Jak nowa ustawa o wyrobach medycznych wpłynęła na marketing medyczny?

0 napisany przez Joanna Rechnio, 21 marca 2023

1 stycznia 2023 roku weszła w życie nowa ustawa o wyrobach medycznych, która wprowadza szereg zmian w zakresie reklamowania wyrobów medycznych i sprzętu medycznego. Dotyka ona także gabinety kosmetyczne i kliniki medycyny estetycznej. Jeśli prowadzisz taki biznes, to do 30 czerwca 2023 roku masz czas, aby dostosować swoje strony internetowe, kanały social media i kampanie reklamowe do wymagań nowej ustawy, w tym zakaz wskazywania producenta wyrobu medycznego lub sprzętu medycznego w zdjęciach i tekstach we wszystkich kanałach marketingowych. W niniejszym artykule omówię, jak najlepiej dostosować swoje działania marketingowe do nowych przepisów.

Jakie zmiany na stronie internetowej kliniki i gabinetu kosmetycznego wprowadzić? Co warto sprawdzić?

Jednym z kluczowych obszarów marketingu medycznego, na które musisz zwrócić uwagę, jest strona internetowa. To dzięki jej promocji pozyskujesz pacjentki i pacjentów. W kilku krokach pokażę Ci, co należy obecnie zweryfikować, aby dostosować się do nowej ustawy.

1. Przejrzenie galerii zdjęć, sliderów na głównej stronie i usunięcie tych, na których widać nazwy wyrobów medycznych czy sprzętu.

2. Sprawdzenie tekstów na stronie (na wszystkich podstronach). Treści należy zmienić, jeśli występują w nich nazwy producentów.

3. Upewnienie się, że na Twoim blogu również nie pojawiają się nazwy producentów wyrobów medycznych czy sprzętu medycznego. Jeśli nie stosujesz daty publikacji tekstu warto, abyś zmienił wszystkie artykuły już pod nowe wymogi. Te, które mają datę publikacji, ale używasz wtyczek umożliwiających udos

tępnianie artykułu w social media – usuń ją dla tych podstron, a także odinstaluj wtyczkę umożliwiającą komentowanie artykułu.

4. Sprawdzenie, czy w strukturze nazw podstron nie występują nazwy wyrobów medycznych czy sprzętu medycznego. Wówczas musisz dokonać ich zmiany. W dalszej części artykułu wskażę, jak należy to wprowadzić, redukując zagrożenie utraty zasięgu strony w wyszukiwarce Google.

5. Przeanalizowanie wideo nagrania na stronie, czy nie wspominasz w nim o tych produktach.

Jak widzisz, jest wiele miejsc na stronie internetowej, które należy przejrzeć i je zmienić.
Jeśli pozycjonujesz stronę lub zamierzasz to zacząć robić, w dalszej części pokażę Ci jak nie utracić zasięgu, a w rezultacie ruchu z organicznych wyników wyszukiwania.

Jak dostosować stronę do wymogów nowej ustawy o wyrobach medycznych, aby nie stracić pozycji w wyszukiwarce Google?

1. Wykonanie audytu strony, ale pod kątem sprawdzenia, gdzie występują nazw wyrobów medycznych czy sprzętu medycznego.

Skup uwagę na sprawdzeniu:

słów kluczowych – gdzie, na jakich podstronach występują na stronie frazy związane z wyrobami medycznymi czy sprzętem medycznym;
altów do grafik;
tagów title i dla jakich podstron;
tagów descriptions i dla jakich podstron;
nazw podstron w strukturze strony.

Efektem tego audytu jest ustalenie strategii pozycjonowania na podstawie nowych wymagań ustawy oraz konkretny audyt, gdzie faktycznie musisz wprowadzić zmiany.

2. Kolejnym etapem jest wdrożenie wszystkich zmian po audycie.

3. Nowe teksty opisujące zabiegi medyczne powinny koncentrować się głównie na metodologii czy technologii, jaką wykorzystujesz w zabiegach dla Twoich pacjentów czy pacjentek. Powinny także zawierać wskazania do zabiegu czy ich przeciwwskazania.

Masz już komplet informacji, jakie obszary strony sprawdzić i zmienić. Teraz czas na kanały z marketingu Twojej kliniki. Zaczniemy od social media, bo jest on jednym z najskuteczniejszych narzędzi w marketingu medycznym.

Social media w marketingu medycznym – jak dostosować swoje profile do wymogów nowej ustawy o wyrobach medycznych?

Social Media jest kluczowym źródłem ruchu Twojej strony. Stanowi zazwyczaj nawet 40% ruchu dla klinik czy gabinetów.

To kolejny kanał, który będzie wyzwaniem we wdrażaniu zmian zgodnych z ustawą. Co o tym świadczy?

1. Pierwszy krok to weryfikacja już opublikowanych postów. Treści czy grafiki i short wideo (storiesy, rolki, reelsy, wideo posty) zawierające sprzęt medyczny czy wyrób medyczny, a publikowane do 31 grudnia 2022 roku na Instagramie, Facebooku LinkedIn czy You Tube – nie muszą być usunięte. Nie mogą być jednak rozpowszechniane. Zatem w każdym takim poście wyłącz opcję komentowania.

2. Drugim krokiem jest zbudowanie strategii komunikacji w social media – zasady, jakich musi trzymać się Twój zespół lub agencja, z którą współpracujesz. Dla każdego z kanałów pokaż, jak nie wolno a jak powinno się treści prezentować. Unikniesz przy tym kontroli i kar, które wynoszą nawet 2 000 000 zł, o czym wspomina jedna z kancelarii.

3. Trzecim krokiem jest założenie dysku np. Google Drive, na którym Ty czy Twój zespół lub agencja marketingowa będzie zamieszczać wszystkie grafiki, wideo i treści do publikacji w social media. Materiały tworzone do postów należy przechowywać do 2 lat. Za nieprzestrzeganie tego przepisu grozi kara 50 000 zł.

Kampanie Google Ads i Facebook Ads czy Instagram Ads w dobie zmian ustawy o wyrobach medycznych

Kampanie reklamowe w internecie to ważny element marketingu klinik medycyny estetycznej i gabinetów kosmetycznych. Dostosowanie ich do nowych przepisów jest niezbędne, aby uniknąć kar finansowych.

Zacznę od social media. Najskuteczniejszą formą reklamową jest wideo, dlatego przejrzyj dokładnie Twoje nagrania, jakie wykorzystujesz. Zwróć uwagę czy nie występuje tam żadna nazwa producenta wyrobu medycznego czy sprzętu. Jeśli wykorzystujesz nagrania w formie wypowiedzi czy wywiadu z jednym z Twoich lekarzy – przesłuchaj, czy nie pada w nich nazwa producenta.

Zdarza się tak, że możesz wideo wyedytować i usunąć fragmenty ujęć czy wypowiedź, ale nie zawsze będzie to możliwe. I w takim przypadku, musisz nagrać nowy materiał.

Teksty reklam w Google Ads także nie mogą wskazywać wyrobów medycznych czy nazw sprzętu medycznego. Sprawdź dokładnie każdy tytuł reklamy i opis. Jeśli wiesz jakie nazwy producentów wykorzystywałeś w reklamie, dobrze jest użyć funkcji w Google Ads – “znajdź i zamień”. Zarówno do tytułów, jak i opisu reklam. Szybko zamienisz słowo na inne we wszystkich reklamach.

Wizytówki w Mapach Google dla klinik medycyny estetycznej i gabinetów kosmetycznych – jak dostosować je do nowych przepisów?

Wizytówka w mapach Google to kluczowe narzędzie dla wielu firm, w tym dla Twojej kliniki czy gabinetu. Dlatego też warto dokładnie przejrzeć i sprawdzić, czy Twoja wizytówka jest zgodna z nową ustawą o wyrobach medycznych.

Przeanalizuj:

zdjęcia;
opis Twojej firmy;
– jeśli stosujesz wpisy regularnie, przejrzyj je dokładnie, czy nie występują zdjęcia, nagrania wideo i teksty w nich niezgodne z nową ustawą;
jeśli promujesz usługi w sekcji produkty, sprawdź dokładnie również ten rodzaj wpisów w wizytówce.

Dowiedz się, jak wdrożyć skuteczne działania marketingowe dla branży medycznej zgodne z obowiązującymi przepisami.

Omówiłam w tym artykule wpływ nowej ustawy o wyrobach medycznych na marketing medyczny, szczególnie dla gabinetów kosmetycznych i klinik medycyny estetycznej. Główną zmianą wprowadzoną przez ustawę jest zakaz wskazywania producenta wyrobów medycznych lub sprzętu medycznego w zdjęciach i tekstach we wszystkich kanałach marketingowych. Otrzymałeś kroki, jakie należy podjąć, aby dostosować swoją stronę internetową, kampanie czy social media do nowej ustawy. Do 30 czerwca 2023 roku jest czas na dostosowanie się. Jak widzisz, zmian jest sporo w wielu miejscach, więc warto działać już teraz.

Rate this post

O autorze:

Joanna Rechnio

Planuje, rekomenduje, analizuje, organizuje, nadzoruje i radzi. W Agencji obecna od 2007 roku. Obecnie obsługuje kluczowych klientów. Posiadaczka wielu certyfikatów, w tym: Customer Centric Selling, Key Account Management oraz certyfikatów Google Partners. W pracy uwielbia wcielać w życie 7 nawyków skutecznego działania S.R. Coveya. Kiedy nie pracuje i nie myśli o pracy, czyta kryminały. Poza tym jeździ na łyżwach i nartach oraz pływa (kiedyś zawodowo).

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

Rate this post
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!