Pozycjonowanie stron i SEO. Czym są i na czym polegają?

0 napisany przez Weronika Kozaczko, 26 stycznia 2022

Interesując się marketingiem internetowym i zwiększeniem ruchu na swojej stronie, prędzej czy później zetkniesz się z takimi pojęciami jak pozycjonowanie stron lub SEO. Co to tak właściwie jest i czy warto zainwestować pieniądze firmy w działania, na których efekt będziesz musiał poczekać nawet kilka miesięcy? Czy faktycznie “SEO się kończy” (tak jak to usłyszało pewnie większość SEO-wców) i jak to działa? Let’s go!

pozycjonowanie stron - SEO. Czym jest i na czym polega?

Co to jest pozycjonowanie stron internetowych?

Pozycjonowanie stron to szerokie pojęcie, które obejmuje działania mające na celu zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Według badań prowadzonych przez Statcounter GlobalStats w Polsce użytkownicy najczęściej wybierają wyszukiwarkę Google (aż 96,4%). Dopiero daleko potem wybierane są Bing (2,61%), Yahoo! (0,61%) i inne.

Źródło: https://gs.statcounter.com/

Pozycjonowanie stron www w Polsce polega więc na tym, by dostosować stronę internetową pod wymagania Google. Jest to jednocześnie najpopularniejsza z wyszukiwarek internetowych na świecie. By rozpocząć taką optymalizację, konieczna jest zatem znajomość tych wytycznych. Google udostępnia wytyczne dla webmasterów. Często są one jednak ogólne i przez to nie dają pewnych informacji o tym, co konkretnie wpłynie na pozycję strony www w wynikach wyszukiwania. Podawane czynniki rankingowe pozbawione są swojej wagi – nie wiemy, które czynniki mają większy, a które mniejszy wpływ. Oceniać to można jedynie na bazie swojego doświadczenia.

Warto zaznaczyć, że w zależności od specyfiki innych państw użytkownicy chętniej wykorzystują inne wyszukiwarki internetowe. Takim przykładem może być Rosja, w której rekordy popularności bije Yandex, lub Chiny, w których dominuje Baidu. Warto wspomnieć, że czynniki rankingowe, które wpływają na pozycję strony w wyszukiwarkach są do siebie podobne. A zatem prowadząc działania mające na celu poprawienie widoczności w wynikach wyszukiwania jednej przeglądarki może pozytywnie wpłynąć na wynik w innej (lub negatywnie, jeśli coś sknocimy).

Aby odpowiednio przystosować stronę do wyszukiwarki, a co za tym idzie spowodować, że zwiększy się jej widoczność (strona będzie częściej pojawiać się użytkownikom na wyższych miejscach na liście), konieczne jest działanie na paru polach, śledzenie informacji podawanych przez Googla (np. tych o nadchodzących aktualizacjach) oraz bieżąca analiza skuteczności wprowadzanych zmian na stronie.

Walka o podium, czyli na czym polega pozycjonowanie stron

Jak już wiesz, aby Twoja strona internetowa przynosiła Ci korzyści w postaci większej ilości konwersji, konieczne jest zwiększenie jej widoczności. Chodzi po prostu o to, by algorytm Google’a uznał, że to właśnie na Twojej stronie użytkownik znajdzie treści, których poszukuje. Dzięki temu strona internetowa będzie wyświetlana w pierwszych kilku wynikach wyszukiwania. Dlaczego to ważne, by znaleźć się jak najwyżej? A no dlatego, że to właśnie użytkownika interesuje jedynie kilka pierwszych wyników, które mu się wyświetlają.

Źródło: https://demotywatory.pl/

Walka toczy się o tak zwane TOP3, czyli trzy pierwsze wyniki wyszukiwania. Pierwszy wynik wyszukiwania posiada aż 28,5% przeciętnej klikalności. Dla porównania – drugi i trzeci to kolejno 15,7% oraz 11%. W dziesiąty wynik wyszukiwania klika średnio 2,5% użytkowników.

Jak już wspomniałam, by znaleźć się w “topie”, koniecznie jest działanie na dwóch polach:

on-site – obejmuje optymalizację strony pod kątem szybkości jej ładowania, poprawę struktury strony, optymalizację treści i zbudowanie kontekstu dla każdej z podstron, stworzenie logicznych połączeń między podstronami powiązanymi tematycznie;

off-site – polega na działaniach mających poprawić wiarygodność strony poprzez linkowanie z zewnętrznych serwisów.

Pozycjonowanie strony internetowej to proces ciągły. Nie wystarczy jedynie raz zdobyć pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania. Konkurencja nie śpi i będzie robiła wszystko, by to właśnie ich strony internetowe poprzez widoczność w TOP3 zyskiwały potencjalnych klientów. Jakby tego było mało, samo środowisko wyszukiwarki jest płynne. Oznacza to, że wraz z wprowadzaniem kolejnych aktualizacji Twoje wyniki będą się zmieniać – tym bardziej, jeśli zabraknie ciągłego dostosowywania do nowych warunków. Dlatego jeśli nastawiasz się na kilkumiesięczną współpracę z SEO-wcem, to weź pod uwagę, że po zaprzestaniu pozycjonowania strona z czasem będzie mniej widoczna dla użytkownika.

Czym tak właściwie jest to całe SEO?

SEO to skrót od angielskiego Search Engine Optimization. Dosłownie oznacza to optymalizację pod silnik wyszukiwarki. Czym się różni od pozycjonowania stron? Najprościej mówiąc, SEO to składowa pozycjonowania, na które ponadto składają się również działania związane z link buildingiem, analityką i content marketingiem.

Działania SEO mają kluczowe znaczenie w pozycjonowaniu strony. To właśnie dzięki maksymalnemu dostosowaniu strony pod wymagania wyszukiwarki możliwe jest zwiększenie jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Można wskazać kilka obszarów, w których taka optymalizacja będzie wprowadzana przez specjalistę.

1. Stworzenie przyjaznej i spójnej logicznie architektury:

po pierwsze – dzięki temu, samemu użytkownikowi będzie wygodniej i łatwiej poruszać się po stronie internetowej.

po drugie – robot indeksujący będzie mógł w krótszym czasie przejść przez większą ilość zakładek. Dzięki temu więcej podstron pojawi się w wynikach wyszukiwania.

2. Optymalizacja strony pod kątem treści strony, obrazów i innych elementów – dostosowanie treści pod odpowiednie frazy kluczowe oraz zadbanie o odpowiednie zmodyfikowanie obrazów przyczynią się do zbudowania kontekstu strony. W wyniku tego strona będzie pojawiać się w wynikach wyszukiwania pod konkretnymi frazami kluczowymi. Dopasowane fraz kluczowych do asortymentu/informacji pojawiających się na konkretnej podstronie pozwoli trafić do potencjalnych klientów/czytelników i odpowiedzenie na ich potrzeby.

3. Optymalizacja techniczna – wiele stron internetowych tworzonych jest na półautomatycznych szablonach lub posiadają one dedykowany interfejs i CMS. Podczas tworzenia serwisu priorytetowe staje się wdrożenie funkcjonalności. Jednocześnie kwestia szybkości ładowania strony, zapewnienie przyjaznych linków lub zadbanie o usunięcie wszystkich błędów schodzi na dalszy plan. Pozycjonowanie strony i jej optymalizacja obejmują więc rozwiązanie tych zagadnień. Im szybciej ładująca się strona i im lepiej zoptymalizowana pod pozostałymi kwestiami technicznymi, tym lepsza widoczność strony www.

Znając obszary, które należy zoptymalizować, zadanie wydaje się stosunkowo proste, prawda? Cóż trudnego we wprowadzeniu zmian, jeśli wiadomo, że pomoże to znacząco w pozycjonowaniu stron www? No właśnie, okazuje się, że na drodze staje wiele różnych przeszkód.

– Jedną z nich może być nieprzyjazny CMS, w którym trudno wprowadzić jakiekolwiek zmiany, a nawet jeśli są one możliwe, to o pomoc trzeba prosić programistę.
– Na pozycjonowanie stron internetowych duży wpływ ma rozbudowanie serwisu – im więcej podstron, im bardziej rozbudowane menu, tym więcej czasu i pieniędzy trzeba poświęcić, żeby pozycjonowanie strony przyniosło oczekiwany rezultat.
– Znaczenie mają również dobrane słowa kluczowe – koniecznie sprawdź ich konkurencyjność i wartość przed rozpoczęciem pozycjonowania strony. Od tego również będzie zależało to, ile będziesz musiał poczekać na wyniki i czy osiągnięcie wysokich pozycji na tych fazach przyniesie Ci zysk.

Cel SEO pozostaje niezmienny od lat – wszystkie podejmowane działania mają prowadzić do zwiększenia widoczności strony w wynikach wyszukiwania oraz do pozyskania wartościowego i konwertującego ruchu. Jednak wraz z aktualizacjami algorytmu wprowadzanymi przez Google (doskonały przykład stanowią update’y sprzed lat – Koliber, Panda i Pingwin oraz te sprzed kilku miesięcy – Core Web Vitals i Spam Update), reguły gry się zmieniają. To, co kiedyś doskonale wpływało na pozycjonowanie strony, obecnie nie ma już racji bytu. Branża SEO co chwilę się zmienia, a trzymanie ręki na pulsie i bieżąca analiza to podstawa!

Snl Update GIF by Saturday Night Live - Find & Share on GIPHY

Pozycjonowanie strony internetowej a korzyści dla biznesu

Nie oszukujmy się, w biznesie chodzi o pieniądze. Nikt nie zakłada firmy z założeniem, że nie będzie mieć z tego materialnej korzyści. Działania marketingowe to swego rodzaju inwestycja w rozwój firmy – im bardziej Twoja firma będzie rozpoznawalna, tym lepiej dla biznesu. Co przemawia za tym, by zabrać się za pozycjonowanie strony? Otóż korzyści jest co najmniej kilka.

1. Zwiększenie ilości użytkowników odwiedzających stronę internetową.
2. Dotarcie do potencjalnych klientów.
3. Zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.
4. Zbudowanie zaufania do firmy i oferowanych produktów.
5. Wzrost transakcji w wyniku większej widoczności strony.
6. Uzyskanie przewagi nad stronami konkurencji.
7. Rozwój firmy dzięki pozyskaniu nowych klientów.
8. Działanie na szerszą skalę lub rozpromowanie marki w swojej okolicy.
9. Zdobycie wizerunku eksperta w swojej branży.
10. Możliwość monitorowania skuteczności wprowadzanych optymalizacji.

Pozycjonowanie stron internetowych to proces. Mimo najszczerszych chęci pozycjonera, nie zobaczysz wyników po miesiącu. Wynika to z tego, że algorytm Google potrzebuje czasu, by przetworzyć zmiany, które wprowadzono na stronę. Dlatego jeśli ktoś obiecuje Ci zdobycie pozycji w wynikach wyszukiwania w miesiąc, to trzymaj się z daleka! Średnio efekty pozycjonowania stron widoczne są po trzech miesiącach. Najpierw wzrasta widoczność strony, następnie ruch i wzrost sprzedaży.

Narzędzia wykorzystywane w pozycjonowaniu stron www i monitorowaniu skuteczności

Aby monitorować skuteczność pozycjonowania stron internetowych, możesz skorzystać z narzędzi, które są powszechnie dostępne (oczywiście wersje pro są płatne). Każda strona potrzebuje nieco innej optymalizacji. Sprawdzanie tego, co faktycznie wpłynęło na poprawę widoczności, powinno być zatem regularne. Jak to zrobić i z czego korzystać? Na rynku jest kilka narzędzi do monitorowania pozycji. Część działa lepiej, część gorzej. Część narzędzi może zostać zablokowana, w efekcie czego nie będzie dawała miarodajnych wyników. Kieruj się zatem zasadą ograniczonego zaufania!

Monitorowanie widoczności w wynikach wyszukiwania

Myślę, że każdy, kto miał do czynienia pozycjonowaniem stron internetowych, słyszał o takich narzędziach jak Senuto i Semrush. Umożliwiają one nie tylko sprawdzenie widoczności Twojej strony, ale również sprawdzenie pozycji na konkretnych frazach kluczowych, analizę konkurencji i podejrzenie zestawienia pozycji, na których strona wspięła się w górę lub spadła. Oba narzędzia są pomocne na etapie wyszukiwania fraz kluczowych. Mimo swoich ograniczeń są najpopularniejszymi chyba narzędziami tego typu.

Analiza profilu linków

Aby dowiedzieć się, jakie linki prowadzą do Twojej strony internetowej, możesz skorzystać m.in. z Ahrefs. Będziesz mógł określić jakość linków na podstawie podanych takich danych, jak rodzaj linka, anchor, miejsce, w którym został umieszczony itp.

O tym, jak ocenić jakość linka rozmawiali nasi specjaliści SEO – Łukasz i Paweł – w 37. odcinku podcastu. O tym, jak rozchodzi się moc linka pisał również Sławek Borowy.
Innym podobnym narzędziem jest Majestic SEO – tam oprócz danych zawartych w Ahrefs możesz podejrzeć m.in. siatkę, w którą układają się Twoje linki. W zakładce Site Explorer możesz również sprawdzić linki konkurencji i zastanowić się nad ich pozyskaniem również dla swojej strony internetowej.

Przydatnym narzędziem jest również Google Search Console, w którym również możesz podejrzeć linki prowadzące zarówno do Twojej strony, jak i z niej wychodzące. Możliwości jest więc wiele i tylko od Ciebie zależy, w jakim stopniu wykorzystasz dostępne narzędzia. Zróżnicowany profil linkowy na pewno Ci nie zaszkodzi w pozycjonowaniu stron internetowych.

Badanie treści i dobieranie słów kluczowych

Ile razy słyszałeś, że „Content is King”? Zdania są podzielone, szczególnie wśród SEO-wców (jak zresztą na każdy temat ;p). Jednak ważne jest zarządzanie stroną www w taki sposób, by algorytm Google nie miał wątpliwości, jakiej tematyki Twoja strona dotyczy. Tak więc, jeśli zdecydujesz się już na tworzenie treści, możesz skorzystać z takich narzędzi jak Surfer SEO.

Podpowie Ci ono frazy kluczowe, których przy podobnym temacie użyła Twoja konkurencja. Przeprowadzając audyt za jego pomocą, otrzymasz takie informacje, jak m.in. sugestię dotyczącą długości treści, ilości nagłówków i gęstości słów kluczowych.

Ocena szybkości ładowania stron internetowych

PageSpeed Insights to narzędzie, które skupia się na pomiarze czasu ładowania strony internetowej. Według wymagań algorytmu Google – im strona szybciej się ładuje, tym jest przyjaźniejsza dla użytkownika (nie musi zbyt długo czekać na uzyskanie potrzebnych informacji). Z tego powodu takie strony są wyżej wyświetlane w wynikach wyszukiwania.

Pozycjonowanie strony będzie się zatem opierało również na optymalizacji tych elementów, które zasadniczo wydłużają czas ładowania. W PageSpeed Insights sprawdzisz takie parametry jak ładowanie się największego elementu na stronie, czas potrzebny do uzyskania interakcji i długość ładowania się pierwszego obrazu. Możliwe jest sprawdzenie tych danych zarówno dla wersji desktopowej, jak i mobilnej.

Podsumowanie

Co zatem ze stwierdzeniem, że „SEO się kończy”? Myślę, że śmiało można ironicznie odpowiedzieć: „SEO się kończy od 10 lat”. Prawdą jest to, że aby pozycjonowanie stron internetowych przynosiło oczekiwane efekty, konieczne jest analizowanie aktualizacji algorytmu i sprawdzanie tego, jak podjęte działania „odbiły” się na widoczności strony. Co jakiś czas trzeba zweryfikować przyjętą strategię i mieć świadomość, że pojawienie się w wynikach wyszukiwania na topowych miejscach, zawsze będzie polegało na rywalizacji i szukaniu sposobu na pokonanie konkurencji.

Efekty wypracowane poprzez pozycjonowanie strony zależą od wiedzy i umiejętności SEO Specialisty oraz możliwości wprowadzenia zmian w serwisie. Czasem w wyniku wprowadzonych aktualizacji pozostaje jedynie czekać i obmyślać nową strategię, która pozwoli odzyskać stracone pozycje. Pozycjonowanie stron wymaga umiejętności dostosowania się do zmiany warunków gry, co – nie da się ukryć – wprowadza pewną nutkę niepewności.

Źródło: https://www.siliconrepublic.com/

Szukasz skutecznej agencji SEO? Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji!

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez 4PEOPLE Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach moich danych osobowych w celu:

    * Pola wymagane

    Rate this post

    Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

    Rate this post

    O autorze:

    Weronika Kozaczko

    Specjalizuje się w prowadzeniu kampanii SEO. Szybko określa alternatywne ścieżki postępowania i wybiera tę najbardziej efektywną. Uważa, że dobra strategia i rozmowa to klucz do sukcesu. Dzięki dokładnej analizie i systematyczności osiąga poprawę widoczności stron w wyszukiwarce oraz zwiększenie jakościowego i konwertującego ruchu. Żadne wyzwanie jej nie straszne - biega, wspina się, chodzi po górach i trenuje. Uwielbia zdrowe podejście do bycia fit, dlatego oprócz sałatek lubi delektować się pizzą i czekoladą.
    Sprawdź

    PODCAST: Sezonowość a pozycjonowanie; co może, a czego nie może zrobić SEOwiec

    Pokaż wszystkie
    Marketing dla ludzi
    Zapisz się do newslettera!
    Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
    ...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!