5 narzędzi do testowania i korekty treści
Piszemy wszyscy, piszemy o wszystkim, piszemy dla wszystkich. Nie będąc zawodowym dziennikarzem, a jedynie media workerem, tak czy siak pisać trzeba – rynek wymaga, algorytm też sam się nie nakarmi.
![narzędzia do testowania i korekty treści](https://marketingdlaludzi.pl/wp-content/uploads/2020/01/korektory-1024x687.jpg)
O tym jak pisać i trafić do każdego z osobna, napisano już sporo, a za „korektora” zwykle robi bardzo ułomny Word (kontroluj sieroty i wdowy #pdk), albo zgryźliwe komentarze (#grammarnazi). A przecież nie każdy z nas poradzi być równie biegły w meandrach języka.
Z braku znudzonego polonisty pod ręką polecam kilka darmowych, dedykowanych dla języka polskiego narzędzi, które – choć nie nauczą Was pisać – zdołają poprawić nieco czytelność i charakter Waszych tekstów, przez co będą one łatwiejsze do „strawienia”, bo przecież w takich przydługich zdaniach łatwo zgubić istotę przekazu, prawda? ;)
Jako wsadowy materiał testowy użyłem rozpalającego wyobraźnię tekstu o zaparciach z zaprzyjaźnionego serwisu ;)
Lista opisanych narzędzi:
1. Zecerka
2. LanguageTool
3. Logios
4. Jasnopis
5. Clarin
Zecerka – korektorka błyskawiczna
Banalne w użyciu narzędzie niewymagające logowania – po prostu wklejasz tekst i dostajesz poprawiony materiał.
Zalety: Zecerka stosuje bardzo skrupulatnie znaczniki encji HTML-a, dzięki czemu możesz szybko uwzględnić nie tylko niełamliwe spacje, ale np. dzięki encji dzielić pojedyncze wyrazy w potencjalnie najbezpieczniejszych miejscach (to może się przydać na bardzo małych ekranach).
Statystyki korekty praktycznie zawsze wskażą duże liczby, co wynika nie tyle z błędów, co skrupulatności narzędzia:
![](https://marketingdlaludzi.pl/wp-content/uploads/2020/01/zecerka-1-767x1024.png)
Zecerka sprawdzi gdy:
– potrzebujesz błyskawicznie poprawić typografię (przecinki, spójniki, końcówki linii, itd.),
– chcesz przygotować tekst o dużej objętości, który wygląda odrobinę profesjonalniej (szczególnie na małych ekranach).
LanguageTool – arcymistrz przecinków
Narzędzie o nieco innym charakterze, ponieważ nie tylko wskazuje błędy, ale też prezentuje przykłady właściwego użycia. Co więcej, niekiedy nawet pozwala doczytać też objaśnienie błędu na stronach Rady Języka Polskiego!
![](https://marketingdlaludzi.pl/wp-content/uploads/2020/01/languagetool.png)
LanguageTool sprawdzi się, gdy:
– nie umiesz stawiać przecinków,
– chcesz lepiej zrozumieć reguły języka polskiego :)
– chcesz szybko testować już opublikowane teksty, albo ich fragmenty – dzięki dedykowanej wtyczce do Chrome.
Narzędzie ma ograniczenie dla analizy bardzo długich tekstów (pow. 20 tys. znaków (choć możesz oczywiście dłuższy tekst podzielić). Nie sprawdzi się też do szybkiej korekty – tutaj trzeba każdorazowo zdecydować samodzielnie, co zrobić ze wskazanym błędem.
Logios – czy piszę jasno i wyraźnie?
Dzięki temu narzędziu dowiesz się, kto zrozumie Twój tekst. Logios bada tzw. indeks czytelności FOG, czyli prościej: mglistość treści.
Pomoże szybko ocenić, czy persona do której kierujesz swój przekaz ma jakieś szanse, żeby go zrozumieć:
![](https://marketingdlaludzi.pl/wp-content/uploads/2020/01/logios.png)
Użyj Logios, jeśli:
– nie masz pewności, czy słownictwo w tekście nie jest zbyt wydumane,
– nie chcesz wyjść na prostaka przed profesurą.
Niestety, od lat narzędzie pozostaje w wersji 1.0 i należy raczej porzucić nadzieje na jego rozwój. Mimo wszystko w scenariuszu szybkiej analizy pozostaje całkiem użyteczne.
Jasnopis – zaawansowany badacz jasności przekazu
Jasnopis wydaje się tym, czym chciał być Logios. Analiza językowa jest bardzo dokładna, dostajemy mnóstwo statystyk oraz propozycje zamienników trudnych słów (ma wbudowany słownik synonimów ( ͡º ͜ʖ͡º) )
Łyżką dziegciu w tej beczce miodu jest tylko ograniczenie długości analizowanego tekstu w darmowej wersji: jednorazowo maks. 3600 znaków.
![](https://marketingdlaludzi.pl/wp-content/uploads/2020/01/jasnopis-1024x939.png)
Dość wyjątkową cechą Jasnopisu jest też fakt, że potrafi określić stopień zbliżenia charakteru tekstu do Wikipedii, notki prasowej, czy bajki dla dzieci :D
![](https://marketingdlaludzi.pl/wp-content/uploads/2020/01/jasnopis-graf-podobienstwa-1024x722.png)
Korzystaj z Jasnopisu, kiedy:
– potrzebujesz dokładnie dopasować tekst do poziomu językowego docelowej persony,
– potrzebujesz opisać trudny temat prostymi słowami.
Clarin – dla językowych świrów
Jeśli kiedykolwiek wpadło Ci do głowy, że humaniści są w jakiś sposób technologicznie ułomni, musisz tu zajrzeć.
CLARIN to nie jedno, a cały zbiór narzędzi do badania słów i całych treści, w których można zatonąć na całe godziny (zanim w ogóle zrozumiesz, co dokładnie robią).
Pod kątem szybkiej językowej przydatne mogą okazać się dwa: Sentemo do analizy sentymentu oraz CAT przyporządkowujący tekst do poszczególnych tematów. Żadne z nich nie dokonuje samodzielnej korekty, jednak spojrzenie na to jak „widzą” naszą treść algorytmy może być całkiem odświeżające:
![](https://marketingdlaludzi.pl/wp-content/uploads/2020/01/clarin-sentemo-1024x882.png)
![](https://marketingdlaludzi.pl/wp-content/uploads/2020/01/clarin-cat-1024x518.png)
Skorzystaj z Clarin, kiedy:
– nie umiesz ocenić, czy wystarczająco trzymasz się głównego tematu tekstu i nie straszysz ludzi zbyt negatywnym językiem,
– jesteś językowym geekiem, albo chcesz dopiec ścisłowcom.
Pozyskuj Klientów dzięki wysokiej jakości treściom!
Ze względu na lenistwo i zadufanie autora, niniejszy materiał nie został poddany korekcie przez żadne z wyżej opisanych narzędzi.
Polecamy również: