Przebudowa strony bez spadków konwersji

0 napisany przez Joanna Rechnio, 07 lipca 2015

Dopasowanie strony internetowej do nowych trendów oraz do urządzeń mobilnych w wielu przypadkach wymaga poważnej przebudowy strony. Dowiedz się o jakich elementach nie można zapomnieć w trakcie przebudowy strony aby uniknąć spadku ruchu nawet 70% (a w konsekwencji i konwersji).

Średnio raz na 2-3 lata, powinniśmy odświeżać stronę lub w pełni ją zmieniać – począwszy od wymiany grafik, po całkowitą optymalizację funkcjonalności oraz użyteczności strony. Wszystko oczywiście po to, by zwiększyć liczbę zapytań ofertowych i samą sprzedaż. Jednak jeśli stronę pozycjonujemy, przy wprowadzaniu nowej wersji nie możemy zapomnieć o kilku ważnych krokach:

– poinformuj agencję pozycjonującą stronę, o tym, że planujesz jej przebudowę i kiedy to nastąpi,
– zachowaj obecną strukturę adresów URL lub wprowadź przekierowania 301 z URL-i z poprzedniej struktury strony na nową,
– buduj nowe teksty na stronę używając pozycjonowanych słów kluczowych,
– nie zapomnij o optymalizacji pod kątem pozycjonowanych fraz.

To właśnie te 4 czynniki mają bezpośredni wpływ na spadek lub utrzymanie ruchu oraz konwersji. Jeśli je pominiemy często spadają pozycje pozycjonowanych fraz, ale także, co nie jest bez znaczenia, ogólny ruch z naturalnych wyników w Google. Największym spadkiem z jakim się spotkałam po przebudowie strony, to 70-cio procentowy spadek ruchu z ogranic search, a w konsekwencji 50-cio procentowy spadek konwersji. Zaznaczę tylko, że ten niekorzystny stan utrzymywał się jeszcze przez kolejne 4 miesiące (dopóki nie powrócił stan sprzed przebudowy).

Spadek ruchu organicznego

Zapobiec takiej sytuacji można w bardzo prosty sposób – poinformować agencję SEO o przebudowie witryny. Proste, a jakie skuteczne! Podpowiadam, w jaki sposób zrobić to na poszczególnych etapach przebudowy strony.

1. Projektowanie nowej strony

Już na etapie budowania nowych rozwiązań należy poinformować agencję SEO, że za parę miesięcy strona ulegnie zmianie. Dzięki temu, agencja może zarekomendować dobór systemu CMS, który będzie SEO-friendly i w przyszłości ułatwi prace związane z optymalizacją.

2. Budowania struktury strony

Na etapie budowania architektury nowej witryny agencja podpowie, jakie strony powinny koniecznie pozostać w strukturze i dlaczego. Dodatkowo wskaże także, które podstrony starej wersji są szczególnie istotne pod kątem zachowania ich starej wersji adresu lub wprowadzenia przekierowania 301 ze starych URL-i na nowe.

3. Konsultacja przy budowie tekstów na stronę

Kluczowe znaczenie mają także teksty pojawiające się na stronie, które należy skonsultować (dla każdej podstrony) z agencją SEO. Już na tym etapie wskaże ona w jaki sposób je przeredagować, by były dopasowane do już pozycjonowanych fraz.

4. Optymalizacja strony jeszcze przed publikacją

W fazie wdrożeniowej, jeszcze przed publikacją, agencja powinna móc zobaczyć stronę w wersji testowej. W efekcie, pojawią się dodatkowe sugestie dotyczące strony, które będą miały wpływ na optymalizację pod pozycjonowane już frazy.

Powyższy model oraz proces przebudowy strony może spowodować spadek ruchu, jednak będzie to spadek rzędu kilku procent. Co więcej, spadek ten będzie utrzymywał się do kilku tygodni, a nie miesięcy. Przedstawiłam kroki przebudowy strony, które wydają się oczywiste i banalne, ale wciąż są niedoceniane. Kooperacja działań agencji pozycjonującej i webmasterskiej, będzie prowadziła do tego, że już po kilku tygodniach można będzie zauważyć wzrost ruchu oraz konwersji (a nie spadek) – co jest przecież głównym celem przebudowy strony.

Warto pamiętać o tym modelu szczególnie przebudowując strony na nową technologię, by w efekcie nie okazało się, że wyniki pozycjonowania i ogólnego ruchu z Google spadną, a kampanie AdWords przyniosą mniejszą liczbę zapytań ofertowych – bo np. nowa strona nie zawiera już formularzy kontaktowych.

A jak u Was wyglądała przebudowa strony i efekty jej pozycjonowania?

O autorze:

Joanna Rechnio

Kampanie AdWords prowadzi od dekady. Wybiera taki sposób, który przynosi największe korzyści jej klientom. W grę wchodzi więc zarówno wyszukiwarka, jak i sieć reklamowa. Pracuje z największymi klientami 4People, takimi jak Cefarm24.pl, Nestle, Partner Capital Group, Centrum Nauki i Biznesu Żak oraz DPD Polska. Może poszczycić się licznymi certyfikatami. Najważniejszymi z nich są: Customer Centric Selling, Key Account Management, certyfikaty Google Partners. Chętnie dzieli się swoją wiedzą z innymi, o czym mogą się przekonać stali czytelnicy bloga Marketing dla ludzi.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Otrzymuj najświeższe newsy!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie
otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją
skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
e-pulsie!