiedzieć, kto jest naszym bezpośrednim konkurentem. Nie zapominaj, że przygotowujesz się do nawiązania współpracy z agencją, która będzie promować cię w internecie, dlatego też przez konkurencję należy rozumieć inne strony internetowe o zbliżonej do twojej ofercie i/lub pojawiających się w wynikach wyszukiwania pod interesującymi cię frazami kluczowymi.

Z dużym prawdopodobieństwem tobie znacznie łatwiej niż agencji SEO stworzyć listę twoich bezpośrednich konkurentów. Analiza ich stron oraz prowadzonych przez nich działań może pozwolić agencji SEO z jednej strony dobrać właściwe frazy kluczowe do pozycjonowania, z drugiej zaś przygotować odpowiednią strategię działania

Czy zainstalowałeś już Google Analytics / Google Search Console / Yandex Metrica itp.?

Google Analytics pozwala analizować wszelkie zachowania użytkowników na twojej stronie. Google Search Console to narzędzie pozwalające na analizę zachowań robotów wyszukiwarki oraz umożliwiające komunikację z nimi. Instalacja obu narzędzi to podstawa w ocenie skuteczności działań pozycjonerskich, jak również w planowaniu kolejnych kroków. Podczas przygotowywania oferty pracownik agencji SEO może zwrócić się do ciebie z prośbą o wgląd do tych narzędzi. Zanim to nastąpi warto sprawdzić, czy posiadamy dostęp do obu.

Jeżeli z jakiegoś powodu jeszcze nie zaimplementowałeś ich na swojej stronie, to zrób to niezwłocznie. Nie musisz ograniczać się do narzędzi Google. Oferowane przez Bing czy Yandex również dostarczają ciekawych danych, jednak przy pozycjonowaniu w Google  narzędzia Analytics i Search Console to podstawa.

Jaki posiadasz budżet na planowane działania SEO?

Dobre pozycjonowanie nie należy do usług tanich. Minimalny comiesięczny koszt takich działań to kwota rzędu kilkuset złotych. Dodatkowo musisz liczyć się z tym, że koszty ponoszone na działania SEO są inwestycją w twoją stronę z efektem znacznie odroczonym w czasie.

Dużo agencji rozlicza się w systemie ryczałtowym bądź też ryczałtowym połączonym z efektywnościowym co oznacza, że koszty z tytułu prowadzonych usług pojawią się już w pierwszym miesiącu współpracy.

Warto przedstawić wcześniej agencji SEO jakim budżetem miesięcznym (bądź też np. rocznym) dysponuje. Ułatwi to dostosowanie oferty do twoich możliwości, jak również zaplanowanie strategii działań oraz określenie czasu w jaki spodziewać się należy efektów działań.

Czy są to pierwsze podejście do SEO? Kolejne? Zmieniasz agencję?

To czy dla twojej strony były prowadzone działania z zakresu pozycjonowania będzie stosunkowo łatwo wykryć agencji SEO. Jeżeli więc nie jest to twoja pierwsza styczność z tego typu usługą, to warto odpowiedzieć sobie na takie pytania jak: ile trwała i jak przebiegała współpraca z poprzednią agencją? Czy udało jej się zrealizować określone cele i czy byłeś zadowolony ze współpracy? Dlaczego zdecydowałeś się na zmianę agencji?

Odpowiedzi na tego typu pytania niekoniecznie pomogą nowej agencji przygotować dla ciebie ofertę, ale z pewnością pozwolą ci uniknąć poprzednich błędów, jeżeli współpraca z agencją nie przebiegała dobrze.

Czy na stronie wprowadzane były ostatnio jakieś zmiany? Czy planujesz zmiany na stronie w przyszłości?

Zmiany na stronach internetowych takie jak: rozbudowa, odświeżanie czy też ich całkowita przebudowa są rzeczą naturalną. Niestety, nieprzemyślane zmiany bez konsultacji z agencją SEO często mogą mieć bardzo negatywny wpływ na dotychczasową widoczność strony w wynikach wyszukiwania. O tym jak istotna w tej kwestii jest współpraca ze specjalistami SEO pisałem w moim poprzednim artykule.

Analizując twoją stronę pracownik SEO z pewnością zada Ci pytanie, czy w ostatnim czasie na stronie były wprowadzane jakieś zmiany, zwłaszcza jeżeli zaobserwuje wahania w widoczności serwisu. Warto na tę okazję mieć już przygotowany komplet informacji.

Zastanów się również, czy nie planujesz zmian w najbliższym czasie. One również mogą mieć wpływ na widoczność twojej strony, dlatego warto już na starcie zaangażować w ten proces specjalistę SEO, aby wszystko przebiegło bez żadnego uszczerbku dla twojej strony.

Czy są frazy na których ci zależy? Jak bardzo są konkurencyjne? Czy masz na to budżet?

Na podstawie opisanych powyżej odpowiedzi agencja SEO będzie w stanie przygotować ofertę zawierającą najlepsze frazy kluczowe, dzięki którym zrealizujesz swoje cele. Warto jednak wcześniej zastanowić się, czy są może jakieś frazy, na których ci zależy i zasugerować włączenie ich do oferty. W swojej branży to ty jesteś ekspertem w zakresie terminologii, jaką mógłby posługiwać się w wyszukiwarce twój potencjalny klient. Sugerując frazy kluczowe miej na uwadze swój miesięczny budżet. Jeżeli zamierzasz przeznaczyć na pozycjonowanie 400 zł miesięcznie, a interesują cię frazy bardzo konkurencyjne, takie jak „opony”, „opony samochodowe” , „opony letnie” i „opony zimowe” musisz się liczyć z tym, że mało agencji zdecyduje się na współpracę, a te które się zdecydują – przy takim budżecie – nie osiągną szybko oczekiwanych przez ciebie rezultatów.

Opisałem tylko kilka pytań, jednak wydają mi się one kluczowe w  przygotowaniu do rozmowy z agencją SEO. Im więcej powiesz na swój temat i im lepiej określisz swoje cele oraz oczekiwania, tym bardziej dostosowaną do swoich celów i możliwości finansowych ofertę otrzymasz.

O autorze:

Paweł Pawlak

W agencji 4People prowadzi kampanie pozycjonowania. Koordynuje prace działu, pracuje nad audytami SEO, dostępności i użyteczności, optymalizuje witryny i w ogóle robi wszystko, żeby były widoczne w wyszukiwarce.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Otrzymuj najświeższe newsy!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie
otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją
skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
e-pulsie!