Ile kosztuje reklama na Instagramie i czy warto w nią inwestować?

0 napisany przez Adrian Felis, 03 sierpnia 2023

Reklamowanie się na Instagramie jest korzystnym rozwiązaniem dla marek z wielu branż. Stawki na tej platformie mogą być wyższe niż w przypadku Facebooka, to samo jednak dotyczy efektów. Wszystko zależy od celu reklamowego, poziomu konkurencyjności i właściwej optymalizacji. Jeśli planujesz wykorzystać Instagram jako umiejscowienie swoich reklam, ten poradnik jest dla Ciebie.

Co to jest reklama na Instagramie?

Zanim przejdziemy do tematu kosztów reklamy na Instagramie, warto doprecyzować, czym taka reklama właściwie jest. Przede wszystkim Instagram, podobnie jak np. WhatsApp, jest częścią ekosystemu Meta, w związku czym reklamowanie się na nim odbywa się za pośrednictwem tego samego narzędzia, co w przypadku Facebooka, tj. Menedżera Reklam.

Można więc powiedzieć, że reklama na Instagramie jest reklamą ustawioną w systemie reklamowym Facebooka, a charakteryzuje ją wybór umiejscowienia wyświetlania, tzn. Instagram właśnie.

Obecnie Menedżer Reklam umożliwia włączenie następujących miejsc: Wyniki wyszukiwania na Instagramie, Reklamy w rolkach na Instagramie (Reklamy in-stream w filmach i rolkach), Instagram Reels, Karta Eksploruj na Instagramie, Strona główna karty Eksploruj na Instagramie, Aktualności na Instagramie oraz Aktualności profilu na Instagramie.

Niektóre z nich, jak np. rolki, cechują się wymogami dotyczącymi długości trwania wideo lub wymiarów dodawanego materiału reklamowego – niemniej system Facebook Ads w dużej mierze pozwala automatycznie dopasować wgrywane kreacje (chociaż nie zawsze prezentuje się to atrakcyjnie).

Czy można wykorzystać Instagram jako jedyne umiejscowienie reklamy? Tak, ale nawet w takim wypadku potrzebna jest strona na Facebooku, którą zaznaczamy w panelu edycji reklamy – przynajmniej, jeśli korzystamy z Menedżera Reklam, bo Instagram ma także funkcję publikacji sponsorowanych treści z poziomu aplikacji, za pomocą przycisku „Promuj post”. Podobnie jak w przypadku Facebooka, jest to uproszczony sposób na reklamowanie się z ograniczonymi opcjami optymalizacji.

Co ciekawe, reklama na Instagramie jest możliwa nawet bez profilu na Instagramie – wystarczy wybrać podczas edycji kreacji reklamowej w sekcji Konto na Instagramie opcję „Użyj wybranej strony”. Należy pamiętać, że taki wybór będzie skutkował ograniczonymi możliwości moderacji i poniekąd zmarnowanym potencjałem (osoba, która zobaczy reklamę na Instagramie, nie będzie mogła przejść do profilu na Instagramie i np. go zaobserwować).

Think About It GIF by Identity - Find & Share on GIPHY

Ile kosztuje reklama na Instagramie?

Jak zawsze odpowiedź brzmi: to zależy. W kolejnym akapicie przyjrzymy się sposobom na estymowanie budżetu reklamowego, najpierw jednak trzeba poświęcić uwagę kilku statystykom.

Zgodnie z raportem socialinsider (1), który został sporządzony na postawie analizy 35,336 Reklam Facebook Ads i 56,485 reklam Instagram Ads w okresie styczeń 2020 – sierpień 2021 (badanie obejmowało reklamy z różnych regionów świata), średnie CPC na Instagramie waha się od 0,53$ do nawet 1,86$., To oczywiście uśrednione wartości i przekładanie ich 1:1 na rynek Polski nie ma zbyt wiele sensu. Wykres pokazuje jednak, że istnieje olbrzymi rozstrzał między stawkami w zależności od umiejscowienia reklamy.

Jak zwykle w takich przypadkach, dużo lepiej jest kierować się analizą trendów. Ten sam raport wskazuje, że średnie CPC w perspektywie długookresowej systematycznie rośnie – jeśli więc planujesz wejść na tę platformę ze swoimi kampaniami, nie ma co zwlekać.

To samo potwierdzają dane na temat rokrocznego wzrostu wydatków na reklamę. W 2021 r. wartość ta sięgała dla Instagrama 8,69% i była większa niż w przypadku samego Facebooka.

Tyle mówią raporty. W praktyce kampanie na Instagramie wcale nie muszą być droższe niż na Facebooku. W zależności od rodzaju reklamy mogą kształtować się na poziomie kilkudziesięciu groszy za kliknięcie i kilku-kilkunastu złotych za 1000 wyświetleń – mowa tu oczywiście o reklamach produktów/usług, których grupy docelowe są mocno obecne w tym kanale.

Zweryfikować to można, sprawdzając różne analizy branżowe, np. DIGITAL 2023: POLAND, zgodnie z którym maksymalny potencjalny zasięg reklamowy w Polsce wynosi 10,40 mln kont – jest więc spora szansa, że są wśród nich Twoi odbiorcy (2).

Dodajmy do tego, że sam Instagram twierdzi, że 87% osób deklaruje, że podejmuje działania po zobaczeniu produktu na Instagramie (3). Odpowiedź na pytanie „Reklama na Instagramie czy warto?” brzmi zatem „najczęściej tak”.

Reklama na Instagramie koszt – jeśli chcesz zapewnić sobie korzystne stawki, celuj przede wszystkim w umiejscowienie Instagram Stories i Kartę Eksploruj. Postaw również na estetyczne, dynamiczne kreacje oraz nie bój się testować różnych kierunków komunikacji. Możesz również zainspirować się wskazówkami, które publikuje konto @instagramforbusiness.

Cena reklamy – Instagram. Jak określić budżet?

Skoro stawki dotyczące reklam na Instagramie są tak zróżnicowane, czy istnieje sposób na trafne obliczanie budżetu reklamowego? Ile kosztuje promocja na Instagramie? Przyjrzyjmy się następującemu scenariuszowi.

Załóżmy, że planujesz reklamować swój sklep internetowy z meblami na IG. Robisz to pierwszy raz, nie masz więc na koncie reklamowym danych historycznych, które mogłyby posłużyć jako punkt odniesienia. Masz odpowiednie materiały (wertykalne wideo, atrakcyjne zdjęcia aranżacji i wyróżniające się grafiki z packshotami), a sama marka ma zbudowaną rozpoznawalność chociaż na średnim poziomie oraz solidną stronę internetową (jeśli będzie wykorzystywana jako miejsce docelowe w kampaniach). Mówiąc prościej, startujesz z kampanią w okolicznościach, które można uznać za przynajmniej neutralne. –

– Po pierwsze zweryfikuj, jak liczna jest grupa docelowa, wykonując estymację podczas ustawiania zestawu reklamowego w Menedżerze Reklam (konieczne zaznacz tylko umiejscowienie na Instagramie).
Następnie sprawdź, korzystając z Biblioteki Reklam, jak wiele kreacji wyświetla się na hasła związane z Twoimi produktami (możesz sprawdzić reklamy konkretnych firm oraz ustawić filtr „Instagram” w platformie). Zwróć uwagę na formę tych reklam – już podstawowa znajomość Facebook Ads podpowie Ci, jakie cele reklamowe są prawdopodobnie używane przez Twoją konkurencję, czy reklamy są przygotowane profesjonalnie, a przede wszystkim, jakie dominują trendy w tekstach i grafikach – to pozwoli Ci się wyróżnić.

– Następnie określ, jaki jest Twój KPI (wynikający pośrednio z wybranego celu reklamowego) – im mniejszego działania wymaga od odbiorcy reklama, tym powinien być tańszy. Przykładowo jeśli KPI jest CPM, reklama będzie przeważnie tańsza, niż w przypadku koncentracji na koszcie wyświetlenia strony docelowej czy kosztu zakupu i poziomu ROASU.

– Na końcu określ czas emisji tj. czy planujesz działanie w modelu all-time oraz, czy jest niski lub wysoki sezon w Twojej branży.

Figure It Out What GIF by CBC - Find & Share on GIPHY

Odpowiedzi na wszystkie te pytania pomogą Ci określić, czy budżet na IG Ads powinien być większy bądź mniejszy.

Nie, nie jest to wzór, którym wyliczysz konkretne kwoty, co do złotówki – bo to zależy od oczekiwanych przez Ciebie współczynników konwersji, klikalności (CTR). Za punkt wyjścia możesz przyjąć wartości wskazane w drugim akapicie artykułu (ok. kilkudziesięciu groszy za kliknięcie i kilku-kilkunastu złotych za 1000 wyświetleń).

Jeśli promujesz produkt/usługę, którego nabywców na Instagramie (kierując się ogólnodostępnymi danymi demograficznymi na temat platformy) jest kilkadziesiąt-kilkaset tysięcy, wtedy musisz założyć, że CPC i CPM będą nawet kilkukrotnie wyższe.

Gdy już ustalisz kwotę, po prostu odpal kampanię i obserwuj, jak kształtują się koszty – jeśli będą stawki i rezultaty będą zadowalające, skaluj małymi krokami budżet w górę, jeśli nie, optymalizuj i testuj. Voilà!

Ile kosztuje reklama na Instagramie?

To pytanie, na które trudno jednoznacznie odpowiedzieć, wskazując dokładne liczby. Z całą pewnością można natomiast powiedzieć, że cena reklamy Instagram jest proporcjonalna do włożonego w jej przygotowanie wysiłku, atrakcyjności i właściwej optymalizacji. Korzystając ze wskazówek zawartych powyżej, zwiększysz swoją szansę na korzystne stawki – dlatego działaj, próbuj, a w razie problemów, poproś o wsparcie specjalistów, czyli nas!

Dowiedz się, jak prowadzić kanały w Social Media i pozyskaj zaangażowanych odbiorców.

Źródła:
1. https://www.socialinsider.io/blog/facebook-ads-vs-instagram-ads/?ref=hackernoon.com
2. https://datareportal.com/reports/digital-2023-poland
3. https://business.instagram.com/ad-solutions

Rate this post

Historie sukcesu naszych klientów:

  • cele klienta zrealizowane przed szacowanym terminem
  • Facebook Ads jako wiodące działania marketingowe
  • 46,85% współczynnika wypełnień formularza
  • 3,88 EUR koszt potencjalnego klienta
  • ponad 500 leadów z Google Ads i Facebook Ads
  • 4,63% współczynnika konwersji
  • 17 926 leadów dzięki kampanii Google Ads
  • 6,26%  współczynnika konwersji
  • 1,28 zł kosztu za wyświetlenie strony klienta
  • bardzo niski wskaźnik współczynnika odrzuceń
  • 1483 899 zasięgu strony na Facebooku
  • 22 035 odwiedzin strony na Facebooku
  • 19 657 nowych polubień strony na Facebooku
   

O autorze:

Adrian Felis

Związany z branżą marketingu internetowego od ponad 5 lat. W 4PEOPLE obsługuje profile marek w mediach społecznościowych i prowadzi kampanie reklamowe. Ma doświadczenie w budowaniu zaangażowanych społeczności dla firm z branży turystycznej, medycznej czy IT. Łączy kreatywność i nieszablonowe myślenie z analitycznym podejściem. Gdy nie optymalizuje kampanii dla Klientów, słucha muzyki, spędza czas na świeżym powietrzu i składa klocki Lego.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

Rate this post
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!