Pierwsze efekty niedziel bez handlu w branży e-commerce

0 napisany przez Robert Polak, 21 marca 2018

Za nami pierwsze dwie niedziele bez handlu – jedna bardzo ciepła, druga dosyć mroźna. Jak pogoda oraz inne czynniki wpłynęły na poziom sprzedaży sklepów internetowych? W tym artykule zebrałem kilka najważniejszych podsumowań z tekstów i badań pojawiających się w ostatnich dwóch tygodniach.

Niedzielni zakupoholicy nie zaczęli korzystać z e-commerce…ze względu na pogodę?

Firma Selectivv – zajmująca się profilowaniu danych o użytkownikach urządzeń przenośnych –  wyodrębniła z grupy 14 mln Polaków korzystających ze smartfonów grupę “511 221 osób, które w ciągu ostatniego roku przynajmniej jedną niedzielę w miesiącu spędzały w obiektach handlowych”. Na podstawie analizy odwiedzanych miejsc ustalono że:

– pięciokrotnie wzrosła liczba osób które wybrały się na spacery,
– ponad trzykrotnie wzrósł ruch na stacjach paliw,
– dwukrotnie wzrosła ogólna aktywność na smartfonach.

Zdaniem Selectivv – pomimo wzrostu aktywności na smartfonach – “osoby przyzwyczajone do zakupów w niedzielę nie zaczęły masować korzystać z e-commerce”. Oczywiście wpływ na powyższe wyniki miała piękna pogoda. Z chęcią zapoznam się z podobnym raportem, ale dla drugiej niedzieli bez handlu, gdzie temperatura w większości kraju była poniżej zera i zapewne spacerów było mniej. :)

Pełniejsza informacja wraz z infografiką na blogu firmy Selectivv tutaj.

Cichy zwycięzca zakazu handlu w niedzielę – czy naprawdę cichy?

Według portalu Money.pl jednym z cichych zwycięzców jest “niespodziewanie” rynek zamówień jedzenia online. Arkadiusz Krupicz – współzałożyciel i CEO Pyszne.pl – komentuje że “Zwykle obserwujemy szczyt zamówień jedzenia w weekendy i dni ustawowo wolne od pracy – takie jak w Nowy Rok. W związku z wprowadzeniem zakazu handlu oczekiwalibyśmy wzrostu zamówień w niedziele. W ostatnią faktycznie on nastąpił”.

Pozostali gracze na rynku – Pizzaportal.pl oraz Uber Eats – nie wypowiedzieli się bezpośrednio na temat zmiany liczby zamówień, ale zgodnie oczekują wzrostów w przyszłości. Pełny artykuł znajduje wraz z wypowiedziami znajduje się tutaj.

Szczerze mówiąc spodziewałem się wzrostów w tych segmencie – nie tylko w przypadku zamówień online – ale ogólnie w całym segmencie gastronomicznym. Dlatego pewnym zaskoczeniem dla mnie jest określanie tego segmentu przez Money.pl jako “cichego zwycięzcę”.

Shoper.pl i Blue Media – wzrosty po drugiej niedzieli bez handlu

Shoper.pl zanotował w drugą niedzielę wolną od handlu spore wzrosty ruchu na witrynach swoich klientów.

Według Jacka Zientkiewicza – brand managera platformy – “W kolejną niedzielę bez handlu e-sklepy z platformy Shoper zanotowały ruch o 20 proc. większy niż przed tygodniem. Dwie ostatnie niedziele były najlepsze pod względem liczby i wartości transakcji w tym roku. W ostatnią niedzielę liczba transakcji i ich wartość była tylko nieco mniejsza niż przed tygodniem”.

Z kolei Krystian Wesołowski twierdzi że “W ostatnią niedzielę – drugą w tym roku wolną od handlu – obrót e-sklepów wzrósł o niemal 15 proc. w porównaniu do poprzedniej niedzieli. O podobny odsetek wzrosła liczba transakcji. Najwięcej zakupów sfinalizowano wieczorem, między godziną 19.30 a 21.30. Biorąc pod uwagę wybierane metody płatności, najdynamiczniej urosły transakcje przy użyciu BLIK-a”

Pełny artykuł znajduje wraz z wypowiedziami znajduje się tutaj.

Przyszłość rozwoju e-commerce w kontekście wolnych niedziel

“Według wyliczeń QuarticON, nowe zmiany w prawie (20 kolejnych niedzieli niehandlowych), mogą przełożyć się na wzrost sprzedaży e-commerce o 300 mln zł jeszcze w tym roku.”

Z notatki prasowej QuarticON można dowiedzieć się dodatkowo, że przychód z e-commerce w niedzielę 11.03 wzrósł o ponad 100%:

“Podczas gdy w tym roku średnio cały polski e-handel notował zwykle 130 mln zł przychodu w niedzielę, to 11.03.2018 Polacy w sieci wydali aż 270 mln zł.”

Cały tekst znajdziecie tutaj.

Podsumowanie

Z powyższych artykułów i notatek wyłania się pozytywny obraz zmian dla e-commerce po wprowadzeniu niedziel bez handlu. Zwłaszcza przewidywania QuarticON są bardzo optymistyczne.

Oczywiście wszystko pokaże czas i kolejne zmiany w przepisach (w roku 2020 większość niedziel ma być wolnych od handlu), ale już teraz można spodziewać się, że będzie to pozytywny bodziec do rozwoju całej branży e-commerce.

Z chęcią dowiem się jakie efekty przyniosły Tobie pierwsze niedziele bez handlu. Jeśli prowadzisz e-commerce – wrzuć w komentarz info o zmianach!

O autorze:

Robert Polak

Jako dyrektor generalny agencji 4People czuwa nad tym, aby każda kampania prowadzona była w sposób zgodny z celami biznesowymi klienta. Interesuje się analityką internetową oraz użytecznością. Szczególną uwagę zwraca na optymalizację konwersji.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Otrzymuj najświeższe newsy!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie
otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją
skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
e-pulsie!