Podpisujesz umowę pozycjonowania? Sprawdź, co warto wiedzieć „przed”

0 napisany przez Adam Perz, 25 września 2017

Ten artykuł dedykuję wszystkim tym, którzy stoją przed wyborem agencji zajmującej się pozycjonowaniem stron WWW. Szczególnie skupiam się tutaj na tych elementach, które powinniście wziąć pod uwagę zanim podpiszecie umowę. To moje subiektywne zdanie, dlatego jeśli macie swoje spostrzeżenia, podzielcie się nimi w komentarzach!

napis seo na czarnym tle

Taniej nie będzie

Jeśli pozycjonowaniem strony zajmujesz się samodzielnie lub też odpowiada za to agencja, ale efekty nie są satysfakcjonujące, muszę Cię zmartwić. Jeśli działania będziesz chciał przekierować np. do innej agencji to taniej nie będzie. Ma na to wpływ kilka czynników:

Nowa agencja będzie musiała zainwestować większe środki w zaplecze – zakładając oczywiście, że poprzednia agencja wykonywała swoją pracę uczciwie, a jednak działania nie dawały oczekiwanych efektów.

Parę lat temu pozycjonowała się tylko część Twoich konkurentów, teraz zapewne większość. To z kolei pociąga za sobą większe nakłady finansowe na pozycjonowanie (ale także inne działania reklamowe).

Zmiany w algorytmach wyszukiwarki wymuszają z roku na rok coraz lepszą jakość zarówno jeśli chodzi o zaplecze, jak i stronę, która jest pozycjonowana. To również ma znaczący wpływ na finalny koszt usługi.

Słaba strona, słaby efekt

By pozycjonowanie miało sens, Twoja strona WWW powinna być odpowiedniej jakości. Oznacza to tyle, że warto zadbać o jej optymalizację pod kątem wyszukiwarki. Dodatkowo jej atutem powinna być łatwa optymalizacja w przyszłości. Nie bez znaczenia pozostaje także jej historia w wyszukiwarce i zaplecze linkowe.

Zadbać należy o odpowiednie wypełnienie treścią strony internetowej. Tutaj oczywiście pierwsze skrzypce grać będą frazy kluczowe wybrane do pozycjonowania. Niemniej ważne jest dopasowanie strony do wyświetlania się na urządzeniach mobilnych i sprawna indeksacja przez Google. Jeśli pod kątem SEO strona jest słaba, tym większe nakłady finansowe muszą być zainwestowane w jej wypozycjonowanie (a gwarancji na sukces absolutnie nie ma).

Techniczne aspekty są ważne, ale liczy się także to, czy strona jest atrakcyjna dla tych, którzy ją odwiedzają. Jeśli nie jest doskonała sprzedażowo, nie zawiera kluczowych informacji  lub po prostu zawiera nieatrakcyjną ofertę, na sukces nie przełożą się nawet jej wysokie pozycje w wyszukiwarce.

Przeczytaj dwa razy zanim podpiszesz

Podpisanie umowy to tylko pozornie ostatni etap. Zastanów się, co wydarzy się w momencie, w którym jednak nie będziesz zadowolony z pracy wykonanej przez agencję.

  • czy możesz rozwiązać umowę w krótkim czasie?
  • czy rozwiązanie umowy wiąże się np. z karą finansową?

Sprawdź koniecznie czy nie zastosowano w umowie kilku sztuczek np. obniżono cenę za frazy najbardziej konkurencyjne przy jednoczesnym pozycjonowaniu fraz z “długiego ogona”, które pojedynczo nie przełożą się na Twój sukces.

Tak jak każdą, tak i tego typu umowę należy uważnie przeczytać i rozważyć każdy z możliwych scenariuszy. Jeśli obiecano Ci złote góry przy minimalnych nakładach finansowych, zastanów się poważnie nad podjęciem współpracy.

Na temat nieuczciwych praktyk w umowach na pozycjonowanie możesz przeczytać w moim poprzednim artykule.

Większości się po prostu nie udaje

Prawda bywa brutalna, ale trzeba powiedzieć “jak jest”. Większości firm, które inwestują w pozycjonowanie, wydatek ten nigdy się nie zwróci. Na topowych frazach, pozycjonowanie opłaca się tylko kilku lub kilkunastu firmom, które zajmują najwyższe pozycje i wzajemnie się na nich wymieniają. Reszta będzie pozostawać na daleki pozycjach i zagarnie jedynie ułamek ruchu witryn z topu.

Im mniej inwestujesz w pozycjonowanie, tym większe prawdopodobieństwo, że znajdziesz się właśnie w tej drugiej grupie.

Oceń swój potencjał

Jeśli kwota na pozycjonowanie pod topowymi (ogólnymi) frazami przerasta Twoje możliwości, odpuść je. To, czy będziesz na 4. czy na 10. stronie nie ma znaczenie. Zastanów się czy nie efektywniej jest skupić się na wąskim wycinku z oferty. Tutaj zwróć uwagę na swoje atuty.

Możesz także rozważyć pozycjonowanie mniej popularnych fraz, które świetnie pasują do Twojej grupy docelowej. Musisz tutaj jednak zwrócić ogromną uwagę na ruch generowany przez tego typu frazy. Zdarza się, że firmy podpisują umowę na frazy i płacą za nie. Cóż, szkoda tylko, że często te frazy praktycznie nie generują ruchu. Czy jest sens płacić za pozycjonowanie frazy, która generuje kilka wejść na Twoją stronę w skali miesiąca? W większości przypadków nie. By taki model był opłacalny musi być odpowiednio monitorowany i raportowany.

Skuteczne pozycjonowanie nie gwarantuje sukcesu

Jeśli agencja (lub Ty sam) źle dobraliście słowa (np. nie mają one potencjału sprzedażowego), prowadzone działania nie przyniosą sprzedaży takiej, jakiej byś oczekiwał. To samo tyczy się innych czynników takich jak:

  • opinie o Twojej firmie,
  • doświadczenie na rynku,
  • ceny,
  • strona WWW.

Często o sukcesie kampanii mogą przesądzić czynniki, które na pierwszy rzut oka wydają się drugoplanowe np. dostępność towarów w przypadku sklepów internetowych. Pamiętaj, aby odnieść sukces te kilka elementów musi ze sobą współgrać.

Konsultuj zmiany na stronie

Jeśli planujesz zmiany na stronie, zawsze musi być o nich poinformowana agencja i to najlepiej z odpowiednim wyprzedzeniem. Dobrze, gdy już na etapie budowania nowej strony, agencja pozycjonująca wie o tym i ma możliwość konsultacji nowej wersji strony. Podobnie, gdy planowane jest wdrożenie drobnych zmian. Widziałem całą masę projektów SEO, których efekty zostały zmarnowane podczas zmian nie konsultowanych z agencją.

Pozycjonowanie szerokie czy pozycjonowania na frazy

Jeśli prowadzisz sklep internetowy z dużą liczbą produktów, warto rozważyć pozycjonowanie szerokie. W szczególności, gdy produkty są z wielu kategorii, a poszczególne produkty można łatwo zidentyfikować poprzez np. dokładną nazwę, model, parametry, wymiary.

Strona nie jest pozycjonowana pod najpopularniejszymi frazami w branży, ale pozycjonowany jest cały asortyment, strony produktowe. Efekt jest taki, że nie zdobywamy klientów pod frazami ogólnymi typu: “telewizory 4k”, a pod frazami produktowymi np. SAMSUNG UE55MU6102K. Internauta szukający konkretnego modelu jest już przeważnie zdecydowany i tylko krok dzieli go od dokonania zakupu. Wyświetli mu się również podstrona naszego sklepu opisująca produkt, a nie strona główna. Taki typ pozycjonowania nie jest rozliczany za konkretne pozycje ale wzrost ruchu.

Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.

Podsumowanie

Rola agencji pozycjonującej przypomina rolę managera w drużynie piłkarskiej, który odpowiada za strategię, transfery i taktykę, ale działa w oparciu o konkretne środki na transfery (budowa zaplecza), obejmuje na początku drużynę o większym lub mniejszym potencjale (strona internetowa) i musi działać konkurując z innymi drużynami. Tak wygląda pozycjonowanie, jako mieszanka wiedzy, umiejętności, ale również potencjału strony i środków na budowę zaplecza. Uważam, że aby myśleć o sukcesie, zarówno drużyny piłkarskiej, jak i pozycjonowania strony warto zacząć od zatrudnienia managera z najwyższej półki.

Rate this post

O autorze:

Adam Perz

Współwłaściciel agencji 4PEOPLE, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu. Do jego głównych obszarów odpowiedzialności należy pozyskiwanie nowych i obsługa dotychczasowych klientów. Zajmuje się także nadzorowaniem działań marketingowych agencji. Fan piłki nożnej i e-sportu. Biegacz: bierze udział w imprezach sportowych, w tym maratonach.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

Rate this post
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!