Pozycjonowanie grafiki w Google Images – czy jest skuteczne?

0 napisany przez Łukasz Sak, 31 sierpnia 2022

Pozycjonowanie strony internetowej, czyli jej optymalizacja pod działanie wyszukiwarek internetowych to długi proces, na który składa się wiele czynników. Jedną ze składowych tego procesu jest odpowiednia optymalizacja wszystkich zdjęć i grafik, które umieszczamy w witrynie. Czy pozycjonowanie grafiki faktycznie ma wpływ na wyniki w SEO, czy warto optymalizować obrazy pod wyszukiwarkę Google Images i jak to robić skutecznie? Dowiesz się z tego artykułu.

Google Images (Google Grafika) pozwala na wyszukiwanie obrazów i plików graficznych w zasobach internetu. Wyszukiwarka zadebiutowała już ponad 20 lat temu i jest dostępna zarówno pod osobnym adresem, jak i z poziomu standardowej wyszukiwarki.

Wyszukiwarka grafiki Google Images umożliwia wyszukiwanie obrazów, ale oferuje również opcję wyszukiwania grafiką. Wtedy do wyszukiwarki zamiast szukanej frazy możemy po prostu przesłać lub przeciągnąć zdjęcie albo wkleić adres URL grafiki. Ba! Google Images pozwala nawet na wyszukiwanie głosowe.

Jak działa Google Images?

Roboty Google przeszukują witryny internetowe w poszukiwaniu grafik. Te następnie kategoryzowane są pod odpowiednie frazy kluczowe, a ich miniatury wysyłane są na serwery Google. Obrazy, które wyświetlają się następnie w wynikach wyszukiwania, zaczytują się z tych serwerów wraz z linkiem prowadzącym do oryginalnego zdjęcia.

Coraz więcej użytkowników korzysta z tej opcji wyszukiwania i według nieoficjalnych danych, nawet 30% światowych wyszukiwań to wyszukiwania grafiki. Kto i czego szuka w ten sposób? Są to zazwyczaj osoby zainteresowane konkretnymi produktami lub miejscami. Czy warto więc wykorzystać potencjał Google Images do tego, aby pozytywnie wpływać na pozycjonowanie swojej witryny i generować dodatkowy ruch na swoją stronę z poziomu tej wyszukiwarki? Jak najbardziej!

Dobre pozycjonowanie obrazu wpływa na osiągane wyniki w Google Images, podobnie jak optymalizacja treści pod odpowiednie frazy kluczowe w standardowej wyszukiwarce Google. Jeśli odpowiednio optymalizujesz obrazy w Twojej witrynie, Google uwzględnia je wysoko w wynikach. W ten sposób możesz dotrzeć do nowych użytkowników i generować dodatkowy ruch na stronie.

W tym kontekście zdjęcia i grafiki na stronach internetowych przestają mieć znaczenie tylko ubarwiające treści i ożywiające tekst. Oprócz oczywistych zalet zamieszczania obrazów w witrynie takich jak polepszanie wrażeń użytkownika i wzmacnianie atrakcyjności przekazu, umiejętne wstawianie zdjęć na stronach internetowych zwiększa potencjał SEO strony www a ruch na stronie to obecnie nie tylko skutek optymalizacji treści, ale także obrazów.

Jak optymalizować zdjęcia pod Google Image?

W telegraficznym skrócie – odpowiednie pozycjonowanie grafik w wyszukiwarce Google powinno polegać na właściwym ich opisaniu i umiejętnym umieszczeniu w witrynie. Google nie podaje oficjalnie żadnych czynników wpływających na pozycję obrazu w Grafice Google. Pozycjonerzy i webmasterzy wskazują jednak szereg aspektów technicznych, które należy wziąć pod uwagę optymalizując obrazy, a o których często zapominamy przy publikacji grafik.

1. Jakość, format i waga obrazu

Rozmiar plików graficznych wpływa na szybkość ładowania strony, co bezpośrednio przekłada się na wyniki w wyszukiwarce. Przyjmuje się, że maksymalna waga zdjęć nie powinna przekraczać 150 KB przy zachowaniu jak najlepszej jakości i rozdzielczości zdjęcia.

Najpopularniejszym formatem zdjęć używanym na stronach www jest “nieśmiertelny” jpeg, który zapewnia wysoką jakość zdjęć przy relatywnie niskiej wadze. W celu optymalizacji grafik warto jednak również wziąć pod uwagę ich zapis do innych formatów takich jak png (odpowiedni do logotypów wykresów, ilustracji, infografik etc. przez możliwość zapisu obrazu bez tła) czy googlowski webp, który jest rekomendowany przez samego giganta w narzędziu Pagespeed Insights.

Stosowanie plików webp może spowodować, że Google jeszcze lepiej oceni jakość strony www i będzie pozycjonować ją wyżej w wynikach wyszukiwania. Wiele wtyczek do popularnych systemów CMS pozwala na łatwą konwersję na takie zoptymalizowane obrazy, warto więc o to zadbać.

2. Nazwa pliku

To czy nasz obraz nazywa się “IMG_17867.jpg” czy “buty-sportowe-czarne.jpg” ma duże znaczenie dla Google. Dzięki odpowiedniej nazwie pliku roboty indeksujące będą miały mniej pracy, by określić, co znajduje się na zdjęciu. Nazwa powinna być zwięzła, jasna i pozbawiona trudnych dla wyszukiwarki znaków w tym np. polskich.

3. Atrybut Alt

Kolejnym ważnym elementem skutecznego pozycjonowania grafiki jest uzupełnianie atrybutu alt. Alty to krótkie treści, których używa się do opisywania zawartości plików graficznych. Podstawową funkcją tych opisów jest wyświetlanie się w przypadku, gdy z jakiegoś powodu grafika nie może zostać wygenerowana na stronie przez przeglądarkę.

Opisy Alt są również odtwarzane na głos przez oprogramowanie ułatwiające dostęp i czytniki ekranowe (używane przez osoby niedowidzące). W naszym przypadku bardziej interesującą funkcją opisów alt jest dodatkowe dostarczenie wyszukiwarce precyzyjnych informacji o tematyce obrazu. Umiejętne uzupełnienie atrybutu alt o synonimy słowa kluczowego związanego z treścią obrazu i podstroną, na której się on znajduje, spotęgują możliwości organicznych wyników wyszukiwania.

4. Tytuł (title)

Title to element (tzw. dymek), który wyświetla się po najechaniu kursorem na daną grafikę. Służy do wyświetlania tekstu pomocniczego. Tak jak w przypadku atrybutu alt treść nie musi posiadać znaków rozdzielających słowa; powinna być logiczną treścią, która może okazać się pomocna dla użytkowników. Title nie powinien powielać treści z atrybutu alt, lecz go uzupełniać.

5. Mapa strony zawierająca obrazy

Dobrym pomysłem jest stworzenie w witrynie sitemapy dla grafik, aby ułatwić wyszukiwarce wykrycie obrazów na stronie i odpowiednie ich zaindeksowanie. Można do tego celu również wykorzystać istniejącą mapę strony i dodać do niej grafiki.

6. Dane strukturalne

Dodawanie dodatkowych danych strukturalnych do opisów grafik jak np. cenę czy konkretne cechy spowoduje, że w Google Images obok grafiki wyświetlą się również te informacje.

7. Kontekst i umieszczanie zdjęć w odpowiednim miejscu

Umieszczając obraz w witrynie, należy pamiętać o tym, żeby otaczający go tekst był z nim tematycznie powiązany. Grafika powinna znajdować się w pobliżu frazy kluczowej, którą ilustruje.

8. Oryginalność i unikalność zdjęć

Dość ważnym aspektem jest jakość i unikalność grafiki. Najlepiej obrazy wykorzystywane w witrynie przygotowywać samodzielnie (własne zdjęcia produktowe, unikalne infografiki przygotowane w programach graficznych itp.).

Nie zawsze jednak ma to ekonomiczne uzasadnienie, więc warto posiłkować się darmowymi lub czasem płatnymi bankami zdjęć i grafik. Wadą tego rozwiązania jest brak unikalności i to samo zdjęcie może być użyte na innej stronie często też w innym kontekście.

Pozycjonowanie grafik – wykorzystywane narzędzia

Aby zweryfikować, które z grafik w Twojej witrynie wymagają optymalizacji, możesz użyć odpowiednich narzędzi takich jak Screaming Frog czy Sitebulb. Pozwalają one między innymi na całościową analizę grafik na stronie w tym ich wielkość czy posiadane opisy alternatywne.

Aby z kolei móc badać skuteczność swoich działań i to czy pozycjonowanie grafiki przynosi efekty w postaci wejść z Google Images wystarczy wykorzystać w tym celu Google Search Console. Za pomocą GSC jesteś w stanie sprawdzić między innymi liczbę wyświetleń i kliknięć w obrazy z naszej witryny, średnie pozycje jak i CTR. Aby wyświetlić te dane wystarczy, że logując się do aktywnej konsoli klikniemy “typ wyszukiwania”, a następnie w filtrach ustawimy “grafika”.

Google Images to dodatkowy ruch w witrynie

Dobrze dobrane i zoptymalizowane zdjęcia budują pozytywny odbiór Twojej witryny zarówno w samej wyszukiwarce jak i wśród użytkowników. Obrazy zyskują coraz większą uwagę internautów zwłaszcza w branżach gdzie “kupujemy oczami”.

Jeżeli Twoim celem jest wygenerowanie dodatkowego ruchu na swojej stronie, to pozycjonowanie grafiki w przeglądarce Google Images powinno być nieodłącznym elementem Twoich działań SEO. Dzięki powyższym radom i konsekwencji we wprowadzaniu ich podczas bieżącej optymalizacji witryny zyskasz nie tylko “bonusowe miejsce” w organicznych wynikach wyszukiwania, ale i dodatkowe odwiedziny z wyszukiwarki grafiki.

Szukasz skutecznej agencji SEO? Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji!

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez 4PEOPLE Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach moich danych osobowych w celu:

    * Pola wymagane

    Rate this post

    O autorze:

    Łukasz Sak

    Od ponad 10 lat związany z marketingiem i reklamą jako opiekun Klientów. W 4PEOPLE jako Senior Account Manager buduje długotrwałe relacje na styku Klient-Agencja i odpowiada za prowadzenie projektów. Planuje i realizuje strategie marketingowe oraz czuwa nad ich realizacją koordynując działania zespołu specjalistów.

    Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

    Rate this post
    Mam nadzieję, że ten artykuł okazał się pomocny.

    Mam nadzieję, że ten artykuł okazał się pomocny.

    Jeśli potrzebujesz wsparcia marketingowego to:

    Marketing dla ludzi
    Zapisz się do newslettera!
    Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
    ...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!