Jak połączyć marketing internetowy z marketingiem tradycyjnym?
W dobie cyfryzacji, gdzie e-handel i media społecznościowe zdominowały scenę marketingową, marketing tradycyjny zdaje się postrzegany jako przestarzały. Nic bardziej mylnego! Równoczesne wykorzystanie marketingu internetowego i tradycyjnego może dać efekty większe niż suma działania każdego z nich osobno. I wcale nie trzeba zastanawiać się, czy wybrać marketing online, czy offline w celu pozyskania potencjalnych klientów.
Sposoby połączenia marketingu internetowego z marketingiem tradycyjnym
Aby skutecznie połączyć marketing internetowy i tradycyjny marketing, potrzebna jest dobrze dobrana strategia, która jest wypadkową kilku ważnych pytań, jakie trzeba sobie zadać, planując działania w kanałach online i offline. Przejdźmy więc do pytań o:
Cel
Chcąc stworzyć udaną strategię marketingową, należy określić główne cele przedsiębiorstwa. Celami mogą być różnorodne wskaźniki, takie jak:
– zwiększenie sprzedaży,
– wzrost ruchu na stronie internetowej,
– budowanie świadomości marki,
– zwiększenie ilości potencjalnych klientów,
– zwiększenie liczby subskrybentów newslettera.
Bez wyraźnie zdefiniowanych celów, każda kampania, czy to w marketingu internetowym czy tradycyjnym, staje się serią przypadkowych działań, które mogą, ale nie muszą, przynieść oczekiwanych rezultatów.
Wiedza o tym, co chcemy osiągnąć, pozwala na zrozumienie, które działania są najbardziej potrzebne. Dzięki jasno zdefiniowanym celom, możliwe jest skoncentrowanie zasobów i energii na najważniejszych zadaniach, co w efekcie prowadzi do zwiększenia efektywności całej strategii.
Zdefiniowanie grupy docelowej
Kolejną kwestią jest zrozumienie i zdefiniowanie grupy odbiorczej. Niezależnie od tego, czy wykorzystujesz marketing tradycyjny, cyfrowy, czy kombinację obu, zrozumienie, do kogo kierujesz swoje działania, jest kluczowe. Znając swoich odbiorców, możesz dostosować przekaz, medium i całą strategię tak, aby jak najefektywniej komunikować się z nimi i spełnić ich potrzeby oraz oczekiwania.
Marketing internetowy a tradycyjny – czy trzeba wybierać? O strategii omnichannel
Strategia omnichannel to zintegrowane podejście do marketingu, które łączy różne kanały sprzedaży i komunikacji z klientem, takie jak sklepy stacjonarne, strony internetowe i media społecznościowe w jedno spójne i nieprzerwane doświadczenie.
Kluczowym celem jest zapewnienie klientom wygodnego i spójnego doświadczenia zakupowego niezależnie od tego, z jakiego kanału korzystają.
W kontekście marketingu tradycyjnego, strategia omnichannel może obejmować użycie billboardów, reklam prasowych czy telewizyjnych w celu promowania produktu lub usługi. Osiągnięcie tego celu w marketingu internetowym może z kolei oznaczać optymalizację strony internetowej, kampanie e-mailowe i wykorzystanie mediów społecznościowych do budowania więzi z klientem.
Marketing tradycyjny a internetowy różnią się wieloma aspektami, takimi jak zasięg, koszt czy interaktywność, ale w strategii omnichannel są one połączone w sposób, który maksymalizuje ich moc. Na przykład, kampania reklamowa może zaczynać się w marketingu tradycyjnym, z reklamą w telewizji czy prasie, a następnie przenosić się do marketingu internetowego poprzez zachęcenie widzów do odwiedzenia strony internetowej lub profilu na mediach społecznościowych.
Grupa docelowa w strategii omnichannel jest zidentyfikowana i segmentowana w sposób bardzo precyzyjny, dzięki czemu możliwe jest dostosowanie komunikatów i ofert do różnych kanałów, w zależności od tego, gdzie dana grupa najczęściej przebywa i jakie są jej preferencje zakupowe.
Marketing online w kontekście omnichannel często korzysta z analizy danych i algorytmów do personalizacji doświadczenia zakupowego. Na przykład, jeżeli klient dodaje produkt do koszyka na stronie internetowej, ale nie dokonuje zakupu, może otrzymać spersonalizowaną wiadomość e-mail lub reklamę w mediach społecznościowych zachęcającą do finalizacji transakcji.
Przykłady zastosowania strategii omnichannel:
Zastosowanie w marketingu internetowym
W kontekście marketingu internetowego, omnichannel pozwala na zintegrowanie różnych platform i narzędzi w jedną całość. Przykłady takich integracji:
– Platformy E-commerce – Shopify, Magento, które mogą być zintegrowane z systemami POS w sklepach stacjonarnych.
– Media – platformy jak Facebook, Instagram, Twitter są często łączone z narzędziami analitycznymi i systemami zarządzania relacjami z klientami (CRM).
– SEO i Content Marketing – zintegrowana strategia zawartości, która łączy blogi, strony produktów i media społecznościowe.
– Email Marketing – narzędzia takie jak Mailchimp, które umożliwiają segmentację i personalizację treści.
Zastosowanie w marketingu tradycyjnym
– Sklepy stacjonarne – technologie takie jak beacony, które śledzą ruch w sklepie i integrują te dane z profilem online klienta.
– Telemarketing – integruje się z systemami CRM, umożliwiając spersonalizowane i efektywne kampanie.
– Reklama zewnętrzna – plakaty i bilbordy z kodami QR, które mogą być zeskanowane, aby kontynuować interakcję w świecie online.
Kluczowe dane i metryki
Wskaźniki zaangażowania – liczba kliknięć, czas spędzony na stronie, interakcje w mediach społecznościowych.
– Konwersja i ROI – mierzenie efektywności kampanii w różnych kanałach.
– Analiza kosztu nabywania klienta (CAC) – rozkład kosztów pomiędzy różne kanały i ich efektywność w przyciąganiu nowych klientów.
– Wskaźnik utrzymania klienta (CLV) – długoterminowa wartość klienta, która może być zwiększona przez efektywne zarządzanie relacjami.
To kompleksowe podejście, które pozwala firmom na efektywną i spersonalizowaną komunikację z obecnym i potencjalnym klientem niezależnie od używanego kanału. Wykorzystanie narzędzi analitycznych i integracja danych z różnych źródeł umożliwia nie tylko lepsze zrozumienie potrzeb klientów, ale także optymalizację kosztów i zwiększenie efektywności kampanii.
Marketing internetowy a tradycyjny marketing – przykład miasta Kołobrzeg
Nie bez przyczyny wybrałam właśnie ten przykład, aby pokazać jak skutecznie można połączyć tradycyjny marketing z marketingiem internetowym. Zanim zaczęłam swoją karierę w 4PEOPLE, swoje doświadczenie zdobywałam w dziale promocji Miasta Kołobrzeg. To tam, wykorzystując strategię marketingową miasta, kreowałam działania promocyjne, które na celu miały trafić do szerokiego grona odbiorców, zachęcając do spędzania czasu w tym mieście.
Nasze działania w pełni wykorzystywały potencjał marketingu internetowego oraz tradycyjne metody marketingowe. Promocja miasta odbywała się zarówno w telewizji, na stronach portali informacyjnych, mediach społecznościowych, wykorzystywaliśmy kampanie reklamowe na bilbordach, ulotkach, gadżetach reklamowych.
Znane programy telewizyjne jak „Wstajesz i weekend”, „Projekt plaża” czy „Pytanie na śniadanie” swoje wyjazdowe emisje miały w Kołobrzegu. Piękne położenie, jedna z najlepszych baz noclegowych oraz zintegrowane działania marketingowe wpłynęły na to, że w ostatnich latach Kołobrzeg stał się liderem w rankingu najchętniej odwiedzanych miast w Polsce, a kołobrzeskie molo – najchętniej odwiedzaną atrakcją na pomorzu zachodnim z ilością sprzedanych biletów (mieszkańcy nie płacą za wejście) na poziomie 1mln 81 tyś.
Zyskaj więcej klientów dzięki skutecznym działaniom marketingowym z certyfikowanym partnerem Google Premium.
Jak wskazują badania opublikowane na datareportal.com, w styczniu 2023 roku w Polsce było 36,68 milionów aktywnych użytkowników internetu. Aż 67,3% użytkowników szuka potwierdzenia brandu w social mediach. Tak więc spójna strategia marketingowa dla kanałów offline i online ma ogromne znaczenie.
Polecamy również: