Grupy odbiorców w Google Analytics 4
Grupa odbiorców w Google Analytics to użytkownicy, którzy wykazują podobne zachowania i są połączeni ze sobą określonymi atrybutami w danym czasie. Każda grupa umożliwia łączenie użytkowników na podstawie wymiarów, danych czy zdarzeń. Grupą odbiorców mogą być na przykład użytkownicy, którzy dokonali zakupu z urządzenia mobilnego w ciągu ostatnich 20 dni lub wszyscy mieszkańcy Śląska, którzy spędzili na stronie wpisu blogowego więcej niż 2 minuty.
Czym jest grupa odbiorców w Google Analytics 4?
Za każdym razem, gdy GA4 otrzyma dane o użytkowniku, jego członkostwo jest ponownie oceniane. Dzieje się tak, ponieważ algorytm w ten sposób upewnia się, że ta osoba wciąż należy do grupy odbiorców, do której go wcześniej przypisaliśmy. Jeśli dane sugerują, że nie jest to aktualne, wówczas jest on usuwany. Google Analytics 4 utrzymuje grupy odbiorców w stanie jak najbardziej aktualnym. Jeden użytkownik może należeć równolegle do wielu grup odbiorców.
Jednym z celów, dla których tworzy się grupy odbiorców, jest możliwość wykorzystania ich w kampaniach Google Ads. Umożliwia to lepsze posegmentowanie użytkowników i bardziej trafne personalizowanie reklam np. w remarketingu. Dodatkowo można tworzyć listy użytkowników podobnych do list odbiorców. Stwarza to możliwość dotarcia do nowych internautów, których zachowania są podobne do tych charakteryzujących osoby w utworzonych listach. Istotnym aspektem w kontekście GA4 jest fakt, że na jedną usługę przypada 100 grup odbiorców.
Gotowe szablony odbiorców w GA4
W GA4 możliwe jest utworzenie odbiorców na podstawie już przygotowanych szablonów. Szablony to częściowo skonfigurowane zestawy wymiarów i/lub danych, które stanowią podstawę zakresu odbiorców.
W Google Analytics 4 są dostępne trzy typy szablonów:
Szablon danych demograficznych
Szablon danych demograficznych zawiera takie dane, jak:
– wiek;
– płeć;
– język;
– identyfikator zainteresowań;
– lokalizację.
Aby z niego skorzystać, należy podać identyfikatory lub wartości wymiarów.
Szablon technologii
W tym szablonie możemy grupować użytkowników ze względu na:
– platformę;
– wersję systemu operacyjnego;
– kategorię urządzenia;
– markę urządzenia;
– wymiar modelu telefonu.
Aby z niego skorzystać, należy podać identyfikatory lub wartości wymiarów.
Szablon pozyskania
Ten szablon zawiera:
– wymiar kampanii, przez którą pozyskany został użytkownik;
– medium kampanii, przez którą pozyskany został użytkownik;
– wymiar źródła kampanii, przez którą pozyskany został użytkownik.
Aby z niego skorzystać, należy podać identyfikatory lub wartości wymiarów.
Przewidywani odbiorcy (prognozowani odbiorcy)
Ciekawą opcją w GA4 jest prognozowanie odbiorców. Potencjalni odbiorcy, czyli klienci, są tworzeni na podstawie metryk predyktywnych np. ze względu na prawdopodobieństwo zakupu. Do tworzenia tych grup odbiorców Google wykorzystuje samouczące się algorytmy, dzięki którym możemy uzyskiwać więcej danych o samych odbiorcach.
Jak utworzyć listę odbiorców w GA4?
Aby utworzyć listę odbiorców w Google Analytics 4, w menu po lewej stronie klikamy „Odbiorcy”, a następnie „Nowi odbiorcy”.
Pojawi się ekran, na którym można wybrać czy będziemy tworzyć odbiorców na podstawie wspomnianych wyżej szablonów, czy będzie to niestandardowa grupa.
W tej części artykułu zaprezentuję możliwości, jakie zapewnia niestandardowa grupa odbiorców. Na początku należy nadać nazwę tworzonej grupie oraz można dodać jej krótki opis, np. jakie ma ustawienia, w jakim celu powstała albo kto ją utworzył.
Następnie należy określić zakres grupy i dodać warunki odbiorców, które muszą być spełnione, aby ją utworzyć. Dostępne opcje to:
– We wszystkich sesjach: dodaj użytkownika do listy, jeśli warunek jest prawdziwy dla wszystkich sesji.
– W ramach tej samej sesji: dodaj użytkownika do listy, jeśli warunek jest spełniony w ramach jednej sesji.
– W ramach tego samego zdarzenia: dodaj użytkownika do listy, jeśli warunek jest spełniony dla określonego zdarzenia.
Kolejnym krokiem jest określenie długości członkostwa użytkownika na liście odbiorców. W tym miejscu mamy do wyboru dwie opcje: ustawiamy zakres dni lub zaznaczamy maksymalny okres.
Przechodzimy teraz do ustawień warunków, na podstawie których użytkownicy będą przypisywani do grup odbiorców. Po kliknięciu „Dodaj nowy warunek” rozwinie się lista, z której wybieramy interesujący nas parametr.
Istotnym elementem w tym momencie jest wybór warunków, jakie mają spełniać zmienne list odbiorców wobec siebie. Tutaj mamy do dyspozycji funkcję “I” oraz “lub”.
– ”I” – czyli wszystkie warunki muszą być spełnione;
– ”lub” – jedne z określonych warunków musi zostać spełniony.
Jeszcze jednym ważnym elementem jest sekwencja, na podstawie której użytkownicy zostaną dodani do listy. Na przykład użytkownicy, którzy najpierw odwiedzili podstronę “Usługi”, a następnie przeszli do zakładki “Kontakt”.
Edycja i archiwizacja list odbiorców
Wykonaniu obu tych czynności jest dostępne w tym samym miejscu, czyli w widoku list, po kliknięciu w trzy pionowe kropki przy liście.
Wśród wielu możliwości, jakie stwarza Google Analytics, grupy odbiorców są istotnym elementem każdej kampanii, a szczególnie Google Ads. Listy odbiorców zapewniają niezliczone możliwości segmentowania użytkowników według wielu zmiennych. Dzięki temu możemy lepiej personalizować reklamy w remarketingu, poznawać zachowania klientów, a co najważniejsze, przewidywać ich potrzeby.
W tym artykule zostały omówione tylko podstawowe ustawienia i możliwości. Należy jednak pamiętać, że każda branża potrzebuje nieco innych grup odbiorców, dostosowanych do sezonowości, popytu czy ścieżki zakupowej. Dlatego też testujmy i sprawdzajmy efekty naszych działań, ponieważ podobnie jak w przypadku wszystkich innym elementów marketingu internetowego, tak i w Google Analytics 4 należy szukać nowych i lepszych ustawień, dostosowanych do konkretnego biznesu.
Dowiedz się jak, wdrożyć nową wersję GA4 i zarządzać jej ustawieniami.
Potrzebujesz pomocy przy wdrożeniu Google Analytics 4? Skontaktuj się z nami!
Polecamy również: