Kampania świąteczna – przygotuj sklep internetowy na żniwa

0 napisany przez Anna Małecka, 04 września 2014

To ostatni moment, żeby zacząć biznesowe przygotowania do Bożego Narodzenia. Kto zacznie planować promocje teraz, może liczyć na żniwa w grudniu.

Do Bożego Narodzenia trzeba przygotować się wcześniej. Tak w domu, jak w biznesie. Dla prowadzących sklepy internetowe wrzesień to w zasadzie ostatni moment na rozpoczęcie pracy. Biorąc to pod uwagę chciałabym zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii, które pozwolą uskutecznić kampanie realizowane właśnie z myślą o zbliżającej się Gwiazdce i żniwach, na które może wtedy liczyć e-biznes.

Kto wcześnie zaczyna, ten zarabia

Jak zapewne wszyscy wiemy (choć czasem tak to nie wygląda), zakupy wypada robić wcześniej. Tak, by nie okazało się, że w dniu świąt nasze dziecko znajduje pod choinką karteczkę z informacją, że prezent utknął Mikołajowi w saniach i dostanie go nieco później.

Na swoim przykładzie wiem, że w takiej sytuacji z pewnością posądziłabym swojego męża o brak zorganizowania, co z pewnością nie poprawiło by całej sytuacji. Jak w tym kontekście wyglądają ci, którzy na Bożym Narodzeniu chcą zarabiać? Strach pomyśleć.

Co wiedzą rodzice, powinni także uświadomić sobie planujący kampanie marketingowe w sklepach internetowych. To dlatego już teraz chcę zwrócić uwagę na kilka kwestii, o których nie można zapomnieć planując przedświąteczną kampanię sprzedażową. Odniosę się zarówno do elementów związanych z działaniami promocyjnymi jak i samą ofertą sklepu.

Pierwszym pytaniem, które nasuwa się w związku z tym, brzmi…

Kiedy wystartować by to miało sens?

Ogromną zaletą kampanii Adwords jest ich elastyczność. Możemy uruchomić kampanię dokładnie wtedy kiedy chcemy i od razu pojawić się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania przedstawiając naszą ofertę potencjalnym klientom.

Ci, zanim dokonają finalnego zakupu, będą szukać, przeglądać, po to by dokonać właściwego wyboru. A to musi potrwać. Statystyki naszych dotychczasowych kampanii jak i dostępne wyniki badań mówią, że wyłącznie 3 % klientów dokonuje zakupu przy pierwszej wizycie na danej stronie. Reszta robi to w czasie kolejnych wizyt. Mając tę wiedzę możemy zaplanować jej start kierując się wiedzą o preferencjach klientów.

Rozpoczęcie kampanii nastawionej na gwiazdkę powinno rozpocząć się najpóźniej z początkiem listopada, tak aby dać klientom czas na rozważenie wszystkich za i przeciw (oraz przyzwyczajenie się do wizji uśmiechniętej buzi dziecka, które dostaje ten właśnie prezent).

Już teraz (tj. na początku września) warto zacząć budować listę mailingową potencjalnych odbiorców. Za dwa miesiące będzie można wykorzystać ją w kampanii.

Kto dostanie prezent?

Kto dostanie prezent?

To jednak dopiero początek pracy, gdyż…

Start wymaga odpowiedniego przygotowania

W każdej dziedzinie życia, by zrobić coś dobrze, trzeba to wcześniej przemyśleć i zaplanować. Nie inaczej jest w e-biznesie. Dlatego też, jeżeli chcemy wykorzystać okres Świąt naprawdę optymalnie, musimy najpierw przygotować do tego nasz serwis. Jak się do tego zabrać? Jak przekonać konsumenta, że to właśnie u nas powinien dokonać zakupu, a najlepiej zakupów?

Planując pamiętajmy, że rozwiązania najprostsze są z reguły najbardziej skuteczne!

Po pierwsze, warto dodać do menu głównego sklepu zakładkę “prezenty świąteczne”, kierującą do specjalnej podstrony, na której klienci dowiedzą się, które produkty mogą sprawdzić się w formie prezentu. Dzięki temu klient jest zainspirowany, zostaje w nim zbudowana świadomość potrzeby zakupu prezentów. Zaczyna je kojarzyć z prezentowanym asortymentem.

Po drugie dobrze zachęć klienta do zakupu więcej niż jednego produktu. Bodźcem motywującym w tej sytuacji może być:

– gratis przy zakupie określonej liczby produktów,
– rabat wzrastający proporcjonalnie do ilości nabytych produktów,
– kupon rabatowy na przyszłe zakupy w naszym sklepie.

Po trzecie należy upewnić klienta, że bezproblemowo zwróci nieudany zakup. Zgodnie z przyjętą ustawą każdy konsument, który zawiera transakcję na odległość, a taką właśnie jest zakup w sklepie internetowym, ma prawo do zwrotu zamówionego towaru w przeciągu 10 dni bez podania przyczyny swojej decyzji. Większość sklepów zapewne posiada taką informację w swoich regulaminach. Dlaczego zatem nie wykorzystać tego na swoją korzyść właśnie przy zamówieniach świątecznych?

Taka deklaracja dodana na karcie każdego produktu podniosie wiarygodność sklepu oraz upewni klientów, że bezproblemowo oddadzą nieudany zakup. Co więcej, rozwieje ewentualne wątpliwości już na etapie przeglądania produktu. Klienci nie będą musieli specjalnie “przeklikiwać” się do zakładki z regulaminem, odwracając tym samym uwagę od wybranych prezentów.

I po czwarte zadbaj o to by klienci otrzymali przesyłki na czas. Nie może zdarzyć się sytuacja w której produkt nie dotrze do klienta przed gwiazdką.

Koniecznie należy na stronie głównej bądź przy produktach zamieścić informację o dacie po której złożone zamówienia nie zostaną nam dostarczone na Święta. Klientom pozwoli to spokojnie zaplanować zakup, a sklepy uchroni przed odbieraniem telefonów od obawiających się o swoją przesyłkę klientów. Konkretna data może być także dobrym motywatorem do szybszego dokonania zakupu.

Dodatkowo ciekawym rozwiązaniem jest udzielenie rabatu, zaoferowanie darmowej przesyłki czy też dołożenie gratisu w formie przykładowo opakowania świątecznego bądź niespodzianki dla tych, którzy zdecydują się na zakup do określonego terminu.

Plusy w takiej sytuacji mamy dwa:

– sklep szybciej sprzedaje produkty,
– klienci przyjemność zakupu prezentów świątecznych mają z głowy:)

Dlaczego opisane wyżej punkty są ważne? Odpowiedzią jest proces zakupu. Klient przeprowadzany jest od pierwszej fazy (sposób zaspokojenia potrzeby) przez drugą (wybór spośród różnych opcji) aż po ostatnią (cena i bezpieczeństwo).

Scenariusz do uniknięcia (fot. Luca Rossato)

Scenariusz do uniknięcia (fot. Luca Rossato)

Proces ten możemy dodatkowo kontrolować poprzez…

Przekaz reklamowy

Kiedy sklep jest już przygotowany, trzeba poinformować o tym potencjalnych klientów. To oczywiście nie stanie się samo przez się. Większość sklepów działa na konkurencyjnych rynkach, oferując podobne produkty.

Warto zastanowić się nad doborem fraz, które mogą być wyszukiwane przez ludzi zainteresowanych prezentami. Warto sprawdzić, jakie produkty sprzedawały się najlepiej w poprzednich latach, zajrzeć do planera słów kluczowych Google.

Uwaga: niektóre frazy są w okresie przedświątecznym wyszukiwane chętniej niż inne. Widzimy to na wykresach np. Google Trends (poniżej) ale i w danych uzyskiwanych ze stron naszych klientów. Większe zainteresowanie niektórymi towarami warto uwzględnić w kampanii.

Zainteresowanie frazą "zabawki" w ciągu roku.

Zainteresowanie frazą „zabawki” w ciągu roku.

Dlaczego? Bo więcej będzie reklamujących się a w konsekwencji wyższe będą stawki. Z doświadczenia naszych specjalistów AdWords wynika, że w przypadku takich sezonowych akcji koszt za kliknięcie może być nawet dwa lub trzy razy wyższy.

By zwiększyć swoje szanse należy wykorzystać…

Inne możliwości Google AdWords

Jakie? Wystarczy wyobrazić sobie konkretny przykład:

Dlaczego klient, który kupił żonie na święta laptop miałby nie dokupić do niego myszki, która ułatwi jego użytkowanie? (No, chyba że żona nie lubi zbędnych akcesoriów, ale w takiej sytuacji zawsze można pomyśleć o czymś innym np. przydatnej torbie).

W realizacji tego scenariusza pomoże remarketing w wyszukiwarce oraz sieci reklamowej. Dzięki niemu klienci, którzy już znają sklep otrzymają informację o kolejnych, wartych zainteresowania produktach. (więcej).

Jeżeli wiadomo, że produkty mają atrakcyjną cenę na tle pozostałych sklepów z branży i to jest właśnie największy ich atut, nie warto czekać, aż klient wejdzie na stronę i przejdzie do zakładki z konkretnym produktem. To może chwilę potrwać.

Lepiej poinformować go o tym fakcie wcześniej, zanim dokona zakupu u konkurencji. Udostępnione przez Google w II połowie zeszłego roku Google Merchant Center z pewnością w tym pomoże (więcej na ten temat:
https://marketingdlaludzi.pl/kampanie-produktowe-rozwijaja-skrzydla/ ).

A co ze ślepotą reklamową? Tu pomoże nam…

Rozejm świąteczny 1914 r.

Rozejm świąteczny 1914 r.

Biała flaga

W okresie przedświątecznym konsumenci wywieszają białą flagę. To co na co dzień często budzi irytację w tym okresie staje się pożądane. Przekazy reklamowe dostarczają pomysłów na świąteczne prezenty. Ułatwiają podjęcie decyzji rozwlekanych od tygodni, bo przecież każdy chciałby w tym szczególnym dniu obdarować bliskich prezentem wyjątkowym. Myślę, że nie pozostaje nam zatem nic innego jak tylko zakasać rękawy i wykorzystać odpowiednio potencjał marketingu internetowego.

A czy Ty przygotowujesz się już do Świąt?

O autorze:

Anna Małecka

Key Account Manager w 4People. Wspiera innych w trudnym zadaniu rozpoczynania współpracy z nowymi klientami agencji. Potrafi delegować obowiązki tak, aby wszystkie zadania zostały prawidłowo wykonane. Jako osoba odpowiedzialna za pracę całego działu wie o wszystkim, co się w nim dzieje. Ważna informacja dla wszystkich, którzy chcieliby współpracować z 4People: to właśnie Ania odpowiada za rekrutację nowych pracowników agencji.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Otrzymuj najświeższe newsy!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie
otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją
skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
e-pulsie!