Jak wykonać darmowy audyt SEO?

0 napisany przez Aleksander Foit, 27 maja 2022

Prawdopodobnie znalazłeś się tutaj, ponieważ czujesz, że mógłbyś poprawić wyniki swojej strony i szukasz sposobu, jak wygenerować większy ruch, dzięki któremu zyskasz nowych klientów. Pierwszym krokiem do poprawy wyników i zwiększenia ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania jest audyt SEO. Poniżej opiszę, co powinno znaleźć się w takim audycie i jak wykonać go samodzielnie z wykorzystaniem darmowych narzędzi.

Jak wykonać darmowy audyt seo?

Darmowy audyt SEO oferowany przez agencje

Z pewnością jesteś świadomy tego, że nie ma nic za darmo i jeśli ktoś chce wykonać za Ciebie całą robotę, to musi mieć w tym jakiś interes. Niektóre “agencje” proponują (zwykle mailowo), że przygotują dla Was darmowy audyt strony internetowej. W 99% przypadków jest to działanie czysto sprzedażowe, które ma na celu pozyskanie klienta, a nie dostarczenie Wam rzetelnego audytu SEO.

Klienci przesyłali mi dziesiątki takich audytów, które w zdecydowanej większości są wypełnione samymi ogólnikami, a ich przesłanie zawsze jest takie samo: “Twoja strona wypada bardzo źle pod kątem SEO, ale nasza agencja pomoże Ci to zmienić”. Dlatego jeśli otrzymacie maila, w którym ktoś oferuje Wam bezpłatny audyt SEO, najlepiej usuńcie go i nie marnujcie swojego czasu.

Co powinno znaleźć się w audycie SEO?

Audyt SEO przygotowany z wykorzystaniem darmowych narzędzi nie zastąpi profesjonalnej analizy strony, ale przy niewielkim nakładzie czasu pozwoli zidentyfikować najważniejsze aspekty, których poprawa może przełożyć się na wzrost wyników strony www.

Najważniejsze elementy, które powinny znaleźć się w audycie strony:

– analiza ruchu,
– analiza fraz kluczowych,
– analiza linków zewnętrznych,
– analiza indeksacji strony,
– analiza szybkości ładowania się strony,
– analiza pod kątem błędów w kodzie strony,
– analiza dostosowania pod kątem urządzeń mobilnych,
– analiza treści.

Darmowe narzędzia do analizy SEO

Google Analytics

Dzięki konfiguracji Google Analytics dla swojej strony będziesz mógł analizować ruch i zachowania użytkowników. Podczas audytu z wykorzystaniem narzędzia Google Analytics warto zwrócić uwagę na wysoki współczynnik odrzuceń dla poszczególnych podstron, który może świadczyć o błędach technicznych lub niedostosowaniu treści do oczekiwań użytkowników.

Dzięki statystykom Google Analytics dowiesz się, które z podstron Twojego serwisu generują największy ruch, oraz na jakich podstronach ten ruch przekuwa się w klientów.

Google Search Console

Zdecydowanie najbardziej przydatnym narzędziem, które pomoże w przygotowaniu darmowego audytu SEO, jest Google Search Console. Jest to jedyne narzędzie, które w tak szerokim zakresie pokazuje jak faktycznie wyszukiwarka Google postrzega stronę.

Jednym z ważniejszych elementów w Google Search Console jest raport o stanie indeksacji strony, z którego dowiesz się, czy podczas indeksacji strony wyszukiwarka znalazła jakieś błędy, które uniemożliwiły jej prawidłowe przeskanowanie witryny.

W raporcie znajdziesz także sekcję z adresami wykluczonymi z indeksacji przez wyszukiwarkę Google. Sekcja ta jest nieoceniona podczas audytowania strony, ponieważ pozwala zrozumieć powody wykluczenia przez wyszukiwarkę części adresów z wyników wyszukiwania.

Kolejną z ważnych funkcjonalności Google Search Console jest możliwość identyfikacji fraz kluczowych, po których użytkownicy trafiają na stronę. Dzięki możliwości sortowania wyników po adresach URL można ocenić, czy aktualne działania contentowe i link buildingowe dla poszczególnych stron przekładają się na faktyczny ruch z kluczowych dla strony fraz.

W raporcie linków dostępne są najdokładniejsze dane o liczbie linków przychodzących do strony, linków wewnętrznych oraz o domenach, z których pochodzą odnośniki zewnętrzne. Raport ten pozwala zidentyfikować skuteczność indeksacji dotychczasowych działań link buildingowych.

PageSpeed Insights

Szybkość ładowania strony i jej niezakłócone działanie to jedne z ważniejszych czynników wpływających na odczucia użytkowników, dlatego wyszukiwarki zwracają na ten aspekt coraz więcej uwagi. PageSpeed Insights to całkowicie darmowe narzędzie umożliwiające zbadanie prędkości ładowania strony oraz ocenę podstawowych wskaźników internetowych.

Narzędzie dostarcza także, przydatne przy tworzeniu audytu SEO, wskazówki odnośnie konkretnych elementów strony odpowiedzialnych za zaburzenie bądź spowolnienie jej działania.

Test Optymalizacji Mobilnej

Kolejnym ważnym elementem, który należy sprawdzić podczas analizy strony jest jej dostosowanie do urządzeń mobilnych. Aktualnie zdecydowana większość ruchu na stronach pochodzi właśnie z urządzeń mobilnych, co sprawia, że prawidłowe wyświetlanie witryny na urządzeniach mobilnych staje się jednym z ważniejszych aspektów, na które zwracają uwagę użytkownicy oraz wyszukiwarki. Test dostosowania strony do urządzeń mobilnych możesz wykonać na stronie.

Narzędzie pozwala zidentyfikować błędy w wyświetlaniu stron na urządzeniach mobilnych, z których najczęstszymi problemami są elementy klikalne umieszczone zbyt blisko siebie i zbyt małe czcionki. Ponadto z prawej strony w panelu testu optymalizacji mobilnej mamy dostęp do zrzutu ekranu wyrenderowanej przez robota wyszukiwarki strony oraz do listy zasobów, do których robot miał dostęp.

Screaming Frog SEO Spider

Narzędzie prezentuje, po wykonanym skanie wskazanej domeny lub adresów URL, wiele przydatnych w audycie SEO danych. Jednak w podstawowej wersji audytu najlepiej zwrócić uwagę na:

– tytuły podstron,
– meta opisy,
– błędy 404,
– przekierowania,
– nagłówki H1.

Screaming Frog pozwala w darmowej wersji na przeskanowanie każdorazowo do 500 adresów URL, co w zupełności wystarcza w przypadku mniejszych serwisów. W przypadku większych serwisów możesz skupić się na analizie najważniejszych adresów URL pobranych np. z Google Search Console.

Wymienione w artykule narzędzia powinny wystarczyć do wykonania podstawowego audytu SEO. Więcej przydatnych rozwiązań, które możesz wykorzystać do bardziej zaawansowanego, ale wciąż darmowego audytu strony www znajdziesz pod linkiem.

Potrzebujesz nowych klientów? Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji!

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez 4PEOPLE Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach moich danych osobowych w celu:

    * Pola wymagane

    Rate this post

    Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

    Rate this post

    O autorze:

    Aleksander Foit

    Kompleksowo podchodzi do każdej prowadzonej kampanii. Jako SEO Manager w 4PEOPLE zajmuje się pełnym procesem pozycjonowania: od optymalizacji po linkowanie i rozwój serwisu. Nie boi się wyzwań i świetnie radzi sobie w promowaniu nowych stron i poprawie widoczności tych, które działają na rynku od lat.
    Sprawdź

    PODCAST: Podstrony produktów, których nie ma już w asortymencie

    Pokaż wszystkie
    Marketing dla ludzi
    Zapisz się do newslettera!
    Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
    ...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!