Jak radzić sobie z komentarzami na Facebooku inwestycji deweloperskiej?

0 napisany przez Joanna Rechnio, 10 września 2021

Prowadzisz już profil na Facebooku dla swojej inwestycji lub też marki jako dewelopera? Masz już za sobą jedną lub kilka inwestycji i zaczynają pojawiać się negatywne komentarze na Twoim profilu? Obawiasz się, że w przyszłości mogą się pojawiać kolejne i zastanawiasz się, jak sobie z nimi radzić? Odpowiadać czy usuwać? Otóż jest kilka sprawdzonych metod, które pozwolą Ci moderować rozmowy z użytkownikami na Twoim profilu, zwłaszcza te nieprzychylne dla Twojej marki. Są cztery dobre praktyki, takie jak: zawsze odpowiadaj i reaguj szybko, odpowiadaj uprzejmie i serdecznie, kieruj się bezpośrednio do odbiorcy oraz nie usuwaj komentarzy.

Jak radzić sobie z komentarzami na Facebooku inwestycji deweloperskiej

Czy pozostawiać komentarze na Facebooku bez odpowiedzi?

Nie. Zawsze odpowiadaj i reaguj szybko – zarówno na komentarze pozytywne, jak i negatywne. W przypadku tych pozytywnych budujesz relację z klientem – podziękuj za opinię. Gdy jednak jest to nieprzychylny komentarz, tym bardziej ważna jest odpowiedź. Nic bardziej nie frustruje klientów, jak cisza i brak reakcji na jego zapytanie czy opinię.

W jaki sposób odpowiadać na komentarze na Facebooku?

Bądź miły i uprzejmy w komunikacji. Nigdy nie kłóć się z klientem. Staraj się odstawić emocje na bok i skup się na zrozumieniu sytuacji klienta. Pamiętaj, inni potencjalni klienci to widzą i wszelkie spory odniosą do swojej osoby – jeśli postępujesz tak względem innych, to z nimi też możesz się kłócić i komunikować w podobny sposób, gdy będą mieli odmienne zdanie. Dlatego tak ważne jest, by zachować serdeczny ton komunikacji, mimo iż klient taki nie jest w swojej wypowiedzi.

Kieruj się bezpośrednio do użytkownika. Gdy sprawa niezadowolenia dotyczy Twojej marki, a klient podaje merytoryczne fakty o tym, zawsze skieruj rozmowę na kanał bezpośredni np. w wiadomości prywatnej. Jeśli znasz tego klienta i okoliczności – zadzwoń i porozmawiajcie. W trudnej sytuacji zawsze można znaleźć wspólnie rozwiązanie.

Czy negatywne komentarze na Facebooku usuwać?

Nie usuwaj komentarzy. Jeśli dotyczy on konkretnego problemu, a wypowiedź jest kulturalna, pozostaw ją widoczną. Usuwając komentarz, użytkownik będzie o tym wiedział. Możesz go jeszcze bardziej zdenerwować tym, że ukrywasz prawdę (do tego stopnia, że założy on inny profil lub grupę zamkniętą i tam będzie zamieszczał swoje frustracje). Natomiast wyjaśniając sprawę z klientem, inni zobaczą, że starasz się znaleźć rozwiązanie. Dodatkowo filtruj komentarze po wulgaryzmach – jeśli użytkownik nie zachowuje kultury wypowiedzi, to zawsze można je ukryć (nie usuwać) oraz w ostateczności zablokować danego użytkownika. Tych kilka dobrych praktyk pomoże Ci na zaplanowanie sposobów odpowiedzi na komentarze.

Zdaje sobie sprawę również z tego, że czasem klienci komentują sprawy, na które nie masz wpływu. Są to sytuacje z drogami na osiedlu, które należą do gminy czy przedłużający się proces oddania do użytkowania (bo w urzędach w czasach pandemii było dużo trudniej je uzyskać). Tutaj podobnie – wyżej wymienione dobre praktyki pomogą Ci w odpowiadaniu na tego typu niezadowolenie.

Obserwuję także wiele sytuacji, wpływających na pojawianie się negatywnych komentarzy. Podam Ci kilka z nich, na które masz wpływ w przyszłości. Dotyczą one następujących etapów: w trakcie zakupu, przed oddaniem do użytkowania, po oddaniu, co trwa 5 lat z uwagi na rękojmię. Jednak niezależnie od tych etapów, tutaj również jest kilka ważnych, dobrych praktyk, które uchronią Cię przed negatywnymi opiniami. Kluczową zasadą jest komunikacja z klientem – przyczyna wielu negatywnych opinii.

1. Wybierz narzędzie do komunikacji z klientem po sprzedaży
Już na etapie sprzedaży poinformuj klienta, jak będzie mógł się z Tobą kontaktować po zakupie mieszkania. Będzie z góry wiedział, jak może się z Tobą komunikować i jak ten proces wygląda.

2. Informuj klientów na bieżąco
To ważne zwłaszcza na etapie oczekiwań na zakończenie budowy i podpis aktu notarialnego oddania do użytkowania. – na ten moment klienci najbardziej wyczekują. Ustal częstotliwość komunikowania o postępach prac, załączając też zdjęcia z budowy. Nawet jeśli się przedłuża jakiś etap z różnych powodów – napisz o tym wprost i uzasadnij, dlaczego tak się dzieje.

Gdy klient zgłosi usterkę czy inne zażalenie na etapie użytkowania lokalu, przyjmij reklamację i informuj na bieżąco o postępach jej realizacji. Pamiętaj o tym, że im więcej lokali w każdym roku oddasz do użytkowania, tym więcej klientów potrzebuje kontaktu z Tobą (do 5 lat). Warto, byś w przyszłości miał w swoim zespole osobę odpowiedzialną za kontakt z klientem po zrealizowanej sprzedaży mieszkania czy domu.

Warto także stworzyć grupę zamkniętą na Facebooku lub na Whatsappie i informować swoich już mieszkańców osiedla o ważnych ustaleniach. Daje Ci to możliwość dialogu z klientami i budowania z nimi relacji.

3. Zawsze oddzwaniaj i odpisuj klientom
Nic tak nie frustruje klientów, jak brak odpowiedzi na maile czy telefony, a zwłaszcza przy takich “zakupach”, jak mieszkanie. Klient wydaje kilkaset tysięcy złotych, i gdy zwraca się do Ciebie z pytaniem już po jego zakupie – nagle telefon jest rzadziej odbierany. Nie doprowadzaj do takiej sytuacji, nawet jeśli już prowadzisz sprzedaż kolejnej inwestycji. Do 5 lat każdy klient z poprzedniej inwestycji może się z Tobą kontaktować. Oczekuje więc od Ciebie, że będziecie w kontakcie, bo od Ciebie kupił mieszkanie czy dom, dlatego nie wypada zostawiać go bez odpowiedzi.

Co w sytuacji, kiedy fala negatywnych opinii intensywnie wylała się na Twój profil, powstała grupa zamknięta a co gorsze, klienci “ruszyli” do prasy?

W tej sytuacji, najgorszym możliwym scenariuszu, masz już zarządzanie kryzysowe, które wymaga dobrego planu. W tym przypadku również mogę Ci udzielić kilku wskazówek – pamiętaj, że zawsze można znaleźć rozwiązanie. Oto przykład:

1. Stwórz szybko rzetelną analizę negatywnych opinii w jednym dokumencie.
– Oznacz każdą z nich – skategoryzuj problem, pomijając jego emocje i znajdź wyłącznie to, co konkretnie użytkownik podał jako niezadowolenie np. brak placu zabaw, a miał być, brak kontaktu na zgłaszane usterki itp.
– Sprawdź status tych komentarzy.
– Podaj przyczynę tej sytuacji.
– Podaj, jakie podjąłeś już działania jako marka.
– Zrób też listę działań – co planujesz zrobić, aby tę trudność rozwiązać.

Dzięki takiej rzetelnej analizie będziesz mógł rozplanować kolejne działania, a odpowiedzi na profilu będą ich rezultatem, pewną informację zwrotną.

2. Przygotuj oświadczenie
Przygotuj pismo, w którym odniesiesz się do wybranych kategorii problemów zgłoszonych przez klientów. W sprawdzeniu i przygotowaniu takiego dokumentu powinien pomóc Ci także doświadczony PRowiec. To w sytuacjach już bardzo trudnych, złożonych.

3. Zastosuj zasadę Moniki Czaplickiej – 5P
Gdy komentarzy negatywnych pojawi się więcej, a Ty rozumiesz już swój błąd który spowodował tę kryzysową sytuację, zastosuj zasadę 5P Czaplickiej: przeproś, przygotuj się, przeciwdziałaj, popraw się, powetuj.

Przeprosiny są początkiem. Ważnym, pierwszym krokiem w relacji ze zdenerwowanymi klientami.

Przygotuj plan działania, jak zamierzasz naprawić swój błąd i komunikuj na bieżąco o jego postępach.

Przeciwdziałaj – do komunikacji marketingowej i swoich standardów budowy dodaj usprawnienia, których nauczyłeś się w kryzysie i chcesz usprawnić w przyszłości. Nauka płynąca z wcześniej popełnionych błędów i ich naprawiy, tylko wzmacnia Twoją markę.

Spraw, by klienci poczuli się lepiej, a następni mieli pewność, że znów nie popełnisz tych samych błędów.

Dowiedz się, jak promować swoją inwestycję, by skutecznie sprzedawać mieszkania.

Zdaję sobie sprawę z tego, że komunikacja z klientami na Facebooku dotycząca Waszej inwestycji, może wydawać się trudna, a Ty obawiasz się nieprzychylnych komentarzy, ponieważ nie masz doświadczenia z ich moderacją. W tym artykule pokazałam Ci kilka sposobów, jak sobie radzić z negatywnymi opiniami oraz uświadomiłam, jak możesz im przeciwdziałać. Kluczem do sukcesu będzie też komunikacja z klientem poza Facebookiem – pamiętaj, że może on stać się w przyszłości Twoim naturalnym ambasadorem marki i bronić Cię, gdy inni będą negować Twoje działania. Tak więc, wszystko w Twoich rękach!

5/5 - (1 vote)

Historie sukcesu naszych klientów:

  • cele klienta zrealizowane przed szacowanym terminem
  • Facebook Ads jako wiodące działania marketingowe
  • 46,85% współczynnika wypełnień formularza
  • 3,88 EUR koszt potencjalnego klienta
  • ponad 500 leadów z Google Ads i Facebook Ads
  • 4,63% współczynnika konwersji
  • 17 926 leadów dzięki kampanii Google Ads
  • 6,26%  współczynnika konwersji
  • 1,28 zł kosztu za wyświetlenie strony klienta
  • bardzo niski wskaźnik współczynnika odrzuceń
  • 1483 899 zasięgu strony na Facebooku
  • 22 035 odwiedzin strony na Facebooku
  • 19 657 nowych polubień strony na Facebooku
   

O autorze:

Joanna Rechnio

Planuje, rekomenduje, analizuje, organizuje, nadzoruje i radzi. W Agencji obecna od 2007 roku. Obecnie obsługuje kluczowych klientów. Posiadaczka wielu certyfikatów, w tym: Customer Centric Selling, Key Account Management oraz certyfikatów Google Partners. W pracy uwielbia wcielać w życie 7 nawyków skutecznego działania S.R. Coveya. Kiedy nie pracuje i nie myśli o pracy, czyta kryminały. Poza tym jeździ na łyżwach i nartach oraz pływa (kiedyś zawodowo).

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

5/5 - (1 vote)
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!