Newsletter a urządzenia przenośne… To nie takie proste!

0 napisany przez Natalia Dziubek, 26 stycznia 2017

W czasach, gdy tradycyjna skrzynka na listy odchodzi do lamusa, a prywatną korespondencję, rachunki czy oferty handlowe otrzymujemy pocztą elektroniczną, warto dokładnie przyjrzeć się temu, jak wyglądają wysyłane do nas mailingi i przed jakimi wyzwaniami stają osoby, które je tworzą.

One są wszędzie! W drodze do pracy, szkoły, w podróży, kolejce w urzędzie czy podczas spaceru w piękny zimowy poranek, praktycznie każdy z nas ma przy sobie urządzenie/a przenośne, najczęściej smartfony. Dzięki niemu dostęp do wiadomości mailowych jest – dosłownie i w przenośni – na wyciągnięcie ręki. Nie zawsze odbierając kolejnego e-maila zdajemy sobie sprawę z tego, że część z e-listów, które odczytujemy za pośrednictwem telefonu nie zostanie poprawnie wyświetlona, a przez to ich przekaz będzie niekompletny (lub całkowicie nieczytelny).

Jednym z podstawowych wyzwań, jakim muszą stawić czoła marketerzy projektujący mailing, jest dostosowanie go do wymagań urządzeń przenośnych. Jak pokazują statystyki, ponad 50% z nas sprawdza swoją skrzynkę mailową na smartfonie, a 24% użytkowników robi to za pomocą tabletu.

W swoim tekście skupiam się na dwóch rozwiązaniach, dostępnych w programach do obsługi newsletterów, mailingów i autoresponderów. Są to:

– biblioteka responsywnych szablonów z możliwością ich edycji,

– kreator HTML.

Zdaję sobie sprawę, że z racji wykonywanej pracy moje zestawienie może być uznane za subiektywne, niemniej jednak w dzisiejszym artykule postanowiłam pochylić się właśnie nad tym tematem. Przyjrzyjmy się zatem, co możemy zdziałać korzystając z jednego lub drugiego rozwiązani.

Szablony programów do wysyłania wiadomości e-mail marketingowych

Na rynku wyróżniamy darmowe oraz płatne programy do masowej wysyłki mailingu. Wybrane z nich dysponują biblioteką z gotowymi szablonami. Każdy z nich może być przez nas modyfikowany w zależności od możliwości – tak naszych, jak i danego szablonu. Doskonałym przykładem są zaplecza szablonów firm GetResponse czy FreshMail.

Źródło: https://www.getresponse.pl/email-marketing/szablony

Źródło: https://freshmail.pl/darmowe-szablony-newsletter-mailing

Niezależnie od dokonanego wyboru, większość z nich dostosowanych jest do urządzenia przenośnego, co widać na załączonym obrazku.

Korzystanie z szablonów ma swoje wady i zalety. Do największych plusów tego rozwiązania zaliczam przede wszystkim łatwość tworzenia wiadomości, a co za tym idzie, także i relatywnie krótki czas niezbędny na przygotowanie kreacji. Teoretycznie każdy, nawet laik, jest w stanie stworzyć taki mailing. Kwestię, czy osoba początkująca będzie w stanie:

– stworzyć przejrzysty szablon, który na urządzeniach mobilnych zachowa poprawną strukturę kolejkując dane elementy zgodnie z planem,
– dobrać odpowiednio wszystkie parametry,
– optymalnie ustawić preferencje wysyłki lub
– zadbać o każdy detal wiadomości

pozostawmy już sobie na inną dyskusję… Faktem jest, że tworzenie szablonowych mailingów nie zalicza się do rocket sience. Prawdą jest także to, że odstępne szablony dysponują całkiem pokaźną liczbą opcji do wyboru. Dla niezbyt wymagających mailingów – możliwości dostępne w szablonach powinny wystarczyć w zupełności.

Flagowym atutem wykorzystywania szablonów jest niski koszt. W niektórych przypadkach, kiedy baza odbiorców naszego newslettera jest wąska (np. jest dopiero w fazie budowy), niektóre z tych rozwiązań mogą okazać się nawet darmowe, co pokazuje poniższa tabela.Jest także druga strona medalu. Duże uproszczenia, jakie oferują szablony są jedynie pewnymi schematycznymi koncepcjami, poza ramy których trudno jest przedrzeć się początkującemu adeptowi sztuki mailingowej. Wykorzystując szablon jesteśmy zmuszeni stosować się do danych wytycznych, co dla niektórych może być ograniczające. To wszystko sprawia, że trudno w tym momencie o stworzenie mailingu, który będzie dokładnym odzwierciedleniem naszych potrzeb i wyobrażeń. Posługując się szablonami, narażamy się również na to, że nasz mailing będzie podobny do innych newsletterów stworzonych w ten sam sposób. Trudno więc będzie nam zaskoczyć naszych odbiorców oryginalną formą.

Kod HTML

Bardziej precyzyjnym, a zarazem elastycznym sposobem przygotowania responsywnego szablonu wiadomości jest samodzielne stworzenie kodu HTML, w którym uwzględnimy wszystkie elementy, jakie wpływają na responsywność wiadomości. Dobrze przygotowany szablon w każdym programie pocztowym (przynajmniej w teorii) będzie poprawnie otworzony. Drugą zdecydowaną zaletą tego rozwiązania, dającemu mu przewagę nad gotowymi szablonami, jest wdrożenie własnej lub klienta wizji rozkładu poszczególnych elementów. Praca na kodzie daje nam szerokie pole manewru i pokaźne możliwości edycyjne, dzięki którym możemy zapanować nad każdym detalem newslettera. Stosując się do panujących trendów oraz wytycznych stworzymy szablon kompatybilny z programami pocztowymi, a także mający innowacyjny wygląd przykuwający uwagę użytkownika. Nie mam tu jednak na myśli wyłącznie estetyki, ale także funkcjonalność mailingu. W tym wypadku dodanie np. dowolnego formularza kontaktowego nie będzie niczym nadzwyczajnym.  

Szkopuł w tym, że nie każdy laik jest w stanie przygotować newsletter za pomocą kodu HTML. Niestety, ten sposób tworzenia precyzyjnych maili wymaga od nas niemałej wiedzy, doświadczenia oraz czasu poświęconego na jego przygotowanie. Nie wszyscy, szczególnie początkujący przedsiębiorcy, dysponują takimi zasobami. Mniej doświadczonym koderom z odsieczą przychodzą agencje marketingowe, które  modelujac kod HTML, mogą przygotować dla swoich klientów mailing szyty na miarę. Dzięki niemu będziesz mieć gwarancję, że Twój newsletter otwiera się na smartfonach i tabletach dokładnie w taki sposób, jak tego chcesz.

Podsumowanie

Niezależnie od tego, po które z powyżej zaprezentowanych rozwiązań zdecydujesz się sięgnąć, pamiętaj, że nie ma rzeczy niezawodnych. Z tego powodu, każdą wysyłkę powinno się ubezpieczyć dwoma krótkimi zdaniami: “E-mail nieczytelny? Otwórz go w przeglądarce”. Dasz w ten sposób subskrybentowi alternatywę, gdy wiadomość dotrze do niego źle wyświetlona.

W swoim tekście pokazałam dwa sposoby na tworzenie mailingów – skutecznej dźwigni sprzedażowej stosowanej przez zdecydowaną większość przedsiębiorców (i nie tylko). Każdy z nich ma swoje wady i zalety, a wybór narzędzi do wysyłki jest oczywiście zależny od wysyłającego. Generalizując, w oparciu o swoje doświadczenie w pracy z przygotowaniem newsletterów, mogę powiedzieć, że pierwsze rozwiązanie jest lepsze dla początkujących artystów sztuki mailingowej. Jest ono bardziej wyrozumiałe dla błędów i mniej kosztowne dla tego, kto chce się na nim uczyć. Praca z narzędziami do przygotowywania szablonów nie da jednak takich efektów, jak operowanie kodem HTML. To rozwiązanie dla firm, które chcą wysyłać swoim klientom oryginalny, dopracowany w szczegółach i responsywny mailing. Budowanie newsletterów z użyciem kodu HTML to rozwiązanie dla wymagających, ale także bardziej wtajemniczonych. Czas, wiedza i doświadczenie potrzebne do jego przygotowania sprawiają, że w wielu przypadkach bardziej opłacalne jest zlecenie jego wykonania firmie zewnętrznej.

Jeśli chcesz skorzystać z naszych usług w prowadzeniu Twojego e-mail marketingu, napisz do nas, a przekonasz się, jak szybko jego wyniki mogą poszybować w górę!

O autorze:

Natalia Dziubek

W 4People zajmuje się prowadzeniem kampanii AdWords. Chętnie analizuje dane i raportuje bieżące projekty. Zwraca szczególną uwagę na optymalizację kampanii, dzięki czemu wyniki szybują w górę. Udziela się w wielu wydarzeniach m.in. w Projekcie Google, jako Ekspert Internetowych Rewolucji, gdzie prowadziła indywidualne szkolenia dla przedstawicieli MŚP w zakresie skutecznego wykorzystania Internetu w biznesie. W tej samej formie wzięła udział w Kongresie MŚP w Katowicach oraz VII Konferencji Sieci Przedsiębiorczych Kobiet w Warszawie.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Otrzymuj najświeższe newsy!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie
otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją
skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
e-pulsie!