Pinterest – telegraficzny skrót możliwości kanału

0 napisany przez Katarzyna Palka, 24 września 2020

Od 10 lat Pinterest rok za rokiem zdobywa coraz szersze i bardziej zaangażowane grono odbiorców. Wcześniej odbierany jako miejsce do przeglądania atrakcyjnych zdjęć, dziś o coraz bardziej rozbudowanych możliwościach reklamowych.

Co to jest Pinterest? Specyfika kanału

Prowadzenie profilu na Pintereście, podobnie jak prowadzenie stron firmowych za pośrednictwem innych mediów społecznościowych, wpływa pozytywnie na wizerunek marki, jej rozpoznawalność oraz budowanie zaufania i przychylności użytkowników obecnych w tym kanale.

Strona przeznaczona jest do zbierania i zapisywania interesujących odbiorcę plików graficznych, gifów oraz filmów. Zapisane pliki (piny) tworzą wirtualną tablicą korkową, którą możemy również dzielić na sekcje tematyczne. Co ważne, przypinać piny mogą jedynie zalogowani użytkownicy.

Pinterest dla firm

Konto na Pinterest.com może założyć każdy indywidulny odbiorca oraz firma. W przypadku zakładania profilu firmowego, w pierwszym kroku zaznaczamy opcję “Załóż konto firmowe”. W kolejnym kroku uzupełniamy nazwę firmy, podajemy adres url swojej strony, zaznaczamy kategorię i już prawie zakończyliśmy konfigurację konta. Co ważne, by mieć dostęp do statystyk swoich treści i móc korzystać z rozbudowanych możliwości reklamowych, należy potwierdzić prawa do witryny.

Zalogowany użytkownik dostaje dostęp do zapisywania oraz tworzenia własnych treści i tablic. W odróżnieniu od pozostałych mediów społecznościowych, nie bazujemy tutaj na relacjach, a na dostarczaniu contentu wpisującego się w zainteresowania użytkowników.

Każdy pin składa się z:
– grafiki/filmu,
– tytułu,
– opisu,
– hashtagów,
– linka odsyłającego.

Pinterest – dla jakich branż?

Prowadzenie działań na Pintereście rekomendujemy markom odpowiadającym zainteresowaniom, jakie użytkownicy zaznaczają tak podczas konfiguracji swoich kont, jak podczas korzystania już z samego serwisu.

Pinterest może okazać się rentownym kanałem dla marek z segmentu e-commerce, szczególnie po niedawnym udostępnieniu firmom z tego segmentu implementacji katalogów produktów.

Poniżej dostępne, pogrupowane już zainteresowania na Pinterest:

– dekoracje do domu, dekoracje diy, tapety,
– fryzury, paznokcie, makijaż,
– moda, stroje, ubrania na co dzień, buty, suknie, moda uliczna, śluby,
– sztuka, rysunki, fotografia, książki,
– fitness, treningi,
– pielęgnacja ciała, uroda,
– jedzenie i napoje, desery, gotowanie, plany odżywiania, wypieki, odżywianie, zdrowe przepisy,
– projektowanie, architektura domów, meble, projekty kuchni, proste rzemiosło, nowoczesne projektowanie wnętrz,
– podróże, natura, ogrodnictwo,
– słodkie zwierzaki, szczenięta, kocięta, zwierzęta,
– niemowlęta.

Wizerunek i przejścia na stronę

Głównymi celami, jakie można realizować, prowadząc profil na Pintereście, są:

– zwiększenie świadomości użytkowników o marce
i produktach,
– przejścia na stronę, które mogą zostać zakończone sprzedażą.

Dzięki przypinanym na swoich tablicach pinom użytkownicy mogą do nich powracać i w późniejszym etapie ścieżki sfinalizować zakup produktu.

Profil czy tylko reklamy?

Zależnie od celu, jaki wyznaczają sobie firmy, warto skupić się tak na profilu, jak też na realizacji kampanii reklamowych.
W przypadku firm, którym zależy na wzmocnieniu działań wizerunkowych oraz zaistnieniu w świadomości użytkowników, warto poświęcić czas na prowadzenie profilu.

Decydując się na prowadzenie profilu, pamiętajmy o:

– estetyce pinów – tylko estetyczne, zapadające w pamięć piny są zapisywane przez użytkowników na swoich tablicach, do których później wracają;
– nieprzesadzaniu z filtrami – Pinterest to nie Instagram, tutaj sprzedają zdjęcia oddające realny wygląd, królują prostota i minimalizm;
– rozmiarze grafik – grafiki mogą mieć różne wymiary, jednak najbardziej optymalne są te, których proporcje wynoszą 2:3; minimalny zalecany rozmiar: 600×900;
– regularnym publikowaniu treści.

Kampanie reklamowe możemy z kolei tworzyć za pośrednictwem:

– Funkcji Quick promote,
– Menedżera reklam,
– Edytora grupowego.

Funkcja Quick promote pozwala w szybki sposób wypromować dany pin. Ograniczenia: brak możliwości edycji grup docelowych – Pinterest będzie kierował reklamę domyślnie, tak by maksymalnie zwiększyć zasięg reklamy.

Pełne możliwości targetowania reklam udostępnia z kolei Menedżer reklam.

Edytor grupowy umożliwia natomiast tworzenie tysięcy kampanii przy pomocy pliku csv. Link do konfiguracji pliku: https://help.pinterest.com/pl/business/article/bulk-editor-tips 

Cele działań na Pintereście

Cele reklamowe na Pintereście zostały podzielone na 3 główne kategorie, podobne do tych, które realizujemy za pośrednictwem kampanii Facebook czy Google Ads:

– Kreowanie świadomości marki,
– Nakłanianie do rozważenia zakupu,
– Konwersje.

Kierowanie

Konto reklamowe Pinterest jest niejako hybrydą znanych nam platform Facebook i Google w zakresie wyświetlania reklam.
Widoczne podobieństwa są zauważalne także na poziomie kierowania reklam. Możemy kierować reklamy z uwzględnieniem:
– zainteresowań,
– płci,
– wieku,
– lokalizacji,
– języka,
– urządzeń.

Możemy także tworzyć grupy odbiorców, którzy wchodzili już w interakcję z naszą witryną, oraz kierować po słowach kluczowych, których użytkownicy Pinteresta używają, by docierać do najciekawszych dla nich treści. Podobnie, jak w Google Ads, mamy możliwość dopasowywania słów kluczowych.

Mamy też możliwość wyboru miejsc wyświetlania reklam:

wszystkie (zalecane),
aktualności – wyświetlanie osobom przeglądającym Twoje piny oraz przeglądającym Aktualności,
wyniki wyszukiwania – wyświetlanie w wynikach wyszukiwania pinów po konkretnych słowach kluczowych.

Budżet i harmonogram

Pinterest oferuje również te same sposoby ustalania budżetów – budżety dzienne oraz całkowite w ramach danej kampanii. Podobnie w przypadku określania terminów, w jakich kampania ma pozostawać włączona.

Różnice pojawiają się w przypadku chęci ustawienia przedziałów godzinowych, w jakich kampania miałaby pozostać włączona – Pinterest nie udostępnia możliwości wybierania przedziałów godzinowych.

Optymalizacja i wyświetlanie

Na etapie konfiguracji kampanii określamy też sposób wydatkowania budżetu.

Standardowo mamy do dyspozycji:
automatyczne (zalecane) wyświetlanie reklam
– i niestandardowe, gdzie możemy kontrolować wysokość CPC oraz wydawać budżet w trybie przyśpieszonym.

Pinterest – analityka

Pinterest udostępnia również pełną analitykę dotyczącą zarówno pinów, jak i kampanii reklamowych oraz wybranych przez nas grup docelowych.

Umożliwia także tworzenie raportów niestandardowych, uwzględniających jedynie wybrane przez nas wskaźniki.

By optymalizować kampanie pod kątem konwersji, trzeba również zainstalować tag umożliwiający nam konfigurację zdarzeń.

Pinterest – już niedługo w ofercie?

Już niebawem wdrażamy pierwsze testy komunikacji w tym kanale. Odbiorcy Pinteresta to wciąż nierozpoznana grupa docelowa, tym bardziej ciekawi jesteśmy efektów naszych działań.

Przygotujemy darmową wycenę wraz z propozycją strategii

*Powyższe dane zostaną użyte wyłącznie do obsługi Twojego zapytania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz tutaj.

* Pola wymagane

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

O autorze:

Katarzyna Palka

Social Media Specialist w 4PEOPLE. Kilka ostatnich lat spędziła na planowaniu i wdrażaniu strategii marketingowych dla projektów z branży finansowej. Specjalistka w zarządzaniu wielokanałową komunikacją targetowaną i pozyskiwaniu online tysięcy zainteresowanych klientów. Wierzy, że research, analiza danych, dobór kanałów oraz zaprojektowanie komunikacji i ścieżek klientów przekuwają się w skuteczną realizację celów firm. Kiedy tylko może, czyta kryminały i śpi do 10. Chyba że wyjeżdża w góry, wówczas pobudka o 4:00. No dobra, o 5:00.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!

Szukasz skutecznego marketingu internetowego?
Oferujemy bezpłatne konsultacje!

Dzięki nim dowiesz się:

Co wybrać? Google czy Facebook a może LinkedIn? Które z tych lub wielu innych narzędzi warto zastosować w przypadku twojej firmy.

Na jakie koszty musisz się przygotować i na jakie korzyści możesz liczyć.

Jak Twoja firma wypada na tle konkurencji i o jakie elementy warto zadbać na stronie internetowej

Umów się na bezpłatną konsultację!

Katarzyna Rożek

Katarzyna Rożek

Account Manager