Pierwsze efekty niedziel bez handlu w branży e-commerce

0 napisany przez Robert Polak, 21 marca 2018

Za nami pierwsze dwie niedziele bez handlu – jedna bardzo ciepła, druga dosyć mroźna. Jak pogoda oraz inne czynniki wpłynęły na poziom sprzedaży sklepów internetowych? W tym artykule zebrałem kilka najważniejszych podsumowań z tekstów i badań pojawiających się w ostatnich dwóch tygodniach.

Niedzielni zakupoholicy nie zaczęli korzystać z e-commerce…ze względu na pogodę?

Firma Selectivv – zajmująca się profilowaniu danych o użytkownikach urządzeń przenośnych –  wyodrębniła z grupy 14 mln Polaków korzystających ze smartfonów grupę “511 221 osób, które w ciągu ostatniego roku przynajmniej jedną niedzielę w miesiącu spędzały w obiektach handlowych”. Na podstawie analizy odwiedzanych miejsc ustalono że:

– pięciokrotnie wzrosła liczba osób które wybrały się na spacery,
– ponad trzykrotnie wzrósł ruch na stacjach paliw,
– dwukrotnie wzrosła ogólna aktywność na smartfonach.

Zdaniem Selectivv – pomimo wzrostu aktywności na smartfonach – “osoby przyzwyczajone do zakupów w niedzielę nie zaczęły masować korzystać z e-commerce”. Oczywiście wpływ na powyższe wyniki miała piękna pogoda. Z chęcią zapoznam się z podobnym raportem, ale dla drugiej niedzieli bez handlu, gdzie temperatura w większości kraju była poniżej zera i zapewne spacerów było mniej. :)

Pełniejsza informacja wraz z infografiką na blogu firmy Selectivv tutaj.

Cichy zwycięzca zakazu handlu w niedzielę – czy naprawdę cichy?

Według portalu Money.pl jednym z cichych zwycięzców jest “niespodziewanie” rynek zamówień jedzenia online. Arkadiusz Krupicz – współzałożyciel i CEO Pyszne.pl – komentuje że “Zwykle obserwujemy szczyt zamówień jedzenia w weekendy i dni ustawowo wolne od pracy – takie jak w Nowy Rok. W związku z wprowadzeniem zakazu handlu oczekiwalibyśmy wzrostu zamówień w niedziele. W ostatnią faktycznie on nastąpił”.

Pozostali gracze na rynku – Pizzaportal.pl oraz Uber Eats – nie wypowiedzieli się bezpośrednio na temat zmiany liczby zamówień, ale zgodnie oczekują wzrostów w przyszłości. Pełny artykuł znajduje wraz z wypowiedziami znajduje się tutaj.

Szczerze mówiąc spodziewałem się wzrostów w tych segmencie – nie tylko w przypadku zamówień online – ale ogólnie w całym segmencie gastronomicznym. Dlatego pewnym zaskoczeniem dla mnie jest określanie tego segmentu przez Money.pl jako “cichego zwycięzcę”.

Shoper.pl i Blue Media – wzrosty po drugiej niedzieli bez handlu

Shoper.pl zanotował w drugą niedzielę wolną od handlu spore wzrosty ruchu na witrynach swoich klientów.

Według Jacka Zientkiewicza – brand managera platformy – “W kolejną niedzielę bez handlu e-sklepy z platformy Shoper zanotowały ruch o 20 proc. większy niż przed tygodniem. Dwie ostatnie niedziele były najlepsze pod względem liczby i wartości transakcji w tym roku. W ostatnią niedzielę liczba transakcji i ich wartość była tylko nieco mniejsza niż przed tygodniem”.

Z kolei Krystian Wesołowski twierdzi że “W ostatnią niedzielę – drugą w tym roku wolną od handlu – obrót e-sklepów wzrósł o niemal 15 proc. w porównaniu do poprzedniej niedzieli. O podobny odsetek wzrosła liczba transakcji. Najwięcej zakupów sfinalizowano wieczorem, między godziną 19.30 a 21.30. Biorąc pod uwagę wybierane metody płatności, najdynamiczniej urosły transakcje przy użyciu BLIK-a”

Pełny artykuł znajduje wraz z wypowiedziami znajduje się tutaj.

Przyszłość rozwoju e-commerce w kontekście wolnych niedziel

“Według wyliczeń QuarticON, nowe zmiany w prawie (20 kolejnych niedzieli niehandlowych), mogą przełożyć się na wzrost sprzedaży e-commerce o 300 mln zł jeszcze w tym roku.”

Z notatki prasowej QuarticON można dowiedzieć się dodatkowo, że przychód z e-commerce w niedzielę 11.03 wzrósł o ponad 100%:

“Podczas gdy w tym roku średnio cały polski e-handel notował zwykle 130 mln zł przychodu w niedzielę, to 11.03.2018 Polacy w sieci wydali aż 270 mln zł.”

Cały tekst znajdziecie tutaj.

Podsumowanie

Z powyższych artykułów i notatek wyłania się pozytywny obraz zmian dla e-commerce po wprowadzeniu niedziel bez handlu. Zwłaszcza przewidywania QuarticON są bardzo optymistyczne.

Oczywiście wszystko pokaże czas i kolejne zmiany w przepisach (w roku 2020 większość niedziel ma być wolnych od handlu), ale już teraz można spodziewać się, że będzie to pozytywny bodziec do rozwoju całej branży e-commerce.

Z chęcią dowiem się jakie efekty przyniosły Tobie pierwsze niedziele bez handlu. Jeśli prowadzisz e-commerce – wrzuć w komentarz info o zmianach!

O autorze:

Robert Polak

Jako dyrektor generalny agencji 4People czuwa nad tym, aby każda kampania prowadzona była w sposób zgodny z celami biznesowymi klienta. Interesuje się analityką internetową oraz użytecznością. Szczególną uwagę zwraca na optymalizację konwersji.

Komentarze