Ile kosztuje prowadzenie fan page’a na Facebooku?
Obecność w social mediach jest dla wielu branż obowiązkowa! Budowanie społeczności, angażowanie jej, publikowanie contentu i zarządzanie kryzysowe to tylko kilka aktywności, na które musisz poświęcić swój czas. Jeśli jednak czasu masz jak na lekarstwo, warto postawić na agencję, która zajmie się prowadzeniem działań w mediach społecznościowych w imieniu Twojej marki. Ile to kosztuje i dlaczego? Postaram się przybliżyć temat w dzisiejszym artykule.
Już nie tylko wielkie brandy, ale także mniejsze firmy (nawet te lokalne) pojawiają się w mediach społecznościowych. Wciąż prym wiedzie Facebook, choć coraz więcej marek stawia także na Twittera czy Snapchata. Ważne by się wyróżnić, zainteresować odbiorcę i w efekcie pozyskać nie tylko fana, ale przede wszystkim klienta. Najlepiej lojalnego.
Agencja social media
To ile kosztuje prowadzenie fan page’a na Facebooku, zależy nie tylko od zakresu prowadzonych działań, ale także od samej agencji. Dlaczego? Na rynku pojawiają się jak grzyby po deszczu małe quasi agencje, które proponują konkurencyjne ceny. Wszystko po to, by przyciągnąć klienta – to akurat nie budzi wątpliwości. W swojej pracy spotykam się z markami, które dały się skusić na okazyjną cenę. Niestety za ceną nie poszła w parze jakość tych usług oraz ich zakres.
Pamiętaj, nie piszę o małych agencjach, ale o tworach agencjopodobnych. Dla przykładu napiszę Ci, że znajoma, która prowadzi swój mały salon kosmetyczny otrzymała propozycję prowadzenia profilu na Facebooku za 600 złotych. Nic dziwnego czy oburzającego, ale to kwota obejmująca… 12 miesięcy! Nawet nie chcę sobie wyobrażać, w jaki sposób byłyby te działania (nie)prowadzone.
Sprawdzaj opinie w Internecie, szukaj i porównuj. Postaw na jakość działań, nie kieruj się tylko kryterium finansowym. Zawsze powtarzam, że „ten kto mało płaci, ten dwa razy traci” – w social mediach wiele razy ta reguła się powtarza. Nie wierzysz? Sprawdź profil >>> Kryzysy w social mediach wybuchają w weekendy. Znajdziesz przykłady adminów, którzy nie potrafią sobie radzić np. z zarządzaniem kryzysowym. Dodatkowo, publikują grafiki ze znakami wodnymi, „zapożyczają” zdjęcia z wyszukiwarki, a nawet popełniają błędy ortograficzne.
Zgrany team to podstawa!
Jak wiadomo, agencję tworzą ludzie. To oni będą pracowali nad tym, co będzie pojawiało się na Twoim profilu.
1. Strategia działania (co, jak, dlaczego i po co?) – zazwyczaj potrzebna jest porządna burza mózgów. Taka kumulacja pomysłów kreatywnych głów zazwyczaj przynosi wymierne efekty. Działania prowadzone bez uprzednio przygotowanej strategii są pozbawione sensu. Zazwyczaj pojawia się wtedy chaos, niespójność i brak efektu synergii.
2. Content plan (wpisy, grafiki) – przygotowanie odpowiednio dopasowanych do grupy docelowej wpisów to często wyzwanie. Szczególnie jeśli Twoja branża jest mało popularna lub Twój produkt dopiero wchodzi na rynek. Trzeba postawić na innowacyjność, intrygowanie odbiorców i zaskakujące treści. Zwykłe wpisy to często za mało. Niemniej ważne są grafiki, które często zauważamy w pierwszej kolejności (jeszcze zanim spojrzymy na treść). Do naszego teamu dołączają więc kolejne osoby pracujące nad Twoim profilem.
3. Moderacja – jak wiadomo, fani często mają wiele pytań czy wątpliwości. Jeśli nie dodzwonią się na infolinię, do biura obsługi lub nie otrzymają szybkiej odpowiedzi drogą mailową, wtedy pojawiają się na fan page’u. Tutaj szukają odpowiedzi. Potrzebna jest więc osoba, która zajmie się ich obsługą – odpowie na pytania, rozwieje wątpliwości, zareaguje na negatywne komentarze lub podziękuje za te pozytywne. Pamiętaj, że nie zawsze na profilu pojawiają się osoby miłe i kulturalne, dlatego moderator musi usuwać także treści niecenzuralne, obraźliwe i SPAM. To praca na siedem dni w tygodniu – Internet przecież nie śpi!
4. Raport – przygotowanie analizy i podsumowania to kolejne godziny pracy. Zebranie danych to podstawa do podjęcia kolejnych kroków i rozwoju Twojego fan page’a. Wszak nikt nie lubi stać w miejscu!
5. Kontakt – żadne działania nie mają racji bytu, kiedy z Tobą nie ma się kto skontaktować! Zazwyczaj tę rolę spełnia Account Manager, który czuwa nad wszystkimi działaniami. Zadzwoni, napisze maila, zarekomenduje dodatkowe rozwiązania, podsumuje dotychczasową współpracę. W ten sposób po obu stronach znajdują się dobrze poinformowane jednostki, a jak wiadomo – im więcej wiemy o kliencie, tym lepiej go rozumiemy!
Wszystkie działania intensyfikują się w momencie pojawienia się sytuacji kryzysowej lub wysypem pytań np. o dany produkt lub usługę. Social media nie działają „od-do”, to przedsięwzięcie „24h/dobę”.
Dodatkowe zaangażowanie
Jeśli chcesz, by Twoja marka zaistniała także w sposób niestandardowy, musisz liczyć się z dodatkowymi kosztami. Niektórzy np. stawiają na content video, który publikowany jest regularnie na fan page’u.
Zależy Ci na angażowaniu społeczności i chcesz by na Facebooku regularnie pojawiały się konkursy dla fanów? Nie ma problemu! Pamiętaj jednak, że agencja będzie musiała przepracować kilka godzin nad pomysłem, regulaminem, sposobem przeprowadzenia konkursu, jego promocją itp. Inne koszty generuje konkurs na osi czasu (opublikowany post), a inne konkurs w aplikacji (tworzonej indywidualnie lub zakupionej w formie szablonu).
Facebook też chce zarobić
Chodzi tutaj o inwestycję w Facebook Ads. Obecnie, wpisy publikowane na profilach facebookowych docierają do ok. 20% fanów (choć często jest to nawet 10%). Zasięg organiczny jeszcze kilka lat temu był znacznie większy, ale jak wiadomo każdy żądny jest profitów dla siebie. Dlatego też, jeśli chcesz podjąć współpracę z agencją, musisz przygotować się na dodatkowe wydatki w postaci budżetu na reklamę (posty sponsorowane, polubienia strony).
Budżet na promocję postów jest zróżnicowany – bierzemy pod uwagę branżę, grupę docelową, KPI, założenia, cele etc. Szereg czynników ma wpływ na to, co i za ile!
Ile agencji, tyle cen
Choć to wydaje się trywialne, to tak jest. Znajdziecie w Internecie oferty i cenniki, w których:
– kwoty ustalone są na sztywno, traktując każdego klienta tak samo,
– znajdują się widełki cenowe,
– podana jest informacja o wycenach indywidualnych.
Zazwyczaj ceny zaczynają się od ok. 1000 złotych w zależności od branży oraz zakresu prowadzonych działań, a kończą się na kilku lub nawet kilkunastu (!!!) tysiącach.
Trzeba wiedzieć, kiedy powiedzieć „nie”
Do agencji trafiają także klienci, którym bardzo podobają się działania na Facebooku i dlatego chcą się tam pojawić. Jest chęć, są pieniądze i niby wszystko OK, ale… po co w ogóle social? Nie każdy klient, który wysyła brief otrzyma od nas ofertę na wybrane działanie. Dlaczego? Stawiamy na mierzalne efekty i racjonalne działania. Jeśli z doświadczenia wiemy, że pojawienie się Twojej marki na Facebooku niczego nie zmieni, nie wzrośnie zainteresowanie nią, nie pojawią się nowi klienci, a Ty tylko wydasz pieniądze, to wiedz jedno – powiemy Ci o tym! Dodatkowo zarekomendujemy inne działania, które sprawdzą się lepiej w Twojej branży. Nie chodzi o to, by klienta pozyskiwać na siłę i za wszelką cenę. Trzeba skupić się na jego celach i możliwościach, które wspomogą ich realizację. Sztuka dla sztuki? Absolutnie nie!
Podsumowanie
Z pozoru proste pytanie, „Ile kosztuje prowadzenie fan page’a na Facebooku?”, okazuje się nie mieć jednoznacznej odpowiedzi. Zastanów się czego oczekujesz od agencji i jaki budżet jesteś w stanie przeznaczyć na takie działania. Wtedy też otrzymasz szybki feedback, czy w ogóle jest możliwa realizacja usługi w danej kwocie i czy jest ona rekomendowana dla Twojej firmy. Skontaktuj się z nami, a szybko uzyskasz wiarygodną odpowiedź, ile może kosztować prowadzenie fan page’a Twojej firmy na Facebooku i wskazówki, jak możemy to dla Ciebie zrobić.
Dowiedz się, jak prowadzić kanały w Social Media i pozyskaj zaangażowanych odbiorców.
PS: Tak, wiem. Mamy FACEBOOK PAGE, a nie fan page. Jednak w użytku codziennym przyjęło się używanie tej drugiej nazwy. ;)
Polecamy również: