Jak działa wyszukiwarka Google?

0 napisany przez Aleksander Foit, 19 maja 2020

Każdy z nas korzysta z wyszukiwarek internetowych, ale prawie nikt nie rozumie, w jaki sposób one działają. Często w rozmowach z osobami spoza branży padają pytania: Ile trzeba zapłacić za pierwszą pozycję w Google? Co odpowiada za ustalanie pozycji w wynikach wyszukiwania? Dlaczego strona konkurencji jest na wyższej pozycji niż moja strona?

jak działa wyszukiwarka Google?

Tego typu pytania pokazują brak zrozumienia narzędzia, z którego korzystamy na co dzień. W tym artykule opiszę najważniejsze tematy związane z działaniem wyszukiwarki Google i poruszę aspekty, które często pojawiają się w pytaniach klientów w kontekście wyszukiwarek.

Czym jest wyszukiwarka?

Wyszukiwarka jest narzędziem umożliwiającym odnajdywanie informacji w internecie przy użyciu zapytań w formie fraz kluczowych. Google chcąc przedstawić swoim użytkownikom najbardziej wartościowe odpowiedzi na ich zapytania, musi przeszukać cały internet w poszukiwaniu dopasowanych do zapytania treści. Wyszukiwarka wykorzystuje do tego roboty indeksujące (crawlery), których zadaniem jest poruszanie się po sieci i zbieranie danych o witrynach. Google Boty do poruszania się po sieci wykorzystują głównie linki między stronami. Aby przejrzeć wszystkie zasoby internetu, Google potrzebuje ogromnej mocy obliczeniowej, którą musi odpowiednio dystrybuować. Chcąc zmaksymalizować wykorzystanie zasobów do indeksacji wartościowych treści Google wykorzystuje:

  • Crawl budget – określa liczbę podstron, które crawler jest w stanie zaindeksować w obrębie domeny.
  • Crawl rate limit – określa z jaką częstotliwością roboty indeksujące będą odwiedzać stronę.

Na powyższe parametry ma wpływ wiele czynników, takich jak: popularność strony, użyteczność dla użytkowników, błędy techniczne i szybkość strony. Boty Google zbierają i zapisują informacje o stronach w bazach danych. Zebrane informacje są następnie interpretowane przez wyszukiwarkę i na ich podstawie tworzony jest indeks wyszukiwania dla słów kluczowych.

Najważniejsze czynniki mające wpływ na wyniki wyszukiwania

Linki

Odnośniki z zewnętrznych domen są jednym z głównych czynników branym pod uwagę przy ustalaniu pozycji w indeksie wyszukiwania. Obecnie mają mniejsze znaczenie niż kilka lat temu, kiedy ilość i jakość linków były głównymi elementami, które mają wpływ na wyniki wyszukiwania. Jednak w dalszym ciągu Google przywiązuje ogromną wagę do tego czynnika. Odnośniki do strony dają sygnał wyszukiwarce o popularności witryny i ułatwiają robotom Google poruszanie się po sieci.

Content

Google analizuje treści na stronach i z biegiem czasu coraz lepiej radzi sobie z ich rozumieniem i interpretacją. Chcąc dostarczać użytkownikom najwyższej jakości odpowiedzi, wyszukiwarka skupia się już nie tylko na frazach kluczowych, unikalności treści czy długości tekstu, ale także na profesjonalności i wartości treści dla użytkowników. Dzięki treściom na stronie Google rozumie jej zawartość i może dokładniej określić i przypisać grupę słów kluczowych, pod którymi powinna wyświetlać się domena.

Rank brain

Google coraz bardziej opiera działanie swojej wyszukiwarki na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym. Rank brain, czyli sztuczna inteligencja Google, ma za zadanie wspierać wyszukiwarkę w łączeniu danych z intencjami użytkowników. AI Google analizując zachowania użytkowników i ich kontekst, coraz lepiej rozumie intencje i rzeczywiste oczekiwania internautów.

Aktualizacja algorytmu Google

Google rocznie wprowadza kilka tysięcy zmian w algorytmie wyszukiwarki, jednak większość z nich wywołuje niewielkie zmiany w wynikach wyszukiwania. Dlatego mianem aktualizacji algorytmu Google zwykle określa się duże zmiany w wyszukiwarce, których zwykle jest kilka do kilkunastu rocznie. Zmiany algorytmu często powodują duże wzrosty i spadki pozycji, co z kolei powoduje duże emocje u właścicieli stron. Niestety na aktualizacje w algorytmie zwykle nie można się przygotować. Oczywiście w sytuacji, kiedy strona używa przestarzałego systemu CMS, jest wolna i znajdują się na niej niskiej jakości treści, można się spodziewać, że przy kolejnych aktualizacjach jej wynik spadną. Jednak z reguły zmiany w algorytmie są niejawne, przez co ciężko się do nich dostosować nawet przez wiele miesięcy po ich wprowadzeniu. 

Wyniki wyszukiwania

Google nieustannie stara się usprawniać swoje wyniki wyszukiwania, aby utrzymać swoją ogromną przewagę nad konkurencyjnymi wyszukiwarkami. Dlatego stale balansuje między poprawianiem użyteczności wyszukiwarki a zwiększaniem udziału płatnych reklam w wynikach wyszukiwania. O rodzajach wyników wyszukiwania rozszerzanych przez Google możecie przeczytać w artykule Pawła. Natomiast ja postaram się omówić kwestię związane z podstawowymi odpowiedziami wyszukiwarki. 

Wiele stron internetowych walczy o wysokie pozycje dla fraz, które są dla nich nieosiągalne. Powodem tego jest brak analizy wyników wyszukiwania. Jak już wspominałem, Google stara się jak najlepiej rozumieć intencje użytkowników, w związku z czym tworzy grupy fraz kluczowych, pod którymi wyświetlają się wyniki konkretnych rodzajów witryn. Oznacza to, że jeżeli witryna nie pasuje do wzorca określonego przez Google dla danego zapytania, nigdy nie uda się jej zdobyć najlepszych pozycji pod tą frazą. 

Posłużę się przykładem z branży medycznej, ponieważ w tej branży często można się spotkać z taką sytuacją. Często klinikom zależy na wysokich pozycjach dla fraz kluczowych, pod którymi w czołówce znajdują się jedynie wpisy blogowe. W tej sytuacji nawet inwestując znacznie większy budżet w pozycjonowanie strony ofertowej niż wspomniane blogi w promocję swoich wpisów, klinika nie osiągnie wyższych pozycji. Jedynym rozwiązaniem w tej sytuacji pozwalającym klinice na zdobycie czołowych pozycji pod daną frazą jest stworzenie wpisu blogowego, który będzie odpowiadał intencjom użytkowników, coraz lepiej rozumianych przez Google. 

Przygotujemy darmową wycenę wraz z propozycją strategii

*Powyższe dane zostaną użyte wyłącznie do obsługi Twojego zapytania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz tutaj.

* Pola wymagane

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

O autorze:

Aleksander Foit

Kompleksowo podchodzi do każdej prowadzonej kampanii. Jako SEO Manager w 4PEOPLE zajmuje się pełnym procesem pozycjonowania: od optymalizacji po linkowanie i rozwój serwisu. Nie boi się wyzwań i świetnie radzi sobie w promowaniu nowych stron i poprawie widoczności tych, które działają na rynku od lat.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!

Szukasz skutecznego marketingu internetowego?
Oferujemy bezpłatne konsultacje!

Dzięki nim dowiesz się:

Co wybrać? Google czy Facebook a może LinkedIn? Które z tych lub wielu innych narzędzi warto zastosować w przypadku twojej firmy.

Na jakie koszty musisz się przygotować i na jakie korzyści możesz liczyć.

Jak Twoja firma wypada na tle konkurencji i o jakie elementy warto zadbać na stronie internetowej

Umów się na bezpłatną konsultację!

Katarzyna Rożek

Katarzyna Rożek

Account Manager