Jak zbudować wizerunek firmy w internecie? Metody i kanały komunikacji

0 napisany przez Łukasz Sak, 04 marca 2022

Pozytywny wizerunek Twojej firmy to podstawa w biznesie. Przysłowie “nie oceniaj książki po okładce” w tym przypadku nie ma zastosowania. Wręcz przeciwnie – jak Cię widzą, tak Cię piszą. Z tego artykułu dowiesz się, jak skutecznie kreować wizerunek oraz co ma na to wpływ.

Dlaczego warto zadbać o wizerunek firmy?

Zacznijmy jednak od tego, czym w ogóle jest wizerunek firmy. To inaczej sposób, w jaki postrzegane jest przedsiębiorstwo przez otoczenie, a co najważniejsze przez Twoich Klientów, partnerów biznesowych i pracowników. Pozytywny wizerunek skutkuje większym zaufaniem do firmy wśród klientów czy kontrahentów, przyciąga wartościowych pracowników, a w efekcie przyczynia się do generowania większej sprzedaży i tym samym maksymalizacji zysków.

Happy Keep Your Head Up GIF by JCPenney - Find & Share on GIPHY

E-wizerunek, czyli wizerunek firmy w internecie

Dzisiaj wizerunek Twojej firmy to nie tylko jej nazwa, logo czy identyfikacja wizualna. To również nie tylko kultura organizacji przedsiębiorstwa. Oczywiście są to wciąż ważne elementy budowania obrazu Twojej firmy w świadomości otoczenia, jednak w obecnych czasach “obraz” marki to także “kreowanie wartości dla klientów w postaci zaufania wobec oferty i transakcji, bliskości pomiędzy klientem i firmą, pozytywnych emocji i doświadczeń”. (1)

Miejscem, w którym obecnie wizerunek firmy ma największe znaczenie, ale i największy potencjał na ukształtowanie jest internet. We współczesnym świecie sieć stała się główną przestrzenią tworzenia wizerunku firm, a ich aktywności w internecie mają na niego ogromny wpływ.

Strona internetowa – pierwsze wrażenie ma znaczenie

Podstawowym narzędziem do budowania wizerunku firmy w sieci jest dobra strona internetowa. Często to właśnie ona jest pierwszym miejscem styku Klienta z Twoją firmą w sieci. Dobra strona internetowa powinna być wizytówką Twojej firmy. Wydawałoby się to banalne, jednak wciąż wiele biznesów nie przywiązuje do tego aspektu większej wagi.

Projekt graficzny witryny i jej funkcjonalności mają ogromny wpływ na wrażenia użytkowników i bezpośrednio przekładają się na wizerunek przedsiębiorstwa. Dobrze zaprojektowana strona internetowa powinna pozwalać na przystępne poznanie firmy w ciągu 5 sekund. Ludzie zazwyczaj potrzebują pierwszych kilku sekund, żeby wyrobić sobie o czymś opinię. Dotyczy to również stron internetowych. Choć dalej aktualne jest hasło “Content is King”, to należy przyjąć, że obecnie nie tylko odpowiednie treści na stronie internetowej mają znaczenie dla wizerunku firmy.

Aby zwiększyć satysfakcję użytkownika z obcowania z Twoją wizytówką w sieci i tym samym budować pozytywny wizerunek Twojej firmy, powinieneś zainwestować w projekt strony oparty na zasadach UX i UI.

UX (user experience) kreuje doświadczenia użytkowników. Odpowiada za to, że poruszamy się po stronie intuicyjnie i dobrze się na niej czujemy. Wiemy, co „kliknąć”, aby znaleźć interesujące nas informacje.

UI (User Interface) to warstwa wizualna – interfejs graficzny strony, który powinien być intuicyjny i spójny zarówno z identyfikacją wizualną firmy, jak i aspektem estetycznym.

Dobrze zaprojektowana strona internetowa powinna być użyteczna i dostosowana do obecnych trendów projektowania, a także responsywna i przyjazna dla urządzeń mobilnych. Buduje to poczucie aktualności strony, jak i wskazuje użytkownikom na rozwój samej firmy. Dobra strona powinna wzbudzać zaufanie. Nie może zabraknąć na niej budujących pozytywny wizerunek dowodów społecznych w postaci referencji, opinii Klientów czy case study z największych realizacji. Warto zainwestować w dobry marketing treści i zadbać o to, by content na stronie napisany był w sposób przystępny, czytelny i ciekawy. Warto pamiętać również o odpowiedniej domenie, czyli unikalnym adresie Twojej strony internetowej. Aby budować odpowiedni wizerunek, domena powinna pochodzić od nazwy firmy lub do niej nawiązywać.

Social media, czyli budowanie wizerunku marki “z ludzką twarzą”

Według raportu DIGITAL 2022 w styczniu 2022 roku liczba aktywnych użytkowników social media na świecie przekroczyła 4,62 miliarda. Ponad 58% światowej populacji aktywnie korzysta z mediów społecznościowych.

Nic dziwnego, że social media powinny być kolejnym bardzo ważnym miejscem do budowania wizerunku Twojej firmy w sieci i kolejnym miejscem styku Twojej marki z Klientami. Obecność Twojego biznesu w social media to przede wszystkim zwiększenie zasięgu i dotarcie ze swoją ofertą do Klientów w środowisku, w którym czują się dobrze.

Media społecznościowe to doskonały sposób na budowanie zaufania. Obecność marki w social media to nieograniczone możliwości promocji dla firm, jak i miejsce bezpośredniego dialogu z otoczeniem. Budowanie wizerunku marki w social media wymaga od firmy odpowiedniego zaangażowania i strategicznego, przemyślanego planu na komunikację.

Firma, tworząc swój profil na Facebooku, Instagramie, LinkedInie czy Tik-Toku, staje się równoprawnym użytkownikiem serwisu społecznościowego, a co za tym idzie musi trzymać rękę na pulsie i reagować w czasie rzeczywistym na wszelkiego rodzaju sytuacje i komentarze innych użytkowników. Skutecznie prowadzone działania w social media zbudują aktywną i lojalną społeczność wokół Twojej marki, kreując pozytywny wizerunek w sieci.

Blog jako narzędzie do budowania wizerunku firmy w internecie

Prowadzenie bloga firmowego to doskonały sposób na rozbudowę zaplecza merytorycznego Twojej firmy. Pozwala to na publikację w przestrzeni internetu artykułów informacyjnych o tematyce związanej z ofertą firmy. Blog ze względu na tematykę, wartości czy cel, który ma spełniać, generuje ogromne spektrum możliwości użycia w strategii budowania wizerunku firmy w sieci. Małe i duże biznesy często wykorzystują blogi do komunikacji z klientami czy partnerami biznesowymi. Blog pozwala na mniej formalną komunikację i stanowi doskonałe rozszerzenie obecności marki w sieci. (2)

Prowadzenia bloga na firmowej stronie internetowej napędza również SEO. To może przynieść realne korzyści dla klienta – zwiększyć ruch na stronie oraz widoczność domeny w wyszukiwarkach.

Zatem blog firmowy realnie wpływa na budowanie wizerunku firmy w sieci. Jeśli dodamy do tego fakt, że wpisy blogowe będą powstawały z poziomu eksperckiego w danej dziedzinie, kategorii czy branży, to budowanie takiego obrazu firmy w oczach otoczenia tylko potęguje pozytywny wizerunek marki.

Kreowanie wizerunku firmy przez działania reklamowe

Wizerunek Twojej firmy w sieci kształtują również publikowane przez Twoją firmę reklamy. Działania reklamowe nie służą tylko prezentacji oferty Twojej firmy, ale i stanowią ważny aspekt kreowania wizerunku Twojego biznesu. Dlatego też podejmowane działania reklamowe offline oraz online muszą być dobrze przemyślane i być efektem spójnej strategii budowania wizerunku. Szeroki wachlarz możliwości reklamy internetowej umożliwia przeprowadzanie również stricte kampanii wizerunkowych nakierowanych na wzrost świadomości marki w oczach odbiorców i budujących pozytywne skojarzenia z marką.

Buduj pozytywny wizerunek marki i prowadź przemyślane działania w sieci

Jak widzisz internet oferuje wiele kanałów i metod kreowania wizerunku firmy. Grunt to utrzymanie spójności działań i prowadzenie ich w sposób rozważny. Pamiętaj, że na pozytywny obraz Twojego biznesu wpływa wiele czynników a wypracowany przez lata wizerunek w sieci można łatwo utracić – nawet jedną, nieprzemyślaną kampanią reklamową…

Źródła:

1. P. Okonek, Wizerunek firmy w sieci – jak kreować i zarządzać marką w internecie? Warszawa 2010, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

2. Kaznowski D. (2014), Social media – społeczny wymiar Internetu w: E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy, red. J. Królewski, P. Sala, Wydawnictwo Naukowe
PWN, Warszawa, s. 69–95.

Potrzebujesz nowych klientów? Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji!

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez 4PEOPLE Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach moich danych osobowych w celu:

    * Pola wymagane

    Rate this post

    Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

    Rate this post

    O autorze:

    Łukasz Sak

    Od ponad 10 lat związany z marketingiem i reklamą jako opiekun Klientów. W 4PEOPLE jako Senior Account Manager buduje długotrwałe relacje na styku Klient-Agencja i odpowiada za prowadzenie projektów. Planuje i realizuje strategie marketingowe oraz czuwa nad ich realizacją koordynując działania zespołu specjalistów.
    Grzegorz Kaim

    Mam nadzieję, że ten artykuł okazał się pomocny.

    Jeśli potrzebujesz wsparcia marketingowego to:

    Marketing dla ludzi
    Zapisz się do newslettera!
    Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
    ...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!