Ile kosztuje reklama Google Ads?

0 napisany przez Karol Krzystała, 11 kwietnia 2022

Jaki jest koszt kampanii w Google Ads? Ile kosztuje reklama W Google Ads? Takie pytania często zadają mi klienci, którzy dopiero zaczynają swoje działania z tą usługą. Odpowiedź niestety nie jest prosta i nie da się jej zawrzeć w dwóch czy trzech zdaniach. Koszty kampanii zależą od wielu czynników i właśnie o nich chciałbym napisać nieco więcej.

ile kosztuje reklama w google ads

Czym jest budżet kampanii?

Budżet kampanii to poziom wydatków w ujęciu dziennym. Jest to maksymalna kwota, jaką kampania może wydać w ciągu dnia. Jednak, aby łatwiej planować wydatki, często z klientami posługujemy się tym pojęciem w ujęciu miesięcznym tak, aby było to bardziej zrozumiałe i dawało pełny obraz kosztów związanych z reklamą w Google Ads. Budżet miesięczny jest rozdysponowywany na każdy dzień miesiąca. Jest ilorazem budżetu i dni w miesiącu.

W odróżnieniu od innych systemów reklamowych w Google Ads – tutaj nie ma określonego minimalnego budżetu dziennego – pierwszy budżet możesz ustawić na poziomie nawet 1 grosza. Oczywiście musisz się liczyć z tym, że takie ustawienie spowoduje ogromne ograniczenie i kampania raczej nie będzie się wyświetlać.

Jak działa Google Ads?

Google Ads to system aukcyjny, gdzie przed każdym wyświetlaniem reklamy odbywa się aukcja i wybierany jest ten reklamodawca, którego jakość reklamy i stawka są najwyższe. Kampanie w sieci wyszukiwania oparte są o słowa kluczowe związane z działalnością firmy lub usługą. Reklamodawca określa, ile jest skłonny zapłacić za jedno kliknięcie reklamy w sieci wyszukiwania.

Kampania w sieci reklamowej oparta jest o listy odbiorców zdefiniowane przez system Google lub utworzone samodzielnie. Tutaj identycznie jak w sieci reklamowej – odbywa się aukcja a koszt za kliknięcie jest określany na poziomie odbiorców lub grupy reklam.

Jakie są modele rozliczeń w Google Ads?

Modele rozliczeń są pośrednio powiązane z kosztem kampanii Google Ads. Istnieje kilka modeli sposobu rozliczenia:

CPC – model, w którym rozliczasz się za kliknięcie reklamę, wyświetlenie reklam jest darmowe;

CPA (cost per action) – model, w którym rozliczasz się za akcję. Akcją jest w tym przypadku utożsamiana z konwersją – płacisz za to, co chcesz, aby użytkownik zrobił na Twojej stronie;

CPM – model, w którym płacisz za 1000 wyświetleń reklam. Stosowany głównie w sieci reklamowej;

CPV (cost per view) – model, w którym płacisz za wyświetlenie, jeżeli użytkownik obejrzy minimum 30 sekund filmu lub cały, jeżeli jest on krótszy. Wykorzystywany w kampaniach na YouTube.

Jakie są metody płatności w Google Ads?

Metody płatności nie wpływają bezpośrednio na koszty reklam Google Ads, jednak są istotnym elementem konfiguracji konta. Podstawową formą płatności w Google Ads jest karta płatnicza, może to być karta kredytowa lub debetowa.

Dzięki takiej formie płatności nie musisz pamiętać o dokonywaniu przelewów na konto Google Ads – płatności są zautomatyzowanie. W płatnościach automatycznych Google kredytuje wydatki na reklamę a po osiągnięciu progu wydatków lub po upływie 30 dni dokonuje obciążenia karty.

Istnieje też możliwość ręcznego płacenia za reklamy w Google Ads. Mając dodaną kartę do konta, można dokonać przedpłaty środków, które będą sukcesywnie zmniejszane w trakcie działania kampanii. W tym przypadku może dojść do sytuacji, gdy przepłacone środki zostaną wyczerpane i system przejdzie na płatności automatyczne, wspomniane wcześniej.

Jakie są rodzaje kampanii?

Kampanie w Google Ads można podzielić na kilka kategorii – według celu, zasięgów czy zapytania. Ja jednak skupię się na podziale według zapytania. Dzięki temu łatwiej zrozumiesz, zagadnienie kosztów reklamy w Google Ads.

Kampanie odpowiadające na zapytanie klienta

W tej kategorii zawierają się kampanie w sieci wyszukiwania, czyli linki sponsorowane oraz kampanie Google Zakupy. Ich cechą charakterystyczną jest to, że wyświetlają się po wypisaniu przez użytkownika jakieś frazy w wyszukiwarkę, więc odpowiadają na zapytanie, potrzebę użytkownika. Tego rodzaju kampanie mogą być nieco droższe, jednak są znacznie skuteczniejsze. Wychodzą naprzeciw potrzebom użytkowników.

Kampanie kreujące potrzebę klienta

Do tej kategorii zaliczają się kampanie, które wyświetlają reklamy na podstawie zainteresowań lub zachowań użytkowników w internecie. Są to reklamy w sieci reklamowej i na YouTube. Ruch z tego rodzaju kampanii jest zazwyczaj tańszy niż we wcześniejszym przykładzie, jednak ich skuteczność jest niższa. Ich celem jest budowa świadomości marki lub kreacja potrzeb użytkownika.

Co jeszcze wpływa na koszty reklam Google Ads?

Wiesz już, jak działa Google Ads, jakie są metody i sposoby rozliczeń. Znasz też podział kampanii w ich skuteczności i kosztów. Nadszedł więc czas, aby poznać inne czynniki, które wpływają na koszty reklam Google Ads.

Konkurencja

Im większa konkurencja, tym droższe mogą być reklamy w Google Ads. Wynika to z tego, że kiedy duża liczba reklamodawców bije się o wyświetlanie przy wysokim wyniku, jakość musi rywalizować stawką. To przekłada się na koszty kliknięcia, a w kolejnym kroku – wpływa na budżet, więc na koszt kampanii.

Dodatkowo w okresach wysokiego sezonu np. w Święta wzrasta aktywność reklamodawców, więc koszty kampanii też wzrastają, co jest szczególnie widoczne w sektorze w-commerce.

Branża

Duży wpływ na koszty kampanii ma również branża, w której działa firma. Istnieją branże, w których koszty kliknięcia są bardzo wysokie – ubezpiecznia, agencje rekrutujące do IT, pomoc drogowa. W takich przypadkach trzeba się liczyć z tym, że koszt reklam będzie wyższy nawet przy ograniczeniach terytorialnych takich działań.

Wynik jakości

Wynik jakości to metoda oceny trafności i jakości treści i reklam. Jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na koszty kliknięcia oraz na efektywność kampanii. Wysoki wynik jakości powoduje, że kliknięcie jest tańsze, ponieważ według systemów Google reklama jest bardziej atrakcyjna i lepiej odpowiada na zapytanie użytkownika. Taka reklama w systemie aukcyjnym ma wyższy priorytet.

Na wynik jakości składają się różne czynniki:

– współczynnik klikalności,
– trafność słowa kluczowego,
– jakość strony docelowej,
– trafność reklamy i historyczna skuteczność konta Google Ads.

Duża ilość kliknięć reklam przez użytkowników informuje Google, że reklamy są trafne i przydatne. Tak więc Google nagradza wyższymi rankingami reklam i niższym kosztem kliknięcia.

Koszty obsługi

Istotnym elementem, który też wpływa sumarycznie na koszty kampanii są koszty obsługi przez agencję. Gdy decydujesz się na agencję, oprócz budżetu, który będziesz płacić bezpośrednio do Google, musisz też przewidzieć koszty związane z obsługą kampanii. Koszt obsługi kampanii często jest uzależniony od budżetu, który zamierzasz wydać na reklamę i może być rozliczany w różnych modelach.

Podsumowanie

To ile kosztuje reklama w Google Ads? To zależy. Koszty kampanii zależą od wielu czynników – branża, grupa docelowa, sezon itd. Jednak oczywistą zaletą działań w Google Ads jest pełna kontrola nad wydawanym budżetem, a to oznacza, że w każdej sytuacji możesz ograniczyć wydatki lub je zwielokrotnić.
Aby nieco unaocznić koszty kampanii – można przyjąć następujące wartości:

Podnieś skuteczność swoich kampanii reklamowych z certyfikowanym partnerem Google Premium.

– koszt kliknięcia sieci wyszukiwania to od 60 gr do 3 zł;
– koszt kliknięcia sieci reklamowej jest na poziomie poniżej 1 zł;
– klienci wydają od 1000 zł do nawet 30 000 zł na budżet.

Rate this post

Historie sukcesu naszych klientów:

  • ponad 500 leadów z Google Ads i Facebook Ads
  • 4,63% współczynnika konwersji
  • 17 926 leadów dzięki kampanii Google Ads
  • 6,26%  współczynnika konwersji
  • 1,28 zł kosztu za wyświetlenie strony klienta
  • bardzo niski wskaźnik współczynnika odrzuceń
  • 1455% średniego ROASu z kampanii Google Ads
  • przychód o 63% wyższy niż w poprzednim okresie
  • o 197% wyższy wzrost transakcji
  • 2000% ROASu z kampanii Google Ads
  • 4% współczynnika konwersji

O autorze:

Karol Krzystała

Specjalizuje się w kampaniach Google Ads, pomaga klientom w rozwoju ich firm. Certyfikowany specjalista Ads. Absolwent Filozofii i Politologii na Uniwersytecie Śląskim. Pasjonat piłki nożnej, a szczególnie rodzimej ekstraklasy oraz lig amatorskich. Wolne weekendy lubi spędzać w górach.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

Rate this post
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!