Kobiety w internecie – jak zwiększyć sprzedaż?

0 napisany przez Joanna Rechnio, 08 marca 2016

Świętujemy dziś Dzień Kobiet, dlatego postanowiłam przyjrzeć się nieco bliżej zachowaniom Pań w internecie. Prawdą starą niczym świat jest fakt, że kobiety zwracają uwagę na inne elementy np. strony internetowej niż mężczyźni. Co nas różni i w jaki sposób można to wykorzystać, by zwiększyć sprzedaż? Sprawdziłam!


Najnowsze badania Gemiusa pokazują, że ponad 53% kobiet kupuje produkty przez internet. To główny powód, dla którego stanowią one ogromną wartość dla właścicieli e-sklepów. Warto je lepiej poznać i dowiedzieć się:

  • co kupują?
  • na co zwracają uwagę?
  • co jest dla nich ważne na stronie www?
  • czy przygotowujemy dla nich dedykowane reklamy?

graf 1

Źródło: www.ecommercepolska.pl

Jaka jest kobieta-konsument?

Podczas jednej z konferencji WebWomen Wanted przedstawiono 3 typy e-konsumentek:

  1. Kreatorki – to kobiety, które aktywnie uczestniczą w tym, co dzieje się online. Chętnie dzielą się swoimi opiniami w internecie, ale także poszukują recenzji powiązanych z produktami, którymi są zainteresowane.
  2. Konsumentki – podobnie jak kreatorki, także i one chętnie korzystają z internetu. Rzadziej jednak pozostawiają opinie. Dla nich najistotniejsze są kwestie takie jak warunku zakupu, dostawa, ceny produktów itp.
  3. Obserwatorki – internet traktują głównie jako źródło rozrywki i sposób spędzania wolnego czasu.

graf 2

Źródło: www.inocafe.pl

 

Czego poszukują kobiety?

graf 3

Źródło: www.nowymarketing.pl

graf 4

Źródło: www.nowymarketing.pl

 

Smartfon ranem, laptop wieczorem

Cóż, nie dziwi mnie to w zupełności. Sama w ciągu dnia korzystam z telefonu – szczególnie podczas podróży do i z pracy, a wieczorem zasiadam do laptopa.

graf 5

Źródło: www.nowymarketing.pl

Kobiety powyżej 45 roku życia coraz chętniej sięgają po smartfony, jednak wciąż w ich przypadku królują komputery, za pośrednictwem których najczęściej finalizują transakcje zakupowe.

Te informacje są niezwykle cenne, szczególnie w zakresie optymalizacji kampanii na przykład na Facebooku czy Google AdWords. Chodzi głównie o harmonogram emisji kampanii oraz miejsca, w których wyświetlają się reklamy (mobile, desktop). Wiele danych możecie uzyskać poprzez wgląd do statystyk Google Analytics. Raport demograficzny pokaże wam:

  • kto częściej odwiedza waszą stronę – kobiety czy mężczyźni?
  • w jakim wieku są Twoi odbiorcy?

W sekcji Odbiorcy znajdziecie także istotną informację o procencie ruchu, który pochodzi z urządzeń mobilnych.

Wiemy już z jakich urządzeń korzystają kobiety podczas e-zakupów, teraz sprawdźmy jakie informacje są dla nich istotne, by przekonały się do zakupu produktu czy usługi.

Jaki jest marketing dedykowany kobietom?

W przypadku płci pięknej, warto zadbać o dwa elementy: przekazywanie informacji oraz budowanie relacji. Wnioski z wielu badań pokazują, że kobiety dostrzegają znacznie więcej niż mężczyźni oraz bardziej szczegółowo zagłębiają się w opublikowane treści. Dlatego też sklepy internetowe czy strony www muszą zadbać o każdy szczegół związany z wyglądem i funkcjonalnością.

W sieci znalazłam interesujący film jednaj z firm, która badała zachowania na stronie według płci. Zobaczcie koniecznie >>> kliknij.

Bardzo szybko okazało się, że kobiety zwracają uwagę na zdjęcia na stronie, ale koncentrują się na tekście opisującym produkt. Mężczyźni większą uwagę przywiązują do zdjęcia aniżeli do opisu produktu.

W sklepie internetowym, którego odbiorcami są głównie kobiety powinny znaleźć się przede wszystkim:

– zdjęcia po lewej stronie, które uwagę mają skierować na szczegółowy tekst o produkcie,
– opis produktu – jego cena, dostępność, koszt, metody płatności i czas dostawy,
– opinie innych klientów, które nawet do 70% poprawiają współczynnik konwersji.

Warto przy każdym produkcie zadbać o miejsce na jego zrecenzowanie, a także dodać wtyczki społecznościowe np. do Facebooka czy Instagrama lub zainstalować Opineo.

graf 6

Źródło: www.feedo.pl

Ważne elementy w sklepie www

Biorąc pod uwagę fakt, że kobiety zwracają szczególną uwagę na informacje podane na stronie sklepu np. warunki zamówienia i zwrotu towaru. Warto przygotować widoczną podstronę, na której znajdzie się regulamin z wytłuszczonymi najważniejszymi informacjami dotyczącymi dostawy czy zwrotów. Zadbaj o wtyczki społecznościowe i sekcję recenzji/opinii. Media społecznościowe wspomagają pozostałe źródła zamówień i zwiększają je nawet o 40%. Posiadanie narzędzi do zbierania opinii bezpośrednio na stronie to już swego rodzaju “must have”. Korzystanie z narzędzi do monitoringu marki to także jeden z podstawowych elementów strategii marketingowej skierowanej do kobiet.

E-konsumentki są również bardziej świadome swoich wyborów, ponieważ wolą obejrzeć produkt przed zakupem. To z myślą o nich powstają showroomy, gdzie można dotknąć i zobaczyć każdy produkt, który znajdują się w sklepie internetowym. Zwracają uwagę także do bezpieczeństwa płatności i gwarancję na zamówione produkty.

Bądź w kontakcie

Nie od dziś wiadomo, że kobiety lubią rozmawiać nie tylko offline, ale i online. Doceniają otwarte na dialog marki, które odpowiadają na ich pytania, rozwiewają wątpliwości czy reagują na trudności napotkane podczas składania zamówienia. Kobiety często korzystają z mediów społecznościowych, a szczególnie z Facebooka. To dobre miejsce na budowanie relacji z klientami. Zauważam to także na profilach moich klientów. Kobiety częściej powracają na fanpage, komentują i dodają opinie.

Firmowe profile na Facebooku czy innych social mediach na pewno posłużą zbieraniu informacji o sklepie oraz produktach. Konsumentki na pewno wrócą z opinią czy ewentualnymi uwagami, ale także zgłoszą usterki w systemie.

Np. w systemie do rezerwacji biletów lotniczych jest błąd: “Wspaniale! Niestety system odmawia rezerwacji osobnego miejsca dla dziecka poniżej 2 lat. Co robić, co robić?” lub też w przypadku produktu (kubeczek dla dziecka) – “A co było złego w starych systemach (łatwe do demontażu i mycia)? Ten nowy od razu mnie przeraził, nawet jeśli dziecko pije tylko wodę, zbierał się tam śliski osad. Bleee, jak był nowy to od razu próbowałam rozebrać, czytałam w instrukcji i okazało się, że się nie da.”

Prowadząc profil, możesz zyskiwać! Prowadzone działania w social mediach wpływają na sprzedaże bezpośrednie oraz z konwersji wspomaganej.

graf 7

graf 8

Źródło: Google Analytics

Często Facebook stanowi moment pierwszej interakcji z marką, a z wejść bezpośrednich generowana jest sprzedaż.

Formy komunikacji w reklamach z kobietami

W latach 50. i 60. kobieta była przedstawiana jako pani domu. Każdy reklamowany sprzęt miał spełniać określoną rolę. Na przykład, miał pomóc w przygotowaniu pysznego obiadu dla męża.

graf 9

Źródło: www.nydailynews.com

graf 10

Źródło: www.fakt.pl

Wybierając produkty, kobieta nie myśli tylko o sobie, ale także o innych. Sprawdza w jakich warunkach produkowany był wybrany sprzęt oraz w jaki sposób może on pomóc innym domownikom.  Biorąc to pod uwagę, marka Bobovita już ponad rok temu wprowadziła nowe słoiczki do swoich obiadków i deserków dla dzieci. Pojawiło się na nich hasło: “Przejrzyj nas na wylot”, które ma na celu pokazanie troskliwym mamom, w jaki sposób powstają produkty.

Ostatnimi czasy także Allegro zmieniło formę komunikacji:

Firmy coraz częściej podkreślają prowadzone działania z zakresu CSR, czym zyskują w oczach kobiet.

Nowa strategia CCC “Idę po więcej” wykorzystuje aktualnie motyw nowoczesnej kobiety, która nie ma:

“Żadnych kompromisów, żadnych ograniczeń
Wytyczam własną drogę, którą podążam przez życie!
Każdy dzień należy do mnie, idę zmieniać świat!

Pokazuje kobiety w różnych odsłonach. Dzięki temu wiemy, w jakich sytuacjach możemy ubrać odpowiednie buty oczywiście od CCC. Marka wykorzystuje również social media 5 blogerek, które do swoich stylizacji będą wykorzystywały nową kolekcję butów.

Tworzenie tekstów reklam

Kobiety trzeba rozgryźć, dlatego warto przemyśleć komunikaty reklamowe, któe będą do nich kierowane. Co konwertuje? Sprawdziłam!

graf 10

Pamiętacie 3 typy kobiet, o których pisałam na początku artykułu? Wszystkie one będą zwracały uwagę na elementy takie jak:

  1. Termin – powinniśmy stosować w każdej reklamie takie zwroty jak: teraz, dzisiaj, dziś,
  2. Koszt dostawy,
  3. CTA,
  4. Opinie,
  5. Cena towaru lub wysokość rabatu,
  6. Wątek emocjonalny,
  7. Korzyści.

Warto pomyśleć o zmianie komunikacji w sieci, za którą pójdzie wzrost współczynnika konwersji już w pierwszych dniach po optymalizacji treści reklam.

Podsumowanie

Stworzenie strony, komunikacja w social mediach czy tworzenie reklam dedykowanych dla kobiet to kluczowe czynniki w procesie optymalizacji skoncentrowanej na zwiększeniu sprzedaży. Marketing kierowany do kobiet jest naprawdę ważny, bo to one są grupą docelową wielu branż. Na zakończenie polecam zapoznać się ze świetną prezentacją Jacka Mortona pt. Beyond Pink – znajdziecie tam pakiet cennych informacji i wskazówek, jak komunikować się z kobietami unikając przy tym niepotrzebnego różu.

O autorze:

Joanna Rechnio

Kampanie AdWords prowadzi od dekady. Wybiera taki sposób, który przynosi największe korzyści jej klientom. W grę wchodzi więc zarówno wyszukiwarka, jak i sieć reklamowa. Pracuje z największymi klientami 4People, takimi jak Cefarm24.pl, Nestle, Partner Capital Group, Centrum Nauki i Biznesu Żak oraz DPD Polska. Może poszczycić się licznymi certyfikatami. Najważniejszymi z nich są: Customer Centric Selling, Key Account Management, certyfikaty Google Partners. Chętnie dzieli się swoją wiedzą z innymi, o czym mogą się przekonać stali czytelnicy bloga Marketing dla ludzi.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Otrzymuj najświeższe newsy!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie
otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją
skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
e-pulsie!