Marketing prawniczy – jak promować kancelarię?
Marketing prawniczy to nic innego jak działania mające na celu promowanie usług prawniczych. Adwokaci, radcy prawni czy notariusze wykonują zawody zaufania publicznego, podobnie jak lekarze czy dziennikarze. Norm funkcjonowania branży strzeże Kodeks Etyki Zawodowej, który wprost zakazuje reklamowania usług prawniczych. Jak więc promować swoją kancelarię nie ryzykując złamania zasad, których przestrzegania pilnuje Komisja Etyki i Wykonywania Zawodu? O tym dowiecie się w tym artykule.
Marketing dla kancelarii prawnych a etyka zawodowa
Jak już wspomniałam, normy w branży prawniczej określa Kodeks Etyki Zawodowej. Zabrania on stosowania praktyk marketingowych, takich jak reklamowanie swojej kancelarii jako najlepszej w mieście, ukazując skuteczność prowadzonych spraw, czy też zapewniania gwarancji wygranej. Jednak prawnicy mają prawo do informowania o wykonywanym zawodzie, specjalizacji kancelarii czy do dzielenia się swoją wiedzą prawniczą.
I to właśnie ten ostatni aspekt jest kluczowy w marketingu prawniczym. Budowanie wizerunku specjalisty w danej dziedzinie prawa czy dzielenie się wiedzą stanowi podstawę informowania o rzetelności i profesjonalizmie danej kancelarii.
Znaczenie strony internetowej w marketingu usług prawniczych
W przypadku działań on-line, strona internetowa jest pierwszym stykiem potencjalnego klienta z kancelarią. Z tego względu już na samym początku należy zadbać o ten aspekt swojego wizerunku.
Przede wszystkim przed rozpoczęciem budowy strony warto zadać sobie dwa najważniejsze pytania: jaki jest cel działalności kancelarii oraz kto jest naszą grupą odbiorczą. Dopiero na tej podstawie powinien powstać zarys przyszłej witryny.
Zupełnie inaczej będzie wyglądać strona kancelarii specjalizującej się w prowadzeniu działań prawnych dla przedsiębiorstw od tej zajmującej się sprawami rodzinnymi np. rozwodami czy przekazaniem spadku.
Tym, co powinno łączyć wszystkie te witryny, jest przede wszystkim przejrzystość strony, jej czytelność, profesjonalizm wykonania oraz łatwa droga klienta do kontaktu z kancelarią. Im prościej i szybciej użytkownik znajdzie na witrynie to czego szuka, tym większe prawdopodobieństwo, że właśnie tę kancelarię wybierze.
Pozytywnie na wizerunek kancelarii wpływają również referencje od klientów. Są potwierdzeniem rzetelności oraz zadowolenia z usług danej kancelarii.
Aby jednak dotrzeć do potencjalnych klientów, strona musi zajmować wysokie pozycje w wyszukiwarce internetowej. Mają na to wpływ czynniki rankingowe algorytmu Google – zarówno te techniczne, jak i contentowe. Z tego względu projekt strony oraz jej zawartość warto skonsultować ze specjalistami zajmującymi się SEO oraz copywritingiem.
Blog jako narzędzie budowania wizerunku eksperta
Elementem, którego na pewno nie powinno zabraknąć na stronie kancelarii jest blog. Umożliwia on regularne dzielenie się wiedzą z użytkownikiem. Prawo to jedna z najbardziej skomplikowanych dziedzin nauki, dla wielu z nas całkowicie niezrozumiała bez odpowiedniego wytłumaczenia czy interpretacji. Miejsce, w którym kancelaria dzieli się wiedzą ze “zwykłym” użytkownikiem to prawdziwa kopalnia informacji.
Prowadzenie bloga jest bardzo istotnym elementem marketingu prawniczego, ponieważ:
1. Wpływa pozytywnie na pozycjonowanie strony. Merytorycznie przygotowane teksty, zawierające odpowiednie nasycenie frazami kluczowymi, stanowią obecnie podstawę działań SEO. To między innymi dzięki regularnym i dostosowanym do języka odbiorcy treściom Google odczytuje witrynę jako atrakcyjną dla użytkownika i premiuje jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Przy tworzeniu tekstów blogowych należy zwrócić uwagę na wyszukiwane hasła. Coraz rzadziej zdarza się, że użytkownicy szukają odpowiedzi wpisując hasła jedno- lub dwuczłonowe, np. “ceny transferowe”. Z tego względu warto przygotować sobie zestaw tzw. fraz long tail, które chcemy wkomponować w treść danego tekstu – na przykład: “od kiedy obowiązują ceny transferowe”.
Poniżej przykład wzrostu widoczności jednej ze znanych śląskich kancelarii, dla której blog stanowił bardzo ważną część działań pozycjonerskich.
2. Blog stanowi również idealne miejsce do pokazywania profesjonalizmu i specjalizacji w danej dziedzinie. Artykuły, które w merytoryczny a zarazem zrozumiały sposób przekazują nurtujące kwestie prawne, pozwalają na “zbliżenie się” do potencjalnego klienta. To pewnego rodzaju prezentacja umiejętności prawniczych jeszcze przed jakimkolwiek kontaktem z klientem.
3. Treści zamieszczane na blogu stanowią również bazę do wykorzystania w kolejnych działaniach marketingowych, jak choćby w postach na platformach społecznościowych. Przykładem jest komunikacja na stronie firmowej na LinkedIn – ograniczenie długości postów (do 1300 znaków) często nie pozwala na swobodne rozwinięcie danego wątku. Częstą praktyką jest więc dodanie zapowiedzi danego tematu w poście na LinkedIn i odesłanie użytkownika do szerszej, merytorycznej rozprawy na blogu.
Kwestie, które warto poruszać na blogu kancelarii to między innymi:
– opisywanie świadczonych usług;
– interpretacja wyroków;
– odpowiedzi nt. najczęściej zadawanych pytań;
– proste porady prawne;
– nadchodzące zmiany w prawie mające znaczenie dla naszej grupy odbiorczej.
Kanały marketingu on-line odpowiednie do promowania kancelarii prawnych
Co jeszcze można zrobić, oprócz działań organicznych takich jak prowadzenie bloga, dbania o wizerunek firmy poprzez stronę internetową i pozyskiwania referencji od klientów, aby kancelaria i pracujący w niej specjaliści wyróżnili się na tle konkurencji?
Pokaż siebie i swoją kancelarię w mediach społecznościowych! Od razu nasuwa się pytanie, który kanał jest najlepszy, aby zainwestowany czas i zaangażowanie w komunikację przyniósł oczekiwane rezultaty.
Kolejny raz, podobnie jak przy tworzeniu strony internetowej, trzeba wrócić do kwestii grupy odbiorczej. Kim są ludzie z grupy docelowej i gdzie można ich znaleźć w sieci? Odpowiedź powinna determinować wybór kanałów social media, którym warto poświęcić najwięcej uwagi.
Komunikacja na LinkedIn
Najszybciej rozwijającą się platformą biznesową w Polsce i na świecie jest LinkedIn. Samo posiadanie konta czy strony firmowej w portalu stało się niemal częścią biznesowego bytu, jednak komunikacja na LI nie powinna być tylko “sztuką dla sztuki”.
To właśnie ta platforma, nazywana też platformą relacji, jak żadna inna pozwala na wymianę doświadczeń, wiedzy i inspiracji. Profesjonalne i regularne prowadzenie działań na LinkedIn, opierające się na merytorycznych i angażujących komunikatach, zachęcaniu do dyskusji, dzieleniu się swoim spostrzeżeniami i aktywnym poszukiwaniu wiedzy, pozwala na zbudowanie profesjonalnej marki osobistej i reprezentowanej kancelarii.
Najwięcej aktywnych użytkowników na LinkedIn pochodzi z branży IT, produkcyjnej, finansowej oraz korporacyjnej. Z tego względu platforma ta powinna być pierwszym wyborem w strategii komunikacji kancelarii prawnych, specjalizujących się w świadczeniu usług dla przedsiębiorstw.
Facebook dla kancelarii
Choć Facebook może i mniej kojarzy się nam z biznesem, to jednak właśnie on jest drugim (po YouTube) najczęściej używanym medium społecznościowym w Polsce (dla porównania, LinkedIn plasuje się dopiero na 11 miejscu).
Informowanie o działalności kancelarii na Facebooku może być jak najbardziej opłacalne, patrząc na skalę odbiorców, do których można dotrzeć z komunikacją. Większość użytkowników na Facebooku będzie jednak oczekiwała informacji na tematy nie tylko dedykowane przedsiębiorcom czy firmom, ale także ogólnych porad (np. co to jest dziedziczenie ustawowe czy jak napisać pozew).
Marketing prawniczy a kampanie reklamowe
Wartą rozważenia formą marketingu prawniczego jest również informacyjny charakter Google, LinkedIn i Facebook Ads. Oczywiście, tak jak wspomniałam wyżej – Kodeks Etyki Zawodowej zabrania promowania kancelarii jako najlepszej w mieście czy też gwarantowania wygranej sprawy, jednak za pomocą reklam możemy również informować o specjalizacjach kancelarii czy profesjonalizmie pracujących w niej prawników. Istotne jest, aby komunikaty te były ciekawe i wzywające do działania (posiadające CTA).
Zyskaj więcej klientów dzięki skutecznym działaniom marketingowym z certyfikowanym partnerem Google Premium.
Choć na pozór marketing prawniczy nie jest tematem łatwym, nie jest on niemożliwy do prowadzenia. Mądra strategia informowania o działalności kancelarii stanowi podstawę do kolejnych działań, mających na celu rozwój kancelarii.
Polecamy również: